Toon posts:

Sparta ION kapot en reparatie lijkt niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20-09 21:13
Hallo!

Sinds ongeveer 3 jaar zijn wij in het bezit van een Sparta ION XGT van rond het jaar 2009, destijds hebben we de fiets bij de lokale fietsenwinkel gekocht met 2 jaar garantie op het accupakket, deze was namelijk net vervangen.
Iets meer dan 2 jaar na aanschaf begaf de fiets het, hij gaf geen enkel teken van leven meer. Nadat hij terug was gebracht naar de fietsenwinkel hebben ze geconstateerd dat de accu defect was, maar dat het onder coulance vervangen werd.
Enkele maanden na reparatie begaf de fiets het weer. Nu bleek dat de motor door ouderdom niet meer bestand was tegen het vermogen dat door de accu werd geleverd(?). Eerst heeft de winkel geopperd om een nieuwe motor van 600 euro te plaatsen, dit vonden wij een wel erg hoog bedrag voor een fiets van deze leeftijd, waarna een donormotor is gemonteerd voor een lager bedrag. Hier kregen we 3 maanden garantie op.
Helaas was ook deze oplossing slechts van korte duur werkend, binnen 3 maanden was de fiets namelijk weer stuk. Fiets weer langsgebracht, waarna we na een aantal dagen bericht kregen dat ie het weer deed. We fietsten het terrein van de winkel af en je raad het al, hij stopte er weer mee.
Op dit moment staat hij al sinds eind december bij de fietsenwinkel. Vorige maand werd gebeld dat ze nog steeds zoeken naar een oplossing, maar dat ze er tot op heden nog niet uitkomen.
Bij een bezoek aan de winkel gisteren, kreeg m’n vader te horen “komen jullie maar met een voorstel”. (Doe maar een nieuwe fiets 🤪)
Hierop gaf mijn vader het antwoord dat ze zelf maar met een voorstel moeten komen, wat wij ons echter afvragen; wat kunnen wij in deze situatie? Een nieuwe fiets lijkt me buitenproportioneel, de fiets hebben wij namelijk ook tweedehands aangeschaft, maar om zo’n ding in nog geen 3 jaar af te schrijven is ook wel erg snel. Wat kunnen/mogen we wel verwachten?

In de tussentijd hebben we wel een elektrische leenfiets gehad zonder enige kosten, en die staat hier nu nog.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:57
Naar mijn mening hebben ze al meer gedaan dan dat ze wettelijk verplicht zijn en valt alles tot nu toe onder coulance.
Wat extra korting op een andere fiets wellicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-09 20:06
Ik sluit me aan bij D.de.Jong. De fiets is 11 jaar oud en volledig afgeschreven. Zelfs na de nodige reparaties.

Echter, als zij zelf 3 maanden garantie geven op een donormotor en deze gaat binnen 3 maanden stuk is dat hun eigen risico. En zal die weer vervangen moeten worden door een andere (donor)motor. Verwacht niet dat de garantie opnieuw ingaat. En als het wederom mis gaat is het einde oefening.

Ik weet niet hoeveel KM's op de fiets is gezet, maar 11 jaar is gewoon op wat betreft economische levensduur.

[Voor 3% gewijzigd door JipJapGoedje op 10-05-2021 12:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

J.oris schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:03:
Hallo!

Sinds ongeveer 3 jaar zijn wij in het bezit van een Sparta ION XGT van rond het jaar 2009, destijds hebben we de fiets bij de lokale fietsenwinkel gekocht met 2 jaar garantie op het accupakket, deze was namelijk net vervangen.
Iets meer dan 2 jaar na aanschaf begaf de fiets het, hij gaf geen enkel teken van leven meer. Nadat hij terug was gebracht naar de fietsenwinkel hebben ze geconstateerd dat de accu defect was, maar dat het onder coulance vervangen werd.
Enkele maanden na reparatie begaf de fiets het weer. Nu bleek dat de motor door ouderdom niet meer bestand was tegen het vermogen dat door de accu werd geleverd(?). Eerst heeft de winkel geopperd om een nieuwe motor van 600 euro te plaatsen, dit vonden wij een wel erg hoog bedrag voor een fiets van deze leeftijd, waarna een donormotor is gemonteerd voor een lager bedrag. Hier kregen we 3 maanden garantie op.
Helaas was ook deze oplossing slechts van korte duur werkend, binnen 3 maanden was de fiets namelijk weer stuk. Fiets weer langsgebracht, waarna we na een aantal dagen bericht kregen dat ie het weer deed. We fietsten het terrein van de winkel af en je raad het al, hij stopte er weer mee.
Op dit moment staat hij al sinds eind december bij de fietsenwinkel. Vorige maand werd gebeld dat ze nog steeds zoeken naar een oplossing, maar dat ze er tot op heden nog niet uitkomen.
Bij een bezoek aan de winkel gisteren, kreeg m’n vader te horen “komen jullie maar met een voorstel”. (Doe maar een nieuwe fiets 🤪)
Hierop gaf mijn vader het antwoord dat ze zelf maar met een voorstel moeten komen, wat wij ons echter afvragen; wat kunnen wij in deze situatie? Een nieuwe fiets lijkt me buitenproportioneel, de fiets hebben wij namelijk ook tweedehands aangeschaft, maar om zo’n ding in nog geen 3 jaar af te schrijven is ook wel erg snel. Wat kunnen/mogen we wel verwachten?

