Aankoop advies: 2021 M1 iMac of 'dikke' 2e hands intel iMac?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:25
Mijn vraag: (waarvan ik me voor kan stellen dat meerdere deze afweging maken komende maanden)
Ik wil t.z.t. mijn iMac late 2010 21,5" vervangen. Ik heb speciaal nog gewacht op de Apple Silicon M1 iMac in de veronderstelling dat ik die meteen zou gaan kopen. Echter valt ie op 2 punten tegen voor mij: design & prijs (voor de config waarin ik 'm wil; trackpad/16GB*/512GB of 1TB harddisk - dat loopt tegen de tweeduizend euro aan. Ik wilde eigenlijk zo onder de 1500,- blijven :+ ) En dan heb ik toch alsnog 'maar' een 'instap' mac (want eerste generatie Apple Silicon) Toen de eerste Intel mac's uit kwamen waren dat ook niet de snelste, zelfde gold voor de PowerPC generatie)

Zodoende vraag ik mij af: is een (goed uitgeruste) Intel Mac misschien niet verstandiger?

Ik wil wel graag een groter scherm en ook graag een Retina display (waarom eigenlijk, geen idee, ik denk omdat de nieuwe M1 iMac dat nu immers ook heeft 8) ). Dan kom ik bij de 27" aluminum Intel iMacs uit. Ik zie dat een 2e hands 27" Intel iMac uit 2015/16/17 met 5K scherm, 16/24GB RAM en 1TB Fusion drive met een beetje goed zoeken wel te vinden is voor 1000 euro (zelfs nog wel iets minder)

Wat zouden jullie doen:
Een oudere iMac Intel mac kopen - meer waar voor je geld? Of denken jullie dat deze eerste (instap?) M1 iMac het absoluut waard is?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Geen, eigenlijk. Gewoon huis tuin en keuken gebruik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Uitgezocht wat voor specs je kunt krijgen voor zo'n 1000 euro voor een 2e hands Intel Mac: Retina display, harddisk iets met SSD, 16 of 24GB RAM en een stevige dual of quad core Intel CPU (GPU technisch snap ik niet zo goed wat nu relevante verschillen kunnen zijn)

*n.b. ik heb al begrepen dat 8GB voldoende zou moeten zijn voor mijn (normale) gebruik, maar ik denk een beetje aan de toekomst: ik geloof dat ik zo opnieuw 10 jaar met een computer kan doen en na een jaar of 5 a 6 zou het me niets verbazen als toch ook de M1 iMac profiteert van wat meer geheugen in de toekomst. Helemaal omdat de RAM niet meer te upgraden valt achteraf; m.a.w. je kunt het niet nog even aankijken.

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 09-05-2021 11:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

autoreverse schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:20:

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Geen, eigenlijk. Gewoon huis tuin en keuken gebruik.
Tsjaa, dan maakt het natuurlijk geen drol uit.

Het enige wat je sowieso niet wilt is een HDD of Fusion Drive in je iMac.
Een SSD is een MUST want je wilt gewoon dat alles lekker snel aanvoelt.

De intel versies zijn niet toekomstbestendig, op een gegeven moment krijgen we ze gewoon simpelweg geen OS upgrades meer, maar als het puur om surfen, office en een filmpje kijken gaat hoef je ook niet persé op het allernieuwste OS te zitten.

Het is dus een keuze van wat je wilt en wat je er aan wilt uitgeven.

Persoonlijk zou ik nu geen Intel meer kopen, iedereen weet dat het een kwestie van tijd is en ook de verkoopwaarde van tweedehands Intel mac's is flink aan het dalen. (Dit kan dus in je voordeel werken als je voor een leuke prijs een iMac wilt kopen) maar je krijgt er over een paar jaar dus ook veel minder voor.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-10-2024
Dat blijft een heel persoonlijke afweging.

