Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mijn vraag:
Ik zou graag 5.1 geluid naar mijn versterker krijgen vanaf mijn pc zonder HDMI.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus ROG Rampage VI Extreme
Yamaha RX-V379

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb een digital optische kabel gebruikt, maar deze stuurt alleen 2.1 door helaas. Zover ik begrijp kan zo'n kabel alleen compressed 5.1 signaal doorgeven. In Windows kan ik dan ook niks configureren. De oplossing zou een geluidskaart kunnen zijn die dat wel comprimeert of kan mijn onboard geluidskaart dat ook zonder dat ik dat weet? Dit krijg ik echter nergens gevonden.

Alle drivers zijn up-to-date, zijn er andere mogelijkheden of is HDMI écht nodig om alle toeters en bellen te kunnen gebruiken? Het 5.1 geluid zal voornamelijk gebruikt gaan worden door games :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Beste antwoord (via pwillemske op 12-05-2021 18:49)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:19
aljooge schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:12:
Kan je niet gewoon een analoge in-gang op je versterker gebruiken? Externe USB dac (hoeft niet duur te zijn) van je pc naar analoog. Analoog signaal in de analoog in van de versterker prikken, dan 5 luidspreker kabels en 1 kabel voor de subwoofer aansluiten en klaar.
Dan moet je die ingangen wel hebben. Kijk even naar het plaatje wat ik als link heb toegevoegd, zoveel ingangen heeft deze Receiver niet namelijk.
Je hebt Toslink, Coax en HDMI en die laatste wil TS niet gebruiken (waarom eigenlijk niet @pwillemske?)

*sowieso

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Ik zie dat je receiver ook nog een Coax heeft, dat zou je ook nog kunnen proberen.

https://europe.yamaha.com...870ad74f60779690dc32e.jpg

https://www.the-home-cine...oaxial-digital-audio.html

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@DonJunior Ja dat klopt, maar mijn pc heeft die aansluiting niet. Ik had daar ook op gezocht maar heb geen kabels gevonden die aan de andere kant een andere aansluiting heeft (5x3,5mm jack voor de speakersignalen).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:41
Kan je niet gewoon een analoge in-gang op je versterker gebruiken? Externe USB dac (hoeft niet duur te zijn) van je pc naar analoog. Analoog signaal in de analoog in van de versterker prikken, dan 5 luidspreker kabels en 1 kabel voor de subwoofer aansluiten en klaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
aljooge schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:12:
Dan moet je die ingangen wel hebben. Kijk even naar het plaatje wat ik als link heb toegevoegd, zoveel ingangen heeft deze Receiver niet namelijk.
Je hebt Toslink, Coax en HDMI en die laatste wil TS niet gebruiken (waarom eigenlijk niet @pwillemske?)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
Je hebt een geluidskaart nodig met Dolby Digital Live om 5.1 geluid uit games via spdif naar je receiver te sturen. Met andere bronnen (zoals films) zou het al moeten werken.

Een voorbeeld van een dergelijke geluidskaart is de pricewatch: Creative Sound Blaster Z (retail)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@DonJunior Ik wil geen hdmi gebruiken omdat mijn 2e scherm dan altijd aan moet staan (die hangt ergens anders) omdat mijn 1e scherm displayport nodig heeft. Mijn videokaart heeft maar 1 hdmi aansluiting.

Dus ik heb 2 keuzes; of toch naar HDMI of een losse geluidskaart met DDL ondersteuning. Met die laatste kan ik 100% zeker een Toslink kabel gebruiken?

Edit;

Ik heb 2 videokaarten in mijn systeem, in SLI modus. Als ik de de versterker aansluit op de HDMI van de videokaart stuurt Windows wel geluid uit (ik zie de volume balkjes bewegen als er iets afgespeeld wordt) maar doet de versterker niks, hij geeft ook niks aan bij de speaker setup (of ie 2.1 of 5.1 geluid heeft). Zou de versterker een beeldscherm aangesloten moeten hebben op HDMI out?

[ Voor 62% gewijzigd door pwillemske op 08-05-2021 11:16 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Inmiddels heb ik alles toch via HDMI aangesloten, dat werkt perfect!

Mijn 2e scherm hoeft niet aan te staan omdat mijn pc de versterker ook als beeldscherm ziet en dus gewoon audio verzend. Volgende keer kijk ik wat beter naar de opties i.p.v. blind staren op één aansluitmogelijkheid.

Iedereen bedankt voor de moeite.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1