Advies meterkast toekomstbestendig gasloos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
We hebben een tussenwoning uit 1976. Twee jaar geleden heb ik met het oog op de toekomst de 1-fase meterkast vervangen voor een 3-fase exemplaar ABB-HAF 3-fase 220x390, aanpassing aansluiting moet nog gebeuren.

Huidige situatie:
  • Laadpaal 16A
  • Zonnepanelen op onderverdeler wasmachinegroep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsLD8aJJBYBZB5vGXAsQ7BeT-hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0JapckWUWZuObgumB3OTJu0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXRVjpTHkCsoR8c0X-OQSyMQBdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziLIhPR3KiMVQ01x1yaCk4iw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moeten er een aantal dingen gebeuren:
  • Afdak verlichting/heater aansluiten (nu een verlengsnoer in WCD meterkast)
  • Zipscreens en buitenverlichting aansluiten
Als ik dit ga doen wil ik echter direct maar aanpassen om klaar te zijn voor toekomst gasloos; wensen:
  • Warmtepomp voor verwarming & SWW (5-7kW thermisch, 3kW 1-fase?)
  • Inductiekookplaat (7kW 2-fase)
  • Cooker (3kW 1-fase)
  • Zonnepanelen eigen groep (max 5kWp, 1 fase of 3 fase?)
Ik zou dan ongeveer aan het volgende denken"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WtbAZXqLk9akfnlarutU13CppM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PabLxfw357CeqFF2UK8Vy7AJ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan zijn er een aantal vraagstukken:
  • Ik kom een positie voor een aardlek tekort, is het mogelijk met 1 aardlek minder te werken of moet ik overwegen de beltrafo op te offeren?
  • Wartepomp binnenunit & buitenunit op 1 groep?
  • Zonnepanelen is op basis van 1 fase. Ik vind maximalizeren van PV op termijn belangrijk. Is het nog belangrijk 3-fase te overwegen? (dan kom ik uit op een nieuwe grotere meterkast?)
  • Andere opmerkingen/tips qua verdeling groepen/fasen?
Vervanging van de meterkast destijds was een vriendendienst die wat duurder uitviel dan bedoeld en bovendien achteraf niet goed aansluit op de wensen. Ik vind het nu belangrijk het wel direct goed te doen, als het moet ben ik bereid mijn verlies te nemen en geheel te vervangen.

Mijn bedoeling is de aanpassing te laten doen door een maatje met achtergrond in elektra. Deze persoon is echter niet actief in huisinstallaties dus ik wil e.e.a. zelf goed uitgedacht hebben. Woning is ex-sociale huur en alles beton. Installaties zijn minimaal maar wel professioneel. Vanuit de meterkast alles flex-pijp, het is niet de bedoeling aanpassingen te gaan doen aan bedrading/bestaande groepen.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 08-05-2021 14:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zo te zien is er genoeg ruimte voor een grotere kast. Je kan er ook een deel aankoppelen. De kast zelf is niet zo duur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:06

Haan

dotnetter

Ik kom een positie voor een aardlek tekort, is het mogelijk met 1 aardlek minder te werken of moet ik overwegen de beltrafo op te offeren?
Je mag officieel maar vier groepen op 1 aardlek hebben, dus voor 12 groepen heb je er sowieso drie nodig (wat je nu ook al hebt).

Voor de buiten elektra is het gebruikelijk / handig om deze op een aparte aardlek(automaat) ('alamat') te zetten. Dit omdat het risico op storingen buiten wat groter is dan binnenshuis en dan niet je halve huis er uit ligt.

Je kunt meterkasten trouwens al helemaal ingericht aanschaffen, dat scheelt in ieder geval een hoop gedoe met het zelf installeren van alle groepen e.d.

[ Voor 51% gewijzigd door Haan op 08-05-2021 14:12 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:11

job

Gebruik voor je keuken geen 2 fasen maar leg daar "gewoon" 3 fasen naar toe met bijbehorende 3p+n schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:05
Ik heb een voorbedrade kast met 3 krachtgroepen + als (inductie, warmtepomp, autolader) en 10 lichtgroepen met 3 als voor +500 euro gekocht. Spul van iskra dus dik in orde.
Toekomstigbestendig genoeg dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:49
Lopen daar rechts boven de kast nou twee eindgroepen dezelfde lasdoos in? Dat mag niet...
Ik zou dan ongeveer aan het volgende denken"
[Afbeelding]

Maar dan zijn er een aantal vraagstukken:
• Ik kom een positie voor een aardlek tekort, is het mogelijk met 1 aardlek minder te werken of moet ik overwegen de beltrafo op te offeren?
Hoezo? Zoals je het nu tekent past het toch gewoon?

edit:
Ah ik zie in je tabelletje een 4e aardlekschakelaar voor de PV staan, dat verklaart.

