Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 17:39
TP-LINK T2600G-28TS JetStream L2 Managed Switch. Gekocht op Koningsdag-'markt' (met inachtneming Corona regels, mensen verkochten vanaf de voortuin, dus ik weet waar de verkoper zijn huis woont, dus verwacht geen defecte troep)
Bedoeling is dat deze de serieschakeling van 8 en 4 poort (unmanaged) switches gaat vervangen.

Aangesloten via UTP op de Console poort* en de laptop, wifi uitgezet op laptop en 192.168.0.1.ingevoerd in de adres regel in Firefox (en Chrome en Edge). Steeds een time out. Ook na herstarten laptop en switch in verschillende volgordes.

Daarna hetzelfde geprobeerd via micro-USB kabel maar lukte ook niet (geen idee of je dan ook via een webbrowser zou moeten kunnen inloggen...)

Toen conform instructie van TP-LINK via PuTTy de switch teruggezet naar factory settings. Dan krijg ik het 'dos based' bootmenu van de switch te zien (communicatie is er duidelijk wel), dus zowel (in verschillende stappen) optie 2 (reset) als optie 6 (password reset) en zelfs 6&2 geprobeerd, maar nog steeds geen toegang tot de gebruikersinterface (timeout op het IP adres).

Gedurende al deze tijd was de switch verder nergens op aangesloten behalve op een laptop met disablede wifi.

Switch aan de router gehangen en dit lijkt verder prima te werken (als in: diverse bedrade computers na de switch hebben internet)

Vragen:
(1) is alleen het IP adres van de switch genoeg of moet ik ook subnetmasks en andere dingen aan gaan lopen passen in de laptop voordat dit kan werken? Alle wifi-routers die ik ooit gehad heb waren eenvoudig benaderbaar door gewoon het IP adres van de router in te typen dus ik weet niet beter dan dat dat genoeg is.
(2) gedraagt hij zich in de huidige toestand gewoon als een domme switch en is bv. ook alles dat op de wifirouter zit aangesloten (al dan niet bedraad) benaderbaar via het netwerk? Dit is op zich voor nu even voldoende maar als alles NA de switch (even in lekentaal) een eigen netwerk vormt, dan is dit niet zoals ik het wil hebben.

* meestal UTP op Console poort aangesloten maar te pas en te onpas wordt er in de manuals gesuggereerd 'maar een andere poort' te nemen als dit niet wekt. Volgens mij is de Console poort iets heel anders als de gewone netwerkpoorten maar dit desondanks netjes geprobeerd zonder positief resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door R-P op 08-05-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

R-P schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:54:
Aangesloten via UTP op de Console poort* en de laptop, wifi uitgezet op laptop en 192.168.0.1.ingevoerd in de adres regel in Firefox (en Chrome en Edge). Steeds een time out. Ook na herstarten laptop en switch in verschillende volgordes.
Dit werkt natuurlijk alleen als je netwerk van je laptop wel dit adres kan bereiken in zijn subnet en dit niet via een router gerouteerd moet worden.
Kun je je adapterinstellingen eens delen van je ethernet adapter in Windows?
Wat zegt TP Link over de eerste installatie (je hebt 'm immers gereset)?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KZf4QT8.png

De handleiding: https://www.tp-link.com/nl/support/download/t2600g-28ts/ --> Jetstream L2 Managed Switch(UN)_Installation Guide zegt bij mij overigens dat je niet de consoleport moet gebruiken voor installatie. Dan ga je geen webGUI krijgen en moet het via bijv. Putty via een COM port.

[ Voor 21% gewijzigd door True op 08-05-2021 16:34 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxIe1xaW96XydXc1GT0TZejaJo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FBOj3ypxhgxv1Z2LV20z0zCe.png?f=user_large

Deze?