Ik heb nu een iMac Mid2010, het werkt allemaal best prima voor huis, tuin en keukengebeuren.
Maar op het moment dat ik een filmpje, tussen de 15 en 60 GB, binnenhaal en ga uitpakken heeft ie het gewoon moeilijk.

En wat @Greatsword al zegt, de Intel is een aflopende zaak.
Daarom heb ik gekozen voor een 24 inch,16GB geheugen en een 512 SSD schijf.Mocht ik tekort aan schijfruimte krijgen kan ik er altijd nog een externe SSD schijf aanhangen.

Ik zou zeggen, denk goed na als je ook in de toekomst nog plezier van een nieuwe Mac wilt hebben.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik die nieuwe iMac nu ook gewoon kon aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Greatsword schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:30:
[...]
(Dit kan dus in je voordeel werken als je voor een leuke prijs een iMac wilt kopen) maar je krijgt er over een paar jaar dus ook veel minder voor.
Dit merk ik dus nu, iMac’s van toen circa 2500+ euro liggen praktisch voor het oprapen straks (het effect lijkt al merkbaar) Hij hoeft idd niets meer op te brengen later, daarna gaat ie naar de slaapkamer of een van de kinderen desnoods.

Dat een fusion drive niet aan te raden is, wist ik eigenlijk nog niet, dus dat is wel een goed punt. Ik heb nu een SSD + ratel schijf en dat gaat eigenlijk heerlijk vlot. Ik dacht dat een fusion drive datzelfde principe heeft.

Ook de discontinuering van OS X ondersteuning voor Intel Macs had ik even niet aan gedacht. Dan zou ik over misschien 1 a 2 jaar al op het laatst ondersteunde OSX zitten. Daar heb ik nu ook ‘last’ van op mijn huidige Mac en dat levert toch soms onverwachte beperkingen op.

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 09-05-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

autoreverse schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Ook de discontinuering van OS X ondersteuning voor Intel Macs had ik even niet aan gedacht. Dan zou ik over misschien 1 a 2 jaar al op het laatst ondersteunde OSX zitten. Daar heb ik nu ook ‘last’ van op mijn huidige Mac en dat levert toch soms onverwachte beperkingen op.
Precies, vooral als je hem bijvoorbeeld gebruikt i.c.m. een nieuwere iPhone en iOS versie ga je op een gegeven moment issues krijgen met "iCloud" synchronisatie.

Als je er toch weer 10 jaar mee vooruit wil dan is Intel echt zonde van het geld. Je zou nog kunnen wachten op de 27" vervangen die waarschijnlijk eind dit jaar nog uitkomt, maar daar hangt natuurlijk een nog hoger prijskaartje aan.

Heb je een Mac mini al overwegen? Die is prijstechnisch echt fantastisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Apple verkoopt nu volop Intel iMacs en Mac Pro's en heeft aangegeven Intel nog jaren lang te blijven ondersteunen. Er komen mogelijk nog nieuwe Intel's uit.

M1 is prachtig maar erg nieuw. Er zijn ook mensen die zeggen dat je never nooit een eerste generatie Apple moet kopen omdat je geen betalend proefkonijn moet zijn en dat dit vragen om problemen is.
En dat je zeker moet wachten op minimaal de M2.

Als je een goede deal kunt vinden zou ik ven beide geen punt maken.

Als extra voordeel van Intel is ook dat je er ook Windows of Linux op/bij bij kunt zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Corrigan op 09-05-2021 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Corrigan schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:45:
Apple verkoopt nu volop Intel iMacs en Mac Pro's en heeft aangegeven Intel nog jaren lang te blijven ondersteunen. Er komen mogelijk nog nieuwe Intel's uit.

M1 is prachtig maar erg nieuw. Er zijn ook mensen die zeggen dat je never nooit een eerste generatie Apple moet kopen omdat je geen betalend proefkonijn moet zijn en dat dit vragen om problemen is.

