Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 206724

Topicstarter
Blijkbaar moet je tegenwoordig aangeven of je een vraag wilt stellen of een discussie wilt starten op GoT, voordat je een post plaatst? Anyhow... (weet zelf ook niet welke van de 2). Ik weet niet eens of dit de juiste rubriek/forum is.

Even een kort verhaaltje.

27 jaar oud, ben bekend met Autisme, geen diploma's gehaald en op mijn 18e na 6 jr. VWO en een kort MBO avontuurtje daarna maar gaan werken als programmeur. Dit volgehouden van 2012 tot 2019, toch wel een leuke 7 jaar met ook nog wat leuke hoeveelheid geld die ik heb binnen kunnen harken.

Echter in 2017 brak de ellende los in mijn leven. Vriendin ziek, kort daarna overleden. Tsja dat doet wat met je, ten minste ik had er knap last van en toen ging werken ook slechter. En vlak daar weer na baan kwijt. Dat was juli 2017. Feb. 2018 heb ik dan toch nog een baan kunnen vinden, echter voor een veel lager salaris en niet eens voltijd omdat ik behoorlijk wat klappen had gehad en dus moest ik het rustig opbouwen. Maar dat opbouwen is nooit gelukt bij deze baas en ik stond begin 2019 weer op "straat".

Tsja, maar ik vind programmeren machtig mooi, maar heb alles geprobeerd, en een nieuwe (redelijk) betaalde baan vinden is onmogelijk haast als programmeur lijkt het anno 2021 voor mij dan (ik kan begrijpen dat voor anderen het misschien makkelijker is momenteel om zo'n baan te krijgen). Ik merk dat er een paar dingen zijn veranderd. Vroeger, toen alles beter was :z kwam het werk me eigenlijk altijd aanvliegen. En nu heb ik keihard moeten solliciteren en ben nog niet echt weer aan een baan gekomen. In eerste instantie lijkt mijn gebrek aan diploma's steeds harder op te spelen, en anderzijds secundair dat autismeverhaal. Hoewel ik zelf niet echt weet wat dat autismeverhaal voor mij betekent (daar heb ik psychiaters voor waar ik mee praat, lijkt me ook niet echt wat voor op GoT).

In de tijd sinds begin 2019 leef ik van wat zwakke uitkeringetjes die per maand hooguit 1000 euro opleveren. Maar dat is niks vergeleken wat ik binnenharkte in vooral 2012-2017. Dat lag toch meer op 2000-3000 euro stabiel, met af en toe een maandelijkse uitschieter i.v.m. freelance klusjes. Begin 2021 zou ik via een proefplaatsing aan het werk gaan, maar na een maand kwam ik er achter dat het bedrijf niet paste bij mij. Of vice versa. ofzo..

In de tussentijd heb ik wel een andere bezigheid verworven als technicus bij een radiozender, en daar doe ik eigenlijk van alles als vrijwilliger. Technische dingen. Maar dat is dus als vrijwilliger.

De reden dat ik dit topic start is dat ik er achter wil komen of ik mijn favo bezigheid als professioneel programmeur definitief op moet geven, in ieder geval als betaald professioneel programmeur. Dat lost nog steeds mijn kwestie niet op dat ik graag wil werken voor mijn geld i.p.v. van uitkering naar uitkering te gaan. Dus als programmeur zijn definitief niks wordt, dan moet het wat anders worden en mogelijk dus in het straatje waarin ik nu vrijwilligerswerk doe.

Ik geef graag meer details, ben op zich heel eerlijk en open ingesteld ondanks dat dit het grote boze internet is (en GoT dan wel een respectabel en beschaafd stukje van dat internet is in mijn mening). Oja, mijn naam geboortedatum en woonplaats zijn fake. Of is dat verboden op Tweakers volgens de voorwaarden dan moet ik daar snel echte info in zetten :o

Ben benieuwd.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 19:57
Hoe aantoonbaar is het dat je een goede programmeur bent? Maak je ook dingen voor jezelf, of draag je bij aan open source code? Zou je bv een GitHub ‘portfolio’ kunnen tonen tijdens je sollicitatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Montaner schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:22:
Hoe aantoonbaar is het dat je een goede programmeur bent? Maak je ook dingen voor jezelf, of draag je bij aan open source code? Zou je bv een GitHub ‘portfolio’ kunnen tonen tijdens je sollicitatie?
Terechte vraag. Ik vind tegenwoordig mezelf niet zo'n goede programmeur, in de eerste plaats omdat ik de laatste tijd vooral afgescheept ben met negatieve reacties vanuit ICT-bedrijven en rondom de sollicitaties die ik had bij die bedrijven. Zelfs als ik redelijk recente codeprojecten liet zien, die ik weldegelijk nog steeds doe (heel breed overigens. .NET, PHP, C, you name it... )

Open Source heb ik wel eens geprobeerd maar kon niet zo goed tegen de "politics" binnen de meeste projecten. En om heel eerlijk te zijn was ik ook nooit zo handig met de politiek binnen professionele teams op de werkvloer. Flapte er vaak dingen uit waar ik later spijt van kreeg, ondanks dat sommige dingen echt oprecht vanuit het hart waren.

En misschien is dit precies dat autismeverhaal waar ik bekend mee ben. Overigens voel ik me niet echt een "autist", ondanks psychiaters die dit tot nu toe vinden van mij. Het ging vorig jaar zelfs zo slecht dat ik me heb laten opnemen in een GGZ kliniek. Ik had niks te verliezen, ik woonde noodzakelijkerwijs weer bij mijn ouders na een tijdje op mezelf te hebben gewoond in een aardig leuk en groot huis, en werk had ik toch niet. Gelukkig gaat het op mentaal gebied beter, maar leef ik dus nog steeds van lage uitkeringen en overdag ben ik ook niet meer zo veel onder de mensen actief als vroeger ( of ik moet me nu vergissen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Volgens mij zijn er behoorlijk wat bemiddelingsburea's voor mensen met autisme, die voor zover ik weet, juist vaak bemiddelen in programmeerjobs. (Heel generaliserend kan ik me voorstellen dat juist een job als programmeur, beter bij iemand met een vorm van autisme past dan een job als pak 'm beet sales.)

Heb je ook al eens bij dat soort bedrijven geïnformeerd?

Programmeurs lijken op het moment niet aan te slepen, als je érgens in de ICT een kans maakt en je kunt wat, is het wel daar. (Voordeel van via zo'n bureau, of zelfs bij een werkgever in dienst die hier specifiek mee bezig is, is dat ze kennis hebben van de materie en je niet de enige bent. Dus de juiste begeleiding kunt krijgen.)

Of bedrijven minder tolerant zijn tegen mensen met een rugzakje, ik weet het niet. Misschien wel. Geheel niet te onderbouwen, heb ik soms het gevoel dat bedrijven voor iedere functie het schaap met de 5 poten zoeken, terwijl sommige karaktereigenschappen misschien minder vaak voor komen in 1 persoon of zelfs tegenstrijdig met elkaar zijn...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De behoefte aan programmeurs is zodanig dat zelfs voor mensen met een stoornis in het autisme spectrum banen beschikbaar zijn.

Ik heb via gemeente en UWV wel dergelijke kandidaten geïnterviewd en aangenomen.

Echter, er is enorm veel 'wrakhout', mensen waar je met de beste wil van de wereld niet ziet hoe ze meer op kunnen leveren dan kosten.

M.i. kun je het makkelijkst aantonen dat je geschikt bent met een portfolio, bv op Github. Bij de meeste mensen stelt dat helaas niets voor.

Maar het kan zijn dat je tot de ongeschikte groep hoort en dan is het denken voor wat plan b kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:07
Ik heb in het verleden ook mensen met een rugzakje in dienst genomen... Om de risico's voor de werkgever te compenseren (want je zit niet te wachten op een kans van 50% dat het niet gaat lukken) zijn er speciale regelingen. Worden beiden beter van, één van die mensen is nu 18 jaar in dienst...
https://www.uwv.nl/werkge...ooncompensatie-bij-ziekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 23:25
"Vriendin ziek, kort daarna overleden."
Sterkte. Denk dat het nog niet verwerkt is. Misschien denk ik te simpel, maar ik heb nu ook geen vriendin - geen toekomstvisie - en dus ook geen positiviteit.

Ben ik veranderd of is de ICT-banenmarkt veranderd?
Jij bent pessimistischer geworden denk ik? Ook onzeker denk ik.

De sollicitatie
Belangrijk om al die negatieve details niet te melden op de sollicitatie (autisme, vriendin, thuissituatie), en te focussen op dat je goed kan programmeren. En meer details daarop!

heel breed overigens. .NET, PHP, C, you name it... ) dit is heel nietszeggend. Wat bouwde je, wat leer je tegenwoordig bij?

[ Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 08-05-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:49
bvdbos schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:20:
Ik heb in het verleden ook mensen met een rugzakje in dienst genomen... Om de risico's voor de werkgever te compenseren (want je zit niet te wachten op een kans van 50% dat het niet gaat lukken) zijn er speciale regelingen. Worden beiden beter van, één van die mensen is nu 18 jaar in dienst...
Inderdaad. Ik werk in een totaal andere sector, maar ik werk via een loondispensatieplan bij mijn werkgever. Na een paar proefweken is er een percentage bepaald (bij mij 70%), en werk bij mijn werkgever nu 3.5 jaar zonder enig probleem. Dit betekent dus dat de gemeente mijn werkgever voor 30% compenseert voor het aannemen van mij, aangezien ik wat trager ben dan andere collega's. Mijn loon is gelijk aan dat van mijn collega's.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Geweldig wat een reacties! Ik heb ze allemaal gelezen en ga ze stuk voor stuk beantwoorden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54
Rukapul schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:12:
De behoefte aan programmeurs is zodanig dat zelfs voor mensen met een stoornis in het autisme spectrum banen beschikbaar zijn.
Zelfs? Ik ben geen psychiater, maar als ik af en toe om mij heen kijk hebben autisten echt geen moeite met een baan vinden in de IT. Je moet wel wat kunnen natuurlijk en afhankelijk van je positie in het spectrum zal het makkelijker of moeilijker zijn.
M.i. kun je het makkelijkst aantonen dat je geschikt bent met een portfolio, bv op Github. Bij de meeste mensen stelt dat helaas niets voor.
Precies dit. Een diploma of certificeringen zijn een vorm van "garantie" dat je kunt wat je beweert. Als je dat niet hebt moet je of goed jezelf kunnen verkopen, maar dat is voor autisten niet altijd weggelegd, of op een andere manier aantonen dat je een goede kandidaat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Heb het idee dat je het Github-vraagje wat beter moet beantwoorden want dat kan je echt verder helpen.
Zet je projecten, ook waar je thuis mee bezig bent er in en dan kan iedereen zien a je doet en evt aanpassingen sugereren. leerzaam en positief.

Bij een sollicitatie altijd melden dat e autisme hebt maar verder hoef je over prive natuurlijk niet te veel los te laten.

Ga aan de opleiding: genoeg cursussen online en certificeren kost wel wat maar kan echt het verschil maken.

