Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavo-tweaker
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb een Dell XPS17 gekocht en wil die uitvoeren naar het buitenland (buiten Europa). Jaren terug heb ik dat ook gedaan met een Dell, en heb toen de BTW terug gekregen.

Inmiddels heeft Dell geen informatie meer over het terugvorderen van BTW.

Vraag: Heeft iemand ervaring met het exporteren van een Dell-product en/of het terugvorderen van BTW bij Dell?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Je hoeft daarvoor toch alleen maar de originele factuur aan de douane te laten zien? Je krijgt de BTW immers van de douane terug, niet van Dell zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Lijkt me sterk, dan zou ik dus van alle apparatuur die ik meeneem op een vakantie de factuur aan de douane laten zien en zeggen dat ik die uitvoer en niet meer mee terug neem en ze mij al die betaalde BTW teruggeven?

BTW is toch gewoon belasting dus lijkt mij dat je die bij de belasting terug moet vragen.

[ Voor 17% gewijzigd door dennis112 op 08-05-2021 11:53 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@dennis112

Douane is belastingdienst.
https://www.belastingdien...w_terugvragen_bij_uitvoer

[ Voor 78% gewijzigd door jack zomer op 08-05-2021 11:57 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:13
dennis112 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:52:
Lijkt me sterk, dan zou ik dus van alle apparatuur die ik meeneem op een vakantie de factuur aan de douane laten zien en zeggen dat ik die uitvoer en niet meer mee terug neem en ze mij al die betaalde BTW teruggeven?

BTW is toch gewoon belasting dus lijkt mij dat je die bij de belasting terug moet vragen.
En de volgende keer dat je terug komt in nederland moet je laten zien waar die apparatuur is gekocht en een factuur overhandigen. Mag je opnieuw de BTW betalen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:09

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
dennis112 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:52:
In het linkje van Schiphol van de post boven mij staat een belangrijke voorwaarde: Je woont permanent buiten de EU. Tenminste, dat is een voorwaarde als je het op het vliegveld regelt.

Als je bedrijfsmatig spullen uitvoert (en dus niet zelf meevliegt) kun je beter op de site van de douane kijken: https://www.belastingdien...oer/uitvoer-van-goederen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
AlbertJP schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:41:
Je hoeft daarvoor toch alleen maar de originele factuur aan de douane te laten zien? Je krijgt de BTW immers van de douane terug, niet van Dell zelf.
Erm, volgens mij bedoelt TS dit scenario: https://www.belastingdien...er_die_buiten_de_eu_woont

Wat dat betreft is de info van TS wat magertjes, maar het eerste punt zou de klantenservice van Dell zijn, lijkt me.

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:47
Als het om dit scenario gaat dan krijg je de btw dus niet terug van de douane/belastingdienst, maar van de verkoper zelf of van een "tax refund partner" van de verkoper.
Bij mijn wete is er geen verplichting van winkels om hier aan deel te nemen, het is handig om dat vooraf te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik heb zelf residentie buiten de EU, er zijn in Nederland een paar programma's waarmee je een deel terug kunt krijgen, oa Global Blue (dit wordt ook gesupport door Mediamarkt).

Met de volledige BTW teruggave is ook mogelijk echter ... dit is voor mij nog altijd via de verkopende partij gebeurd. Ik krijg van hun het product + een factuur, die laat ik stempelen bij de Duane in Schiphol (of in mijn geval vaak Dusseldorf/Frankfurt) en dit factuur stuur ik terug samen met mijn bank gegevens naar de verkopende partij.

Het moet mogelijk zijn om dit ook zelf te doen echter ik heb dit nog nooit gedaan. Laat me graag weten als je weet hoe dit gaat omdat partijen zoals Global Blue dieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:47
n4m3l355 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:57:
Het moet mogelijk zijn om dit ook zelf te doen echter ik heb dit nog nooit gedaan. Laat me graag weten als je weet hoe dit gaat omdat partijen zoals Global Blue dieven zijn.
Heb je een bron hier van?
Voor mij ook relevant omdat ik ook elders woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pieter.a schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Heb je een bron hier van?
Voor mij ook relevant omdat ik ook elders woon.
Wat wil je als bron weten?

