Woning verhuren via AirBnB, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Ik woon in een koopwoning in een grote stad in het midden van het land en heb een vriendin waar ik regelmatig verblijf. Mijn huis staat dus regelmatig een aantal dagen of een midweek leeg. Zonde eigenlijk.

Op termijn ben ik van plan mijn woning voor een langere periode te verhuren of te verkopen, maar aangezien ik nu nog regelmatig thuis ben dacht ik om eens te proberen te verhuren via Airbnb. Kan zo'n 100-115 euro per nacht opleveren.

Iemand hier ervaring mee? Het gaat dus om je eigen woning, waar je ook zelf woont grotendeels.

Waar op letten:
- Buurt / buren - vervelend als zij overlast ervaren van verhuurders - dit moet dus wel rustige mensen zijn, met recensies en stil na 22u;
- VVE - er zijn geen regels vanuit VVE op de verhuur Airbnb (check)
- Belasting - belasting opgeven aan het einde van het jaar. Is dit rendabel als je het zegt 5 x een weekend verhuurt - geen idee;
- Vergunning: mogelijk vergunning nodig van de gemeente " Aan de vergunning is een aantal voorwaarden verbonden. Zo mag je je huis maximaal zestig nachten per jaar verhuren"
- In- en uitcheck: rekening houden dat mensen binnen kunnen en ook een sleutel hebben;
- Schoonmaak: na elke gast moet je alles wel goed (laten) schoonmaken.
- Eigen spullen: indien het verhuurt wordt moet je het huis wel een beetje netjes hebben natuurlijk.

Rekening:
Stel je verhuurt het 10 weekenden in een jaar: 10x 3 nachten: = 30 nachten = 3000 euro bruto ex. btw. 70% inkomsten belasting van Box1 eraf = 2.100‬ belasting 36% = 750 euro belasting.

Betekent dat je netto 2250 euro verdient aan de verhuur. Bij uitbesteden gaat hier nog zo'n 20% vanaf = 1750 euro netto.

Ervaring welkom :)

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 08-05-2021 15:29 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:15

mwa

Waar op te letten? Dat er wildvreemden in je bed lopen te batsen... gadver.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Voor nog geen 2000 euro, geen haar op mn hoofd.

Gegarandeerd gaan er dingen kapot. Vlekker op witte muren. Mysterieuze verdwijningen (want je laat al je prive spullen daar)

Echt, begin er niet aan. Tenzij je het huis voor langere tijd aan 1 persoon verhuurd en je je "klein spul" allemaal weghaalt en echt alleen interieur laat staan, is het niet de moeite waard. Dat gaat je geld kosten & grijze haren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
VvE, kijk uit. Dat er geen regels voorzien zijn wil niet zeggen dat je geen toestemming hoeft te vragen of notificatie te geven. In principe geldt dat bij geen stipulatie of toestemming het extreem makkelijk is om de verhuurder terug te fluiten.

Wat verhuur zelf aangaat, als het object volledig in bezit is dan staat het in principe vrij, zo niet, dan kunnen er bepalingen of beperkingen zijn vanuit hypotheek / financiering.

Fiscaal moet je ook laten uitwerken, gaat het om een eerste object / hoofdverblijf, of een tweede, dat maakt verschil voor omgang inkomstenbelasting.

Het verdient ook aanbeveling contact op te nemen met de gemeente in kwestie, denk aan voorzieningen toeristenbelasting- dat kan via de gemeente lopen door naar Airbnb, maar dat kan ook anders zijn. In de meeste gemeenten ligt er een verplichting om elke keer dat je verhuurt een melding te doen.

Check ook hoe het met je eigen verzekeringen staat, en op eventualiteit conflict bij calamiteiten tussen die en de mogelijke verzekeringen via Airbnb zelf.

Je zal ook moeten nadenken over selectie van huurders, daar zit ook procedureel aspect bij, zie bijvoorbeeld https://www.huurcheck.nl/...enten-huurder-verhuurder/

Als persoonlijke noot, als het hier om je eigen hoofdverblijf gaat zou ik voorzichtig zijn met hoe, wat, wie. Zeker voor langere perioden. Airbnb lijkt eenvoudig, lijkt allemaal prima, maar slechts één huurder waar het misgaat kan enorme consequenties hebben. Zie dat punt van VvE, zoek toestemming, want jij bent aansprakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 08-05-2021 15:48 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Voordat ik het vergeet, verhuur via Airbnb et alii is in principe incidenteel. Per gemeente kunnen er enorme verschillen zijn voor bepaling of er sprake is van bedrijfsmatige verhuur. Zie bijvoorbeeld Amsterdam, 60 nachten per jaar. Elders is de grens vaak veel lager, zo zijn er gemeenten waar 10 nachten al het maximum is.