JIj hebt een fijne mentor nodig die je helpt,ondersteund, ziet en je tot je recht laat komen.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:41
Net als eerdere reacties denk ik dat vooral je eigen beeld is veranderd. Gecondoleerd met het verlies van je vriendin. Ik kan me daar geen voorstelling van maken wat dat voor impact moet hebben.

Ik heb in het verleden wel teams met developers aangestuurd en wij keken bij sollicitaties niet naar een portfolio op GitHub, meer naar de fit in het team, persoonlijkheid en potentie. Wellicht mis je door alle omstandigheden net de juiste toon in je presentatie tijdens gesprekken. Heb je al eens een gesprek geoefend of na een afwijzing gevraagd om feedback?

Overigens herken ik je laatste punt wel: ben ook wat minder actief sociaal overdag, maar dat ligt vooral aan de huidige tijd en is eigenlijk wel verstandig wellicht.

Kortom: probeer te analyseren hoe je jezelf ziet en licht vooral de positieve zaken uit, probeer dat te verwerken in je presentatie/sollicitatie en kijk of je daar hulp bij kan krijgen (ouders, vriend, coach, maar ook feedback na afwijzing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo het loopt storm in dit forum draadje. Zal zo even hierboven lezen. Eerst even zoals beloofd mijn reacties.
unezra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:52:
Volgens mij zijn er behoorlijk wat bemiddelingsburea's voor mensen met autisme, die voor zover ik weet, juist vaak bemiddelen in programmeerjobs. (Heel generaliserend kan ik me voorstellen dat juist een job als programmeur, beter bij iemand met een vorm van autisme past dan een job als pak 'm beet sales.)
Klopt, heeft zeker mijn interesse momenteel
Heb je ook al eens bij dat soort bedrijven geïnformeerd?
Op zich een paar van dat soort bedrijven al gehad, maar ik zou eens wat breder kunnen gaan zoeken
Programmeurs lijken op het moment niet aan te slepen, als je érgens in de ICT een kans maakt en je kunt wat, is het wel daar. (Voordeel van via zo'n bureau, of zelfs bij een werkgever in dienst die hier specifiek mee bezig is, is dat ze kennis hebben van de materie en je niet de enige bent. Dus de juiste begeleiding kunt krijgen.)
Dat hoor ik zeker vaker!
Of bedrijven minder tolerant zijn tegen mensen met een rugzakje, ik weet het niet. Misschien wel. Geheel niet te onderbouwen, heb ik soms het gevoel dat bedrijven voor iedere functie het schaap met de 5 poten zoeken, terwijl sommige karaktereigenschappen misschien minder vaak voor komen in 1 persoon of zelfs tegenstrijdig met elkaar zijn...
Hm. Weet even niet wat ik hierop moet zeggen. Kan kloppen.
Rukapul schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:12:
Bedankt voor de opsteker!
Ik heb via gemeente en UWV wel dergelijke kandidaten geïnterviewd en aangenomen.

Echter, er is enorm veel 'wrakhout', mensen waar je met de beste wil van de wereld niet ziet hoe ze meer op kunnen leveren dan kosten.
Begrijp ik absoluut
Goed punt
Maar het kan zijn dat je tot de ongeschikte groep hoort en dan is het denken voor wat plan b kan zijn.
Absoluut
bvdbos schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:20:
Ik ga het bekijken, bedankt!
Harm_H schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:31:
"Vriendin ziek, kort daarna overleden."
Sterkte. Denk dat het nog niet verwerkt is. Misschien denk ik te simpel, maar ik heb nu ook geen vriendin - geen toekomstvisie - en dus ook geen positiviteit.
Op zich herkenbaar
Dit soort zaken zijn heel moeilijk
Ben ik veranderd of is de ICT-banenmarkt veranderd?
Jij bent pessimistischer geworden denk ik? Ook onzeker denk ik.
Dat merk je goed op
De sollicitatie
Belangrijk om al die negatieve details niet te melden op de sollicitatie (autisme, vriendin, thuissituatie), en te focussen op dat je goed kan programmeren. En meer details daarop!
Hm, de ene keer meld ik het, de andere keer niet. Ben er nog niet over uit wat beter is.
heel breed overigens. .NET, PHP, C, you name it... ) dit is heel nietszeggend. Wat bouwde je, wat leer je tegenwoordig bij?
Klopt zeker, dit schrijfsel van me is erg nietszeggend. Zal later even dieper op in gaan wat ik bouwde, leerde en leer tegenwoordig.
Maarten_E schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Inderdaad. Ik werk in een totaal andere sector, maar ik werk via een loondispensatieplan bij mijn werkgever. Na een paar proefweken is er een percentage bepaald (bij mij 70%), en werk bij mijn werkgever nu 3.5 jaar zonder enig probleem. Dit betekent dus dat de gemeente mijn werkgever voor 30% compenseert voor het aannemen van mij, aangezien ik wat trager ben dan andere collega's. Mijn loon is gelijk aan dat van mijn collega's.
Ik vermoed dat zoiets ook voor mij een oplossing -kan- zijn. Nadruk op -kan-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deel 2 van de reacties even in deze aparte reply, of had die bij de vorige in gemoeten. Of..? Nouja hoe het ook zij.
SlaadjeBla schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Zelfs? Ik ben geen psychiater, maar als ik af en toe om mij heen kijk hebben autisten echt geen moeite met een baan vinden in de IT. Je moet wel wat kunnen natuurlijk en afhankelijk van je positie in het spectrum zal het makkelijker of moeilijker zijn.

[...]

Precies dit. Een diploma of certificeringen zijn een vorm van "garantie" dat je kunt wat je beweert. Als je dat niet hebt moet je of goed jezelf kunnen verkopen, maar dat is voor autisten niet altijd weggelegd, of op een andere manier aantonen dat je een goede kandidaat bent.
Klopt als een bus
technopeuter schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:48:
Heb het idee dat je het Github-vraagje wat beter moet beantwoorden want dat kan je echt verder helpen.
Zet je projecten, ook waar je thuis mee bezig bent er in en dan kan iedereen zien a je doet en evt aanpassingen sugereren. leerzaam en positief.

Bij een sollicitatie altijd melden dat e autisme hebt maar verder hoef je over prive natuurlijk niet te veel los te laten.

Ga aan de opleiding: genoeg cursussen online en certificeren kost wel wat maar kan echt het verschil maken.

JIj hebt een fijne mentor nodig die je helpt,ondersteund, ziet en je tot je recht laat komen.
Bedankt !!!!!

oprecht.!
leto001 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:52:
Net als eerdere reacties denk ik dat vooral je eigen beeld is veranderd. Gecondoleerd met het verlies van je vriendin. Ik kan me daar geen voorstelling van maken wat dat voor impact moet hebben.
Bedankt!!
Ik heb in het verleden wel teams met developers aangestuurd en wij keken bij sollicitaties niet naar een portfolio op GitHub, meer naar de fit in het team, persoonlijkheid en potentie. Wellicht mis je door alle omstandigheden net de juiste toon in je presentatie tijdens gesprekken. Heb je al eens een gesprek geoefend of na een afwijzing gevraagd om feedback?
Euhm.. Wat dat laatste betreft... Ik geloof van niet echt.
Overigens herken ik je laatste punt wel: ben ook wat minder actief sociaal overdag, maar dat ligt vooral aan de huidige tijd en is eigenlijk wel verstandig wellicht.

Kortom: probeer te analyseren hoe je jezelf ziet en licht vooral de positieve zaken uit, probeer dat te verwerken in je presentatie/sollicitatie en kijk of je daar hulp bij kan krijgen (ouders, vriend, coach, maar ook feedback na afwijzing).
Bedankt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Op wat voor functies solliciteer je dan, als je nergens aan de bak komt? Ben je, afgezien van het gebrek aan diploma's, verder wel 'representatief'? Kun je bv zelfstandig werken, kun je in een team opereren, hoe zijn je communicatieve vaardigheden, rijbewijs, ben je mobiel, etc? Volgens mij is dat niet heel anders dan 10 jaar geleden, maar bij een sollicitatie kijken ze doorgaans wel wat verder dan enkel je programmeerskills.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee; ik dacht dit wordt een heel lang antwoord maar kan het kort houden. Eigenlijk bouwde ik gewoon volgens specificatie en naar mijn goeddunken. Wat leer ik bij... Ik heb veel Tweakers gelezen, en daarnaast bouw ik af en toe iets voor mijzelf of voor iemand anders. Kleine dingen. Ik ben praktisch ingesteld. Ik loop heel snel vast in theorie, informatiemodellen, diagrammen, frameworks, enz. Heb nog net op de valreep mezelf enigszins en subjectief kunnen bekwamen in agile, scrum voordat ik echt "ziek" / ziek werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naitsoezn schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:00:
Op wat voor functies solliciteer je dan, als je nergens aan de bak komt? Ben je, afgezien van het gebrek aan diploma's, verder wel 'representatief'? Kun je bv zelfstandig werken, kun je in een team opereren, hoe zijn je communicatieve vaardigheden, rijbewijs, ben je mobiel, etc? Volgens mij is dat niet heel anders dan 10 jaar geleden, maar bij een sollicitatie kijken ze doorgaans wel wat verder dan enkel je programmeerskills.
Rijbewijs heb ik wonder boven wonder.
Ben ik representatief, wat is representatief, ik ben leergierig maar dit snap ik niet precies.
Kan ik zelfstandig werken, in een team opereren. Ik vind natuurlijk van "wel", maar de bazen die ik heb gehad vonden dat niet altijd. Bedankt voor je opbouwende kritiek.

Kan het niet gewoon zijn dat er geen plek is voor ongeschoolde programmeurs anno 2021. Of generaliseer ik nu. Zoals ik ergens hierboven al schreef ben ik erg praktisch, en afgezien van mijn kinderjaren heb ik daarna (zeg na mijn 18e) nooit echt veel ICT-gerelateerde boeken meer gelezen. Laat staan cursussen (die ik geloof ik op mijn 19e voor het laatst deed).

edit1; goh ik vind dit topic oprecht interessant geworden. Blij dat ik het allemaal geschreven heb / schrijf. En zet allemaal aan tot denken bij mij. Geeft een goed gevoel :>

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 206724 op 08-05-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 206724 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Ben ik representatief, wat is representatief, ik ben leergierig maar dit snap ik niet precies.
Nou ja, ik snap dat zoiets heel lastig is om over jezelf in te schatten, maar met representatief bedoel ik: Kunnen ze zonder problemen jou in je eentje naar een klant sturen? Dat je dan netjes gekleed aankomt, weet hoe je sociaal gezien moet gedragen, een praatje kunt maken ter kennismaking, netjes op tijd komt, etc.
Kan het niet gewoon zijn dat er geen plek is voor ongeschoolde programmeurs anno 2021. Of generaliseer ik nu.
Nee, dat gaat er bij mij niet in. Niet alleen het feit dat je ongeschoold bent.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Laatst online: 20:07
Maarten_E schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Als TS zichzelf al inleest in de regelingen dan kan hij meteen vertellen hoe de risico's voor de werkgever worden beperkt en, aangezien er geen diploma's en recente werkervaring onder liggen, met wat mooie GH-projecten (hoeft niet in een groot OS-team maar kunnen eigen projecten zijn) laat hij zien waar de kansen voor de werkgever liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Uit wat ik hier lees merk ik al dat het vermoedelijk mis gaat op het punt dat je zelf ook aan draagt: sociale omgang.

