Twijfel tussen 55 en 65", Nano of QLED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 14:21

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Na het herinrichten van de woonkamer is de zithoek ook verplaatst. De TV staat nu recht tegenover een raam.

De oude tv is een Samsung HD 51" plasma scherm uit 2010. Scherm had al green bar problemen en uiteraard enorm last van weerspiegeling. Samen met de uitaard hoge energieverbruik mag ik van mijzelf na 11 jaar op zoek gaan naar een nieuwe. Budget zal max ca 1000e zijn.

De criteria is als volgt

Belangrijk
+ weinig last van reflectie (bij directe zon gaat gordijn wel dicht)
+ goed beeld
+ lage input lag
+ 4k
+ 100hz of 120hz

Neutraal
+/- energie verbruik

Niet relevant
- design
- geluid
- smart functies
- kijkhoek

TV wordt gebruikt voor (PC) games, film en tv kijken. Bij voorkeur niet in een volledig donkere kamer.

Kandidaten waren OLED, QLED en Nano cell.

OLED had mijn voorkeur maar gezien de reflectie als ook de aanwezige risico op inbranden valt deze dus af.

Na wat onderzoek blijven de volgende 2 types over met BBC aanbieding dan wel mediamarkt outlet:

Samsung 55 of 65Q74T (, identiek aan de Q70T , 780 of 1020 euro)

LG 55 of 65NANO866NA (700 of 1025 euro)

De Samsung 80R serie valt als 55inch binnen budget. Beter reflectie handling, en diep zwart, maar wel daardoor veel blackcrushing waardoor details in zwarte omgevingen wegvallen. En of dat het waard is..

https://www.tvfindr.com/nl/lg-nanocell-vs-samsung-qled/

Als ik dit zo lees hebben ze allebei sterke en minder sterke punten. Gezien mijn gebruik ook overdag zal de LG beter zijn, de Samsung heeft echter weer betere kleuren en contrast waarden.
Over de LG lees ik wel weer wisselende verhalen.
Mijn gevoel neigt daardoor toch naar de Samsung.

Welke is aan te raden? Of is er nog misschien een derde kandidaat?

Welke afmeting?
Daarnaast zit ik ook met de keuze, 55 of 65 inch.

De kijkafstand is nu 2m80 en door bank nog verder maar achter zetten is dit 2m30.

Een modern 55" scherm valt qua eigen afmetingen binnen de huidige tv gezien de dikke rand. Een 65" zal 20cm breder zijn en 10cm hoger, wat geen probleem is.

Wat is gezien het gebruik aan te raden?

(Sowieso zal ik zowel de LG als de Samsung nog in het echt bekijken)

Alvast bedankt voor de input :)

[ Voor 6% gewijzigd door Scighera op 10-05-2021 14:23 ]

www.triathlete.nl

Beste antwoord (via Scighera op 10-05-2021 10:46)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:10
De NANO86 heeft een betere reflectiefilter echter zal de Q70T overdag beter presteren door de hogere max. helderheid. Beide zijn geen goede keus en relatief overpriced qua prijs-kwaliteitverhouding.

Steeds meer games en films/ series komen uit in HDR, hierdoor is een tv met deftige HDR weergave een goede keus. De Sony 55XH9505 of zijn voorganger 65XG9505 bieden het meeste bang for the buck (je mist dan wel HDMI 2.1).

Qua afmeting is het natuurlijk persoonlijk, wanneer je tevreden bent met je huidige 51'' tv lijkt een 55'' de betere keus. Aan de andere kant went een het formaat snel en zal een 65'' tv zal meeslepender zijn bij films/ series.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:59

FeaR

In GoT we trust

TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De NANO86 heeft een betere reflectiefilter echter zal de Q70T overdag beter presteren door de hogere max. helderheid. Beide zijn geen goede keus en relatief overpriced qua prijs-kwaliteitverhouding.

Steeds meer games en films/ series komen uit in HDR, hierdoor is een tv met deftige HDR weergave een goede keus. De Sony 55XH9505 of zijn voorganger 65XG9505 bieden het meeste bang for the buck (je mist dan wel HDMI 2.1).

Qua afmeting is het natuurlijk persoonlijk, wanneer je tevreden bent met je huidige 51'' tv lijkt een 55'' de betere keus. Aan de andere kant went een het formaat snel en zal een 65'' tv zal meeslepender zijn bij films/ series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:42:

Bedankt voor de suggestie, ik had de Sony niet overwogen (alleen even naar de Philips gekeken)

Ik lees erg goede recensies over de SONY 55XH9505. Prijsverschil t.o.v. de Q70 is te verwaarlozen.

De 65" versie gaat iets boven het budget, maar dat is op zich geen probleem. Ik weet dat ik lang doe met een tv en deze veel gebruik, dus dan is dat het wel waard.

Ik zal beiden sowieso op het lijstje zetten op ter plekke bij Mediamarkt te bekijken..

Qua formaat van de oude 51 ben ik op zich niet ontevreden. Maar ik lees ook veel dat zeker door 4k een groot scherm snel went. Vandaar ook dat ik ook dit overweeg, de investering doe ik toch al.

