Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-12-2024
Dag allen,

Ik wil een set geheugensticks kopen voor mijn nieuwe systeem.

- Het mobo heeft de mogelijkheid om 3200hz en 4000(OC).
- Om RGB geef ik niet maar ik stoor me er ook niet aan.

Via de vergelijk-optie zie een aantal setjes die lijken te passen, sterker nog ze lijken allemaal even goed te zijn.

Mijn vraag is eigenlijk of één van onderstaande merken nou nog beter is dan de anderen, de prijzen verschillen nog al maar de specs.... niet.

Zijn er nog verborgen verschillen en is goedkoop hier duurkoop?

Dank voor de hulp, mocht er nog extra info nodig zijn dan hoor ik het wel.

Groet, NiQuil

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-4000C18D-64GVK
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4000C18D-64GTZR
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M2K4000C18
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2Z4000C18

pricewatch: Gigabyte Aorus x570 Master
pricewatch:Ryzen 5900X

[ Voor 8% gewijzigd door niquil op 10-05-2021 16:40 . Reden: geheugen wat het niet wordt doorstrepen. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
niquil schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:22:
..mocht er nog extra info nodig zijn dan hoor ik het wel.
Noem op z'n minst even het moederbord en cpu waarop je het geheugen wilt gaan gebruiken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niquil
Nielson schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:41:
[...]
Zou je het moederbord en cpu waarop je het geheugen wilt gaan gebruiken kunnen noemen?
Ja hoor, bij deze:

pricewatch: Gigabyte Aorus x570 Master
pricewatch:Ryzen 5900X

Ik zal ze ook even toevoegen in de vraag.

[ Voor 26% gewijzigd door niquil op 08-05-2021 21:48 . Reden: linkjes zijn beter ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
Top, check even welke van die modules op de QVL van het moederbord staan:

https://download.gigabyte...us-master_1.0_vermeer.pdf

Wil niet zeggen dat andere modules niet gaan werken maar deze zijn iig getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Hey die lijst zocht ik! Ik had gekeken op de website, daar stond bij de specs van het mobo een een referentie naar deze lijst maar geen link. Ook de zoekfunctie hielp mij niet. Hoe ben jij er gekomen?

Back on topic:
Ik zie dat alleen de tweede uit mijn lijst beschikbaar is bij leveranciers, helaas is deze niet te vinden op de lijst. Toch iets anders uitzoeken denk ik.

Helaas zie ik helemaal geen reepjes van 32Gb die op 4000 draaien. Of wellicht lees ik het verkeerd;
Betekent "Density" hier de grootte van 1 reepje en "# of Ranks x DRAM devices" het aantal reepjes?`

Gejoept van LTT forum:
1. Density is the amount of memory per module, or stick if you will.
2. See this article on what memory ranks mean
3. SS/DS means single sided and dual sided, so whether the module has just one side populated with DRAM chips or both.

[ Voor 21% gewijzigd door niquil op 08-05-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
niquil schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:24:
Hey die lijst zocht ik! Ik had gekeken op de website, daar stond bij de specs van het mobo een een referentie naar deze lijst maar geen link. Ook de zoekfunctie hielp mij niet. Hoe ben jij er gekomen?
Is te vinden bij het mb onder Support en dan Support List: https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-doc (5900X is Vermeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Bedankt voor de hulp.

Voor anderen die hier komen wil ik deze link aanraden. Het vertelt een goed verhaal over welk geheugen je nodig hebt bij welk systeem / gebruik: https://www.youtube.com/watch?v=HZwP4GNtaS0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
Ik zou geen enkel van het lijstje uit je TS willen aanraden. Bij de 5900x is de FLCK van 1900MHz al behoorlijk moeilijk 1:1 te krijgen. Hiervoor moet je al handmatig tunen. Pak een 3600MHz kit met B-die’s. Meer informatie in het Ryzen 5000 geheugen advies topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Thanks, dankzij dat youtube filmpje kwam ik er zojuist ook op uit dat ik die 4000 niet ga nodig hebben. Ik heb van de QLV de volgende gepakt:

https://tweakers.net/pric...o-f4-3600c16q-64gtzn.html
https://tweakers.net/pric...stix-bl2k32g36c16u4b.html