Dat is voor een autist (*zwaait*) ook vaak het moeilijkste punt en je bent verre van de eerste die daarop vast loopt. Nee, ik weet dat autisten juist in de IT vaak op hun plek zitten, maar een basaal stukje sociale omgang is in vrijwel ieder vak noodzakelijk, en afhankelijk van het vak meer of minder.

Het helpt als je daarbij een vak hebt die aansluit bij jouw sociale vaardigheden, los van de vakinhoudelijke kennis.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:09
Om de eerdere suggestie wat concreter te maken:
https://specialisterren.nl/
https://itvitae.nl/
http://authentict.nl/ict-met-autisme
https://www.autitalent.nl/werken-via-autitalent/

En dat zijn nog maar de eerste resultaten onder de zoekterm "Autisme ICT".

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45
Anoniem: 206724 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Ik ben praktisch ingesteld. Ik loop heel snel vast in theorie, informatiemodellen, diagrammen, frameworks, enz.
Als je dit zo beschrijft komt bij mij de vraag op in hoeverre je inzicht hebt in wat je aan kennis nodig hebt als softwareontwikkelaar op dit moment. Dat is juist op de punten die je noemt best veranderd. Er zijn denk ik genoeg voorbeelden te bedenken van theoretische concepten, frameworks en praktische vaardigheden die je nu nodig hebt om door de meeste sollicitaties te komen waar dat in 2012 niet zo was.

Als je negatieve reacties krijgt op codeprojecten kan het zomaar zijn dat ze kijken naar dit soort dingen (ik verzin gewoon even wat algemene voorbeelden):
  • Waarom staat dit project niet gewoon op Git? - hoefde 10 jaar geleden nog niet bij sollicitaties, nu wel
  • Waarom is dit niet volgens een MVC/MVVM pattern oid opgezet? -idem
  • Waarom heb je hier niet gewoon framework X voor gepakt? -idem
Programmeren is elk jaar bijleren, en het leest alsof je dat niet hebt kunnen doen. Mijn ervaring is dat dat meestal op 1 staat bij sollicitaties, en sociale/culturele passendheid op 2. Voor dat laatste geldt dat er naar mijn mening vaak genoeg wel plek is voor mensen met bijv. autisme.

Als alternatieven die wat minder hard gaan qua bijleren dan 'mainstream' programmeren heb je natuurlijk nog niches (COBOL e.d.) maar ook daar moet je tot op zekere hoogte bijblijven en af en toe omscholen.

Het kan natuurlijk ook goed zijn dat ik je berichten hierover tot nu toe gewoon verkeerd interpreteer.

Niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:08
Ik mis hier toch vooral een beetje de vraag wat je zelf wil; wat vindt jij leuk, waar haal jij voldoening uit, wat zie jij jezelf nog 20+ jaar doen?

Ik lees vooral financiële motieven om je oude werk weer op te pakken en de tegenzin straalt er eerlijk gezegd van af. Dat zal mogelijk ook doorschemeren in sollicitaties e.d.

In principe is de IT-markt nog prima, ondanks covid, dus als je herhaaldelijk afgewezen wordt of er na een kort dienstverband weer afscheid van je wordt genomen gaat er ergens iets mis. Dat kan een mismatch zijn tussen jouw persoontje en de bedrijven waar je solliciteert of werkt (hippe toko's met excentrieke mensen) of misschien zit het toch meer in het feit dat er nog wat onverwerkt leed uit het verleden zit.

Hoe dan ook, stap één lijkt me kijken wat jij wil, waar jij blij van wordt, daarna eens goed analyseren wat voor feedback je krijgt bij afwijzingen en kijken of je daar wat mee kan of dat je bv inderdaad bij het verkeerde type bedrijf solliciteert icm jouw persoontje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:57
Een ding wat ik direct herken in dit topic: @Anoniem: 206724, je dekt jezelf erg in van te voren in hoe je dingen verwoordt.

Een paar voorbeelden:
Anyhow... (weet zelf ook niet welke van de 2). Ik weet niet eens of dit de juiste rubriek/forum is.
Of is dat verboden op Tweakers volgens de voorwaarden dan moet ik daar snel echte info in zetten :o
Klopt zeker, dit schrijfsel van me is erg nietszeggend.
Als dit ook in 'the real world' zo duidelijk is heb je niet heel veel aan het verhullen van je geschiedenis, want de onzekerheid is aardig op te merken.

Suggestie: zoek een kleiner softwarebedrijf op wat zegt aan "maatschappelijk verantwoord ondernemen" te doen, deze zullen waarschijnlijk sneller bereid zijn om iemand met wat achterliggende problemen in huis te halen onder bijv. een reintegratietraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
NTAuthority schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:01:
Suggestie: zoek een kleiner softwarebedrijf op wat zegt aan "maatschappelijk verantwoord ondernemen" te doen, deze zullen waarschijnlijk sneller bereid zijn om iemand met wat achterliggende problemen in huis te halen onder bijv. een reintegratietraject.
Of een (lokale) overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 15:17
Als ik een korte uitleg mag geven waarom je niet aan een job geraakt

- je hebt geen diploma's

- Voorgaande is een voordeel mits je een sterk CV hebt, immers iemand die zonder diplomas naar boven is geklommen, die heeft zich onderweg sowiezo dubbel zo hard moeten bewijzen dus daar ben je zeker dat die persoon het kan en vaak nog beter dan iemand met diploma's.

- Je CV staat zwak en hoewel je daar gegronde redenen voor hebt, de combinatie geen diploma gehaald, het niet kunnen waarmaken met gaten in je cv & geen starter meer maakt het een risico om je aan te nemen. De schrik zit erin dat het om welke redenen dan meer van hetzelfde gaat worden in de toekomst.

- Heel het corona gebeuren brengt onzekerheid op de markt, bedrijven zijn momenteel minder geneigd om risico's te nemen of gaan eisen stellen van kandidaten die onrealistisch zijn. (20 jaar ervaring eisen voor een startersjob aan startersjob voorwaarden)

Als advies:

Als je merkt dat men een onrealistische vacature heeft, wandel gewoon weg, het is verspilling van jouw tijd. Na verloop van tijd zal men wel merken dat de vacture niet ingevuld geraakt en hun verwachtingen bijstellen.

Naar je eigen verwachtigingen, richt op een startersjob, je kan je opwerken zonder diploma's maar het is en blijft een moeilijke weg waarbij je met huidige CV terug bij start staat.

Focus op dat je vooruit wilt, hoe je geleerd hebt uit het verleden en hoe je de toekomst wilt.

Je ziet ASS als een probleem en ja ASS kan problemen geven maar ASS heeft ook voordelen, ook voor de werkgever. ASS spectrum is breed dus zonder je te kennen weet ik niet waar je juist zit dus dat een vraag die je eerst uzelf moet stellen welke voordelen jij juist hebt.

Voorbeelden van voordelen bij ASS kunnen zijn: zeer gestructureerd kunnen werken, analytisch denkvermogen, autoditact, out of the box denken, creativiteit, etc

Zoals altijd komen die voordelen ook met nadelen, voor iedere berg komt er een dal. Ik zou die ook niet verbloemen maar wel aangeven hoe deze onder controle gehouden kunnen worden, hoe de scherpe kantjes eraf gehaald kunnen worden, voorbeelden kunnen dan zijn, time management, sociaal contact, onzekerheid, chaos, vergeetachtigheid, procrastinatie, etc.

Nogmaals, de voor en nadelen die voor jou van toepassing zijn kan ik niet voorspellen dus niet alle voorbeelden zullen voor jou van toepassing zijn.

Echter binnen IT en zeker programmeren is ASS vaker een voordeel dan een nadeel, speel dat dan ook uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind het echt geweldig alle reacties. Dat meen ik. Ik bedoel, geen reactie is verkeerd op zich. Ik kan de positieve kritiek tot nu toe redelijk hebben, anders zou ik me ook niet zo (relatief) opengesteld hebben opgesteld op een forum als deze. Maar ik nader ongeveer een punt dat ik met dank aan jullie informatie een gewogen zelfreflectie kan ontwikkelen de komende tijd. Uiteraard zal ik alle reacties in dit draadje wel volgen, maar ik trek me qua reageren even terug. Nogmaals bedankt iedereen voor het lezen en e.v.t. reageren op mijn verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
Anoniem: 206724 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:15:
In eerste instantie lijkt mijn gebrek aan diploma's steeds harder op te spelen
Ik denk niet dat dat een probleem is. Hoe ouder je wordt des te minder vaak mensen willen weten wat je X jaar geleden gestudeerd hebt. Recente werkervaring is belangrijker. En zoals gezegd is de vraag naar programmeurs dusdanig hoog dat bedrijven ook niet te kritisch (kunnen) zijn.

Wat hier wellicht ook meespeelt is je leeftijd. Als je begin 20 bent verwachten mensen vooral dat kneedbaar bent en je handjes kan leveren. Naar mate je richting de 30 gaat verandert die verwachting een beetje; je hebt +/- 10 jaar ervaring, kan ook op een hoger niveau meedenken ipv alleen uitvoeren, en kan ook mensen die net komen kijken op de arbeidsmarkt begeleiden.

Als jij naar een sollicitatiegesprek komt met de gedachte dat het enkel en alleen om het coden zelf gaat, terwijl een werkgever iemand voor zich verwacht die ook een scala aan andere werkzaamheden kan uitvoeren (meedenken over product, juniors inwerken, wellicht leiding geven) dan kan enkel die mismatch aan verwachtingen wellicht al zorgen dat de werkgever geen goed beeld van je krijgt.

Dat zegt dan dus niets over je skills, maar enkel over de mismatch aan verwachtingen. Als dat het geval is komt dat dus niet omdat de wereld veranderd is, maar omdat je zelf ouder geworden bent...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Even als 'programmeur' met zo'n 20 jaar ervaring; ik vind dat mensen veel te makkelijk doen over je autisme en dat dat een voordeel is. Dat is het gewoon niet.

Bij de meeste bedrijven is software engineering, dus het van vage "ik wil ongeveer dit" naar requirements naar design en naar implementatie, een team effort waar je social skills gewoon enorm belangrijk zijn. Software bouwen is vooral een communicatie probleem. We brengen informatie van 1 plek (hoofden van mensen, stack overflow, boeken, references) naar een andere plek (code).

Er zijn wel wat bedrijven die specifiek 'iets' met mensen met autisme doen, maar dat zit helaas vaak in de manual testing hoek. Erg repetitief werk waar sommige autisten beter in zijn dan niet autistische mensen. Maar dat heeft gewoon niks met programmeren te maken.

