Excel automatisch vullen vanaf variabele tabbladen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-06-2021
In excel heb ik een tabblad met een factuur layout.
Deze moet gevuld worden met gegevens uit de maand tabbladen (01 - 02 - 03, etc)

Om de factuur gegevens van mei te kunnen opvragen zou ik met alleen het invullen van 05 de juiste maand (tabblad) als bron willen selecteren.

Zo ver als mijn formule kennis reikt kan ik wel een specifieke maand in de formule verwerken, maar niet dat hij moet kijken naar de cel waarin ik aangeef welke maand hij moet zoeken en weergeven.
...

Kan iemand mij helpen een dergelijke formule te maken?
In tabblad [factuur] typ ik in cel H6 05
Dan wil ik alle gegevens die op tabblad 05 staan zien verschijnen op mijn factuur

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp
Groeten Nanny

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40

Reptile209

- gers -

Met de formule Indirect() moet je een heel eind kunnen komen. Daarmee kan je een zelf samengestelde verwijzing gebruiken.

Bijvoorbeeld:
code:
1
=INDIRECT("[Blad "&C3&"]!B28")

Geeft met 5 in C3 de waarde van cel B28 op tabblad met de naam "Blad 5". Even uit het blote bolletje, check de help/Google voor meer voorbeelden. Een handige tip is om het deel tussen de haakjes even als losse formule in een cel te zetten om alles goed te krijgen, en daarna pas in Indirect te gebruiken. En gebruik dan een "echte" verwijzing om te checken hoe het er uit moet zien.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:04
Reptile209 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:50:
Met de formule Indirect() moet je een heel eind kunnen komen. Daarmee kan je een zelf samengestelde verwijzing gebruiken.

Bijvoorbeeld:
code:
1
=INDIRECT("[Blad "&C3&"]!B28")

Geeft met 5 in C3 de waarde van cel B28 op tabblad met de naam "Blad 5". Even uit het blote bolletje, check de help/Google voor meer voorbeelden. Een handige tip is om het deel tussen de haakjes even als losse formule in een cel te zetten om alles goed te krijgen, en daarna pas in Indirect te gebruiken. En gebruik dan een "echte" verwijzing om te checken hoe het er uit moet zien.
Kleine aanvulling op deze verder helemaal goede oplossing. Je kan als gegevensbron van een draaitabel niet direct een formule gebruiken.
De INDIRECT formule moet je in een gedefinieerde naam zetten. In de bron voor de draaitabel kan je wel naar een naam verwijzen.

En wanneer de de cel waarin je de maand invult wijzigt, moet je de draaitabel handmatig verversen om de gegevens van die nieuwe maand te zien.

Voorbeeldje.
De formule staat in de benoemde reeks met de originele naam "NAAMPJE" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Bedankt voor jullie reactie maar ik kom er toch nog niet uit (dat ligt aan mijn excel kennis).

Ik wil met het invullen van een cijfer in cel H6 (op tabblad factuur) informatie halen uit 1 van de 12 tabbladen (maanden). Met het cijfer 05 bepaal ik dan dat ik de gegevens uit Mei wil hebben, met 06 juni, etc.
Uit de maand tabbladen wil ik van 4 verschillende kolommen informatie hebben.
Deze kolommen wijzigen niet (template is voor elke maand hetzelfde), alleen telkens een andere maand.

Hoe omschrijf ik dat in de formule?
Mijn dank is groot!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 16:14
Kweetniet74 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:28:
Bedankt voor jullie reactie maar ik kom er toch nog niet uit (dat ligt aan mijn excel kennis).

Ik wil met het invullen van een cijfer in cel H6 (op tabblad factuur) informatie halen uit 1 van de 12 tabbladen (maanden). Met het cijfer 05 bepaal ik dan dat ik de gegevens uit Mei wil hebben, met 06 juni, etc.
Deze kolommen wijzigen niet (template is voor elke maand hetzelfde), alleen telkens een andere maand.

Mijn dank is groot!!!!
Wat lukt er niet met bovenstaande suggesties? Oftewel, wat heb je geprobeerd en wat gebeurt er dan? Foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Kweetniet74 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:28:

Mijn dank is groot!!!!
Begin eens met één cel op te halen uit het tabblad van je keuze. Dat moet te doen zijn met het voorbeeld dat ik je hierboven gaf. En als dat te kort door de bocht is: Google eens op Indirect(), voorbeelden zat waaronder deze. En na de eerste, is de stap naar meerdere cellen niet zo heel ingewikkeld meer.

Je doel is dus om na te maken wat je met een directe link zou krijgen. Dus heb je normaal =Blad05!A3 als verwijzing, dan moet je voor Indirect() een string samenstellen die "Blad05!A3" is. En die string kan je zo dynamisch maken als je zelf maar wil.

Met @loeberce: laat eens zien wat je nu al hebt (simpel voorbeeld, geen sheet gaan delen) en waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Heb deze formule =INDIRECT("[Blad "&C3&"]!B28") aangepast naar de cellen die ik nodig hebAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB6T5FNvvW-gE_UxvXvyu17C1qM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R1tvQsve3J5cStzwfvUsb07u.png?f=user_large
=INDIRECT("[Blad04"&H6&"]!C5")
H6 = de cel waarin ik aangeef welk tabblad gekozen moet worden
C5 = de cel waarvan de info moet worden opgehaald in het gekozen tabblad
Resultaat is #VERW! (zie foto)
Klopt mijn opzet van de formule?

