Monitor voor Macbook M1 - Suggesties gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 3.501 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
Ik ben op zoek naar een externe 27 inch monitor voor de MacBook Air M1.

Ik vind het zeer lastig om alle reviews te interpreteren, omdat niet altijd dezelfde monitoren worden geadviseerd en kenmerken lijken soms tegen te vallen.
Ook is het lastig om te bepalen of een QHD of 4K scherm het beste is, gezien optimale PPI en resolutie in combinatie met de MB.

Deze websites geven suggesties:
Best Monitor: Top Picks for MacBook Pro, 4K, Gaming & More | iMore
The 5 Best Monitors For MacBook Pro - Spring 2021: Reviews - RTINGS.com

Toch durf ik niet blind een monitor te kopen.

Wat wordt er mee gedaan?:
* Tekstverwerking 60% van de tijd | grote documenten in o.a. MS Word.
* Internetten/fora 15% van de tijd
* Netflix/films/series kijken 10% van de tijd in de avond
* Fotobewerking 10% van de tijd (LR en PS)
* Gamen 5% van de tijd

Ik heb thuis deze monitor:
1MonitorenDell UltraSharp UP2716D Zwart

Ik heb het gevoel dat de tekst fuzzy/wolliger en iets minder scherp is. Resolutie staat wel goed.

Budget, ongeveer 500 euro.

Wat heb ik gevonden? (De onderste twee vind ik eigenlijk te duur)

1MonitorenASUS ProArt PA278CV Zwart€ 429,-€ 429,-
1MonitorenLG 27UL850-W Zilver€ 405,89€ 405,89
1MonitorenMSI Optix MAG274QRF-QD Zwart€ 519,-€ 519,-
1MonitorenLG 27UK850-W Zilver€ 780,18€ 780,18
1MonitorenAlienware AW2721D Wit, Zwart€ 863,94€ 863,94

Vraag
  • Wie heeft al een externe monitor voor de MB en welke vind je goed passen bij een MB?
  • Is QHD of 4K de beste optie (voor 27 inch)? (Gezien scherpte).

Specs van pc

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een LG 27UL850 voor o.a een MacBook Air m1. Die had ik op basis van reviews en een aanbieding gekocht. Het toch wat een compromis van eigenschappen als: kleurecht, zwartwaarden, response time, aansluitingen, prijs, etc. Dus op basis daarvan keek ik wat ik belangrijk vond en leek dit wel de juiste.
Met de MacBook vind ik de standaard instelling gewoon goed leesbaar (itt windows want te klein) en handig dat er een usb hub is ingebouwd want met een kabeltje heb ik een desktop setup en kan ook andere dingen opladen middels de usb-c. Mocht je er externe opslag op aansluiten dan werkt dat mogelijk niet ideaal icm stand-by.

Kleine problemen die ik ervaar:
Draadloos Logitech setje gaf haperingen bij aansluiten achterop de monitor en net een verlengkabeltje opgelost (de monitor zal het signaal wat afschermen).
Inschakelen vanuit sluimer gaat niet altijd goed. De monitor schakelt meestal wel in maar moet dan de MacBook even openen of bij uitzondering eens opnieuw aansluiten.
Omschakelen van intern naar extern scherm verbruikt soms tijdelijk veel geheugen wat er misschien ook mee te maken heeft. Met de MacBook in standby schakelt de monitor af en toe in en dan weer uit met een no signal.

De iPad Pro 11 werkt er ook prima mee incl toetsenbord/muis. Dan echter ook zo dat de monitor af en toe even inschakelt dus zal wel een software ding zijn van een achtergrond proces oid. Als ik een andere input selecteer blijft het opladen wel werken en dat ook met andere apparaten wat ik wel handig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 20:12
Is dit misschien een optie? Ik zit er zelf over na te denken om dit scherm te halen vanwege usb c. Zodat ik met de kvm switch van desktop naar mac kan switchen.

https://tweakers.net/pric...m27q-zwart/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:35
Overweeg ook een 4K monitor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De LG Uitrafine 4K, er is ook een 5K versie.

Speciaal gemaakt door LG in opdracht van Apple en heeft alleen USB-C en Thunderbolt 3 aansluitingen.

https://www.apple.com/sho...A/lg-ultrafine-4k-display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:10
De LG Ultrafines zijn wel de beste optie, maar al maanden niet meer leverbaar in NL

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MacFeek schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:46:
De LG Ultrafines zijn wel de beste optie, maar al maanden niet meer leverbaar in NL
Er gaan ook geruchten dat Apple met een nieuwe monitor komt, maar daar zal natuurlijk een prijskaartje aanhangen van +1000,-

Apple Said to Be Working on Lower-Priced External Monitor to Succeed Thunderbolt Display

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 14:14
De Dell 2720q is volgens mij ook een populaire monitor. Kan meteen je Macbook opladen en heeft zover ik gevonden heb weinig problemen met ontwaken. Wel wat boven je budget. En ik vind het ook jammer dat deze maar 60hz is. Meer hz vind ik mooier, zelfs als je geen hardcore gamer bent.