Daarbij is ook je gebrek aan opleiding inderdaad een issue. Er is zeker een verschuiving geweest dat bedrijven nu wel een beetje in beginnen te zien dat die informatica fundamenten belangrijk zijn. Dat is minder het geval bij een junior die kan leunen op seniors, of bij iemand die relatief simpel wordpress werk doet, maar juist bij grotere complexere projecten is het belangrijk. Als je nooit onderwijs hebt gehad in concurrent programming ga je bij het designed van microservice architecturen grove kostbare fouten maken bijvoorbeeld.

Dit is dus de reden dat je met zoveel 'ervaring' moeite hebt een baan te vinden. Ja er is vraag naar ervaren goede software engineers, maar je bent op dit moment niet in staat bedrijven ervan te overtuigen dat je dit bent. Dat je een tijd werkloos bent geweest helpt ook niet mee; dat is voor bedrijven een grote rode vlag.

Betekent dit dat je kansloos bent? Absoluut niet. Je hebt alleen een achterstand opgelopen en moet tijd en energie investeren om dat recht te trekken. Alsnog voor een bachelor gaan is een optie. Ook hard focussen op een bepaald stuk van het vakgebied en daar gewoon goed in worden is een optie. Maar ik denk dat gewoon domweg doorsolliciteren op dit moment geen goed idee is; de kans is groot dat je dan weer uiteindelijk een beetje in wordpress (bij wijze van) gaat zitten rommelen en dus jezelf ook niet verder brengt.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:17:
Ik denk niet dat dat een probleem is. Hoe ouder je wordt des te minder vaak mensen willen weten wat je X jaar geleden gestudeerd hebt. Recente werkervaring is belangrijker. En zoals gezegd is de vraag naar programmeurs dusdanig hoog dat bedrijven ook niet te kritisch (kunnen) zijn.
Het probleem is dat je zonder opleiding vaak bij web project bureautjes aan de slag gaat, die relatief simpel werk doen. Je leert dus niet echt nieuwe dingen. Het is vaak jaar in jaar uit hetzelfde werk. En die markt is krimpende; er zijn steeds meer steeds betere platformen om sites te maken voor het MKB (Wix, dat soort spullen). Die markt staat onder druk en bedrijven daar concurreren eigenlijk allemaal op prijs. Dus die willen het liefst mensen van rond de 20 zonder opleiding, want die zijn goedkoop.

Mensen doen graag alsof gewoon 7 jaar programmeren gelijk staat aan 7 jaar werkervaring ongeacht wat je gedaan hebt, maar dat is gewoon niet zo. Ik zie het zelfs in mijn vakgebied; de ene Java developer met 10 jaar ervaring is de andere niet. Heel veel van dit soort mensen hebben eigenlijk alleen maar 'meegewerkt' in projecten en nooit zelf problemen moeten oplossen. Als je ze een lege service geeft met de opdracht "implementeer een REST endpoint dat alle oneven nummers tussen 1 en 100 teruggeeft" lopen ze soms al vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
sprankel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:19:
Echter binnen IT en zeker programmeren is ASS vaker een voordeel dan een nadeel, speel dat dan ook uit.
En dit bedoel ik dus even als voorbeeld. Dat is compleet onrealistisch en ik vind het ook nog eens een enorm cliche. Alle goeie software engineers die ik ken, zijn communicatief gewoon heel sterk. Tuurlijk zijn het ook best wel nerds (ben ik zelf ook) maar het zijn absoluut geen autisten. Je helemaal verliezen in details is bijvoorbeeld een slechte eigenschap voor developers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:04

3DDude

I void warranty's

Zonder CV, skills, wat je kunt enz kunnen we er weinig over zeggen.

Dus verzoek is dat eerst te posten en dan bedoel ik vooral de werkervaring van toen het nog goed ging:
Dus het bedrijf waar je 7 jaar hebt gewerkt? kan je uitwerken wat je taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden waren.

Dat je prive shit hebt gehad (is naar inderdaad), autisme hebt (ligt eraan hoe erg / welke vorm enz) daar houden we heus wel rekening mee met advies geven.

Maar post eerst even wat je inhoudelijk deed, gemaakt hebt en laat eventueel wat werk zien (dan zijn er genoeg developers die je werk dan even kunnen nalopen). Ben je nog niet op een bepaald niveau dan kunnen ze je ook gelijk advies geven waar je even een soort van zelfstudie voor moet doen.

TLDR:
Laat even zien wat je gebouwd, gemaakt heb en omschrijf die 7 jaar oid dat je goed werk leverde en een stabiele job had.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
Er is veel veranderd, maar ook weer niet. Het is wat @Hydra ook al aangeeft. De mythe dat een programmeur de meest fantastisch dingen bouwt zonder enige vorm van sociale interactie ligt achter ons. De meeste goede programmeurs weten heel goed hoe ze ideeën of beter gezegd problemen van hoog abstractie niveau naar een werkende oplossing kunnen krijgen.

Dat gezegd hebbende is er gewoon ook nog zat werk dat gedaan moet worden binnen een team van lager niveau. Waarbij je niet perse vanaf 0 een oplossing moet bouwen maar gewoon van A naar B moet werken en logische stappen moet kunnen bouwen om dat stukje van het probleem werkende te krijgen.

Er is veel meer communicatie bijgekomen en daarnaast veel meer terreinen waarop je programmeer vaardigheden, of moet ik zeggen bepaalde niveau's van abstract en logisch denken nodig zijn.

Een goede engineer die een team leidt doet het hogere abstractie en logica niveau, voert discussies omtrent oplossingsrichtingen met consultant (of is het zelf) en het team werkt de oplossing uit. Er zijn met pak hem beet 20 jaar geleden ook veel meer factoren en uitgebreide vakgebieden die mee moeten in een project.

Er is dus plek zat aan de tafel , alleen is het werken aan hoe je dat zelf verkoopt. En met name bij wie.

Ik merk dat er veel minder inwerk tijd is, mensen moeten bijna direct passen.Ondanks tekorten willen bedrijven het liefst niet zelf investeren in medewerkers die niet direct in de groene cijfers draaien. Er wordt vooral geïnvesteerd in de 'sterren' binnen de organisatie. En dat is logisch maar ook een gemiste kans.

Er zijn wel plekken waar de leerling mentor methode nog wel wordt toegepast en waar gewoon meer ruimte daarvoor is.

Ik denk dat het voornamelijk bezig blijven is en onderzoeken waar je het beste je sollicitatie kan doen. Er is zoveel meer bijgekomen aan werk dan binnen alleen de titel programmeur past. Je moet alleen voor jezelf de juiste mix vinden waarin je sterke kanten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:25:
[...]

En dit bedoel ik dus even als voorbeeld. Dat is compleet onrealistisch en ik vind het ook nog eens een enorm cliche. Alle goeie software engineers die ik ken, zijn communicatief gewoon heel sterk. Tuurlijk zijn het ook best wel nerds (ben ik zelf ook) maar het zijn absoluut geen autisten. Je helemaal verliezen in details is bijvoorbeeld een slechte eigenschap voor developers.
Sowieso is autisme natuurlijk een enorm gebied. Ze zijn er van mensen die niet zelfstandig kunnen wonen, en qua werk niet verder gaan komen dan enveloppen dichtvouwen, tot mensen waarvan het schijnt dat ze ooit de autisme sticker hebben gehad, maar waar je het anders niet van had geweten.

Maar ja, in zijn algemeenheid bij het meeste werk waar je je hersens moet gebruiken (en genoeg werk waar je je handen moet gebruiken) is communicatie gewoon een essentieel onderdeel.

Anyway, voor TS: Dat gebrek aan diploma's is op zichzelf geen onoverkomelijk probleem. Uiteindelijk is het gewoon een "bewijs van kennis". Die kan je ook hebben door bijvoorbeeld werkervaring, echter, je zit al paar jaar op de bank. Of door een Github profiel, maar ik op basis van dit topic denk ik ook niet dat daar nou heel veel in staat. Je netwerk dan? Ex collega's waarmee je het goed kon vinden vragen op LinkedIn bijvoorbeeld of die nog wat weten?

En iets waar ik weinig van weet behalve dat ik het hier weleens langs zie komen, potentieel cursussen/certificaten doen die de gemeente/UWV kan betalen in trajecten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat hier denk ik ook zeker meespeelt is dat software engineering en programmeren veel meer richting scrum en agile is gegaan. Scrum komt immers uit die hoek. Dan zit je multidisciplinair team en is goede communictie en samenwerking dus noodzakelijk. En werkgevers weten dat.
Having said that: genoeg organisaties die heel graag agile willen zijn maar stiekem gewoon behoudend zijn en dus watervallen. Neem (semi)overheid bijvoorbeeld, sterk afhankelijk van beleid en daardoor wat achterlopend in dergelijke werkmethoden. Wat voor jou juist een voordeel kan zijn.

Verder tagik @Anoniem: 543328 even. Hij is recruiter (wel een van het goede soort) voor programmeerfuncties. Die heeft ongetwijfeld ook wel tipc en tricks voor je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Hydra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:25:
[...]

Mensen met ASS kunnen lichaamstaal en non verbale communicatie anders intrepreteren. Dat kan problemen geven maar kan ook geen problemen geven.

Het is cliche te denken dat iemand met ASS automatisch zwak staat in communicatie, merk de woorden kan & kunnen op. Het is perfect mogelijk dat iemand met ASS totaal geen problemen heeft met sociale contacten tot extrovert aan toe.

Dat spectrum is heel breed waarbij er veel mensen met ASS rondlopen die nooit geen diagnose gekregen hebben. Vanuit medisch standpunt, zelfs al heb je alle kenmerken, check je ieder vinkje af, dan nog krijg je geen diagnose als je geen grote problemen ondervind in je dagelijks functioneren.

Zowel ASS, ADD & ADHD (1 grote pot nat overigens) is naast een erfelijkheid van 80% vaak totaal verkeerd begrepen bij de meerderheid van de bevolking.

Indien je ergens op dat spectrum zit heb je 300% meer kans om zelfstandig te zijn. Als je dus graag in een ruimte staat vol met mensen met ASS, ADD & ADHD, statistisch gezien, ga naar een beurs waar ondernemers samen komen, de kans dat een neurotypisch brein op het podium staat is aan de lage kant.

Overgens, een mogelijks kenmerk wat ook in de DSM staat is het niet behalen van diploma's maar toch een zeer succesvolle cariére uitbouwen. Als dat dan ook nog een succesvolle ondernemers worden, dan ben je al reeds meerdere vinkjes aan het afvinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
sprankel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:17:
Mensen met ASS kunnen lichaamstaal en non verbale communicatie anders intrepreteren. Dat kan problemen geven maar kan ook geen problemen geven.
Je draait het nu om en dat is gewoon een stroman. Dat is niet wat ik zeg. Er zijn een aantal mensen, waaronder jij, die doen voorkomen dat ASS een voordeel is voor een developer. Meestal is het, als je het 'merkt', eerder een nadeel. Of natuurijk is er vaak gewoon niks aan de hand. Maar dat is heel wat anders dan doen voorkomen alsof het een klein tot zelfs groot voordeel kan zijn.