Blijft wel dat van 51 naar 65 een grote stap is, als er een 60 inch was geweest was er minder twijfel geweest.
Qua kijkafstand is het voor mij mogelijk denk ik als ik het zo lees.

EDIT

https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

Even de afstand gemeten vanaf scherm naar ogen. Dat is exact 1m80/6ft. Dat geeft een kijkhoek van ca 37 graden. Wat bijna op het maximum is voor cinema (40graden)

Een 65 inch zal op de huidige positie een kijkhoek van 42 graden opleveren.

Dus vanuit deze cijfers lijkt mij 55 inch de meest ideale optie, aangezien 30 graden aangeraden is voor mixed usage, en 40 voor cinema.

De Sony schijnt ook erg goede HD upscaling te hebben (erg fijn met een blu ray collectie) dus puur afgaande op dit alles denk ik dat de door jou aangeraden Sony 55 inch de beste kandidaat is👍 (bedankt voor de tip!)

[ Voor 17% gewijzigd door Scighera op 09-05-2021 17:22 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Scighera schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Bedankt voor de suggestie, ik had de Sony niet overwogen (alleen even naar de Philips gekeken)

Ik lees erg goede recensies over de SONY 55XH9505. Prijsverschil t.o.v. de Q70 is te verwaarlozen.

De 65" versie gaat iets boven het budget, maar dat is op zich geen probleem. Ik weet dat ik lang doe met een tv en deze veel gebruik, dus dan is dat het wel waard.

Ik zal beiden sowieso op het lijstje zetten op ter plekke bij Mediamarkt te bekijken..

Qua formaat van de oude 51 ben ik op zich niet ontevreden. Maar ik lees ook veel dat zeker door 4k een groot scherm snel went. Vandaar ook dat ik ook dit overweeg, de investering doe ik toch al.

Blijft wel dat van 51 naar 65 een grote stap is, als er een 60 inch was geweest was er minder twijfel geweest.
Qua kijkafstand is het voor mij mogelijk denk ik als ik het zo lees.

EDIT

Even de afstand gemeten vanaf scherm naar ogen. Dat is exact 1m80/6ft. Dat geeft een kijkhoek van ca 37 graden. Wat bijna op het maximum is voor cinema (40graden)

Een 65 inch zal op de huidige positie een kijkhoek van 42 graden opleveren.

Dus vanuit deze cijfers lijkt mij 55 inch de meest ideale optie, aangezien 30 graden aangeraden is voor mixed usage, en 40 voor cinema.

De Sony schijnt ook erg goede HD upscaling te hebben (erg fijn met een blu ray collectie) dus puur afgaande op dit alles denk ik dat de door jou aangeraden Sony 55 inch de beste kandidaat is👍 (bedankt voor de tip!)
toon volledige bericht
Graag gedaan!

Wat wellicht niet zo goed naar voren komt uit de Rtings review is dat de FALD local dimming algoritme op de Sony modellen meer naar jouw smaak is. Doordat deze minder agressief te werk gaat blijven (schaduw)details beter behouden vergeleken met de Samsung Q80T.

Bij een kijkafstand van 1,80 meter is 55” inderdaad een stuk comfortabeler. Wanneer je veel naar 1.85:1 en 2.39:1 Blu-rays kijkt kan een 65” wellicht toch interessant zijn, je compenseert hiermee dan het verlies (zwarte balken) aan beeldoppervlakte ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:02:
[...]

Graag gedaan!

Wat wellicht niet zo goed naar voren komt uit de Rtings review is dat de FALD local dimming algoritme op de Sony modellen meer naar jouw smaak is. Doordat deze minder agressief te werk gaat blijven (schaduw)details beter behouden vergeleken met de Samsung Q80T.

Bij een kijkafstand van 1,80 meter is 55” inderdaad een stuk comfortabeler. Wanneer je veel naar 1.85:1 en 2.39:1 Blu-rays kijkt kan een 65” wellicht toch interessant zijn, je compenseert hiermee dan het verlies (zwarte balken) aan beeldoppervlakte ;).
Bijna een G in het mandje gestopt ipv de nieuwere H, dat verklaarde die 80e prijsverschil haha.

H model heeft betere reflectie handling, iets betere kleuren en local dimming.

Ik was aan het overwegen om een outlet model te kopen, maar met een tv toch risicovoller dan met bijvoorbeeld een wasmachine.

Overall is de Sony inderdaad en stuk beter, komt ook naar voren uit alle beoordelingen. Interessant is ook dat er goed geluid van zichzelf in zit, wie weet kan de subwoofer met 2 satellieten dan wel weg, welke ik puur voor tv dan wel radio gebruik. (Games en blu ray gaan via receiver)

Aangezien het gebruik als volgt is
50% gaming
30% tv / serie
20% film

Dan denk ik ik toch bij 55 inch blijft👍🙂

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Als je al twijfelt tussen 55 en 65 ga dan voor 65.
55 lijkt eerst groot maar naar een weekje had je toch liever de 65 gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 21:48

-ET-

Phone Home

NL_Scratch schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:12:
Als je al twijfelt tussen 55 en 65 ga dan voor 65.
55 lijkt eerst groot maar naar een weekje had je toch liever de 65 gehad :)
dit kan ik alleen maar bevestigen. Ik ben van een 50" plasma naar een 55" oled gegaan. (mijn vriendin vond de 65" te groot) na een week was de opmerking... hmmm 65" had misschien toch ook prima gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
En hoe ver zitten juĺie van de tv af?🙂 met 180 was 60 inch krap geweest. Een 65 overschrijft zelfs de THX 40 graden hoek.