Hoop inderdaad ook dat Apple met een monitor komt dit jaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 07:00
Ik heb een Dell UltraSharp U2718Q 4K HDR Monitor voor mijn M1 MacBook Pro. Geen issues mee, 4k is goed te schalen en ziet er scherp uit :)

Het is wel 60hz, maar persoonlijk heb ik nooit het verschil gemerkt tussen 60hz en 122hz in normaal desktop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Dank tot zover voor alle opmerkingen. :)

Als ik de antwoorden zo lees, is 4K helemaal niet zo erg. Ik las ergens dat QHD de beste optie zou zijn, maar later las ik ook weer dat PPI weer te laag zou zijn.

Ik heb zelf een 60HZ en bevalt me prima, maar ik heb ook gezien dat de LG UltraGear 27GL850 met 144hz wel heel fijn oogt. De persoon die deze monitor heeft kan nu nauwelijks nog werken op mijn monitor met 60HZ.

Budget is echt wel 500 euro. Iets meer zou kunnen als het echt een groot verschil is, maar onder de 500 euro heeft mijn voorkeur als het kan. De monitor geven we kado aan iemand die op kamers gaat en gaat studeren.

[ Voor 6% gewijzigd door honey op 10-05-2021 11:40 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
MacFeek schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:46:
Te koop bij Amazon.nl. Of even verder zoeken op het eigen typenummer 24MD4KL van LG.

[ Voor 11% gewijzigd door Corrigan op 10-05-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Corrigan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:16:
[...]

Te koop bij Amazon.nl. Of even verder zoeken op het eigen typenummer 24MD4KL van LG.
Goede suggestie voor de mensen die het willen hebben.

Toch lijkt deze monitor niet de beste keuze (zie review Rtings). Behalve dat 24 inch wel klein is voor 4K (en ook in het algemeen), lijkt hij minder te presteren dan een monitor onder de 500 euro. De aansluitingen zijn mooi, maar dat is ook anders op te lossen.

De 27UK650 heeft hetzelfde panel als de 850 serie. Zo te zien is de LG 27UK850 opgevolgd door de 27UL850 vorig jaar en deze is dit jaar opgevolgd door de 27UP850

Deze lijkt me ook een goede kandidaat. Info LG.

[ Voor 24% gewijzigd door honey op 11-05-2021 11:14 ]

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
honey schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Goede suggestie voor de mensen die het willen hebben.

Toch lijkt deze monitor niet de beste keuze (zie review Rtings). Behalve dat 24 inch wel klein is voor 4K (en ook in het algemeen), lijkt hij minder te presteren dan een monitor onder de 500 euro. De aansluitingen zijn mooi, maar dat is ook anders op te lossen.

De 27UK650 heeft hetzelfde panel als de 850 serie. Zo te zien is de LG 27UK850 opgevolgd door de 27UL850 vorig jaar en deze is dit jaar opgevolgd door de 27UP850

Deze lijkt me ook een goede kandidaat. Info LG.
Ik ken de Rtings review heel goed. :).
Op hun positieve advies namelijk de LG 27UK650-W gekocht. Dat beviel slecht, deze direct omgeruild voor de LG Ultrafine 4K. Veel last van backlight bleeding, de kleuren niet vergelijkbaar met de iMac die wij hiervoor hadden. Vonden de bouwkwaliteit ook behoorlijk tegenvallen met veel goedkoop plastic.

Bij de LG Ultrafine 4K was er totaal geen backlight bleeding. Veel betere bouwkwaliteit met een volledig metalen voet, geen goedkoop plastic en een ingebouwde voeding. Geen los blok. Kleuren waren direct perfect, net zo goed als een iMac scherm.

Niet alles is echter positief. Apple heeft de specificaties voor de LG Ultrafine zelf opgesteld en deze is typisch Apple eigenwijs. Er zit geen enkele knop (!) op de monitor en alleen USB-C/Thunderbold aansluitingen.
Alle instellingen moeten softwarematig via macOS. Dat is wel een dingetje want een standaard Windows computer aansluiten is een uitdaging. Windows met Bootcamp werkt wel direct goed.