Ik zeg absoluut niet dat het perse betekent dat je niet functioneert als developer. En natuurlijk kennen we geen van allen OP. Ik denk alleen dat we hem er niet mee van dienst zijn door hem valse hoop te geven dat 't voor hem zal werken. Zo zullen de meeste werkgevers er waarschijnlijk niet over denken. Of erger, je komt met dit verhaal bij Cap Gemini aan en ze duwen je in een manual testing rol (hypothethisch, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sissors schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:17:
Sowieso is autisme natuurlijk een enorm gebied. Ze zijn er van mensen die niet zelfstandig kunnen wonen, en qua werk niet verder gaan komen dan enveloppen dichtvouwen, tot mensen waarvan het schijnt dat ze ooit de autisme sticker hebben gehad, maar waar je het anders niet van had geweten.
Tuurlijk. Een goeie vriend van me zit 'op 't spectrum' en hoewel je het aan hem echt wel merkt, heeft hij een hele goeie baan, en is het communicatief ook gewoon sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@Anoniem: 206724 je mag trouwens als je wil wel je CV en LinkedIn met me delen (via DM als je het anoniem wil houden) en dan wil ik je wel feedback geven daarop als je dat op prijs stelt. Ik ben vaak betrokken bij het aannemen van developers en kan je waarschijnlijk wel wat feedback geven over hoe je CV over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Hydra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:22:
[...]

Je draait het nu om en dat is gewoon een stroman. Dat is niet wat ik zeg. Er zijn een aantal mensen, waaronder jij, die doen voorkomen dat ASS een voordeel is voor een developer. Meestal is het, als je het 'merkt', eerder een nadeel. Of natuurijk is er niks aan de hand. Maar dat is heel wat anders dan doen voorkomen alsof het een klein tot zelfs groot voordeel kan zijn.

Ik zeg absoluut niet dat het perse betekent dat je niet functioneert als developer. En natuurlijk kennen we geen van allen OP. Ik denk alleen dat we hem er niet mee van dienst zijn door hem valse hoop te geven dat 't voor hem zal werken. Zo zullen de meeste werkgevers er waarschijnlijk niet over denken. Of erger, je komt met dit verhaal bij Cap Gemini aan en ze duwen je in een manual testing rol (hypothethisch, maar toch).
Het klopt dat gezien hij de medische stempel heeft er sprake moet zijn van ernstige hinder. Echter die ernstige hinder komt sowiezo ook met een keerzijde.

Valse hoop wil ik OP zeker niet geven maar OP geeft de indruk enkel naar de nadelen te kijken, iets wat de maatschappij automatisch doet, oei, iemand met ASS, gaat dat wel werken?

Dus geef ik hem het advies om in zijn solliciatie te focussen op de voordelen echter ook de nadelen niet te verbloemen. Weliswaar indien de nadelen hinder geven binnen zijn functioneren als werknemer, hoe kan je daar de scherpe puntjes afhalen? Immers je kan die nadelen uiteraard niet wissen maar mogelijks kan je er wel rond werken.

Mogelijks blijkt de management stijl dan niet te passen of kan/wil de werkgever zich niet aanpassen. Dan is het aan OP om zich om te draaien, we kijken nogal graag naar de perfecte sollicitant maar het is een 2 weg verkennend gesprek.

Statistisch gezien is IT & financial de sector bij uitstek voor een niet neurotypisch brein typerend met een afwijkende dopamine afgifte wat weer typerend is voor ASS/ADD/ADHD. Die afwijkende dopamine afgifte kan je met medicijnen aanpakken onder opium wetgeving of met andere drugs, gaande van caffeine, nicotine of als het wat straffer moet zijn, cocaine (werkt beter dan de medicijnen maar is uiteraard medisch totaal onverantwoord)

En welke sectoren zijn verslaafd aan bakjes koffie, nicotine en op het wc als niemand het ziet, een lijntje coke? Maar typerend geen alcohol problemen? Zijn overigens ook kenmerken die in de DSM staan.

Het klopt dat we OP niet kennen, dus daar zal hij aan zelfreflectie moeten doen. Alsook OP, blijf van de coke af, de statistiek dat je instant problematisch verslaafd geraakt is veel groter dan bij een neurotypisch brein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
sprankel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:46:
Statistisch gezien is IT & financial de sector bij uitstek voor een niet neurotypisch brein typerend met een afwijkende dopamine afgifte wat weer typerend is voor ASS/ADD/ADHD.
Dat is echt zo'n uitgekauwd stereotype. Gemiddeld genomen zijn mensen in de IT gewoon hele gemiddelde mensen. Ik heb zowel bij de grootste Nederlandse bank als bij een Fintech startup gezeten. En daar geldt gewoon hetzelfde.
En welke sectoren zijn verslaafd aan bakjes koffie, nicotine en op het wc als niemand het ziet, een lijntje coke? Maar typerend geen alcohol problemen? Zijn overigens ook kenmerken die in de DSM staan.
Euh, je loopt wel erg hard van stapel nu. Ik denk niet dat dit soort dingen echt nuttig zijn voor de TS. Dat is in ieder geval niet mijn ervaring in de ICT.

TS zal verder zelf in moeten schatten in hoeverre het ASS gebeuren hem in de weg zit, of hij er verder mee aan de slag moet, en of het uberhaupt een goed idee is dat te vertellen aan een potentiele werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:28

D33F

Tweelingtemmer

sprankel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:46:
[...]

Het klopt dat gezien hij de medische stempel heeft er sprake moet zijn van ernstige hinder. Echter die ernstige hinder komt sowiezo ook met een keerzijde.
...
Is dit daadwerkelijk zo?

Ikzelf ben op mijn 32e gediagnosticeerd met een milde vorm van ASS maar heb er verder weinig hinder van behalve dat ik niet goed tegen drukte kan / moeite heb met meerdere zaken tegelijk doen.

Zelf gelukkig getrouwd, studie zonder problemen voltooid en weinig problemen op mijn werk (ook als software engineer). Maar uiteindelijk toch een stempel omdat je simpelweg genoeg vakjes afvinkt.

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:44
Zoals iemand eerder al aangaf kijk eens bij de rijksoverheid. (https://www.werkenbijdeoverheid.nl/)

Zoals je zelf al heel goed begrijpt ben jij geen "makkelijk geval". Je gebrek aan diploma's, echte en relevante ervaring, de gevolgen van je autisme en de zaken die je zijn overkomen zijn allemaal barrières om weer echt op het juiste pad te komen.

Bij de overheid zie je dat de minder makkelijke gevallen juist ook als kans gezien worden om aan goed personeel te komen. De arbeidsmarkt voor gemakkelijke gevallen is namelijk nog steeds best behoorlijk overspannen, dus de vijver groter maken is voor sommige partijen een oplossing.

Gezien je verleden en waar je nu staat lijkt mij een werk/leertraject wel iets wat wellicht iets voor je is. Dit soort trajecten dus. Misschien komt het te snel voor je, maar juist de combinatie werken en leren in een veilige omgeving kan precies zijn wat jou op weg helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
delpit schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:28:
Gezien je verleden en waar je nu staat lijkt mij een werk/leertraject wel iets wat wellicht iets voor je is. Dit soort trajecten dus. Misschien komt het te snel voor je, maar juist de combinatie werken en leren in een veilige omgeving kan precies zijn wat jou op weg helpt.
Helaas hebben ze daar ook nogal specifieke eisen:
Je hebt recent je havo- of vwo-diploma met profiel natuur en techniek, natuur en gezondheid of economie en maatschappij behaald. Of een mbo 4-diploma in een ICT-richting. Of je verwacht je diploma in het studiejaar 2020-2021 te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 17-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 17-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
D33F schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Is dit daadwerkelijk zo?

Ikzelf ben op mijn 32e gediagnosticeerd met een milde vorm van ASS maar heb er verder weinig hinder van behalve dat ik niet goed tegen drukte kan / moeite heb met meerdere zaken tegelijk doen.

Zelf gelukkig getrouwd, studie zonder problemen voltooid en weinig problemen op mijn werk (ook als software engineer). Maar uiteindelijk toch een stempel omdat je simpelweg genoeg vakjes afvinkt.
Historisch gesproken werd ASS als iets totaal anders gezien en was ADHD iets van kinderen waar ze door groeiden. ADD bestond wel maar werd nauwelijks een diagnose voor gegeven.

Vandaag zien we volwassenen die diagnoses krijgen, mensen met ASS die dezelfde medicatie krijgen als bij ADHD ook al spreekt de bijsluiter enkel over ADHD en enkel te gebruiken bij kinderen.

Ondertussen weten we ook dat de hersenen anders ontwikkelen alsook dat het niet neurotyperend gegeven niet verdwijnt met ouder worden. De verschillende stempels worden gegeven op basis van wat voor soort hinder je ondervind.

Je geeft aan een diagnose milde ASS te hebben, het woord mild verraad het al, men wou je niet de volledige diagnose geven omdat je te weinig ersntige hinder ondervind. Echter officieel bestaat er geen milde ASS en onderliggend, ofwel zijn die afwijkingen aanwezig ofwel niet.

Tegenwoordig hoor ik zelfs diagnoses, een beetje van alle 3 wat officieel ook niet bestaat. Alsook dat men tegenwoordig vaker de rest van de familie gaat bekijken (gezien de 80% erfelijkheid) ipv enkel het "probleem kind" te bekijken.

Dus jou diagnose bevestigd dat men vanuit medische hoek nog altijd vertrekt van enkel diagnose bij ernstige hinder echter ook dat de medische wereld beetje bij beetje anders begint te kijken naar het ADD/ADHD/ASS verhaal.

Daar zit ook verschil op per regio, de US staat daar in deze materie het verste in maar Nederland zit ook ver. Als je naar België gaat, daar ligt nu een voorstel op tafel om medicatie voor volwassenen toe te laten (hoewel men reeds lange tijd off label medicatie voorschrijft aan volwassenen) wat haaks staat op Nederland die veel meer medicatie heeft, het toelaat voor volwassenen en het ook terug betaald. België betaald momenteel maar terug tot 17 jaar en beperkt tot 1 type van medicatie.

Een tijd terug was er overigens nog een diplomatieke rel tussen NL & BE omdat heel wat patiënten medicatie lieten overkomen uit NL naar BE via pakketpost (typerend medicatie die niet op de markt is in BE). Moet je maar is vragen aan een apotheker in Nederland hoe streng ze tegenwoordig gecontroleerd worden op de Opium wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 543328 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Oh wacht, hier had ik nog niet van gehoord. Misschien dat zij wel van voordeel kunnen zijn.

Aan de andere kant denk ik nog steeds dat een recruitersfee bijna altijd drempelverhogend is om iemand aan te nemen.