Als extra voordeel van Intel is ook dat je er ook Windows of Linux op/bij bij kunt zetten.
Er is niks nieuw aan de M1, dit is gewoon een A14X. Juist gelijk de 2021 iPad Pro een knappe marketing stunt is van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
iLLuSion_xGen schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Er is niks nieuw aan de M1, dit is gewoon een A14X. Juist gelijk de 2021 iPad Pro een knappe marketing stunt is van Apple
Het gaat hier om ARM of Intel in een Mac, niet over welke naam het beestje heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
iLLuSion_xGen schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:54:
In de A14X zitten 2 Thunder- en 4 Lightningcores
In de M1 zitten 4 Firestorm- en 4 Icestorm cores.
En bij de M1 zit al het RAM on-package zodat ze UMA kunnen doen, wat de A14X niet heeft.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Corrigan schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:45:

Wat is de definitie van "ondersteunen" MacOS upgrades en slechts beveiligingsupdates zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.

TS wilt graag weer 10 jaar vooruit kunnen, dan is het echt niet logisch om voor een Intel versie te gaan.

Ook is het mogelijk dat er straks functies uitkomen die alleen werken op een M1 chip, zie SideCar in het verleden als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
M1 is veel beter qua future proofing.

Ook zijn de overige specs niet 1 op 1 te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Eerste generatie Apple product is sowieso een nogo natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De M1 is al een jaar op de markt, in de mini, MacBook Air en 13" Pro. Als daar problemen mee waren was dat al wel bekend.

Los van compatibiliteit, maar dat is afhankelijk van de software die je gebruikt. Bij normaal gebruik zie ik daar geen problemen mee, van veel populaire apps zag ik afgelopen maanden al een Apple silicon-update voorbij komen.
En dan heb ik toch alsnog 'maar' een 'instap' mac (want eerste generatie Apple Silicon) Toen de eerste Intel mac's uit kwamen waren dat ook niet de snelste, zelfde gold voor de PowerPC generatie)
Ik heb (nog) geen M1 maar als ik de reviews van eerdergenoemde devices moet geloven dan is die M1 ontzettend snel. Door het als een instapmodel te zien doe je het wat te kort denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:15:
[...]

Wat is de definitie van "ondersteunen" MacOS upgrades en slechts beveiligingsupdates zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.

TS wilt graag weer 10 jaar vooruit kunnen, dan is het echt niet logisch om voor een Intel versie te gaan.

Ook is het mogelijk dat er straks functies uitkomen die alleen werken op een M1 chip, zie SideCar in het verleden als voorbeeld.
Lekker duurzaam ben je dan. Als je nu een mooie 2e hands Intel voor een goede prijs kunt halen is dat natuurlijk prima. Niet iedereen heeft last van het 'shiny new things syndroom'. Alles iets goed werkt en wordt ondersteund is het ook goed voor de meeste mensen.

Apple verkoopt Intel Macs, die zijn ook niet goedkoper geworden, zoals de Mac Pro. Die zijn niet zomaar ineens afgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 1302638 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:08:
Eerste generatie Apple product is sowieso een nogo natuurlijk.
Lekkere onderbouwing, ik heb hier werkelijk de hele M1 lineup (Mini, Air en Pro)

Allen zijn in performance superieur aan de intel versies (snelheid, accu duur, temperatuur etc)

Dus waar heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Greatsword schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Lekkere onderbouwing, ik heb hier werkelijk de hele M1 lineup (Mini, Air en Pro)

Allen zijn in performance superieur aan de intel versies (snelheid, accu duur, temperatuur etc)

Dus waar heb je het over?
Sorry, ik dacht dat iedereen wist dat je nooit de eerste generatie van een nieuw product moest kopen. Computers, auto's, whatever. Altijd wachten op de 2e gen. Blij dat je spullen bevallen hoor.