Het zit kort door de bocht zo in elkaar:

Als je als niet EU-burger (met vaste woonplaats buiten de EU) hier in Nederland een artikel particulier koopt om uit te voeren (laten we zeggen een laptop) dan ben je geen btw verschuldigd. Alleen kan die uitvoer pas blijken als je bij de douane aantoont dat je ook daadwerkelijk het artikel uitvoert (de douane stempelt de factuur af op Schiphol bijvoorbeeld).

Je stapt uit het vliegtuig op plaats van bestemming, je geeft netjes je artikel aan in het land waar je woont en je hebt je mooie laptop. Alleen je hebt er btw over betaald die je niet verschuldigd was.

Dus je stuurt een brief met de bescheiden (de gestempelde factuur) naar de verkoper en vraagt om teruggave van de betaalde btw. De verkoper kan de btw weer terugvragen van de belastingdienst (want onterecht in rekening gebracht) en de verkoper stort weer netjes het btw-bedrag op jouw rekening.

Alleen het is nogal omslachtig voor zowel de consument als verkoper dus er zijn partijen als Global Blue en Vatfree die de administratieve afhandeling doen. Uiteraard tegen een fee/percentage van het bedrag wat je terug zou krijgen.

Ander puntje, hoewel je er recht op hebt is het lastig af te dwingen en zullen er genoeg bedrijven zijn die, zeker als dit niet vaak voorkomt, er niet op zitten te wachten. Het corrigeren en administreren van de btw vergt wat werk (en valt buiten de standaard) en hetzelfde geldt voor geld overmaken (zeker buiten het SEPA-gebied). Er is dus geen garantie dat je je betaalde btw terugkrijgt.

Zakelijke aankopen werkt uiteraard anders. En dit verhaalt mist de nodige * met uitzonderingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Moet je niet, afhankelijk van waar je buiten de EU woont, alsnog daar BTW afdragen bij invoer?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:20:
Moet je niet, afhankelijk van waar je buiten de EU woont, alsnog daar BTW afdragen bij invoer?
Ja en eventueel invoerrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Kleine opmerking, de stempel die je nodig hebt is niet bij aankomst in het desbetreffende land, maar bij de duane waar je vertrekt. Zij vragen naar je ticket, receipt en mogelijkerwijs willen ze het product zien.

Vervolgens heb ik nog nooit persoonlijk meegemaakt dat wanneer ik aankom men vraagt of ik hier nog eens belastingen op wil betalen. Daarintegen komt mij dit dus wel altijd voor wanneer ik iets per post ontvang vanuit Nederland. Zakelijk is een heel ander verhaal en is dit specifiek afhankelijk van het product hoe dit verloopt. Waar ik zit verloopt overigens beiden zowel per post als zakelijk zeer moeizaam (China).

Met betrekking tot OP, ik had deze laptop gekocht via Mediamarkt aangezien zij Globalblue ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
n4m3l355 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:20:
Vervolgens heb ik nog nooit persoonlijk meegemaakt dat wanneer ik aankom men vraagt of ik hier nog eens belastingen op wil betalen.
Ik weet niet waar je woont maar in de meeste landen heb je iets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmlLPbTrT8WlskIyVKPSfYTxx-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IF9JgGgnyHHqBfwmawMu0i6S.png?f=user_large

Je moet je laptop aangeven als je die in het buitenland gekocht heb ik jouw geval. Je wordt er wel degelijk om gevraagd. Afhankelijk van het land, de waarde van het artikel wat je invoert (want dat doen je) en de aard van het artikel moet je omzetbelasting en/of invoerheffingen betalen.

Als ik uit een niet EU land naar Nederland vlieg en daar spullen koop van meer dan 430 euro dan moet ik daarvan aangifte doen bij de douane zie https://www.belastingdien..._eu_land/ik_neem_meer_mee.

Dat de meeste mensen dat niet doen en er mee wegkomen betekend niet dat je het niet zou moeten doen.
Pagina: 1