Vaak geen probleem wanneer je een goed matchende kandidaat bent, maar wanneer je dat niet bent zal het tegen je werken.
Ik doelde meer op de gespecialiseerde bedrijven die via subsidieregelingen en andere tegemoedkomingen mensen weten te bemiddelen. (Dus lasten- en risico verlichtend voor een potentiële werkgever, niet lasten- en risico verzwarend.)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 22:01
Beetje schrijnend verhaal nu, maar dat hoeft het niet te blijven. Mijn twee centen: Ga eerst eens een relevante opleiding afmaken. Te beginnen misschien met wiskunde B op VWO niveau zodat je tenminste aan een propaedeuse informatica aan de Open Universiteit (ik noem maar wat) kunt beginnen. Capaciteiten heb je wel als je op het VWO hebt gezeten. Zonder enkel papiertje blijft het nou eenmaal problematisch, tenzij je echt grote dingen als werkervaring kan laten zien, maar dat kan je niet lijkt het op dit moment. (en het helpt je ook met het leren lezen van diagrammen enzo, wat je zelf al aangeeft dat dat je zwakke punt is)

[ Voor 9% gewijzigd door proef op 08-05-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 17-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste mensen.

Bedankt voor alle reacties wederom, ik raak er overspoeld van inmiddels. Zoals ik al zei moet alles eerst bezinken. Nogmaals bedankt voor de goedbedoelde hulp.

Mijn eerste reactie is dat ik me ga focussen op mijn huidige type werk wat vrij aardig loopt en wat ik momenteel als vrijwilliger doe. Zie TS. En daar in investeren qua tijd, leren en ervaring opdoen.

Maar ik gooi het programmeurshoofdstuk van mijn werkzame leven niet helemaal dicht.

Immers moet ik ook mijn boterham gaan verdienen want leven van een uitkering voelt momenteel niet goed. En misschien dat iets in de programmeurshoek dan toch alsnog een optie wordt, maar daar moet ik nog verder over na gaan denken.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 206724 op 08-05-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 206724 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:20:
Maar ik gooi het programmeurshoofdstuk van mijn werkzame leven niet helemaal dicht.
Zeker niet doen (niet dichtgooien dus voor de duidelijkheid). Het aanbod om je CV te reviewen blijft staan, dus stuur tegen die tijd dat je vindt dat je er mee aan de slag wil gerust een DM.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Op het ICT-specifieke gedeelte ga ik nu even niet in, daar hebben anderen meer en recentere ervaring mee dan ik.

Wel wil ik zeggen dat wat ik in de TS lees èrg lijkt op hoe zaken voor mij de laatste jaren gelopen hebben.

Iets wat ik mensen nauwelijks expliciet benoemen is überhaupt de implicaties van autisme op de werkvloer. Ja, mensen hebben het over "sociale vaardigheden" waar je "aan moet werken", en "ook ICT is communicatie", maar het is allemaal wat complexer en genuanceerder, in mijn ervaring.

Lang verhaal kort, ik heb mezelf bij een multinational op vakinhoudelijke competenties naar een best mooie IT-functie toe gewerkt, ben er daar uiteindelijk uit gewerkt op basis van enkel sociale factoren, die niemand wilde benoemen, en daarna een burnout in gerold.

Wat voor mij heel belangrijk is geweest om weer een richting te kiezen, is kijken waar het fout is gegaan, hoe, en wat ik daar in de toekomst mee moet. En dat is best lastig. Voor mezelf sprekend kwam het neer op een aantal factoren;

- Ik speelde het kantoorpolitieke spelletje niet, of niet voldoende.
Ja, er zijn meetings, en op papier zijn dat de momenten dat er dingen geregeld en beslist worden. Maar wat veel belangrijker was, wat niemand benoemde, en wat men zelfs ten stelligste ontkende, was alle "informele" momenten. Samen lunchen, samen een stukje lopen tijdens de pauze of van meeting naar meeting, toevallig elkaar treffen bij everse logistics of in het testcentrum. En dan werd er niet eens besproken wat er moest gebeuren en hoe, maar daar moest nog een exta laag abstractie omheen. Want tsja, "het is nu pauze, laten we het even niet over werk hebben".

Niets kon direct, duidelijke directe communicatie werd als onbeschoft gezien (wat uiteraard niet werd uitgesproken, behalve tegen elkaar en tegen de manager). En doorpakken, verantwoordelijkheden nemen? Dat werd ook bepaald niet aangemoedigd, want als je anderen werk uit handen neemt, dan voelde men zich bedreigd op hun eilandje binnen het bedrijf.

Dit indirecte, dit onderhuidse, onuitgesprokene, daar kon ik niet mee omgaan. Ik miste hints, ik gaf niet de juiste hints, ik joeg mensen in de weerstand door ze kennelijk gevoelsmatig onder druk te zetten als ik concrete dingen van ze verwachtte, en het vervelendste van allemaal: men meende van alles tussen de regels door te lezen, in alles wat ik zei, in elke mail die ik stuurde. Wát ik zei was veel minder belangrijk dan hoe ik het zei.

- Ik had een volledig andere belevingswereld dan mijn collega's
Ik was, en ben, op diverse vlakken niet geheel typisch. Zeker niet ten opzichte van de norm waarnaar men daar op kantoor mat. Ik deed aan individuele sporten, ik had een verleden in competitieve sport. Ik was actief bij (buiten)verenigingen in het dorp, en in mijn vrije tijd werkte ik met metaal, en met hout, en ging ik uit met vrienden.
De meeste van mijn collega's hadden 1 of 2 hobby's, en waren daar een stuk minder intens in dan ik. En die hobby's sloten allemaal, oneerbiedig en generaliserend gezegd, nogal veel meer aan op "veertigjarige witte man met HBO/uni-opleiding, vrouw en anderhalf kind" dan op de wereld waarin ik leefde, en hoe ik die beleefde.
Een zo verschillende ervaring van het leven en vrije tijd geeft ook een heel andere set sociale normen, manieren, verwachtingen. En ik kon mijn denkwijze, perspectief en stijl van communicatie niet voldoende aanpassen aan die van hun, waardoor ik steeds meer de sociale aansluiting met ze kwijtraakte. Zonder zelf te snappen wat er precies gebeurde en waarom, totdat ik er eigenlijk feitelijk al uit lag.

- ik voelde onvoldoende mijn eigen limieten aan.
Dit is een wat minder duidelijke. Klinkt heel simpel, "je eigen grenzen kennen en aangeven als het te veel wordt", maar het is niet altijd goed aan te voelen of zelfs maar aan te wijzen.

Ik raakte sociaal/mentaal volledig opgebrand op die baan. Er zat zó in mijn hoofd, ik heb nu eindelijk een goeie baan, ik heb hier doorgroeimogelijkheden, mensen met enig niveau om me heen, gewoon door blijven gaan want dit is hoe ik carrière hoor te maken, dat ik me niet realiseerde dat het niet normaal was om in de weekenden zo moe en gaar te zijn als dat ik was. Sja, zware werkweek, heeft iedereen wel eens.

En dan was ik op werk. Deed ik mijn werk. Dácht ik dat ik de juiste dingen deed, qua communicatie en sociale interactie, richting mijn collega's. Maar, zoals ik eerder al aanstipte, was op een zeker punt toch wel merkbaar dat mensen afhoudend begonnen te reageren, gesprekken doodliepen, en ik weinig meer gedaan kreeg van anderen. En dat had ik dan wel initieel niet bewust door, maar die frustratie dat alles net niet liep, dat continu proberen te analyseren water anders moet en hoe, die begontoch wel door te tellen.

40 uur per week met mensen die ik niet zelf kan uitkiezen, die nauwelijks in dezelfde taal communiceren als ik, laat staan op dezelfde golflengte? Dat kost me in een week zo veel energie, dat ik aan een weekend niet genoeg heb om daarvan bij te komen. En dan gaat die last steeds zwaarder wegen, en op een gegeven moment is dan de koek op.

Ik heb het met diverse mensen, van de GGZ en het UWV, evenals mensen uit mijn eigen netwerk, diverse kanten op gedraaid. Geïnventariseerd op welke punten dingen fout liepen, en gekeken wat ermee te doen was.

Uiteindelijk heb ik er zelf, met mijn eigen knelpunten, voor gekozen om niet meer in de IT te gaan werken; ik heb op diverse kantoren gewerkt, en elke keer ging het op vergelijkbare punten fout, en ondanks veel jaren therapie zijn die knelpunten er nog steeds. En de IT die behoort bij een kantoor dat zodanig klein is dat kantoorpolitiek en verwante communicatiemethodes niet zo'n rol spelen, dat trok me niet. Daar had ik niet geheel de juiste competenties voor, en helemaal niet de neiging om die wel te gaan ontwikkelen, dus uiteindelijk heb ik besloten een carrièreswitch te doen.

Ik ben nu meubelmaker, en werk nu bij een klein bedrijf met twee andere meubelmakers, een (interieur)designer, een spuiter en de directeur. Normale menselijke communicatie, behoorlijk direct (zeker in de werkplaats), en omdat alles wat we doen op maat is is het werk afwisselender en gevarieerder uitdagend dan alle kantoorfuncties die ik gehad heb.

Welnu, ik wil niet zeggen dat je net zo het roer om moet gooien als ik, want ondanks alle overeenkomsten in de situatie zijn er ongetwijfeld ook vele verschillen. Maar wel wilde ik even bovenstaande uiteenzetten voor je. Door het zo simpel te houden als "het bedrijf paste niet bij mij, of ik niet bij hun" doe je waarschijnlijk geen recht aan de nuances van de situatie, en het kan best de moeite zijn om er wat beter naar te kijken.

Want het is niet zo simpel als "je hebt meer/betere sociale vaardigheden nodig en dan komt het goed"; specifieke bedrijven en functies binnen die bedrijven vereisen allemaal verschillende vaardigheden, waaronder sociale vaardigheden. Alleen die worden helaas zelden duidelijk omschreven.

Een meubelmaker moet ándere sociale vaardigheden hebben dan een secretaresse, of een programmeur in een agile team, of een codekloppert in de bull pen, of een CEO, of een sales manager. Niet meer, niet minder, niet beter, niet slechter; er zijn àndere sociale vaardigheden nodig.

Als het op sociale vaardigheden of "klik" stukloopt, maakt het tenzij je ècht briljant bent weinig uit hoe vakbekwaam je bent. Ik was ook best goed in mijn werk. Maar ze betaalden liever twee duurdere FTE's om me te vervangen, als die vervangers beter in het team pasten.

Kijk daar eens naar. Vraag daar vooral je psych ook eens naar, als je die weer ziet. Want ik heb jarenlang herhaaldelijk tegen muren aan gelopen tot ik dat eens een keer deed, en dat zie ik andere mensen niet graag herhalen.

Addendum: wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, in plaats van een baan in gedachten te hebben, en te proberen daar sociaal in te passen, is het soms (zéker voor autisten) de moeite waard om het andersom te doen. Want eerlijk, de meeste vakken zijn (iig voor mij) makkelijker te leren dan alle sociaal-culturele onhebbelijkheden van werkplekken met mensen die anders werken dan jij zelf.

Sociale vaardigheids-trainingen, cognitieve gedragstherapie, allemaal leuk, maar het lost ook gewoon niet alles op. En het kan in hele kleine dingetjes zitten.