[ Voor 79% gewijzigd door niquil op 08-05-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

niquil schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:11:
Thanks, dankzij dat youtube filmpje kwam ik er zojuist ook op uit dat ik die 4000 niet ga nodig hebben. Ik heb van de QLV de volgende gepakt:

https://tweakers.net/pric...o-f4-3600c16q-64gtzn.html
https://tweakers.net/pric...stix-bl2k32g36c16u4b.html
Voor welk gebruik heb je 64GB nodig. vaak als je die grootte nodig bent, heb je meer aan 16Gbit chips, voor zware taken.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16
(Micron 16 Gbit B-Die) clock je ook op 3600 als je wilt

edit: voorstel van mei 2020 niks mee gedaan ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 09-05-2021 13:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik kan momenteel geen taak bedenken waarvoor je snel en 64GB geheugen nodig hebt. @niquil wat ga je met de pc doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Hackus schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Voorstel van mei 2020 niks mee gedaan ?
Ha Hackus!

Leuk dat je dat nog weet :-) Ja en nee. Zelf heb ik toen besloten te wachten tot ik een nieuwe GFX kaart kon betalen. Wel heeft een mountainbike-vriend van me meegenoten van de kennis en die is heel blij met zijn Tomahawk :-) En voor mij is die lijst de basis geweest voor mijn nieuwe lijst.

Ik heb wel wat andere eisen nu omdat ik ook andere keuzes wil maken ten aanzien van de opslag. (alleen M2 ssd'd ipv de 6 HDD's en 1 ssd voor windows die ik nu heb. (Deze pc was gemaakt voor video-editing)) Daarom kijk ik nu naar de mobo's met de mogelijkheid om meerdere m2 ssd's aan te sluiten.

Waarom wil ik 64GB?

Ik wil 64 Gb om langere tijd te kunnen genieten van de PC. Eerder was 16 GB overkill en nu is dat voor mij echt te weinig. (Moet programma's afsluiten voor ik andere kan opstarten.) Het probleem was een tijd geleden al dat ik geen geheugen kon bijkopen omdat dat geheugen niet meer verkocht werd en een nieuwe set vond ik zonde om aan te schaffen voor een PC die toch aan vervanging toe is. Ik had liever bij aanschaf wat meer betaald en gelijk voldoende gehad.

Wat mij betreft staat de hoeveelheid RAM daarom niet meer ter discussie; de enige vraag wat betreft geheugen die ik probeer te beantwoorden is hoe krijg ik zo snel mogelijk 64GB ram in deze build. Ik wil zo dicht mogelijk tegen die 4000hz aan komen als ik maar kan. Dat is ook een beetje voor de lol/uitdaging.

Ik begrijp uit de topic over het geheugen op het forum dat C16 dan het beste is. Maar 32GB in 2 reepjes met CL16 is niet te vinden, dat lijkt bij CL18 te starten. En wanneer ik het cross check met https://download.gigabyte...us-master_1.0_vermeer.pdf dan blijft er niet veel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CL16 zegt niets 1-2-3. Je kunt later zelf nog de instellingen wijzigen. ook kun je overclocken, en hoger MT/s halen dan de (standaard 3000-3200) die wordt weergegeven. je CL zal dan wel wijzigen. Maar voor veel settings maakt dat niet veel uit. 4000 of 32/3600 DRAM Calculator for Ryzen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
niquil schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:07:
Waarom wil ik 64GB?

Ik wil 64 Gb om langere tijd te kunnen genieten van de PC. Eerder was 16 GB overkill en nu is dat voor mij echt te weinig. (Moet programma's afsluiten voor ik andere kan opstarten.) Het probleem was een tijd geleden al dat ik geen geheugen kon bijkopen omdat dat geheugen niet meer verkocht werd en een nieuwe set vond ik zonde om aan te schaffen voor een PC die toch aan vervanging toe is. Ik had liever bij aanschaf wat meer betaald en gelijk voldoende gehad.