Als je naar 3 fasen gaat zou ik voor de kookplaat een 3-fasen aardlekautomaat plaatsen i.p.v. de kookgroep. Je verdeeld de belasting dan netjes over 2 of 3 fasen (afhankelijk van de kookplaat), in plaats van dat je een toestel wat theoretisch maximaal 32A opneemt achter één 25A hoofdzekering aansluit. De keuze voor geschikte kookplaten wordt ook ineens een stuk groter.

edit:
Zie in de tabel dat je de kookgroep over 2 fasen wilt verdelen, maar hoe zie je dat precies voor je met die 1-fase aardlekschakelaars?

Zo'n aardlekautomaat past alleen niet in de bestaande kast. Ik zou er zo'n zelfde naast hangen dan heb je zeeën van ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 08-05-2021 15:34 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
DukeBox schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:56:
Zo te zien is er genoeg ruimte voor een grotere kast. Je kan er ook een deel aankoppelen. De kast zelf is niet zo duur.
Xander schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:24:
Zo'n aardlekautomaat past alleen niet in de bestaande kast. Ik zou er zo'n zelfde naast hangen dan heb je zeeën van ruimte.
Ik zat heel erg te denken in aanpassen in huidige kast of vervangen. Huidige kast stukje naar links en eenzelfde kast ernaast lijkt inderdaad een veel beter plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6klBNv1AKhKBnKs08SLH8JoPFs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vQcqZQj1A8Bs6wEYT3ZOxM3B.jpg?f=user_large

Aangepast op basis hiervan:
  • Huidige groepenkast gehandhaafd
  • Nieuwe groepenkast ernaast met kookplaat & quooker op 3p+n, groep warmtepomp en PV installatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGDxQGnKa_3ThdZamI2vSWtThNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocLFxIE7pV75ZeaY3qwainRW.jpg?f=fotoalbum_large
Verdeling van de groepen over de fasen ben ik niet zo zeker van wat optimaal is. Om te beginnen weet ik al niet of de verdeling van de huidige kast is zoals hierboven beschreven.
Haan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:08:
Voor de buiten elektra is het gebruikelijk / handig om deze op een aparte aardlek(automaat) ('alamat') te zetten. Dit omdat het risico op storingen buiten wat groter is dan binnenshuis en dan niet je halve huis er uit ligt.
Bedankt voor de tip. Zou in bovenstaande opzet te realiseren zijn door groep 3 en 5 ge combineren. Ik laat het echter denk ik maar zoals het is, enige aardlek die er ooit uit is gegaan is van de omvormer en die krijgt nu al een eigen aardlek.
Je kunt meterkasten trouwens al helemaal ingericht aanschaffen, dat scheelt in ieder geval een hoop gedoe met het zelf installeren van alle groepen e.d.
Zeker, en met het idee er simpelweg een kast naast te plaatsen wordt het opeens wellicht ook vrij simpel.
job schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:12:
Gebruik voor je keuken geen 2 fasen maar leg daar "gewoon" 3 fasen naar toe met bijbehorende 3p+n schakelaar.
Als je naar 3 fasen gaat zou ik voor de kookplaat een 3-fasen aardlekautomaat plaatsen i.p.v. de kookgroep.
Aangepast, al heb ik nu gecombineerd met toekomstige quooker, lijkt me ook prima toch?
Lopen daar rechts boven de kast nou twee eindgroepen dezelfde lasdoos in? Dat mag niet...
Goed gezien, ik weet de oorzaak ook wel; dit was in de oude situatie 1 groep. Ga ik wel direct oplossen door er nog een doosje naast te plaatsen.

Kast komt zo geconfigureerd op Elektramat op €529,19 (incl. BTW). Nog best wel veel geld maar lijkt me zo wel een snelle/eenvoudige aanpassen en altijd nog ruimte voor aanpassingen in de toekomst.