[ Voor 9% gewijzigd door Kweetniet74 op 15-05-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Kweetniet74 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:49:
Heb deze formule =INDIRECT("[Blad "&C3&"]!B28") aangepast naar de cellen die ik nodig heb[Afbeelding]
=INDIRECT("[Blad04"&H6&"]!C5")
H6 = de cel waarin ik aangeef welk tabblad gekozen moet worden
C5 = de cel waarvan de info moet worden opgehaald in het gekozen tabblad
Resultaat is #VERW! (zie foto)
Klopt mijn opzet van de formule?
Ja, in basis klopt het wat je doet. Probeer eens om het deel tussen haakjes als losse formule in een cel te gooien: ="[Blad04"&H6&"]!C5"
En vergelijk dat dan met een normale verwijzing naar bladx C5. Zoek de verschillen en pas dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Bedankt voor je geduld en snelle reactie

Ook als ik de losse formule plaats werkt hij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wavRO5_jAECrACVj3AJlimJ-zzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W4KvAfdyCphbSmEVC9jhwWqT.png?f=user_large

Deze gebruikte ik eerst maar dan moet ik telkens het blad nr aanpassen op alle kolommen in de factuur
=ALS($H$6="";"";'04'!C5)

[ Voor 30% gewijzigd door Kweetniet74 op 15-05-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Even voor de duidelijkheid, wat is de precieze naam van het tabblad waar je naar wil verwijzen? Het lijkt me niet dat het Blad0404 nu is, maar eerder Blad04.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Tabbladen hebben de cijfers van de maanden en geen tekst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYz3xj48sHsPFKY0pyOn4lXvlpU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ktrOvxpEX7wH6CLC4LgIk1l.png?f=user_large

Zoals boven in de vorige foto te zien is heb ik in de formule Blad04 ingevoerd.
Blad0404 is het resultaat in de cel waarin ik de formule plaats. Ik begrijp dit resultaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
De formule van @Reptile209 was slechts een voorbeeld, jij hebt geen Blad in de naam dus dat moet je ook niet 1-op-1 overnemen.
Hier gaan dus twee dingen verkeerd: Blad komt niet voor in jouw tabnaam en 04 wil je juist dynamisch hebben, dus 04 moet je ook niet al van te voren benoemen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Ok aangezien mijn kennis van INDIRECT formules nihil is volg ik de voorbeelden op om dit te begrijpen.

Het klopt dat 04 dynamisch is. Blad en 04 uit de formule verwijderd.
Hoe zou mijn formule er dan uit moeten zien om mijn gewenste resultaat te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kweetniet74 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:26:
Ok aangezien mijn kennis van INDIRECT formules nihil is volg ik de voorbeelden op om dit te begrijpen.

Het klopt dat 04 dynamisch is. Blad en 04 uit de formule verwijderd.
Hoe zou mijn formule er dan uit moeten zien om mijn gewenste resultaat te krijgen?
De blokhaken in het voorbeeld van @Reptile209 zijn volgens mij niet juist. Die heb je alleen nodig als je verwijst naar een ander bestand. Dus als je de blokhaken ook weghaalt ben je er dan volgens mij:

=INDIRECT(H6&"!C5")

Waarbij H6 (de cel die 04 bevat) als opmaak tekst moet hebben. Anders verandert Excel automatisch 04 naar het getal 4 waardoor de verwijzijng niet juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Je bent een held!!!!

Het resultaat voor 1 cel is gelukt =INDIRECT($H$6&"!C5")
Als ik de formule kopieer dan blijft hij C5 geven, terwijl ik de cellen eronder wil vullen vanuit C6, C7, etc

Wat kan ik daarin aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kweetniet74 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:45:
Je bent een held!!!!

Het resultaat voor 1 cel is gelukt =INDIRECT($H$6&"!C5")
Als ik de formule kopieer dan blijft hij C5 geven, terwijl ik de cellen eronder wil vullen vanuit C6, C7, etc

Wat kan ik daarin aanpassen?
Daarvoor moet je als 'omweg' de functie CELL gebruiken:
code:
1
=INDIRECT($H$6&"!"&CELL("address";C5))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Met de door jou opgegeven formule pakt hij C5 uit het blad waarin ik werk en niet de maand mei.
Krijg dit als resultaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0uGtg6GrqqEHFRGE5ggvlpTnmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HJ4WoN0vqAcBtfn42AEPani2.png?f=user_large

Wat heeft "address" als functie in jouw formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kweetniet74 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:00:
Wat heeft "address" als functie in jouw formule?
Dat mag je zelf lezen. :)

Jij gebruikt schijnbaar de Nederlandse versie van Excel, dan moet je mijn formule iets aanpassen.

CEL, functie - Office-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetniet74
Bedankt voor alle tips en extra uitleg.

Ik ben enorm geholpen

Goed weekend
groeten
Pagina: 1