Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Ben opzoek naar een fotocamera die zo goedkoop mogelijk is. Ik maak heel graag foto's van kleine plantjes, (kleine)insecten en ongewervelden, paddestoelen, mos, schimmel, etc. Die vind je vaak in donkere en vochtige delen van bossen.

Dus het moet een camera zijn die mooie foto's kan maken in het donker (waar ook beetje licht is) die niet teveel puntjes (pixels) in de foto laat zien. Veel camera's hebben daar last van!

Ik heb voorlopig nog niets gevonden, ik moet dit navragen aan mensen die ervaring hebben met hun eigen camera lijkt mij, dus dacht aan dit forum.

Voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osb9FnCM2CrjpS4hCMF-oxTsDY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yv4iKYYBmnoUu4iiGDcdH2mI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La2E-wrV9E6aLvG-Vh5sTMVgZUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MCSrXu7biui8wixKJkxxdST.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7hD5rIsYJ7fSofZN0gAUROdRKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkOPJsUtW6L0708KGrNs1Pzq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq9-KDDUEMrU5QVPqC2oe8op9ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U6qvEWGOXIdyvs8WuqIWNSD.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mobie2 op 08-06-2021 10:45)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Voor dit soort details is heel veel closeup heel leuk, en macro voegt daar nog wel iets aan toe.
Als het het goedkoopst moet: Gebruik je smartphone. Zet er een voorzet-macrolens op van AliExpress.

Goedkoopste oplossing is niet een dure camera maar: Voeg Licht Toe.
Als er genoeg licht is werkt elke camera hartstikke goed.
Vanaf €15-25 (AliExpress) heb je een goedkoop led panel met regelbare lichtsterkte en regelbare kleurtemperatuur. Past in je zak, oplaadbaar via USB en als je ooit een dure camera koopt heb je er nog steeds iets aan.
Zet aan de andere kant een reflector, of nog zo'n panel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:20
Gebruik maken van een statief is hiervoor de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat gebruik je nu? Je telefoon? Je kunt dan wellicht inderdaad de sluitertijd handmatig instellen en een statief gebruiken.

Als je een camera wilt kopen zou ik zoeken naar iets met macro capaciteiten en eventueel een externe lichtbron zoals een (ring)flitser.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
DirtyBird schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:14:
Wat gebruik je nu? Je telefoon? Je kunt dan wellicht inderdaad de sluitertijd handmatig instellen en een statief gebruiken.

Als je een camera wilt kopen zou ik zoeken naar iets met macro capaciteiten en eventueel een externe lichtbron zoals een (ring)flitser.
Ja, ik gebruik nu de phone! Heb je suggestie voor zo'n camera? Ik ken dat niet macro capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Sony RX100mk1. Telefoon blijft slecht met gebrekkig licht vanwege de kleine sensor.

[ Voor 72% gewijzigd door PHiXioN op 09-05-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat @wappiewappie zegt: gebruik een statief.

Door het statief kan je een langere sluitertijd gebruiken en dus je ISO laag houden. Mocht dit klinken als abracadabra dan is het de moeite om even op internet te de belichtingsdriehoek op te zoeken.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:38
Statief met langere sluitertijd is idd de goedkoopste oplossing, maar werkt alleen met statische onderwerpen. Dieren en planten wanneer het waait, krijg je daarmee zeker niet scherp op de foto.

Wat je zoekt is een camera met grotere sensor en/of lichtsterke objectief (kleinere diafragma waarde). Beiden zijn echter zaken die amateur/instap apparatuur onderscheiden van betere/pro apparatuur en gaan dus helaas niet gepaard met de wens "zo goedkoop mogelijk".

Dan is kunstlicht zoals de eerder genoemde ringflitser wel een must om dat enigszins te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:20
Grote sensor en een lichtsterk objectief zijn juist helemaal niet nodig bij macrofotografie.
Meestal wil je juist het diafragma wat kleiner maken om te voorkomen dat de scherptediepte te klein wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Voor dit soort details is heel veel closeup heel leuk, en macro voegt daar nog wel iets aan toe.
Als het het goedkoopst moet: Gebruik je smartphone. Zet er een voorzet-macrolens op van AliExpress.

Vanaf €15-25 (AliExpress) heb je een goedkoop led panel met regelbare lichtsterkte en regelbare kleurtemperatuur. Past in je zak, oplaadbaar via USB en als je ooit een dure camera koopt heb je er nog steeds iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobie2
Tarquin schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:24:

Mja, ik wil het inderdaad zo goedkoop mogelijk, dan ga ik dit proberen met zo'n led panel van ali en dan wat filters overheen doen met software. Moet wel lukken :)
Pagina: 1