Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een TP-LINK AV 600 Adapterset gekocht, maar krijg het niet werkend / er treedt heel veel WIFI verlies op.

Iemand die een tip heeft, voor ik het terugstuur?

Wat ik heb is:
- Reguliere ziggo Modem - in de woonkamer
- AV 600 TP-Link set met 1 hoofdconnector en 2 adapter - locatie: 1 in de woonkamer en 1 op zolder (deze set)

Via de instructie heb ik de adapters gekoppeld (pair) en ook het WIFI netwerk overgenomen op een kleine afstand van elkaar. De connector is met LAN kabel verbonden met mijn Ziggo router.

Probleem: Waar ik via het draadloze Ziggo wifi netwerk in mijn woonkamer de maximale snelheid haal van 70mbps, is dat na installatie via de TP link adapter in de woonkamer nog maar tussen de 40 mbps tot 60mbs max. Soms zelfs minder. Dit allemaal op een afstand van 2 meter van de Ziggo router en adapters in het stopcontact. Dat is nog niet het grootste probleem.

Als ik vervolgens de adapter in het stopcontact van mijn zolderkamer doe is het draadloze WIFI ongeveer 30mbps (afgenomen) en via de LAN-kabel vanuit de AV600 adapter naar mijn laptop nog maar 20mpbs (!) (!) .

Kortom :
- Beneden heb ik met Ziggo netwerk 70mpbs - standaard
- Beneden heb ik met het AV600 TL Link pakket 40-60 mpbs - al afgenomen
- Op zolder heb ik met de Ziggo netwerk nog maar 5mpbs over de WIFI;
- Op zolder heb ik met de AV600 TL adapter draadloze 30 Mbps netwerk;
- Op zolder heb ik met het AV600 TL link via LAN-kabel maar 20mpbs op mijn PC;

Samengevat dus een verlies van 70mpbs -> naar 20mpbs via de LAN-kabel vanuit het stopcontact. Kortom - volledig kansloos. :'(

Hoe kan dit? En wat doe ik verkeerd?

Probleem is dus dat de adapters niet de juiste internet snelheid halen als mijn Ziggo router, terwijl ze op 2 meter naast elkaar staan. Laat staan als ik de adapters door mijn huis ga plaatsen.

Verder heb ik zowel de procedure van het pairen als WiFi overnemen gevolgd vanuit de tp link instructie. En ook een keer gereset. Beide geen oplossing helaas.

Verder:
- volledige bekabeling gaat helaas niet in dit huurhuis. Er is verwevenheid tussen beneden en bovenwoning en dus geen rechte lijn omhoog;
- WIFI via Ziggo router op Zolder is 5mpbs , ik heb dus echt adapters nodig.

Tips?

[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 09-05-2021 11:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
MaStar schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:00:

Ik heb een TP-LINK AV 600 Adapterset gekocht
dit dus... dit is zo'n low end product dat snelheid gewoon zeer bagger is , zelfs in optimale omstandigheden ...
als je op zolder slechts maar 5mbps kan halen via powerline wil dat ook nog eens zeggen dat je electra niet up to date is (dat er storing optreed in je stroomspectrum)

mijn advies : terugsturen, en voor een high end powerline set gaan .. iets a la devolo magic of ziggo powerline sets... die gebruiken niet alleen de plus & min van je stopcontact, maar bijkomstig ook min & aarde
dat lost in veel gevallen al wat op ..
en als dat het niet doet / niet betrouwbaar is, is powerline gewoon geen optie voor jou situatie ..

(je zou nog is kunnen gaan zoeken naar je stoorzender , maar het kan evengoed zijn dat de elektra van de meterkast & zolder niet in dezelfde stroomfase zitten, en dan moet je electrisch dingen gaan aanpassen, dat kost je vermoedelijk meer dan een UTP kabel aan laten leggen die 100% van je probleem oplost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
ijske schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:13:
[...]