Airbnb is niet iets van “wat centjes erbij”. Die attitude is niet de insteek.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:30
Rust er nog een hypotheek op de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:26:

Rekening:
Stel je verhuurt het 10 weekenden in een jaar: 10x 3 nachten: = 30 nachten = 3000 euro bruto ex. btw. 70% inkomsten belasting van Box1 eraf = 2.100‬ belasting 36% = 750 euro belasting.

Betekent dat je netto 2250 euro verdient aan de verhuur. Bij uitbesteden gaat hier nog zo'n 20% vanaf = 1750 euro netto.
Laat dit nog eens controleren 8)

Wanneer je je eigen koophuis én hoofdverblijf via Airbnb of dergelijke verhuurt, wordt 70% van inkomsten opgeteld bij totaal inkomen. Je kan schoonmaakkosten en GWL aftrekken, maar dat is het dan ook wel.

Ben heel voorzichtig met uitbesteden. Er is bijna geen onderneming van dergelijke dienstverlening te vinden die niet van minder dan van twee walletjes eet. Je kan geen relatie verwachten, je neemt een dienst af waarbij zij meer prikkels hebben dan jij. Door de bank genomen is jouw contract een product wat ze aan Airbnb verkopen.

Mijn ervaring is dat extern beheer zich loont wanneer je objectvolume hebt.

Overleg ook met je partner. Zijn jullie fiscale partners? Kan de relatie alsdus beoordeeld worden? Hoe zit het met “hoi schat ik ben er dit weekend want ik heb verhuurd - ja maar ik heb al een logé”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MaStar Haal je je privéspullen telkens uit huis, incl je eigen matras ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Dank voor de adviezen!

Al met al lijkt het me geen geen goed idee. Ik ga denk ik eens oriënteren op verhuur door 1 a 2 personen voor langere tijd - en dan volledig over naar mijn vriendin ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 08-05-2021 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Houdt er rekening mee dat je waarschijnlijk toestemming moet vragen aan je hypotheekverstrekker voor de verhuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:59

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Persoonlijk heb ik hier een buurman op gewezen vanuit de VvE dat de verhuur mogelijk ongewenst gedrag met zich mee brengt. Geluidsoverlast, stank overlast, etc.

Denk hier ook goed bij na, als huurder heb je natuurlijk weinig te maken met regels gezien je toch niet word afgestraft. Je bent na 3 dagen alweer weg wat maakt de huurder nou uit dat er geluidsoverlast is.

Nu heb ik geen idee of je in een VvE zit maar ook standaard buren zullen hier wat van gaan vinden.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Ik heb daar zelfs met mijn vorige VVE regels voor opgesteld (AirBnB). Overigens is dat altijd goedgegaan, een hoop overlast kan worden voorkomen door je huurders goed uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:19:
Dank voor de adviezen!

Al met al lijkt het me geen geen goed idee. Ik ga denk ik eens oriënteren op verhuur door 1 a 2 personen voor langere tijd - en dan volledig over naar mijn vriendin ;)
Let dan ook wel op mogelijke huurbescherming. Krijg je de huurder dadelijk niet meer uit je eigen huis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Lekker de cumshots van de muur krabben voor €1750 per jaar.

En daarnaast nog alle rompslomp van verschillende huurders, gezeik met de buren, schade, airbnb, belastingen etc.

Ik zou het lekker niet doen.

[ Voor 57% gewijzigd door Polycom op 08-05-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
MaStar schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:19:
Dank voor de adviezen!

Ook aan verhuur zitten aardig wat haken en ogen.
Bezint eer gij begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
mwa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:33:
Waar op te letten? Dat er wildvreemden in je bed lopen te batsen... gadver.
Dus jij slaapt nooit in een hotelbed?

Mensen gaan lomp met andermans spullen om. Dat wel.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totally2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:39
Via een multinational verhuren kan misschien ook nog,weet niet of ze het nog doen.
Vriend van me had zijn huis aan de shell verhuurt,die plaatsten mensen erin in afwachting van een woning.
Een Amerikaan of Canadees enz die hier komt te werken.
Dat is al wel meer als 10 jaar geleden.
Voordeel is wel dat je met maar 1 partij te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
fonsoy schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:38:
[...]

Dus jij slaapt nooit in een hotelbed?

Mensen gaan lomp met andermans spullen om. Dat wel.
Dat is een heel andere situatie. Een nachtje in een bed slapen waarin vreemden hebben gebatst is heel wat anders dan elke nacht in je eigen bed slapen waarin je anderen hebt laten batsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
cryptapix schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:16:
[...]

Dat is een heel andere situatie. Een nachtje in een bed slapen waarin vreemden hebben gebatst is heel wat anders dan elke nacht in je eigen bed slapen waarin je anderen hebt laten batsen.
Wie weet welke onbekenden er allemaal in jouw bed hebben liggen batsen.
Pagina: 1