Na het herinrichten van de woonkamer is de zithoek ook verplaatst. De TV staat nu recht tegenover een raam.
De oude tv is een Samsung HD 51" plasma scherm uit 2010. Scherm had al green bar problemen en uiteraard enorm last van weerspiegeling. Samen met de uitaard hoge energieverbruik mag ik van mijzelf na 11 jaar op zoek gaan naar een nieuwe. Budget zal max ca 1000e zijn.
De criteria is als volgt
Belangrijk
+ weinig last van reflectie (bij directe zon gaat gordijn wel dicht)
+ goed beeld
+ lage input lag
+ 4k
+ 100hz of 120hz
Neutraal
+/- energie verbruik
Niet relevant
- design
- geluid
- smart functies
- kijkhoek
TV wordt gebruikt voor (PC) games, film en tv kijken. Bij voorkeur niet in een volledig donkere kamer.
Kandidaten waren OLED, QLED en Nano cell.
OLED had mijn voorkeur maar gezien de reflectie als ook de aanwezige risico op inbranden valt deze dus af.
Na wat onderzoek blijven de volgende 2 types over met BBC aanbieding dan wel mediamarkt outlet:
Samsung 55 of 65Q74T (, identiek aan de Q70T , 780 of 1020 euro)
LG 55 of 65NANO866NA (700 of 1025 euro)
De Samsung 80R serie valt als 55inch binnen budget. Beter reflectie handling, en diep zwart, maar wel daardoor veel blackcrushing waardoor details in zwarte omgevingen wegvallen. En of dat het waard is..
https://www.tvfindr.com/nl/lg-nanocell-vs-samsung-qled/
Als ik dit zo lees hebben ze allebei sterke en minder sterke punten. Gezien mijn gebruik ook overdag zal de LG beter zijn, de Samsung heeft echter weer betere kleuren en contrast waarden.
Over de LG lees ik wel weer wisselende verhalen.
Mijn gevoel neigt daardoor toch naar de Samsung.
Welke is aan te raden? Of is er nog misschien een derde kandidaat?
Welke afmeting?
Daarnaast zit ik ook met de keuze, 55 of 65 inch.
De kijkafstand is nu 2m80 en door bank nog verder maar achter zetten is dit 2m30.
Een modern 55" scherm valt qua eigen afmetingen binnen de huidige tv gezien de dikke rand. Een 65" zal 20cm breder zijn en 10cm hoger, wat geen probleem is.
Wat is gezien het gebruik aan te raden?
(Sowieso zal ik zowel de LG als de Samsung nog in het echt bekijken)
Alvast bedankt voor de input
De oude tv is een Samsung HD 51" plasma scherm uit 2010. Scherm had al green bar problemen en uiteraard enorm last van weerspiegeling. Samen met de uitaard hoge energieverbruik mag ik van mijzelf na 11 jaar op zoek gaan naar een nieuwe. Budget zal max ca 1000e zijn.
De criteria is als volgt
Belangrijk
+ weinig last van reflectie (bij directe zon gaat gordijn wel dicht)
+ goed beeld
+ lage input lag
+ 4k
+ 100hz of 120hz
Neutraal
+/- energie verbruik
Niet relevant
- design
- geluid
- smart functies
- kijkhoek
TV wordt gebruikt voor (PC) games, film en tv kijken. Bij voorkeur niet in een volledig donkere kamer.
Kandidaten waren OLED, QLED en Nano cell.
OLED had mijn voorkeur maar gezien de reflectie als ook de aanwezige risico op inbranden valt deze dus af.
Na wat onderzoek blijven de volgende 2 types over met BBC aanbieding dan wel mediamarkt outlet:
Samsung 55 of 65Q74T (, identiek aan de Q70T , 780 of 1020 euro)
LG 55 of 65NANO866NA (700 of 1025 euro)
De Samsung 80R serie valt als 55inch binnen budget. Beter reflectie handling, en diep zwart, maar wel daardoor veel blackcrushing waardoor details in zwarte omgevingen wegvallen. En of dat het waard is..
https://www.tvfindr.com/nl/lg-nanocell-vs-samsung-qled/
Als ik dit zo lees hebben ze allebei sterke en minder sterke punten. Gezien mijn gebruik ook overdag zal de LG beter zijn, de Samsung heeft echter weer betere kleuren en contrast waarden.
Over de LG lees ik wel weer wisselende verhalen.
Mijn gevoel neigt daardoor toch naar de Samsung.
Welke is aan te raden? Of is er nog misschien een derde kandidaat?
Welke afmeting?
Daarnaast zit ik ook met de keuze, 55 of 65 inch.
De kijkafstand is nu 2m80 en door bank nog verder maar achter zetten is dit 2m30.
Een modern 55" scherm valt qua eigen afmetingen binnen de huidige tv gezien de dikke rand. Een 65" zal 20cm breder zijn en 10cm hoger, wat geen probleem is.
Wat is gezien het gebruik aan te raden?
(Sowieso zal ik zowel de LG als de Samsung nog in het echt bekijken)
Alvast bedankt voor de input
[ Voor 6% gewijzigd door Scighera op 10-05-2021 14:23 ]
www.triathlete.nl