Maar beeld- en bouwkwaliteit is veel beter dan de standaard LG-monitor.
Conclusie: Rtings reviews zijn ook niet heilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Ik heb sinds een week de LG ergo880 had eerst de 27 inch maar toch omgewisseld voor de 32 inch versie. Net alles wat groter vond ik toch wel fijn.

En hij werkt top met m'n m1 nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Corrigan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:57:
[...]

Conclusie: Rtings reviews zijn ook niet heilig.
Dank voor je antwoord. Ja, klopt, geen enkele review is heilig. Dat maakt het ook lastig, omdat elke website wel weer andere monitoren adviseert.

Wat betreft de 4K Ultrafine, behalve prijs vind ik 24 inch te klein tegenwoordig. Ik heb dat ook in de TS gezet. 27 inch (een Dell) gebruik ik zelf ook en vind ik heel fijn werken.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
honey schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Dank voor je antwoord. Ja, klopt, geen enkele review is heilig. Dat maakt het ook lastig, omdat elke website wel weer andere monitoren adviseert.

Wat betreft de 4K Ultrafine, behalve prijs vind ik 24 inch te klein tegenwoordig. Ik heb dat ook in de TS gezet. 27 inch (een Dell) gebruik ik zelf ook en vind ik heel fijn werken.
De LG Ultrafine is er ook in 27" 5K, wel een pak duurder.
Maar weer goedkoper dan deze Pro XDR opstelling. Alles is relatief. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sJffzrnypM-qKs7bfFk2FrHRHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XomNAvMLm1YJreQ8jIntgPQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Corrigan schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:44:
[...]

De LG Ultrafine is er ook in 27" 5K, wel een pak duurder.
Maar weer goedkoper dan deze Pro XDR opstelling. Alles is relatief. :P

[Afbeelding]
Is dit jouw setup op de foto? Mooi systeem! Iets boven budget hahaha ;)

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
honey schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:09:
[...]

Is dit jouw setup op de foto? Mooi systeem! Iets boven budget hahaha ;)
Alleen 1 voet van de Pro XDR is duurder dan mijn hele Ultrafine.
Al is de achterkant wel een plaatje zo vol in de spotlights.

Aanrader, past goed bij je MacBook in het zilver. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGyxe6BmejJitaKP9yGxP55uxEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v8ZeAteEOimGNKuCJlfHqdo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

honey schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:09:
[...]

Is dit jouw setup op de foto?
@IJustine

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb ook een LG 27UK850-W (4K 27"), hier aangesloten op m'n Mac mini. Ik draai het scherm op "Looks like 2560x1440" zodat de effectieve DPI rond de 100 ligt. Tekst ziet er scherp uit en ik prefereer het boven het 1440p 27"-scherm dat ik hier ook heb staan.

Het grootste nadeel van de Mac mini is dat de Intel iGPU nogal ondermaats is, wat bij heftig CPU-gebruik zoals door een ingewikkelde webpage of PDF scrollen tot een crash kan leiden. Ik neem aan dat de M1 dit een stuk beter doet maar ik kan je 16GB ten zeerste aanraden.

@bite Sinds ik m'n monitor op USB-C heb en niet meer via DP of HDMI hoef ik niet meer de computer het scherm uit en aan te laten zetten zonder dat het scherm zelf in powersave gaat voordat ik beeld krijg. Mijn methode tot nog toe was: toets aanraken, monitor gaat aan maar op zwart, op Esc drukken zodat de Mac de monitor weer in powersave zet, het scherm blijft nog even zoeken naar een signaal en laat een window zien dat het scherm zo in powersave gaat, nogmaals op 'n toets drukken voordat het scherm daadwerkelijk in powersave gaat en dan pas wordt de screensaver password prompt zichtbaar. De Mac mini heeft aan de buitenkant natuurlijk niet zo'n makkelijke "ga nu slapen"-knop als een MacBook met z'n klep. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditorelaer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik overweeg 2x LG 27UL850-W aan te schaffen voor mac mini m1, kan ik ervanuit gaan dat beeld qua grootte tekst vergelijkbara is als mijn huiidge opzet..een 27 imac op 21.5 imac mid 2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:35

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ditorelaer schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:06:
Ik overweeg 2x LG 27UL850-W aan te schaffen voor mac mini m1, kan ik ervanuit gaan dat beeld qua grootte tekst vergelijkbara is als mijn huiidge opzet..een 27 imac op 21.5 imac mid 2011?
Dat is een 4K monitor. Je kan dus ingebouwde scaling van macOS gebruiken om de grootte aan te passen. Als je hem op 2560 x 1440 zet komt het qua werkruimte en formaat overeen met een oude 27" iMac maar het beeld en tekst is wel scherper.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Ditorelaer het is niet echt handig om andermans topic te kapen voor je vraag. Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.