Uiteindelijk is alles subjectief en persoonsafhankelijk. Maar ik probeer het wel te onderbouwen, onderstaande hielp mij met de keuze. De kijkhoeken in relatie tot schermdiagonaal en afstand tot het scherm:

[ Voor 53% gewijzigd door Scighera op 10-05-2021 14:40 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Scighera schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:23:
En hoe ver zitten juĺie van de tv af?🙂 met 180 was 60 inch krap geweest. Een 65 overschrijft zelfs de THX 40 graden hoek.

Uiteindelijk is alles subjectief en persoonsafhankelijk. Maar ik probeer het wel te onderbouwen, onderstaande hielp mij met de keuze. De kijkhoeken in relatie tot schermdiagonaal en afstand tot het scherm:

Ik zit er een metertje of 4 a 4,5 vanaf.
Heb zelf een 65B9 oled, dus kijkhoeken zijn meer dan prima, ookal zitten we nagenoeg recht voor de TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
NL_Scratch schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Ik zit er een metertje of 4 a 4,5 vanaf.
Heb zelf een 65B9 oled, dus kijkhoeken zijn meer dan prima, ookal zitten we nagenoeg recht voor de TV
Hier slechts 2 meter 😉

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Scighera schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:19:
[...]

Hier slechts 2 meter 😉
Tijdens een potje Warzone zit ik er ook zo´n 1,5 meter vanaf :)

Maar op 2 meter is 55 inch best wel prima, alleen het went allemaal wel erg snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
NL_Scratch schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Tijdens een potje Warzone zit ik er ook zo´n 1,5 meter vanaf :)

Maar op 2 meter is 55 inch best wel prima, alleen het went allemaal wel erg snel.
Alles went: toen ik van 32 naar 51 ging in 2011 was ik het ook heel snel gewend.

Alleem dat betekend niet dat de tv niet groot genoeg is, het moet wel realistisch zijn qua bruikbaarheid (vandaar dat ik de kijkhoeken heb gebruikt)

Dankzij 4k kan je heel dicht erop zitten zonder dat je scherpte verliest, maar of het dan gelijk veel beter is qua kijkcomfort.

Ik heb de 65 ook bekeken, en ook op mijn muur bekeken hoe het zou staan, maar ik vond het de 30% meerprijs niet waard, in combinatie met de de kans dat het te groot bleek in gebruik.

Ik kan als ik het echt wil altijd ver naar voren schuiven met de bank(filtjes onder de poten) maar verder weg is een andere geval, dan zit ik tegen de muur aan

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:16
@Scighera Naar aanleiding van jouw topic, begon het bij mij ook weer te kriebelen.
Vandaag even wezen kijken bij de MM.
Uiteindelijk uitgekomen bij deze (pricewatch: Samsung QLED Series QE55Q95T Zwart).
Misschien dat je die nog kunt overwegen. Heeft HDMI 2.1 en een connect box, dus makkelijke kabelmanagement. En HDR10+.
Volgens de enthousiaste verkoper (ik zou hem voor de verandering bijna adviseur noemen) heeft deze een bijzondere laag over het scherm voor beter beeld met weinig schittering.

https://www.samsung.com/n...k-smart-tv-qe55q95talxxn/

Wordt inderdaad gesproken over een anti-reflectie scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door BvZwolle op 12-05-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
BvZwolle schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:08:
@Scighera Naar aanleiding van jouw topic, begon het bij mij ook weer te kriebelen.
Vandaag even wezen kijken bij de MM.
Uiteindelijk uitgekomen bij deze (pricewatch: Samsung QLED Series QE55Q95T Zwart).
Misschien dat je die nog kunt overwegen. Heeft HDMI 2.1 en een connect box, dus makkelijke kabelmanagement. En HDR10+.
Volgens de enthousiaste verkoper (ik zou hem voor de verandering bijna adviseur noemen) heeft deze een bijzondere laag over het scherm voor beter beeld met weinig schittering.

https://www.samsung.com/n...k-smart-tv-qe55q95talxxn/

Wordt inderdaad gesproken over een anti-reflectie scherm.
Ben inmiddels al voorzien, de Sony 55XH9505, deze heeft ook een antireflectie laag, maar zonder
details in het zwart daar voor op te offeren iets waar sowieso de Q80 last van heeft.

De TV is inmiddels een week in bezit. Erg mooi beeld, goede kleuren en weinig reflectie.

De inputlag is niet te merken en de upscaling van HD (bluray en Fallout 76) gaat er strak.

Kortom, zeer tevreden🙂

www.triathlete.nl

Pagina: 1