Wat mij betreft staat de hoeveelheid RAM daarom niet meer ter discussie; de enige vraag wat betreft geheugen die ik probeer te beantwoorden is hoe krijg ik zo snel mogelijk 64GB ram in deze build. Ik wil zo dicht mogelijk tegen die 4000hz aan komen als ik maar kan. Dat is ook een beetje voor de lol/uitdaging.
Maar met welke werkzaamheden wil je langer kunnen genieten? Het klinkt misschien flauw, maar je usecase ontbreekt in het verhaal.

Een usecase voor 64GB RAM kan zijn 4k video editing, 3d rendering, photometry / mapping, compiling, debugging etc. Typisch voor deze werkzaamheden is dat RAM snelheid vrijwel geen bal uitmaakt en alleen de capaciteit belangrijk is.

Voor RAM OC zijn single rank 8GB dimms populair met strakke timings. Die mikken met name om de hoogste prestaties in bepaalde games of benchmarks. Hierbij is 16GB nogsteeds het populairst. 32GB begint nu op te komen. Echter de definitieve stap gaat pas gezet worden in het DDR5 tijdperk.

Waar je nu op zoek naar bent is een combinatie tussen snel RAM en de hoge capaciteit. Die ga je inderdaad niet vinden, want weinig mensen hebben daarvoor een usecase. Snelle 32GB dimms zijn vrijwel niet verkrijgbaar. Snelle 16GB dimms wel, maar installeer daar 4 van in een systeem en ze zijn een stuk minder snel, vanwege de Ryzen’s imc. Het kan overigens wel met een quad channel setup, maar dan zit je in de Threadripper omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Ha Djarune, Hackus,
Thanks voor jullie reply.
Kort gezegd is de use case er nog niet. Ik wil future proof zijn met deze build.

Dat het 64 moet zijn is daarom voor mij wel belangrijk, de snelheid is meer voor de leuk; het lijkt me gewoon vet om het meeste uit dat mobo te halen.

Als dat niet bestaat met dan is dat ok. Ik denk dat ik de discussie over de 16 GB reepjes van het Ryzen geheugen discussietopic extrapoleerde naar 64 Gb en dat kan blijkbaar niet.

Een threadripper is voor mij geen optie; ten eerste wil ik gamen, en dan is de 5000 serie beter en ten tweede wil ik wel (veel) dingen tegelijk kunnen doen, maar niet zoveel dat ik een TR nodig acht.

Ik hou er gewoon niet van dat ik programma's moet sluiten om iets anders te gaan doen. Ik laat liever alles open en aan staan. op dit moment moet ik mijn browser afsluiten voor ik Rust op start, Rust afsluiten wanneer ik CIV op start en alles afsluiten wanneer ik fusio360 wil gebruiken (ben ik aan het leren). Het schiet gewoon allemaal niet op.

Wat ik heb geleerd de afgelopen dagen:
- Waar ik een QLV vandaan haal en hoe ik die moet lezen.
- 2x 32 GB is beter dan 4x 16 want Ryzen 5900x is blijkbaar een dual channel omgeving en geen quad channel omgeving zoals de threadripper
- Naast de hz heb je ook nog te maken met het hoe lang een berekening moet wachten voor hij kan worden uitgevoerd uitgedrukt in latency16/18-etc
- 32GB reepjes zijn er niet met low latency; 18 is al snel (wat dan onduidelijk is is wat zwaarder weegt 3600/16 of 4000/18)
- 32Gb reepjes zijn er niet met 4000hz
- 3600hz geheugen kan worden overgeklokt naar hoger afhankelijk van wat je CPU kan
- Samsung dies zijn goed, evenals hynix (micron?)
- Samsung B-die is super plus plus goed in combinatie met Ryzen
- Voor gamen heb je geen 4000hz nodig tenzij je een 3080/90 hebt (3080 staat op de lijst, indien niet verkrijgbaar dan koop ik een 3090 of een prebuild die ik dan met mijn 1080 weer verkoop)
...
- Voor de lol wel

Eigenlijk heb ik voor mijn gevoel al best veel; van de parameters in beeld (alleen komt er steeds weer iets nieuws bij wat leuk is maar ook wel een tikkie frustrerend ;-) om de "snelste" keuze te maken.