[...]

dit dus... dit is zo'n low end product dat snelheid gewoon zeer bagger is , zelfs in optimale omstandigheden ...
als je op zolder slechts maar 5mbps kan halen via powerline wil dat ook nog eens zeggen dat je electra niet up to date is (dat er storing optreed in je stroomspectrum)

mijn advies : terugsturen, en voor een high end powerline set gaan .. iets a la devolo magic of ziggo powerline sets... die gebruiken niet alleen de plus & min van je stopcontact, maar bijkomstig ook min & aarde
en als dat het niet doet / niet betrouwbaar is, is powerline gewoon geen optie voor jou situatie ..
https://www.coolblue.nl/p...-mini-starter-kit-nl.html - deze?

het is een jaren 30 woning, veel kamers en inderdaad niet een up-2-date stroomnetwerk. Maar dan nog hoop ik wel iets meer dan 20 mbps te kunnen halen.... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
nee, magic mini gebruikt ook geen aarde en heeft ook de belabberde 2.4ghz only wifi..

deze set "Devolo Magic 2 WiFi next Multiroom Kit "

volgens wat googlen zouden die in realistische situaties (met goede electra dus) 450mbps aankunnen

(kijk echt is naar die ziggo powerline dingen, die hebben ook een 1e generatie G.Hn chipset, die kunnen ook 200mbps+ halen, en vind je wss voor tientjes op marktplaats )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
ijske schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:45:
nee, magic mini gebruikt ook geen aarde en heeft ook de belabberde 2.4ghz only wifi..

deze set "Devolo Magic 2 WiFi next Multiroom Kit "

volgens wat googlen zouden die in realistische situaties (met goede electra dus) 450mbps aankunnen

(kijk echt is naar die ziggo powerline dingen, die hebben ook een 1e generatie G.Hn chipset, die kunnen ook 200mbps+ halen, en vind je wss voor tientjes op marktplaats )
Mijn Ziggo internet abbonement heeft Maximaal 70mpbs aan , dus meer is denk ik niet nodig?

Maar, je bedoelt zoiets: https://www.marktplaats.n...g-en-pg-9073lg-25-00.html?

Beter dan die AV600? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:05
Heb je ook de TP-Link Powerline-Configuratie tool gebruikt om de verbinding te controleren?
Ook pairen gaat daarmee betrouwbaarder en overzichtelijker.
Controleer ook voor eventuele firmware updates voor de adapters.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TpX1HMl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
MaStar schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Mijn Ziggo internet abbonement heeft Maximaal 70mpbs aan , dus meer is denk ik niet nodig?

Maar, je bedoelt zoiets: https://www.marktplaats.n...g-en-pg-9073lg-25-00.html?

Beter dan die AV600? :?
yes indeed, meer snelheid is altijd beter... zelfs al kan je internet het niet :)
je kan de 9072 later ook als accespoint gebruiken als er toch een kabel zou komen (de 9073 gewoon niet insteken ergens), want ik betwijfel of het ooit wat word op powerlines..

maar inderdaad, check je tp link app'je eens, zien wat die zegt welke sync rate je nu haalt
kijk dan ook eens of je stabiel naar je modem kan pingen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
The_Doman schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:18:
Heb je ook de TP-Link Powerline-Configuratie tool gebruikt om de verbinding te controleren?
Ook pairen gaat daarmee betrouwbaarder en overzichtelijker.
Controleer ook voor eventuele firmware updates voor de adapters.
[Afbeelding]
dan zie ik alle 3 de apparaten in beeld:

https://ibb.co/kBMTB6r

Zie je iets geks :?

