Toon posts:

Powerline over grote afstanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-09 21:04
Beste Tweakers,

Mijn ouders hebben problemen met hun netwerk. Al jaren is er een internetverbinding met de garage, vroeger via een grote, losse WiFi antenne met ethernet-adapter (die het alleen deed bij mooi weer :) ), tegenwoordig met een TP-link AV500. Ook het tuinhuisje is voorzien van WiFi via een TP-link AV500, die via de garage loopt (dus niet rechtstreeks naar het woonhuis).
De adapters zitten op dezelfde fase, maar de verbinding naar het tuinhuis werkt niet rechtstreeks (dus met een totaal van 3 adapters), dan is er op de een of andere manier geen verbinding op te zetten. Er worden totaal 4 gebruikt, dus een paar Woonhuis-Garage, en een paar Garage-Tuinhuis. Tot voor kort werkte dat prima, maar de laatste weken levert het om onduidelijke redenen steeds meer problemen op.

In het woonhuis staat een generieke Ziggo -router, en de rechtstreekse WiFi in de garage/tuinhuis is erg beperkt (~5 MBps bij mooi weer).

Situatieschets:

Hebben jullie een advies over hoe deze constructie te verbeteren is? We staan open voor nieuwe routers, straalzenders, andere powerline adapters, etc. Zoals jullie begrijpen is het graven van 150m kabel helaas niet de optimale oplossing, omdat dan een groot deel van het erf (tuin, betegeling, etc) vernield moet worden.

Mindstorms

Beste antwoord (via Mindstorms op 16-05-2021 14:01)

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Vroeger, toen Ubiqity nog geen consumentenspul met fancy ledjes bouwde, hadden ze een heel arsenaal van point to point of point to multipoint oplossing. Voornamelijke doelgroep was afgelegen dorpen en vakantieparken.
-Eerste schoteltje tegen de muur bij het huis als accesspoint/host
-Tweede schoteltje tegen de muur bij tuinhuis als client
-Derde schoteltje tegen de muur bij garage als client
Dit zijn dan relatief hoogwaardige vervangers van een fysieke kabel waarmee je 100-200mbit over enkele kilometers haalt. In tuinhuis en garage plaats je dan weer normale accespoints waar je iPad mee verbindt.
De 30GHz airmax oplossingen zijn misschien wat overkill voor je, maar een nanobeam(of de opvolger daarvan) is precies wat je zoekt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• jadjong
Vroeger, toen Ubiqity nog geen consumentenspul met fancy ledjes bouwde, hadden ze een heel arsenaal van point to point of point to multipoint oplossing. Voornamelijke doelgroep was afgelegen dorpen en vakantieparken.
-Eerste schoteltje tegen de muur bij het huis als accesspoint/host
-Tweede schoteltje tegen de muur bij tuinhuis als client
-Derde schoteltje tegen de muur bij garage als client
Dit zijn dan relatief hoogwaardige vervangers van een fysieke kabel waarmee je 100-200mbit over enkele kilometers haalt. In tuinhuis en garage plaats je dan weer normale accespoints waar je iPad mee verbindt.
De 30GHz airmax oplossingen zijn misschien wat overkill voor je, maar een nanobeam(of de opvolger daarvan) is precies wat je zoekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke snelheid is je Ab. van Ziggo ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:08
ik stel de vraag even andersom, wat zou je willen bereiken uiteindelijk ...

wil je stabiel 30mbps halen,zodat je wat kan 4K netflixen, of ga je voor gastaccounts met vlan's etc ?

alsook garage 70m van het huis, dat moet dan al best n groot erf zijn, geen bestaande telefoonbekabeling bijvoorbeeld ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mindstorms
Dank voor jullie snelle reacties. De snelheid van het Ziggo abonnement is 300 mbps. Het doel is een stabiele verbinding, van laten we zeggen 20-30 mbps zodat je inderdaad in 4K kunt netflixen / youtube etc. Het is inderdaad een groot erf, maar er gaat helaas geen bestaande telefoonbekabeling of coax.