Bedankt allen voor de feedback, mochten er nog verdere opmerkingen zijn hoor ik het natuurlijk graag :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:29
assje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:57:
[...]

[...]

Ik zat heel erg te denken in aanpassen in huidige kast of vervangen. Huidige kast stukje naar links en eenzelfde kast ernaast lijkt inderdaad een veel beter plan:
[Afbeelding]
Zou je niet beter de huidige kast naar rechts verplaatsen? Dat komt zo te zien beter uit met de draden vanuit de meter.
Aangepast op basis hiervan:
  • Huidige groepenkast gehandhaafd
  • Nieuwe groepenkast ernaast met kookplaat & quooker op 3p+n, groep warmtepomp en PV installatie
[Afbeelding]
Verdeling van de groepen over de fasen ben ik niet zo zeker van wat optimaal is. Om te beginnen weet ik al niet of de verdeling van de huidige kast is zoals hierboven beschreven.
Hebben groep 9 en 10 nu beiden een eigen ALS in die rechter kast? In dat geval kan je beter voor twee aardlekautomaten gaan.
Kast komt zo geconfigureerd op Elektramat op €529,19 (incl. BTW). Nog best wel veel geld maar lijkt me zo wel een snelle/eenvoudige aanpassen en altijd nog ruimte voor aanpassingen in de toekomst.
Dat is meer dan waar ik op uit kom als ik het samenstel, of is dat de prijs als je de dubbele kast zo zou kopen?

Overigens als je voor ABB gaat zou ik zoeken naar het spul met de blauwe heveltjes. Die kunnen zomaar drie keer goedkoper zijn. Vier keer als je een beetje in de buurt van onze oosterburen woont.

[ Voor 4% gewijzigd door jordje op 15-05-2021 09:44 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• assje
Nog maar een update met het resultaat.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5xg9hSz5EAcMOomKZKu8gf_K-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5E5JCHJMnBbJmyajqHmJpwA1.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqQoiWzqyHOLF29sg2NQJZ9e0jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYFms9VwbmFWMY25WUx8BBwU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 10-07-2022 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:26
assje schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:43:
Nog maar een update met het resultaat:
[Afbeelding]
Poh, plaatje :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Poeh hee, zelden zo'n strakke meterkast gezien. Kudos!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:16

Illusion

(the art of)

@assje linker aardrail wel aangesloten? Zie het bruggetje niet zitten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Illusion schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:43:
@assje linker aardrail wel aangesloten? Zie het bruggetje niet zitten.
Oplettende blik! Direct even nagekeken; weet niet waarom het bruggetje niet gebruikt is maar hij is intern doorgelust (is door maatje van me aangesloten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:49
Beetje laat nu :+ Maar ABB heeft ook hele mooie 8-voudige buiszadels waarmee je de buizen monteert met precies dezelfde maatvoering als de invoeren van de groepenkast: https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/222389

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h24QU3JGtuuJfQK4uOKzXUazJxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7bKVtcyDhxlX19RyFTiTQTbk.jpg?f=user_large

Dat scheelt wat bochtjes buigen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 13:38
zo heel netjes gedaan!
Wel is mij onduidelijk waarom er is gekozen voor 2x een 4polige aardelek 1 was ook voldoende geweest omdat het telt als 1 groep.

Hoe is alles boven het plafond doorgelust?
Als ik dit zou doen zouden alles flexbuizen te kort zijn.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
maartentmm schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:09:
zo heel netjes gedaan!
Wel is mij onduidelijk waarom er is gekozen voor 2x een 4polige aardelek 1 was ook voldoende geweest omdat het telt als 1 groep.
Mmmh goed punt, denk dat ik wel weet hoe dat komt. In eerste instantie zouden het twee aardlekautomaten worden, i.v.m. leveringsproblemen in plaats daarvan losse aardlek/zekering geworden. Ik denk dat mijn maatje toen optie over het hoofd gezien heeft om met 1x aardlek te werken.
Hoe is alles boven het plafond doorgelust?
Als ik dit zou doen zouden alles flexbuizen te kort zijn.
De flexbuizen zitten in de nieuw aangelegde pijpjes gestoken.

Pagina: 1