Die 8836 staat op zolder , de andere adapter in de woonkamer, en die connector ook in de woonkamer, dichtbij de router ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 09-05-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:05
De powerline/lan verbinding onderling lijkt mij prima, dat is wat ik ook ongeveer maximaal met mijn AV600 adapters haal.
Dus nagaan waar de bottleneck nu precies zit met de verbindingen?
Testen (file copy) met PC's via Lan en WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 01:18
Laat eens een continue ping lopen naar de twee wireless adapters. Dat kan een indicatie geven van de kwaliteit van de verbinding We zijn geïnteresseerd of er veel datapakketjes verloren gaan.

Doe de ping met een bedraad aangesloten computer die beneden op de hoofd adapter (Device-8836) is aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door EricJH op 09-05-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:26:
... We zijn geïnteresseerd of er veel datapakketjes verloren gaan...
Nee dat zijn we niet. De TS verliest in zijn beleving bandbreedte. Dat is geen packet loss maar gewoon het gevolg van 10 jaar oude apparatuur gebruiken met 15 jaar oude technologie.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Brahiewahiewa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Nee dat zijn we niet. De TS verliest in zijn beleving bandbreedte. Dat is geen packet loss maar gewoon het gevolg van 10 jaar oude apparatuur gebruiken met 15 jaar oude technologie.
15 jaar oude apparatuur?

Ik heb die TP link adaptors net nieuw. 600 positieve reacties op Coolblue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MaStar schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:25:
[...]

15 jaar oude apparatuur?

Ik heb die TP link adaptors net nieuw. 600 positieve reacties op Coolblue...
Ik zei 15 jaar oude technologie. Die dingen doen alleen 2,4 GHz en dat is anno 2021 geen doen meer. Dat de klanten van coolblue daar desondanks tevreden mee zijn is hun probleem (of een aanwijzing dat de reviews van coolblue niet 100% te vertrouwen zijn)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
ijske schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:13:
[...]

[...]

(je zou nog is kunnen gaan zoeken naar je stoorzender , maar het kan evengoed zijn dat de elektra van de meterkast & zolder niet in dezelfde stroomfase zitten, en dan moet je electrisch dingen gaan aanpassen, dat kost je vermoedelijk meer dan een UTP kabel aan laten leggen die 100% van je probleem oplost)
Zit er qua mogelijkheden verschil tussen Ziggo Powerline en devolo magic?

Ik heb nu zo'n setje Ziggo gekocht voor 20 euro op marktplaats. Verhoogt de snelheid van 1 naar 20 MBPS, maar zit dus nog niet op de max.

Zou de Devolo een beter effect kunnen voorzien, of werken die systemen allemaal hetzelfde?

Devolo is minimaal 100 op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
MaStar schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:28:
[...]

Zit er qua mogelijkheden verschil tussen Ziggo Powerline en devolo magic?

Ik heb nu zo'n setje Ziggo gekocht voor 20 euro op marktplaats. Verhoogt de snelheid van 1 naar 20 MBPS, maar zit dus nog niet op de max.

Zou de Devolo een beter effect kunnen voorzien, of werken die systemen allemaal hetzelfde?

Devolo is minimaal 100 op marktplaats.
ze gebruiken allemaal een beetje hetzelfde spectrum, sommige iets meer ...
je moet vooral kijken naar de gebruikte technologie achterliggend

oude powerline's zijn vrijwel altijd HomePlugAV tech
Ziggo 9072 powerline's zijn G.Hn versie 1
in Belgie zijn we alweer geupgrade naar de 9082 powerline's , die zijn G.Hn versie 2 (waarbij je inderdaad NOG meer snelheid kan krijgen)

btw het combineren van meerdere technologieen (oude devolo's en ziggo powerlines door elkaar) is zeer nadelig voor je snelheid .. je kan immers maar 1x een spectrum benutten en ze gaan elkaar tegenwerken

in een goed stroomnetwerk kan je wel enkele honderden mbps halen (zelf ooit al is 400+ gezien in een splinternieuw huis)

[ Voor 16% gewijzigd door ijske op 26-09-2021 12:15 ]

Pagina: 1