Ik ga me eens verdiepen in de Ubiquiti nanobeam, dank voor de tip!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Het is wel flink wat werk, maar ik zou toch een mantelbuis ingraven met een netwerkkabel erin. Dan ben je voor altijd van het gezeur af. Straatwerk kun je weer dichten, gras groeit weer aan (plaggen weer terugleggen). Het hoeft niet diep, 40cm is genoeg, en met een smalle schep ben je redelijk snel klaar. Ik heb het zelf ook gedaan, bij mij was het 20m graafwerk. Stuk minder natuurlijk. Maar ik zie er na een jaar helemaal niets meer van. Heb wel lekker mijn nas en mijn pi in de schuur staan nu :).

We salute the rank, not the man.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Bart ® schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:58:
Het is wel flink wat werk, maar ik zou toch een mantelbuis ingraven met een netwerkkabel erin. Dan ben je voor altijd van het gezeur af. Straatwerk kun je weer dichten, gras groeit weer aan (plaggen weer terugleggen). Het hoeft niet diep, 40cm is genoeg, en met een smalle schep ben je redelijk snel klaar. Ik heb het zelf ook gedaan, bij mij was het 20m graafwerk. Stuk minder natuurlijk. Maar ik zie er na een jaar helemaal niets meer van. Heb wel lekker mijn nas en mijn pi in de schuur staan nu :).
+1 voor toch graven ...

ik zou 60cm diep aanraden .. iets met vorstvrije diepte

ook kan je flink metertjes maken met zn 3e..
1 persoon om de zijkanten vd geul "open" te steken langs de zijkanten met een steekschop
1 persoon in de geul met een truffel (zandschop?) de geul netjes leeg te graven
1e man om het terug dicht te gooien en soms is van plaats te wisselen met de anderen
(4e man met krat bier optioneel)

als het voor jou qua traject gemakkelijker is, je mag best het tuinhuis op de switch van de garage hangen.. geeft geen verlies ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

ijske schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:11:
[...]

+1 voor toch graven ...

ik zou 60cm diep aanraden .. iets met vorstvrije diepte

ook kan je flink metertjes maken met zn 3e..
1 persoon om de zijkanten vd geul "open" te steken langs de zijkanten met een steekschop
1 persoon in de geul met een truffel (zandschop?) de geul netjes leeg te graven
1e man om het terug dicht te gooien en soms is van plaats te wisselen met de anderen
(4e man met krat bier optioneel)

als het voor jou qua traject gemakkelijker is, je mag best het tuinhuis op de switch van de garage hangen.. geeft geen verlies ...
60cm is vorstvrij ja, maar ik verwacht niet dat een netwerkkabel in een mantelbuis veel problemen krijgt op 40cm :).

We salute the rank, not the man.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Mindstorms schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:41:
Er worden totaal 4 gebruikt, dus een paar Woonhuis-Garage, en een paar Garage-Tuinhuis. Tot voor kort werkte dat prima, maar de laatste weken levert het om onduidelijke redenen steeds meer problemen op.
Probeer dan eerst goed te analyseren wat/waar het precies fout gaat?
Kijk eens of er een firmware update voor je adapters is, bepaalde AV500 modellen worden met de laatste firmware ook geüpdatet naar AV600 speed.
Gebruik het P-Link Powerline-Configuratie tool om de verbinding te controleren en eventueel de adapters te resetten en opnieuw te pairen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mindstorms
@Bart ® Ik ben helemaal met jullie eens dat een kabel de betere oplossing is, maar het gaat niet alleen om een geultje graven, maar ook om (grote) stukken oprit er uit te halen wat dan weer netjes aangelegd moet worden, gaten in de buitenmuren/kelder om weer bij de meterkast uit te kunnen komen, vanwege hoogteverschillen moet er op bepaalde plekken veel dieper worden gegraven dan 60cm, etc. Het is (in dit geval) echt niet een makkelijke oplossing helaas.