Ik heb dit proberen te volgen uit de handleiding: Het dikgedrukte en in italic geplaatste stukje heb ik zelf dikgedrukt/italificeerd omdat dit mogelijk iets is wat ik niet snap.
Web Interface Access
You can access the switch’s web interface through the web-based authentication.
The switch uses two built-in web servers, HTTP server and HTTPS server, for user
authentication.
The following example shows how to login via the HTTP server.
2.1 Login
To manage your switch through a web browser in the host PC:
1) Make sure that the route between the host PC and the switch is available.
2) Launch a web browser. The supported web browsers include, but are not limited to, the
following types:
■■ IE 8.0, 9.0, 10.0, 11.0
■■ Firefox 26.0, 27.0
■■ Chrome 32.0, 33.0
3) Enter the switch’s IP address in the web browser’s address bar. The switch’s default IP
address is 192.168.0.1.
Figure 2-1 Enter the Switch's IP Address in the Browser
4) Enter the username and password (both admin by default) in the pop-up login window.
Figure 2-2 Login Authentication
Note:
The first time you log in, change the password to better protect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@R-P Stel je ethernet adapter van je laptop eens in op 192.168.0.2 met 255.255.255.0, dan moet je er bij kunnen. Stel dan je switch in in je normale netwerk en je kunt het weer aanpassen naar normaal en je switch beheren via je standaard netwerk.

Om uitleg te geven; het werkt nu niet omdat je laptop dhcp verwacht, maar dit krijg die niet omdat je TP link (nog) geen dhcp range uitgeeft na de reset. Dus je zult nooit de switch kunnen bereiken.

[ Voor 29% gewijzigd door True op 08-05-2021 16:33 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Thanks. Ik eerste instantie had ik alleen onderstaande via netwerkcentrum gevonden maar dat kwam niet echt overeen met de info uit de handleiding. Ik zal het eens proberen, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGLp5iPvQxnGKHt2rr0jQuWdh7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SssPSpqMaHe8QmedhodVL3FR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De 'console'-poort van deze switch is serieel: 38400 bps, 8/N/1. Als je de switch via een micro-USB-kabel aansluit op je PC verschijnt er als het goed is een nieuwe COM-poort. Dit is handig als je PC geen serial port heeft of je geen USB-to-serial adapter hebt liggen.

Wat betreft netwerk, dit is een "L2 managed switch" dus standaard zal hij geen DHCP-server aanzetten. Hij zal ook zeker niet kunnen routeren tussen VLANs. Het standaard IP-adres is 192.168.0.1 dus als je dat al op je netwerk had zal er een conflict optreden. Om de switch te bereiken over telnet of ssh (met PuTTY) kan je een ander IP-adres in dat subnet - dus tussen de 2 en 254 - op je PC configureren op een interface die uiteindelijk naar de switch gaat, dus zelfs op je WiFi-kaart als je de switch hebt opgenomen in je vaste netwerk.

De handleiding gaat uit van Windows-versies t/m 8.1, zo te zien, en je schermafdruk lijkt minimaal Windows 10 20H2 te zijn. Microsoft heeft steeds meer dialoogvensters naar deze nieuwe stijl overgebracht, inclusief recent IP-adresinformatie. Op zich vul je nog steeds dezelfde informatie in, alleen ziet het er iets anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaMiNaToR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-04 11:24
Hoi Tweakers,

Graag zou ik jullie hulp willen vragen met een lastig probleem. Ik heb een L2 managed switch gekocht en kan niet inloggen. De login zou default admin/blank moeten zijn echter werkt dit niet. Ik kan verbinden met de switch middels de webinterface, telnet of serieel echter vraagt de switch bij alle opties om een login waarvan ik het wachtwoord dus niet heb. Nu schijnt er met de CLI via de console een manier te zijn om het wachtwoord te resetten echter kom ik gewoon niet verder...
Er zit geen fysieke knop op de switch waarmee ik, zoals bij vele andere switchen, door deze bijv. ingedrukt te houden tijdens het booten van de switch in een soort recovery modes terecht kan komen. Geen knoppen op deze switch helaas. Wat kan ik nu nog doen? Het gaat om de volgende switch:

XikeStor SKS7300-8GPY4XGS-P
SKS7300-8GPY4XGS-P Command Line Manual.pdf

In de .pdf staat vanaf ong. pagina 93 dat je met CLI de switch kan benaderen echter staat er nergens hoe dit zou moeten en met welke commando's je het ww van de admin user kan resetten. Als ik met bijv. Putty de switch via de console benader dan moet ik eerst een login/ww ingeven.

Iemand die me kan helpen???

Alvast vele malen dank!!

Grt,

SaM

[ Voor 3% gewijzigd door SaMiNaToR op 05-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Sam, het is beter om hier een eigen topic voor te maken dan iemands anders topic te kicken en te kapen. Zie hiervoor onze richtlijnen. Zo kunnen andere gebruikers jou ook beter helpen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.