Wat ik graag wil (wilde?) in één vraag:

"Het snelste 64 GB geheugen wat in dit mobo kan"

Ik krijg echter de indruk dat ik beter 32 GB kan nemen omdat dat 5% sneller is vanwege lower latency. Heb echter geen idee of die indruk terecht is.

Edit: Zojuist deze gevonden: https://www.tomshardware.com/features/ryzen-5000-ram-guide Ga ik doornemen :)

[ Voor 5% gewijzigd door niquil op 09-05-2021 22:38 . Reden: meer geleerd dan ik dacht :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
niquil schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:27:
- 2x 32 GB is beter dan 4x 16 want Ryzen 5900x is blijkbaar een dual channel omgeving en geen quad channel omgeving zoals de threadripper
4x16GB 2R op een Ryzen is nogsteeds dual channel en net zo snel als 2x32GB 2R op dual channel. Wel is het zo dat de geheugencontroller minder belast wordt met 2x32GB. Tijdens overklokken is het verschil merkbaar.
- Naast de hz heb je ook nog te maken met het hoe lang een berekening moet wachten voor hij kan worden uitgevoerd uitgedrukt in latency16/18-etc
De “true latency” is de belangrijkste parameter en bestaat uit de RAM snelheid en CAS latency. Je kunt in de Tweakers pricewatch hier op filteren.
- Samsung dies zijn goed, evenals hynix (micron?)
Ieder geheugen fabrikant heeft goede en minder goede IC’s. Goede IC’s zijn
  • Samsung B-die
  • Micron E-die
  • SK Hynix CJR, DJR, JJR
En ze zijn 8Gb, dus je kunt met Ryzen ze nooit in 64GB krijgen. Edit: het kan wel, maar dan zijn ze 4R (quad rank) wat een snelheid verlies betekent en vaak niet eens compatibel is. M.a.w. Zonde van het geld.
- Voor gamen heb je geen 4000hz nodig tenzij je een 3080/90 hebt
Waar heb je dit nu vandaan? Het is meer als je toch het budget hebt voor een RTX3090 om mee te gamen, dan neem je ook het snelste geheugen erbij :+. Niemand heeft zulk snel geheugen nodig om te gamen.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 10-05-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Djarune schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:45:
Waar heb je dit nu vandaan? Het is meer als je toch het budget hebt voor een RTX3090 om mee te gamen, dan neem je ook het snelste geheugen erbij :+. Niemand heeft zulk snel geheugen nodig om te gamen.
Uhmn, ja dat is een samengestelde conclusie van mijzelf ;-) Onderstaande filmpjes hielpen daar mee:

- YouTube: Best RAM Ryzen 5000. Best Memory for Ryzen 5600X, 5800X, 5900X, 5950X
- YouTube: 3200MHz vs. 3600MHz vs. 4000MHz | Best RAM for Ryzen 5000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Djarune schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:45:
[...]
Als je toch het budget hebt voor een RTX3090 om mee te gamen, dan neem je ook het snelste geheugen erbij :+. Niemand heeft zulk snel geheugen nodig om te gamen.
En.... stel nou dat dat het geval is... Wat raad je dan aan? :9~ O+

[ Voor 5% gewijzigd door niquil op 09-05-2021 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
niquil schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:05:
[...]

En.... stel nou dat dat het geval is... Wat raad je dan aan? :9~ O+
Waarschijnlijk pricewatch: Crucial Ballistix BL2K32G36C16U4B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Nice, die had ik ook in mijn vergelijker staan want crucial leek goed over te klokken begreep ik uit dit filmpje:

YouTube: 5GHz RAM OC on basically all the 8GB Crucial Ballistix sticks I have...