@The_Doman De AV500 modellen hebben de nieuwste firmware. Ik ben vandaag de hele dag met de tool in de weer geweest, maar resetten en opnieuw pairen heeft niet het gewenste effect; de verbinding is traag en valt zeer geregeld weg. De AV500's zijn wel al wat ouder, maar het frustrerende is ook dat ze altijd redelijk gewerkt hebben, maar sinds kort niet meer, terwijl er verder niets veranderd is.

@jadjong Als ik het goed begrijp zouden 3 van deze: https://tweakers.net/pric...gen2-19dbi/specificaties/ voldoende zijn? Met één aan huis en via ethernet aan de Ziggo router, de ander op de garage en via ethernet aan de WiFi router die daar staat, en de derde aan het tuinhuis met een WiFi router eraan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
Mindstorms schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:33:
@jadjong Als ik het goed begrijp zouden 3 van deze: https://tweakers.net/pric...gen2-19dbi/specificaties/ voldoende zijn? Met één aan huis en via ethernet aan de Ziggo router, de ander op de garage en via ethernet aan de WiFi router die daar staat, en de derde aan het tuinhuis met een WiFi router eraan?
Jep, al kan het zijn dat de antenne van een beam niet breed genoeg is om zowel tuinhuis als garage te bestralen, dan is 1x nanostation met 2x beam beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mindstorms schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:33:
[...]

@The_Doman De AV500 modellen hebben de nieuwste firmware. Ik ben vandaag de hele dag met de tool in de weer geweest, maar resetten en opnieuw pairen heeft niet het gewenste effect; de verbinding is traag en valt zeer geregeld weg. De AV500's zijn wel al wat ouder, maar het frustrerende is ook dat ze altijd redelijk gewerkt hebben, maar sinds kort niet meer, terwijl er verder niets veranderd is.
PLC gaat over het stroomnet. Grote kans dat bij jou - of bij buren op zelfde fase - een stoorbron bijgekomen is.

Kun je stats van de verbinding uitlezen? RSSI, SNR en/of link rate bijvoorbeeld?

Allicht dat we dan kunnen kijken wat er aan de hand is, want tot nu toe hebben we totaal geen harde gegevens om iets over te roepen.

Dan nog: dit zijn grote afstanden voor deze technologie. Kijk eens hier:
https://www.researchgate....th_African_experience#pf3

Bovenste grafiek toont demping vs afstand voor lage PLC-frequenties tot 22MHz. Jouw AV500 gaat tot 68MHz, dus nog een stuk hoger. Met 22MHz zit je op 70m al rond de 30dB demping, op 68MHz zal dat stukken hoger liggen. PLC heeft ~50dB dynamisch bereik, dus je bent al het overgrote deel daarvan kwijt aan de afstand. Zodra je ook maar een klein beetje verstoring hebt gaat het dan mis.

Heb jij - of heeft iemand anders in de buurt - zonnepanelen? Sommige inverters kunnen flink storen op deze frequenties, en we gaan weer richting zomer, dus er zal een stuk meer zonnestroom lopen deze weken...

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21:50

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

Ik zou kiezen voor een simpele Point to (Multi) Point verbinding. Bijvoorbeeld de Ubiquiti NanoStation AC (Loco)

Op https://link.ui.com/# kun je het intekenen.

Hikvision & Ajax installateur

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:48

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Als je LOS hebt en voor P2P wilt gaan dan zou ik bv een Mikrotik wireless wire gebruiken.
pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit

Dat werkt op 60Ghz en zeker op die afstanden retesnel. (Gewoon gigabit), en geen gedoe met interferentie van wifi netwerken.

Kabeltje is een stuk goedkoper en nog betrouwbaarder, kost alleen wat meer moeite, maar is wel de meest stabiele/toekomstvaste optie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mindstorms
Dank weer voor de reacties!

@jadjong Ik denk dat je gelijk hebt, de Beams zijn vrij smal (~10 graden), terwijl de te maken hoek ongeveer 60 graden is. Het NanoStation doet 45 graden, maar de straal is vrij breed, ik denk dat hij het op 60 graden op relatief korte afstand nog wel zou moeten doen.

