CV ketel zelftest = koude douche

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik heb een Intergas CV (HR) ketel uit 2008.

In de laatste paar maanden begon het tijdens douchen zelftest uitvoeren. Ik heb de handleiding gelezen, die geeft toe dat tijdens zelftest geen andere taken zijn uitgevoerd. En dat is wel zo: koude douche, omdat het duurt ongeveer 1 minuut.

Handleiding geeft ook toe dat zelftest elke 24 uur uitgevoerd is.

Verder kon ik absoluut geen informatie vinden over dit 'feature'; hoe ik kan beinvloeden wanneer het is uitgevoerd, of zelfs, waarom is dit gedaan tijdens douchen (=warmwatervraag).

Ik heb toch geprobeerd het ketel uit te schakelen in de nacht, zodat die 24 uur begint wanneer we geen warm water gebruiken. Tijdens startup zie ik op de ketel, voor een paar seconden, mode '2' (=zelftest), en dan hebben we geen last voor een paar dagen.

Iemand heeft nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:10
Welk type Intergas heb je?
De zelftest die warmwater onderbreekt zou ik vergeten. Wat je ziet is de bedrijfsmodus, kennelijk weet het toestel niet dat er getapt wordt. Toevallig recent een nieuwe thermostaatkraan in de douche gemonteerd? Bij types met stromingsschakelaar vaak de boosdoener, de waterhoeveelheid komt dan onder de zg tapdrempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
Intergas HR28.

Ja, dat klopt, paar maanden voordat dit probleem begon heb ik thermostaatkraan geinstalleerd.
Maar de tapdrempel voor dit ketel is 2l/min, we hebben de kraan volleedig open tijdens douchen, er komt zeker meer dan 2l/min warme water uit.

Er komt wel direkt warm water, dus de stromingsschakelaar blijkt te werken. Een keer heb ik zelf gezien, van modus 6 (warm water) ging het direkt naar 2 (zelftest).

Ik ben radeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even heel suf:
Trek de kap er eens af, en kijk of de draadjes van de thermostaat nog goed zitten. Desnoods even aandraaien to be sure.

Dan: vervang de stromingsschakelaar eens, die kan verkalkt zijn.

En je tapdrempel gaat over alleen warme water, niet het totale debiet uit je kraan.
Als je de thermostaatkraan heter instelt, (zeg 45 graden oid) gebeurt het dan ook?

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 08-05-2021 17:35 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Het gaat om de Kombi Kompakt HR28 (A)? Die heeft een stromingssensor maar dat kan dezelfde problemen geven.
Wat betreft die code 2, misschien kun je kijken wat er gebeurt als je tijdens warmwater tappen de kraan dichtzet. Wellicht is het normaal dat je dan code 2 ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
Ja, het model is inderdaad Kombi Kompakt HR28.

Ik heb al de stromingsschakelaar bedacht, maar dat is ook gebruikt om warmwatervraag te kunnen detecteren, en de ketel in WW mode zetten. Daar hebben we nooit problemen mee gehad. Of misschien zijn er 2 stromingsschakelaars?

Tapdrempel speelt hier geen rol, denk ik, omdat ik zet warm water bedoeld op 60 graden, voor veiligheidsredenen (kinderen). Dus de thermostatisch kraan zou toch veel meer warm water laten dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En probeer dan toch eens om de thermostaatkraan heter in te stellen, en te kijken wat er gebeurt.

Heb je nog een andere kraan hier op zitten die je volledig open kunt zetten?
Zit er misschien kalk in de leiding, bijvoorbeeld voor de thermostaatkraan?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Al wijzer?
Perfecte thermostaatkranen bestaan niet. Thermostaatkranen die je toevoer onder de tapdrempel knijpen wel. Tot de toevoer afkoelt en dan gaat hij een stukje open en start het toestel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
Wijzer geworden, ja!

CV monteur kwam langs. Blijkbaar was de voorplaat beschadigd (isolatie aan binnenkant zit beetje los), de pakking tussen brander en voorplaat was gebroken (mogelijk was de vorige vervanging niet vakkundig uitgevoerd, volgens monteur), en de siliconen pakkingringen van de brander breken apart tijdens afmontage, zo oud waren ze.

Hele voorplaat + brander in het geheel vervangen (monteur zei dat hij geen vertrouw heeft in de brander, het vlam was groen ipv. blauw+oranje). Volgens monteur gaat het zelftest probleem ook vrij mogelijk weg nu.

We zullen zien vanavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
👍
Pagina: 1