Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-09 22:17
Het bedrijf waar ik (al 22 jaar) werk is te klein om een eigen ICT afdeling te hebben en te groot om er geen te hebben.

Onze hard en software worden grotendeels gekocht en geleverd door onze ICT partner, bij wie we wel terecht kunnen bij problemen, maar vaak moet er snel iets opgelost worden omdat anders werkzaamheden vertragen.

Al jaren ben ik degene die gebeld wordt als er zaken op software of hardwaregebied niet werken of als er iets buiten de ICT partner geïnstalleerd moet worden. Omdat ik er interesse, kennis en ervaring in heb kan ik veelal de problemen oplossen.

Ik merk echter dat ik wat meer ruimere kennis zou willen hebben, maar loop een beetje vast in het cursusaanbod. Ik ben al begonnen met de volgende cursussen:

-Netwerkbeheer voor thuis
-Word, Excel (kennis is door werkzaamheden al op een redelijk nivo)
-Praktijkcursus programmeren (niet echt toepasbaar voor mijn werk, maar puur uit interesse)
-Windows 10 beheer

Wat zou een cursus zijn die mijn praktische algemene kennis kan vergroten in ICT ?

Ik kan alleen in de avond of het weekend "studeren" omdat ik 38 uur per week werk.

Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Noem eens de meest voorkomende werkzaamheden op ICT gebied waar je bij moet helpen? Is dat iets basaal zoals het aansluiten van een computer, het installeren van een programma, een collega helpen met hoe hij tekst moet onderstrepen in Word of een formule in Excel invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:15
Ik zou vooral kijken naar de pakketten die jullie nu gebruiken en je dan toespitsen om daar een verdieping in te doen.
Dus gebruiken jullie MS O365? Kijk of daar een leuke cursus voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Zijn er branche gerelateerde programma's anders dan office waarin je hardware/- of softwarematig kunt ondersteunen? Cloudservice? Database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
De werkzaamheden waar ik bij moet helpen zijn vaak vrij basaal (en dan ook niet zo uitdagend).

Voorbeeld: onlangs ging onze router onderuit en gaf deze geen ip adressen meer. Uiteraard wordt er dan een melding gedaan bij onze ICT leverancier, maar ondertussen stel ik bij alle pc's een vast ip adres in zodat er weer gewerkt kan worden. Niemand heeft een flauw idee wat ik dan gedaan heb en niemand zou het kunnen binnen onze organisatie.

Vorige week heb ik een gesprek gehad in hoeverre onze ICT beveiliging op orde was en waar we zouden moeten verbeteren. Daar ben ik vrij uitgebreid op in gegaan en er valt veel te winnen. Hier volgt dan weer uit dat ik een plan ga opstellen om e.e.a. te verwezenlijken.

Soms is het hulp bij de programma's die we gebruiken, oplossen als het niet werkt of gebruikersfouten oplossen.

We gebruiken Office 2019, Magento, Uniliving (implementatie naar Ione volgt). De laatste 2 zijn branchegerelateerd en nogal specifiek. Vooral voor Uniliving ben ik de lokale vraagbaak, maar dit wordt uitgefaseerd en vervangen.

Ik heb geen toegang tot de servers (begrijpelijkerwijs) en kan daar ook niets mee. Dat vind ik nu juist wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Je zou een cursus networking fundamentals kunnen zoeken, zal er heus wel 1 zijn die OSI layers uitlegt, standaarden zoals TCP en hoe subnetten en gateways werken. Vroeger waren er Microsoft certificeringen zoals MCSA, zou eens zoeken of er iets is. Ik zie elke windows beheerder tegenwoordig Azure gecertificeerd zijn, dus mogelijk dat Microsoft het lokale verhaal helemaal heeft losgelaten. Misschien doen ze tegenwoordig wel iets met office certificeringen.

Wat mij niet duidelijk is, is of jij de cursus betaald of de werkgever. Zodra de werkgever niets bijdraagt dan zou ik andere cursussen gaan uitzoeken, ik zou de werkgever als uitgangspunt loslaten en op je voorkeur de cursus uitzoeken. In dat geval zou ik een route uitstippelen waar je over 3 jaar wilt zijn.

Betaalde cursussen zijn een optie, maar je zou ook eens kunnen kijken naar Coursera of andere open leer communities.

[ Voor 39% gewijzigd door init6 op 10-05-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 12:22
Je zou voor netwerken eens kunnen kijken naar het gratis ZNCP. Is wel beetje gefocust op Zyxel maar geeft je leuke materie over netwerken.

https://academy.zyxel.eu/zcne-zcnp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Dank allen voor de suggesties, ik ze stuk voor stuk eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Even mijn eigen topic weer een schopje geven.

De directie heeft aangegeven dat een functie als systeembeheerder wel bij mij zou passen.

Kleine achtergrond, 52 jaar, 23 werkzaam bij dit bedrijf, 15 jaar als hoofd service (leidinggevende aan 4 personen), 1 jaar als manager klantenservice (leidinggevende aan 10 personen), sinds maart vorig jaar beheer interne technische zaken en kostenbeheersing.

Geen enkele ICT opleiding gedaan, maar sinds 30 jaar een gezonde interesse in alles wat met ICT te maken heeft, zowel hard als software.

De afgelopen tijd heb ik veel tijd gestoken in ICT veiligheid op het werk. Shares aan laten maken voor vertrouwelijke zaken, shares opschonen, risico's in kaart brengen, advies uitbrengen aan de directie.

Ik weet veel, maar eigenlijk ook weer niet voldoende om systeembeheerder te worden. Cursussen gaan er van uit dat je een behoorlijke werkervaring en voorstudie hebt opgedaan.

Dat heb ik dus niet.

Zelf zie ik nu de cursus CompTIA A+

Zou dat een goed opstapje zijn om me meer te bekwamen ? Ik ambieer geen functie buiten dit bedrijf in de ICT, ik ben 52 en daar is het nu te laat voor denk ik :)

Iemand suggesties ?
Pagina: 1