In de tussentijd hebben we wel een elektrische leenfiets gehad zonder enige kosten, en die staat hier nu nog.
Wat verwachte je van een 11jaar oude 2e hands fiets ?
Wat ik zo lees, is de verkoper netjes geweest qua reparatie en aanbod ervan. De kosten voor herstel wil je niet betalen voor zo'n oude fiets, tja dan moet je overdenken wat je wel wilt.
Als het voor E600,- weer verholpen is...
Nu krijg je niet veel meer voor deze fiets, dus ben je denk ik duurder uit voor volgende 2e hands.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20-09 17:27
Ik heb een zelfde soort fiets gekocht via een veilingsite voor €350,- en die fietst al weer ruim 2 jaar bijna 6k kilometers probleemloos. Misschien is dat een optie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20-09 21:13
Het is inderdaad alweer een ouder model en door ons ook redelijk veel gebruikt, daar is zo’n ding ook voor. Ook bij een auto gaat wel eens iets kapot en dat probeer je dan ook eerst te repareren, voordat je ‘m weg doet.

Mij zit het er inderdaad in dat we 3 maand garantie op de motor hebben gekregen bij de vorige reparatie, en dat hij binnen deze 3 maanden weer kapot is gegaan. Hij staat onderhand al een half jaar bij de fietsenwinkel maar wij hebben geen idee waarom hij tot op heden nog niet gemaakt kan worden, en zo te horen weten zij dat ook niet.
Ik vond de opmerking “komen jullie maar met een voorstel” ook wel bijzonder aangezien wij niet duidelijk hebben waarom hij niet gemaakt kan worden.

Stel het wordt een andere tweedehands elektrische fiets, dan kunnen we er dus vanuit gaan dat hij, zelfs met een nieuwe accu, ook niet ouder gaat worden dan ongeveer 10 jaar als ik dit zo lees?

• SomeOneNL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 06-09 10:51
Ik heb ook een Sparta ION (m-gear) tweedehands gekocht zo'n 3 a 4 jaar geleden en is deze inmiddels zeker al 10 + jaar oud ook en beginnen zaken te spelen zoals doorgebrande kabels en een zekering houder waarvan de kabels ook doorgerot waren. Het is verstandig om dan even te kijken of de fietsen maker cq dealer hier geen vervangend exemplaar voor heeft.

De accu is verder nog goed maar geeft inderdaad veel spanning waardoor de draadjes het op een gegeven moment het gaan begeven zeker met het regenachtige klimaar hier. Ik heb het display ook al een keer moeten vervangen a 60 euro, omdat de aansluiting niet meer goed werkte van het display en de houder voor het display, wellicht is het bij uw fiets ook iets in die richting.

Ik heb bijna 15.000 kilometer op de fiets gereden (14.700+) en ben ik benieuwd of de fiets daarna nog werkt want ik las op diverse forums dat dat het maximale is en dan zaken kapot gaan zoals een accu pakket wat er automagisch ermee stopt. Dit heeft met de "Planned obsolescence" ofwel wegwerpmaatschappij te maken, zodat u dus braaf weer een nieuwe fiets mag kopen terwijl deze nog best in orde kan zijn na zo'n periode. 8)7

Wikipedia: Planned obsolescence

[Voor 29% gewijzigd door SomeOneNL op 05-09-2021 17:30. Reden: Extra info toegevoegd en opgedeeld in colommen om de leesbaarheid te verbeteren.]

• Michiel737
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10-09 10:57
Ik fiets nu al jaren (probleemloos) op een exemplaar uit 2006 (met originele motor/display/accu, ca 3000km gelopen). Ik vind het sterke en betrouwbare fietsen die lang mee (kunnen) gaan.

Maar: zoals voor alle (elektrische) fietsen is regen/buiten staan op den duur funest (elektronica/motor). Droog gestald gaan ze naar mijn idee heel lang mee.

Wat gaat er na verloop van tijd (gebruik) stuk: de magneten van "toprun" achterwielmotor kunnen loslaten en/of de coating laat los. Beide zorgen voor een zwaarder lopend wiel en uiteindelijk voor motorstoring. Magneten zijn prima weer vast te plakken en met een spuitbusje verf zijn de magneten ook weer beschermd. Nieuwe motoren zitten beter in elkaar/zijn beter beschermd, maar vocht zal ook de elektronica in de motor uiteindelijk kapot maken. Bij speling op de as: lagertjes vervangen.

De NiMh accu kan echt heel lang mee (meer dan 10 jaar). Het zwakke punt is weer het printplaatje erin. Met de tijd zijn deze wel steeds beter beschermd. Vaak houden één of enkele cellen in de accu er eerder mee op waarna de accu snel leeg is of foutmeldingen gaat geven. Zeker bij accu's met weinig kms is vervangen van de zwakke cellen een prima oplossing om weer jaren te kunnen fietsen. Ik heb zelf ook goede ervaring met enkele malen de accu helemaal leeg trekken en weer opladen om om de cellen weer "fit" te krijgen en gelijk van onderlinge spanning.
15.000 tot 20.000kms is meestal wel de max voor deze accu's.

Gezien je een (bijna) nieuwe accu hebt, zou ik of een andere motor (een paar tientjes via MP) of een zelfde complete fiets met een defecte accu aanschaffen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee