Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:35
Ik wil zonnepanelen plaatsen op een bijgebouw dat tegen de erfgrens aan staat. Het betreft een schuin dak dat afloopt naar de buren. Mag ik de panelen tot aan de erfgrens leggen of moet ik er een bepaalde afstand vanaf blijven?
Op internet zie ik vooral uitleg over een plat dak (ik heb schuin) of schuine daken die doorlopen naar het huis van de buren (zoals bij rijtjeshuizen). Maar zijn er ook regeltjes in mijn specifieke situatie?

Beste antwoord (via carlob op 09-05-2021 22:28)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schuin mag je het binnen je eigen erf en binnen het dakvlak vergunnings vrij volleggen.
vergunningsvrij is niet regelvrij dus je moet veder dus wel voldoen aan het bouwbesluit (voldoende sterk etc)
er zijn wel montageframe leveranciers en instalateurs die een "nogo" zone aanhouden van 30 cm vanaf de rand dat heeft met de wind belasting te maken.

edit: Het kan natuurlijk wel verstandig zijn om de dakpannen die mandelig zijn verwijderbaar te houden.

edit2:
schuin mag je het binnen je eigen erf en binnen het dakvlak vergunnings vrij volleggen.
Voor de volledigheid: het moet alleen geen beschermd stads/dorp gezicht zijn of een monument.

[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 09-05-2021 15:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schuin mag je het binnen je eigen erf en binnen het dakvlak vergunnings vrij volleggen.
vergunningsvrij is niet regelvrij dus je moet veder dus wel voldoen aan het bouwbesluit (voldoende sterk etc)
er zijn wel montageframe leveranciers en instalateurs die een "nogo" zone aanhouden van 30 cm vanaf de rand dat heeft met de wind belasting te maken.

edit: Het kan natuurlijk wel verstandig zijn om de dakpannen die mandelig zijn verwijderbaar te houden.

edit2:
schuin mag je het binnen je eigen erf en binnen het dakvlak vergunnings vrij volleggen.
Voor de volledigheid: het moet alleen geen beschermd stads/dorp gezicht zijn of een monument.

[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 09-05-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
de hoogte van de panelen moet de afstand tot de dakrand zijn

dus als je panelen 20cm hoog zijn moeten ze 20cm van de dakrand liggen.