We hebben een tussenwoning uit 1976. Twee jaar geleden heb ik met het oog op de toekomst de 1-fase meterkast vervangen voor een 3-fase exemplaar ABB-HAF 3-fase 220x390, aanpassing aansluiting moet nog gebeuren.
Huidige situatie::strip_exif()/f/image/C0JapckWUWZuObgumB3OTJu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ziLIhPR3KiMVQ01x1yaCk4iw.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu moeten er een aantal dingen gebeuren:
:strip_exif()/f/image/PabLxfw357CeqFF2UK8Vy7AJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dan zijn er een aantal vraagstukken:
Mijn bedoeling is de aanpassing te laten doen door een maatje met achtergrond in elektra. Deze persoon is echter niet actief in huisinstallaties dus ik wil e.e.a. zelf goed uitgedacht hebben. Woning is ex-sociale huur en alles beton. Installaties zijn minimaal maar wel professioneel. Vanuit de meterkast alles flex-pijp, het is niet de bedoeling aanpassingen te gaan doen aan bedrading/bestaande groepen.
Huidige situatie:
- Laadpaal 16A
- Zonnepanelen op onderverdeler wasmachinegroep
:strip_exif()/f/image/C0JapckWUWZuObgumB3OTJu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ziLIhPR3KiMVQ01x1yaCk4iw.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu moeten er een aantal dingen gebeuren:
- Afdak verlichting/heater aansluiten (nu een verlengsnoer in WCD meterkast)
- Zipscreens en buitenverlichting aansluiten
- Warmtepomp voor verwarming & SWW (5-7kW thermisch, 3kW 1-fase?)
- Inductiekookplaat (7kW 2-fase)
- Cooker (3kW 1-fase)
- Zonnepanelen eigen groep (max 5kWp, 1 fase of 3 fase?)
:strip_exif()/f/image/PabLxfw357CeqFF2UK8Vy7AJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dan zijn er een aantal vraagstukken:
- Ik kom een positie voor een aardlek tekort, is het mogelijk met 1 aardlek minder te werken of moet ik overwegen de beltrafo op te offeren?
- Wartepomp binnenunit & buitenunit op 1 groep?
- Zonnepanelen is op basis van 1 fase. Ik vind maximalizeren van PV op termijn belangrijk. Is het nog belangrijk 3-fase te overwegen? (dan kom ik uit op een nieuwe grotere meterkast?)
- Andere opmerkingen/tips qua verdeling groepen/fasen?
Mijn bedoeling is de aanpassing te laten doen door een maatje met achtergrond in elektra. Deze persoon is echter niet actief in huisinstallaties dus ik wil e.e.a. zelf goed uitgedacht hebben. Woning is ex-sociale huur en alles beton. Installaties zijn minimaal maar wel professioneel. Vanuit de meterkast alles flex-pijp, het is niet de bedoeling aanpassingen te gaan doen aan bedrading/bestaande groepen.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 08-05-2021 14:02 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]