Ik vierde zo'n 3 jaar geleden dat mijn ggz-dossier 20 werd. In die tijd heb ik erg veel trainingen en therapie gehad. En toch was het mijn vriendin die moest vaststellen, hey, je maakt geen luistergeluidjes!

Als iemand een verhaal vertelt, of iets uitlegt, dien je af en toe bevestigende geluidjes te maken. Mm hmm, ja, hmm. Anders denken ze dat je niet luistert, ergens anders mee bezig bent.

Normale mensen doen dat automatisch. Dat hoort gewoon zo, dat doen andere mensen, dus dat neem je over en maak je je eigen.

Ik kreeg vroeger als kind wel eens te horen, "stil zijn als een ander praat", en dat zit er best wel in. Dus ik ben stil.

Al drie jaar lang probeer ik er bewust op te letten. Die geluidjes te maken, op de juiste momenten. Maar het gaat nog steeds niet vanzelf.

En dat gaat voor best veel kleine sociale en communicatieve dingen zo. Dat wil zeggen, niet vanzelf. En dat kost ook een hoop energie. Dat leidt ook tot de benoemde "sociale uitputting". En (deel van) de oplossing voor mij was/is het opzoeken van een omgeving waarbij je minder op al die kleine dingetjes hoeft te letten.

[ Voor 9% gewijzigd door McGryphon op 08-05-2021 18:12 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@McGryphon Dapper dat je dit zo neer durft te zetten. Ik hoop dat TS en anderen hier wat aan hebben.. Je verwoord dingen heel mooi, open en eerlijk.

Als jij niet in de wereld past waarin je werkt, is het misschien helemaal niet zo'n slecht idee eens te kijken of je die wereld kunt aanpassen. De wereld te zoeken waarin je wél past. Stuk minder vermoeiend (en vaak realistischer) dan proberen jezelf aan te passen.

Ronde pinnen in vierkante gaten duwen gaat in de regel niet zo goed. Als ronde pin kun je misschien beter op zoek naar een rond gat.

Ik vind deze (nota bene een Apple commercial), soms heel gerust stellend:
YouTube: Apple Steve Jobs Heres To The Crazy Ones

De ICT is denk ik an-sich een prima tak van sport voor iemand met een vorm van ASS. Gemiddelde intelligentieniveau in de ICT ligt hoog, zeker in specifieke segmenten lijkt er nog steeds genoeg ruimte voor de "misfits". In mijn beleving is de ISP hoek van oudsher een waar mensen die elders niet passen, goed passen. Waar meer en meer ook programmeerkennis word vereist.

Ik wil de ICT niet tolerant noemen (dat is 'ie niet), maar wat TS beschrijft, past voor zover ik weet, wel goed in bij een ISP, netwerk clubs en bepaalde MSP's. Met name in de kleine, specialistische netwerkclubs, zie ik mensen die elders volkomen buiten de boot vallen heel gelukkig zijn. (Hoewel ik er zelf niet in werk, ken ik die wereld wel vrij goed.)

Ander ding om misschien de juiste connecties te leggen: Hackerspaces (en hun bijbehorende IRC kanalen) Aansluiten bij een hackerspace is misschien geen garantie op een nieuwe baan, maar bij hackerspaces zijn wel veel mensen actief die bij ICT bedrijven werken en waarbij de cultuur overlappend is.

@Anoniem: 206724 Wat @McGryphon schetst over hobbies, is dat ook iets dat herkenbaar voor je is? Zou je daar eventueel iets mee kunnen doen? (As in, via je hobbies de contacten en inspiratie op doen voor een leuke werkgever, maar mogelijk ook werk zoeken dat past bij hoe je met je hobbies om gaat.)

Als programmeren echt je ding is, waarom dat dan weggooien? Er is enorm veel vraag naar programmeurs, @Hydra wil je helpen met eens kritisch kijken naar je CV, misschien dat @Anoniem: 543328 hier ook nog slimme dingen kan zeggen of voor je kan betekenen. Zonde om iets dat je passie is en waar je je werk van *wil* maken, te negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:56
unezra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:20:
@McGryphon Dapper dat je dit zo neer durft te zetten. Ik hoop dat TS en anderen hier wat aan hebben..

Ronde pinnen in vierkante gaten duwen gaat in de regel niet zo goed. Als ronde pin kun je misschien beter op zoek naar een rond gat.

....
:+
Letterlijk is dit een heeele slechte vergelijking voor autisten...

Een ronde pin gaat namelijk prima in een vierkant gat.
Anderson is al iets lastiger met insteken, al gaat het ook prima...

Als de maten maar kloppen/er voldoende ruimte en speling is onderling...

Figuurlijk is dit daarom juist wel een heel mooie, zo niet de beste metafoor/vergelijking...

_/-\o_

Wat ik er nog aan wil toevoegen... Van je hobby je werk (proberen te) maken kan zeker... Het klinkt ook ideaal. Maar vergis je niet in hoe dit ook enorm kan tegenvallen. Zeker voor een "autist". Ikzelf kan me daar alleen echt wat bij voorstellen als ik dat als zelfstandige, maar vooral op mijn eigen tempo en momenten en vooral zonder deadlines kan doen. Zodra het moet is de lol er vaak snel af en gaat het me tegenstaan.
Daarmee zeg ik niet dat het onmogelijk is... Maar waak daarvoor.

@McGryphon Heb al vaker je reilen en zeilen hier gezien en gevolgd... Heel erg mooi geschreven hierboven. Knap en goed hoe je hiermee omgaat en je draai hebt hervonden. O+

[ Voor 30% gewijzigd door GeeEs op 08-05-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee het heeft even geduurd en heb even na kunnen denken.

Concreet zit ik met een paar problemen maar ook tegelijk oplossingen. Maar ik wil even voorkomen dat ik de regels van het forum overtreed door mijn situatie als een verkapte open sollicatie neer te zetten hier. Want reacties heb ik zeker gehad.

Even beknopt mijn situatie nogmaals met extra info.
Jongeman van net 27 uit Groningen city en daar ook woonachtig.
Geen diploma, 6 jr. VWO gedaan niet afgemaakt, daarna 1,5 jr. MBO technische school op gebied van elektro. Ook niet afgemaakt overigens. Werkzaam geweest bij veel verschillende bedrijven maar ik zal ze niet allemaal noemen om verschillende redenen wat nu even buiten de scope ligt, o.a. bij een school, een beginnend bedrijf en een middelgroot bedrijf dat wat met mainframe (cobol enz.) software doet.

Maar geen betaalde baan momenteel sinds begin 2019.

Even fast forward naar wat ik dan wel doe want zo erg is het nou ook weer niet allemaal. Ik heb d.m.v. een heel traject het voor elkaar kunnen krijgen om met de uitkering die ik heb weer een woning te betrekken. Ik werk al 7 maanden als technicus bij "een" radiozender en doe daar zeer uiteenlopende werkzaamheden van radioprogramma's zelf maken (in alle kleuren en vormen..) tot aan software schrijven en bezighouden met de automatisering van het station. En daar ligt mijn hart ook heb ik besloten. Echter is dat niet dagvullend en bovendien niet eens weekvullend omdat ik nog wat mis. Even los van dat dit vrijwillig werk is. Kom ik toch weer uit bij mijn oude werk als programmeur. Kan ik een betaalde baan krijgen in de RTV sector, dan vertrek ik daarheen en daar ben ik vrij open in. Al was het maar deeltijd en 500 euro per maand pakweg. Maar zover is het niet. En sta dus open voor ander werk. Veel voorzetjes gedaan door mensen in dit topic die me op de juiste weg hebben geholpen in die richting. Ik moet hier nog even verder over nadenken.

Overigens zal ik zo ook even mijn Tweakersprofiel updaten met echte plaatsnaam en geboortedatum, mijn naam hou ik graag in die context wel prive. Noem me inderdaad maar Joop of Magnetra voor mijn part...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tip: Groningen heeft best wel wat poppodia, daar zoeken ze vrijwilligers en die stromen ook regelmatig door naar betaalde functies, ook in de techniek. Je zou daar (zodra corona voorbij eens) kunnen kijken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Anoniem: 206724 Het is nooit te laat om toch die github te vullen met wat projecten zodat mensen hier een inschatting van uitvoerend niveau kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

[...]

Kan het niet gewoon zijn dat er geen plek is voor ongeschoolde programmeurs anno 2021. Of generaliseer ik nu. Zoals ik ergens hierboven al schreef ben ik erg praktisch, en afgezien van mijn kinderjaren heb ik daarna (zeg na mijn 18e) nooit echt veel ICT-gerelateerde boeken meer gelezen. Laat staan cursussen (die ik geloof ik op mijn 19e voor het laatst deed).
Mij is verteld dat de meeste sollicitaties tegenwoordig via recruiters gaan. Deze hebben weinig materiekennis, en volgen strict de eisen v.d. opdrachtgever. In veel gevallen stelt de opdrachtgever HBO diploma, en zal de recruiter dus mensen met HBO 'niveau' meteen terzijde leggen aangezien 'niveau' geen diploma is, hoe goed je ook aan kan tonen op welk niveau je werkte. Heel jammer deze houding, maar ik zou niet weten hoe die te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik zit op het spectrum en ben al bijna 20 jaar programmeur. @Hydra heeft alleen helaas wel gelijk, het is eerder een handicap dan iets dat in jouw voordeel werkt.

Kortom, je zal het juist moeten kunnen compenseren. Ik ben in het team dan ook vooral de technische man. Collega's zijn beter in requirements verzamelen, functioneel ontwerp etc... ik ben beter in het technische ontwerp en ervoor zorgen dat het ook écht blijft werken. Want ik ken uiteraard wat beter alle technische details.

Ondanks dat ik mijn HBO nooit afgemaakt heb, heb ik wel veel certificaten behaald (van Microsoft, Exin en de Open Universiteit) en zorg ik ervoor dat mijn kennis altijd up-to-date is.

Ik mis in het verhaal ook nog steeds wat @Anoniem: 206724 nou precies kan. Ik kan mezelf prima verkopen als .NET developer. Daardoor heb ik al gauw een verzamelbak van vacatures (en overijverige recruiters) waar ik op kan reageren. Ik ben ook op mijn werk lekker bezig met .NET 5, Angular, SQL Server, etc. Allemaal gevraagde kennis.

Overigens ervaar ik het autisme verhaal vooral als een handicap in verband met doorgroeimogelijkheden. Ik functioneer prima in een team, alleen het aansturen ervan geeft mij teveel stress. Ik geef die verantwoordelijkheid graag aan iemand anders en ga lekker programmeren.

En daardoor zit ik wat eerder aan mijn plafond.

Er zijn alleen ook tig andere mensen die ik ken zonder autisme diagnose die daar moeite mee hebben, en ik ken ook veel andere programmeurs waarvan ik vind dat ze in sociaal opzicht echt niet beter zijn dan ik. En er zijn nog steeds mensen die niet geloven dat ik echt autisme heb, maar dat is een andere discussie (een oudcollega van mij zag het vooral als sociale angst, misschien omdat ik vroeger gepest ben... want zodra ik mensen eenmaal ken, praat ik eerder teveel dan te weinig :+ ).