@dion_b Helaas zijn er geen verdere statistieken beschikbaar. We zijn ook al eens van fase gewisseld om de verbinding te verbeteren (keuze uit 3 :) ). Ik was al een beetje bang dat de afstand een probleem zou zijn, dat verklaart ook waarom een verbinding huis-tuinhuis niet werkt, maar er in de garage een tussenstap zit. Binnenshuis vallen de afstanden natuurlijk enorm mee. Er zitten wel zonnepanelen (nota bene bij de garage), maar dat was in het verleden nooit een probleem.

@JL-IP(!) Dank voor de link! Ik had iemand het op YouTube al zien doen, maar kon het niet terugvinden op de website.

@DJSmiley Interessante optie ook. Ik denk wel dat ik dan twee paar nodig heb, of 2x een https://tweakers.net/pric...872/mikrotik-wap-60g.html voor aan de garage/tuinhuis, en dan 1x een https://tweakers.net/pric.../mikrotik-wap-60g-ap.html voor aan het woonhuis? De beam wordt opgegeven als 60 graden, en dat is ook de hoek die hij moet maken, dat lijkt me voor een LOS apparaat wat spannend... Misschien is dan een pricewatch: MikroTik wAP 60Gx3 AP met 180 graden beam een beter idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mindstorms schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:21:
Dank weer voor de reacties!
[...]

@dion_b Helaas zijn er geen verdere statistieken beschikbaar. We zijn ook al eens van fase gewisseld om de verbinding te verbeteren (keuze uit 3 :) ). Ik was al een beetje bang dat de afstand een probleem zou zijn, dat verklaart ook waarom een verbinding huis-tuinhuis niet werkt, maar er in de garage een tussenstap zit. Binnenshuis vallen de afstanden natuurlijk enorm mee. Er zitten wel zonnepanelen (nota bene bij de garage), maar dat was in het verleden nooit een probleem.
In het verleden behaalde resultaten...

Zo'n inverter heeft niet het eeuwige leven en condensatoren die hun werk niet meer goed doen filteren eea minder goed, dus dit kan gewoon ouderdomsverschijnsel van zo'n ding zijn (vaak hebben ze maar garantie van drie jaar...) Je zou het heel simpel kunnen uitsluiten door de inverter tijdelijk even los te koppelen en kijken wat dat met de verbinding over PLC doet. Maar goed, stel dat dat het is - je gaat ws de panelen niet hiervoor verwijderen (of doelmatiger: een nieuwe inverter zoeken). Dat gezegd, als je inverter het straks een keer begeeft, let bij de nieuw op voor stoorproducten tussen de 2 en 68MHz. Nog los van je eigen PLC gaan zendamateurs in je buurt je dankbaar zijn.

Maar goed, PTMP WiFi is een veel betere oplossing, daar krijg je al goede info over.

Soittakaa Paranoid!

• Mindstorms
@dion_b Ik realiseer me dat het inderdaad ouderdomsverschijnselen van de inverter zouden kunnen zijn inderdaad.

Allen, bedankt voor de input. Ik denk dat we voor een PTMP WiFi gaan, maar ik ga me er in verdiepen en zal jullie laten weten hoe het tzt afloopt.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wifi buiten antennes plaatsen in een mesh moet werken. Heb je meteen goede wifi buiten. Zeker als het verder een vrij gelegen woning is. Powerline zou ik geen tijd in steken, als het werkt weet je nooit voor hoe lang, vooral voor ouders niet handig, vermits ze het zelf op kunnen lossen.

[Voor 53% gewijzigd door Frogmen op 13-05-2021 11:45]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mindstorms
Na wat metingen bleek de powerline-verbinding tussen de garage en het huis de grote bottleneck. Deze hebben we vervangen door een Ubiquiti NanoStation aan huis en een NanoBeam aan de garage. De verbinding haalt nu in een speedtest ruim 200 mbps (ze geven zelf een theoretische linkspeed van ~430 mbps op). De powerline-verbinding tussen garage en tuinhuis haalt 70 mbps en lijkt stabiel. Voorlopig laten we dat zo, maar als het in de toekomst problemen geeft zal ook die worden vervangen door een NanoBeam.
Dank voor jullie hulp en suggesties!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee