Hoi allen,
Ik ben op zoek naar een stukje advies voor een geplande upgrade van mijn huidige PC.
Huidige PC:
Voornamelijk gaat het om de CPU, gezien deze momenteel de bottleneck vormt in voornamelijk gaming. Het grootste gedeelte van de tijd speel ik de volgende games met een 1440p 165hz scherm:
Ik merk voornamelijk dat in games zoals Flight Simulator en Guild Wars de performance blijft steken op de CPU. Nu denk ik dat m'n huidige CPU prima is, maar een upgrade kan geen kwaad.
Als idee heb ik het volgende lijstje gemaakt:
Budget: ~€1000,- (voor nieuwe onderdelen, resale van oude onderdelen buiten beschouwing)
Waar ik vooral over twijfel is:
Qua merk geen voorkeur, ook geen eisen aan uiterlijk zoals RGB.
Uiteraard hoeft het budget niet op, ik ben vooral op zoek naar een mooie partner voor de 3080 en iets waar ik de komende ~4 jaar mee door kan.
Ik ben op zoek naar een stukje advies voor een geplande upgrade van mijn huidige PC.
Huidige PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-8700K Tray | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix Z370-E GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT S340 Elite Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 650 Gold | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 500GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | ||
Voornamelijk gaat het om de CPU, gezien deze momenteel de bottleneck vormt in voornamelijk gaming. Het grootste gedeelte van de tijd speel ik de volgende games met een 1440p 165hz scherm:
- Guild Wars 2 (heeft vooral baat bij hoge single clock)
- Microsoft Flight Simulator
- CoD Warzone
- Apex Legends
- Battlefield 1, V en straks 6
Ik merk voornamelijk dat in games zoals Flight Simulator en Guild Wars de performance blijft steken op de CPU. Nu denk ik dat m'n huidige CPU prima is, maar een upgrade kan geen kwaad.
Als idee heb ik het volgende lijstje gemaakt:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 597,50 | € 597,50 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 PRO V2 | € 171,64 | € 171,64 |
| Totaal | € 769,14 | |||
Budget: ~€1000,- (voor nieuwe onderdelen, resale van oude onderdelen buiten beschouwing)
Waar ik vooral over twijfel is:
- Gaat deze upgrade een goed verschil maken? De i7 8700K is prima en kan ook nog wat worden overclocked, maar de 5900x lijkt me een goeie upgrade om ook het maximale uit m'n 3080 te halen. Of zou een 5800X ook volstaan?
- Twee bankjes memory zijn van Nanya Technology en staan niet op de supported memory lijst van het moederbord, de overige twee bankjes zijn van SK Hynik. Gaat dit problemen geven? Of is het sowieso beter om deze ook te vervangen voor een sneller type, zoals 3600Mhz?
- Met de 5900x (en 5800x) en 3080 zit ik rond de 650w volgens calculatoren, zou een upgrade van m'n PSU ook nodig zijn? Zo ja, aan wat moet ik dan denken, 750/850w?
Qua merk geen voorkeur, ook geen eisen aan uiterlijk zoals RGB.
Uiteraard hoeft het budget niet op, ik ben vooral op zoek naar een mooie partner voor de 3080 en iets waar ik de komende ~4 jaar mee door kan.