Maar aus als je de keuze hebt, wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi-Qui
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 12:53
Ik denk de nieuwste imac https://forums.macrumors....ing.2296589/post-29900107 geekbench 5 7702 Cinebench R23 7793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Greatsword schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Heb je een Mac mini al overwegen? Die is prijstechnisch echt fantastisch.
Zeker! Ik heb ooit een Intel mini gehad omdat ik die net kon betalen. Maar stoorde me toch op de lange duur aan de extra kabels, een kastje onder het scherm (de mac mini zelf ;) ) en het slechte scherm dat ik erbij had (wat wist ik toen nou van schermen en geld ervoor had ik eigenlijk ook niet) Dus dat gaat 'm niet nog een keer worden. Eigenlijk is het scherm van de iMac naar verluid erg goed (altijd al geweest) en is het eigenlijk helemaal niet zo'n dure computer (de iMac) als je bedenkt dat je voor een los, gelijkwaardig goed scherm icm met een mac mini, minsten zo duur uit bent...

Ik ben er na een paar nachtjes slapen wel over uit.... Ik heb vele reviews gezien en ook voor deze M1 mac geldt eigenlijk wat voor de M1 MacBooks en Mac mini al allemaal is geschreven en gezegd: de nieuwe ARM SOC presteert stukken beter dan iedereen had verwacht en Apple zelf heeft aangegeven.

Ik moest vandaag wat foto's verwerken (niet eens echt bewerken) en ik heb me lekker kunnen ergeren aan hoe traag dat gaat op mijn huidige iMac (core i3, 12GB mem, dus dat is ook wel lekker ouderwets inmiddels) Dus dan heb ik het alleen over: foto's importeren op Foto's, daarna uploaden op een website om ze te kunnen posten online. Wat uren duurt is voordat Finder de zojuist nieuw geimporteerde foto's ook laat 'zien' in bestandskiezer in Safari wanneer ik ze wil uploaden. Links onderin zie je dan ook altijd dat draaiende wieltje waar ik dan soms een paar uur op kan wachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjILvl4mbeDXfzemA0i-fsvudQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0ydWxqppvuTlmRFHxt4XOd7.png?f=user_large
Op de een of andere manier krijg ik random een aantal nieuwe te zien, maar missen er altijd een paar. Pas na een hele middag wachten zijn ze er allemaal en kan ik verder.

Ondertussen stijgt de iMac op (fans gaan lekker blazen) doordat VTDecoderXPCService en die andere die er op lijkt (dat zijn processen die verantwoordelijk zijn voor foto afhandeling in Mac OS) ervoor zorgen dat de CPU belasting 110% wordt en zit ik naast een blazende en warmer wordende mac te wachten.

Nu is dit een wat rare vergelijking, want een jongere Intel iMac gaat dit ook nog op zijn sokken kunnen doen. Maar het geeft me voor mijn gevoel wel een blik vooruit in de toekomst. Vroeger of later bereik je dit punt dat je hardware te traag is geworden voor de meeste (basale) taken en dan wordt het toch wel irritant. En ik vermoed dat dat met elke Intel iMac (zeker eentje ouder dan 2015/2016) toch wel veel eerder bereikt wordt dan met de nieuwe M1 chipsets: in alle reviews blijkt telkens weer hoe ongelooflijk snappy alles werkt en dat zonder oplopende temperaturen (kennelijk dankzij de ARM architectuur) dus geen blazende machine meer op het bureau....

Kortom; ik ga me nu nog beraden op de kleur (keuze stress :D ) en het wordt zeker weten een M1 iMac.

[ Voor 18% gewijzigd door autoreverse op 21-05-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

autoreverse schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:12:

Kortom; ik ga me nu nog beraden op de kleur (keuze stress :D ) en het wordt zeker weten een M1 iMac.
Gefeliciteerd met je keuze ;)

Ik ben zelf erg van de koop en verkoop dus hou daarom altijd rekening met de verkoopwaarde op de tweedehands markt.