Thanks voor de hulp, en de patience :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-64GTZN
Is ook prima RAM. Er is zoveel, maar zoals ik al zei. je moet je ram goed instellen met oa DRAM calculator for optimale prestaties. Dit ram kun je ook overclocken, net als veel meer types ram. Je kunt deze ook op CL14 draaien op 3600MT/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
He sjit nou heb ik er weer twee :-)

@Hackus
Die van G skill komt niet voor op de QLV, die van Crucial wel. Is er een specifieke reden dat je de Gskill boven de crucial zou aanraden? Ze hebben beiden een Samsung B-die, het enige verschil is het voltage wat bij de NEO hoger ligt. Is er een reden dat dat belangrijk kan zijn?

@Djarune
En ze zijn 8GB, dus je kunt met Ryzen ze nooit in 64GB krijgen. Edit: het kan wel, maar dan zijn ze 4R (quad rank) wat een snelheid verlies betekent en vaak niet eens compatibel is. M.a.w. Zonde van het geld.

:-(

Ik heb de DRAMCalc gedownload en er even naar gekeken. Ziet er ingewikkeld uit maar ik denk dat ik er wel ga uitkomen, zeker met de hulp op dit forum en Google.

[ Voor 0% gewijzigd door niquil op 10-05-2021 16:14 . Reden: Mijn fout eruit halen voor nieuwe lezers. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@niquil die van Crucial zijn geen B-die’s, maar 100% Micron-E.
Hackus schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:31:
pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-64GTZN
Is ook prima RAM. Er is zoveel, maar zoals ik al zei. je moet je ram goed instellen met oa DRAM calculator for optimale prestaties. Dit ram kun je ook overclocken, net als veel meer types ram. Je kunt deze ook op CL14 draaien op 3600MT/s
Die kit bestaat uit 16Gbit IC’s en is waarschijnlijk dual rank. Dit kunnen geen B-die’s zijn, want dat zijn 8Gbit IC’s. Ze zullen wel overklokbaar zijn, maar 3600CL14 lijkt me niet makkelijk haalbaar. Aangezien er weinig 16Gbit IC’s in omloop zijn vermoed ik dat het SK Hynix 16Gbit CJR’s of Samsung -A-die’s zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Djarune op 10-05-2021 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:23:
@niquil die van Crucial zijn geen B-die’s, maar 100% Micron-E.

[...]

Die kit bestaat uit 16Gbit IC’s en is waarschijnlijk dual rank. Dit kunnen geen B-die’s zijn, want dat zijn 8Gbit IC’s. Ze zullen wel overklokbaar zijn, maar 3600CL14 lijkt me niet makkelijk haalbaar. Aangezien er weinig 16Gbit IC’s in omloop zijn vermoed ik dat het SK Hynix 16Gbit CJR’s of Samsung -A-die’s zijn.
Ik beweer nergens dat het B-Dies zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
https://www.gskill.com/pr...-3600C16D-64GTZN-Overview
https://www.crucial.com/memory/ddr4/bl2k32g36c16u4b

De crucial
Speed - DDR4-3600
Warranty - Limited Lifetime
CAS latency - 16
DRAM family - Ballistix
Density - 64GB Kit (32GBx2)
Brand - Crucial
Module type - UDIMM
Extended timings - 16-18-18-38
Technology - DDR4
Voltage - 1.35V
PC speed - PC4-28800
Kit Qty - 2
Specs - DDR4 PC4-28800 • 16-18-18 • Unbuffered • NON-ECC • DDR4-3600 • 1.35V •
DIMM type - Unbuffered
Intel XMP 2.0 (Extreme Memory Profile) support

De G skill
Memory Type
DDR4
Capacity
64GB (32GBx2)
Multi-Channel Kit
Dual Channel Kit
Tested Speed
3600MHz
Tested Latency
16-22-22-42
Tested Voltage
1.45V
Registered/Unbuffered
Unbuffered
Error Checking
Non-ECC
SPD Speed
2666MHz
SPD Voltage
1.20V
Fan Included
No
Warranty
Limited Lifetime
Features
Intel XMP 2.0 (Extreme Memory Profile) Ready
Additional Notes
Rated XMP frequency & stability depends on MB & CPU capability.

Ik denk dat ik dan voor de crucial ga.

Dank beiden!
Pagina: 1