Neutrale kleuren verkopen wat makkelijker (zilver), maar als je hem echt puur voor jezelf koopt en het maakt je niks uit of je er over een paar jaar nog makkelijk van af kunt komen, dan zou ik zeggen ga gewoon lekker voor je favoriete kleur.

In de unboxing van iJustine zag je alle kleuren echt goed in het "echt" voorbij komen, zeer goed belichte video die het mogelijk wat makkelijker maakt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 21-05-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Grappig, die zat ik juist vanmiddag ook even te bekijken. Valt me wel op dat de daadwerkelijke kleur alleen op de achterkant zit en wat je aan de voorkant ziet is een pastel variant en de metalen delen zijn ook afwijkend van kleur.

Het viel een blogger al op dat zijn gele iMac, meer goud was dan geel qua kleur. En ik vind geel wel leuk, maar goud(kleur) vind ik echt heel lelijk. Die oranje bijvoorbeeld lijkt meer op de roségoud kleur van de iPhone. Eens kijken of ik ze eens in een winkel kan spotten een keer. Ze komen vast wel uitgestald te staan bij de Apple Store hier op het Leidseplein verwacht ik.

Met nog jonge kinderen is de kans groter dat de iMac ooit naar een van de kinderen gaat (of hij gaat deze Intel mac op de slaapkamer vervangen tegen die tijd) dus ik maak me geen zorgen over verkoopwaarde.

EDIT: je kunt ook nog een Mac mini kopen en in een oude Intel iMac zetten :+
YouTube: How to build your own DIY Apple Silicon iMac!

[ Voor 22% gewijzigd door autoreverse op 22-05-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Sorry, ik dacht dat iedereen wist dat je nooit de eerste generatie van een nieuw product moest kopen. Computers, auto's, whatever. Altijd wachten op de 2e gen. Blij dat je spullen bevallen hoor.

Maar aus als je de keuze hebt, wachten.
Heerlijk altijd die kortzichtige "wijsheden".

Als niemand een eerste generatie van een product koopt maakt een fabrikant natuurlijk
ook geen tweede meer, dan zit je dus te wachten tot je een ons weegt.

Je doet er beter aan voldoende onderzoek te doen. Reviews te lezen en te bekijken
en dan bepalen of de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen.

Kom je dan tot de conclusie, nee, dit is nog niet voor mij, dan wacht je af.
Maar om maar domweg te insinueren dat voor elk product de eerste generatie
slecht is, is pure niet onderbouwde nonsens.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-06 17:14
"Relevante software en hardware die ik gebruik:
Geen, eigenlijk. Gewoon huis tuin en keuken gebruik."

Is voor huis tuin keuken gebruik dan niet gewoon het 256gb 8gb ram niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Valinor schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:30:

Is voor huis tuin keuken gebruik dan niet gewoon het 256gb 8gb ram niet voldoende?
Jazeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Valinor schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:30:

hangt er vanaf

-wat voor huis
-wat voor keuken

:+

ik zou dan voor 16gb gaan met 256gb ram. hangt er wel vanaf of je cloud wilt gebruiken voor je foto opslag (doe ik zelf wel) dat scheelt je lokale opslag

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 14:40

Croga

The Unreasonable Man

Tom schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:31:
De M1 is al een jaar op de markt, in de mini, MacBook Air en 13" Pro. Als daar problemen mee waren was dat al wel bekend.
Yup. En dat is dus ook al bekend.

Van driver problemen (die vrij eenvoudig op te lossen zijn) tot relatief beperkte IO (wat een probleem van de SOC is en dus niet opgelost kan worden in deze generatie) kampt de M1 met best wel wat aanloop problemen.

Voor mij is dat de belangrijkste reden om de M1 links te laten liggen. Lekkere performance (hoewel de GPU nog te wensen over laat en Apple daar ook niets aan doet in de vorm van discrete GPU), lekkere efficiëntie maar teveel kinderziektes die wellicht in de volgende generatie opgelost zullen zijn.

Als je geen last hebt van de beperkingen in het silicium van deze generatie dan is het zeker een goede keus; de software problemen gaan wel verdwijnen. Maar als je, bijvoorbeeld, uitgebreid met externe schermen werkt of een goede GPU performance nodig hebt dan is een goede Intel een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-07 11:36
nelizmastr schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Heerlijk altijd die kortzichtige "wijsheden".

Als niemand een eerste generatie van een product koopt maakt een fabrikant natuurlijk
ook geen tweede meer, dan zit je dus te wachten tot je een ons weegt.

Je doet er beter aan voldoende onderzoek te doen. Reviews te lezen en te bekijken
en dan bepalen of de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen.

Kom je dan tot de conclusie, nee, dit is nog niet voor mij, dan wacht je af.
Maar om maar domweg te insinueren dat voor elk product de eerste generatie
slecht is, is pure niet onderbouwde nonsens.
Toch zit er zeker een kern van waarheid in. Zeker als er nieuwe productcategorieen geintroduceerd worden.
Ipad 1ste generatie: Was snel verouderd, zeker vergeleken met de tweede ipad
Apple watch series 1: toch ook snel voorbijgestreefd door de latere generaties toen Apple meer ervaring kreeg in smartwatches.
Apple pencil 1: de tweede generatie zit een stuk beter in elkaar. Bij de eerste generatie is de interne accu al vrij snel dood als hij een paar maanden niet gebruikt wordt.
etc.
Het zal zeker niet altijd het geval zijn, maar veel nieuwe producten hebben nu eenmaal kinderziektes, die pas na introductie aan het licht komen.
Prima als mensen graag early adopter willen zijn (er zullen er veel op tweakers zitten), maar soms betaal je daar een prijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Greldinard schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:01:
[...]

Toch zit er zeker een kern van waarheid in. Zeker als er nieuwe productcategorieen geintroduceerd worden.
Ipad 1ste generatie: Was snel verouderd, zeker vergeleken met de tweede ipad
Apple watch series 1: toch ook snel voorbijgestreefd door de latere generaties toen Apple meer ervaring kreeg in smartwatches.
Apple pencil 1: de tweede generatie zit een stuk beter in elkaar. Bij de eerste generatie is de interne accu al vrij snel dood als hij een paar maanden niet gebruikt wordt.
etc.
Het zal zeker niet altijd het geval zijn, maar veel nieuwe producten hebben nu eenmaal kinderziektes, die pas na introductie aan het licht komen.
Prima als mensen graag early adopter willen zijn (er zullen er veel op tweakers zitten), maar soms betaal je daar een prijs voor.
alle producten die je noemt waren destijds nieuwe innovaties.

een MacBook met slechts een andere CPU is nou niet bepaald een nieuwe innovatie. laptops bestaan al jaren en de kinderziektes zijn er wel uit.

softwarematige ziektes, sure. maar die worden door jawel.. software (!) wel opgelost

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-07 13:44
@Zwelgje
Het is alleen wel de eerste CPU van deze fabrikant voor desktop/notebooks. Dus om te zeggen dat de kinderziektes er uit zijn gaat niet helemaal op.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-07 11:21
ndonkersloot schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:32:
@Zwelgje
Het is alleen wel de eerste CPU van deze fabrikant voor desktop/notebooks. Dus om te zeggen dat de kinderziektes er uit zijn gaat niet helemaal op.
Klopt, maar het is wel een onderdeel waar 1 van de grootste fabrikanten ter wereld vol op inzet, en wil laten zien dat ze het ook zelf kunnen. Apple laat de eerste generatie echt niet zomaar vallen en zal de meeste kinderziektes (dus niet beperkingen) zoveel als mogelijk willen verhelpen, ook als dat geld kost.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Pagina: 1