Ik werd pas op mijn 35ste gediagnosticeerd, toen ik al 9 jaar bij mijn huidige werkgever zat. Die haalde ook zijn schouders op en zei "er werken meer rare snuiters hier" ;)

Maar ja, dat is natuurlijk anders dan wanneer je het deelt bij een sollicitatie. Dat zou ik persoonlijk niet aandurven. Ik zie ook niet in waarom. Ik solliciteer doorgaans op een functie die bij mij past en waarvan ik zelf ook geloof dat ik het waar kan maken. En als dat daadwerkelijk zo is, dan is het ook niet relevant.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Autisme is zeker een groot nadeel, en het kan je flink in de weg zitten. Juist wat jij zegt, dat je er soms op de werkvloer zo iets uit floept waar je later spijt van hebt, is iets dat je direct al in het hokje waar bemiddeling nodig is plaatst.

Ik zou dus ook zeker zo'n partij zoeken die een passend bedrijf voor je kan vinden waar dat geen probleem is en er meer rondlopen met autisme.

Nou is het natuurlijk heel erg gegeneraliseerd dat mensen met autisme niet kunnen communiceren, maar ik heb nog geen enkele situatie meegemaakt waar de voordelen van autisme (het kunnen focussen op één taak) opwegen tegen de nadelen (afhankelijk van waar in het spectrum je zit, maar in de meeste gevallen een gebrek aan effectieve communicatie).

Maar helemaal los daarvan; je hebt hetzelfde probleem als ik zelf ervaar, in dat je geen specialist bent. Je hebt brede kennis, op sommige onderwerpen vast ook hele diepe kennis, maar je bent geen expert in het een of in het ander. De meeste softwarebedrijven die een .NET developer zoeken zijn echt op zoek naar een .NET developer, niet een developer die ook .NET kan. In 99% van de gevallen maakt het niet uit, maar het is wel iets wat je in je sollicitatie tegen gaat zitten.

Maar ik zou toch eens kijken naar een partij in de buurt die specifiek gericht is op mensen met autisme. Niet zozeer omdat je anders nergens aan de bak kan komen, want ik kan natuurlijk niet inschatten hoe sociaal je bent, maar omdat je hun criteria matcht en het zonde is om daar geen gebruik van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:08:
@Anoniem: 206724 Het is nooit te laat om toch die github te vullen met wat projecten zodat mensen hier een inschatting van uitvoerend niveau kunnen maken.
Lastige daarvan vind ik altijd "wat ga ik daar in vredesnaam opzetten?"

Ik heb naast mijn werk geen hobby projecten. Meestal pak ik iets van mijn werk meteen als onderwerp om iets nieuws op uit te proberen en thuis mee te spelen, omdat ik dat dan mooi kan tonen op mijn werk ;)

Alleen kan ik dat uiteraard niet delen met de rest van de wereld.

PS
Collega's van mij spelen veel met domotica of hacken een elektrische fiets en maken daar een app voor die mooi op github kan, maar ik ben veel te zakelijk. Ik kijk altijd naar hoe ik dingen op mijn werk kan verbeteren. Of ik ga gewoon iets heel anders doen, zoals gitaar spelen :P

Mijn github ligt er dan ook wat brak bij. Net zoals mijn website (this site is not under construction :+ ).

Al is mijn "probleem" misschien wel het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5dRvI6uxZ0y0iSmLeS3PiEXIq8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBQTDF3Qat3WDh2v0vJyzeJz.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 09-05-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Lethalis Jij hoeft je dan ook niet te 'bewijzen' voor nieuwe werkgevers. Dat scheelt. Als je dat wel moet, dan is het verstandig een portfolio te hebben net zoals ontwerpers of fotografen dat hebben. Of zoals hier benoemd vanuit een stukje inter- / supervisie. Alleen met zo'n portfolie is er iets van feedback te geven op de kansen van TS.

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 09-05-2021 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 206724 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:08:
Even los van dat dit vrijwillig werk is. Kom ik toch weer uit bij mijn oude werk als programmeur. Kan ik een betaalde baan krijgen in de RTV sector, dan vertrek ik daarheen en daar ben ik vrij open in.
Ik zou dat in ieder geval niet zijn bij een interview. Als je daar vertelt dat je zo weer weg bent, gaat het een kort gesprek zijn.

Ik moet dan wel zeggen dat ik me afvraag of het zin voor jou heeft om veel tijd en energie te steken in het up to date brengen van je development skills als dat niet is waar je hart ligt. Misschien dat dit topic dan wat voorbarig was; je zult denk ik eerst eens moeten bedenken wat je nu precies wil gaan doen zegmaar grofweg de komende 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goosterhof
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-05-2024
@Anoniem: 206724 Mocht je wel verder willen als programmeur dan raad ik je aan om eens contact met Script op te nemen.

Wij bieden ICT leer werkt trajecten voor mensen met ASS en begeleiden naar werk. En we zitten in Groningen gevestigd.
Je mag altijd langs komen voor een oriënterend gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Goosterhof schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:43:
@Anoniem: 206724 Mocht je wel verder willen als programmeur dan raad ik je aan om eens contact met Script op te nemen.

Wij bieden ICT leer werkt trajecten voor mensen met ASS en begeleiden naar werk. En we zitten in Groningen gevestigd.
Je mag altijd langs komen voor een oriënterend gesprek.
Wat ik dan meestal jammer vind is dat zulke organisaties niet te vinden zijn in het zuiden van het land.

Alhoewel ik zoals Elon Musk van de week zo mooi zei ik in de categorie val van: "Don’t worry, I’m pretty good at running ‘human’ in emulation mode." vreet het wel veel energie.

Ik heb goed geleerd om mij aan te passen / mijn autisme te compenseren maar wat zou het een slaak van verlichting geven als men snapt dat ik liever niet in een drukke open kantoortuin zit waar mensen luidkeels zingen en telefoneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:21
Lethalis schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:57:
Ik mis in het verhaal ook nog steeds wat @Anoniem: 206724 nou precies kan. Ik kan mezelf prima verkopen als .NET developer. Daardoor heb ik al gauw een verzamelbak van vacatures (en overijverige recruiters) waar ik op kan reageren. Ik ben ook op mijn werk lekker bezig met .NET 5, Angular, SQL Server, etc. Allemaal gevraagde kennis.
Lukt dat verkopen ook aan mensen zonder inhoudelijke kennis? Sinds ik er achter ben dat daar het knelpunt zit :+ probeer ik er voor te zorgen dat de eerste indruk van een sollicitatie/kennismaking altijd met een technisch gelijkgestemde is. Als je met die persoon aan een half woord genoeg hebt is mijn ervaring voor de toekomst altijd positief geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
D33F schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:40:
[...]
Ik heb goed geleerd om mij aan te passen / mijn autisme te compenseren maar wat zou het een slaak van verlichting geven als men snapt dat ik liever niet in een drukke open kantoortuin zit waar mensen luidkeels zingen en telefoneren.
Mja dat is het enige voordeel van de pandemie... je kan relatief rustig thuiswerken. Ik heb wel gemerkt dat het erg wennen is om weer naar de zaak te gaan. Probeer dat nu 1 keer per week weer te doen.

Mijn emulator is wat roestig :+ Als bijvoorbeeld de directeur dan een praatje met mij komt maken zit ik nog enigszins opgeprikt / ben ik niet helemaal op mijn gemak.

Maar dat slijt wel weer. Thuiswerken valt uiteraard helemaal in mijn comfort zone en ik ben dan ook veel productiever. Hoop dit ook in de toekomst iig 50/50 te kunnen blijven doen. Naar de zaak voor overleg en bijpraten met collega's, en daarnaast thuis geconcentreerd taken afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Lethalis schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Mja dat is het enige voordeel van de pandemie... je kan relatief rustig thuiswerken. Ik heb wel gemerkt dat het erg wennen is om weer naar de zaak te gaan. Probeer dat nu 1 keer per week weer te doen.

Mijn emulator is wat roestig :+ Als bijvoorbeeld de directeur dan een praatje met mij komt maken zit ik nog enigszins opgeprikt / ben ik niet helemaal op mijn gemak.

Maar dat slijt wel weer. Thuiswerken valt uiteraard helemaal in mijn comfort zone en ik ben dan ook veel productiever. Hoop dit ook in de toekomst iig 50/50 te kunnen blijven doen. Naar de zaak voor overleg en bijpraten met collega's, en daarnaast thuis geconcentreerd taken afronden.
Klinkt herkenbaar, alhoewel er bij ons nog volledig wordt thuisgewerkt. Wel hier en daar een gezamenlijke bijeenkomst gehad en dat voelde inderdaad wat onwennig.

Ook ik hoop dat er een hybride vorm van thuiswerken voor in de plaats gaat komen. Truth to be told ik krijg gewoon veel meer gedaan in mijn eigen bubbel.

5 dagen per week op kantoor zitten zou ikzelf overkill vinden en blijkt ook helemaal niet nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 17-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 04-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Lukt dat verkopen ook aan mensen zonder inhoudelijke kennis? Sinds ik er achter ben dat daar het knelpunt zit :+ probeer ik er voor te zorgen dat de eerste indruk van een sollicitatie/kennismaking altijd met een technisch gelijkgestemde is. Als je met die persoon aan een half woord genoeg hebt is mijn ervaring voor de toekomst altijd positief geweest.
Dat lukt meestal heel goed. Wel moet de functie bij mij passen. Dat wil zeggen dat ik van tevoren vaak al kijk wat voor functie het is, bijvoorbeeld een voorkeur voor een in house functie.

Als het een functie is waarbij je veel naar klanten moet, krijg je natuurlijk ook een ander soort gesprek dat meer gericht is op persoonlijke eigenschappen dan wanneer je in house gaat programmeren en andere collega's jouw "klant" zijn (consultants, vertegenwoordigers, product owners, support, etc).

Ik hoef in principe niet te dealen met boze klanten bijvoorbeeld. Is ook niet handig. Dan ga ik net zoals TS dingen er uit floepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 543328 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Het enige waar ik als recruiter van overtuigd ben is dat veel developers hun kansen juist verkleinen door met een recruiter samen te werken.
Sorry, maar ik moest hier echt heel hard om lachen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Lethalis schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Sorry, maar ik moest hier echt heel hard om lachen :P
Hoef je geen sorry voor te zeggen. Ik ben blij dat ik je aan het lachen heb gemaakt. Als recruiter schijn ik namelijk ook vaak het tegenover gestelde te doen. Dus dan heb ik liever dit ;)

Maar laten we het voortschrijdend inzicht noemen (na 14 jaar.. en ja, ik weet, ik ben een beetje traag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 543328 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:23:
[...]
Het hele probleem is dat dit in mijn beleving JUIST komt omdat het veelal via recruiters gaat. Bedrijven zijn dan vaak nog eens 10k kwijt om iemand aan te nemen. Het gevolg? Ze schroeven de eisen op wanneer ze zoveel geld kwijt zijn aan iemand in dienst te nemen.

Wanneer ze developers direct aan kunnen nemen zie je dat veel werkgevers sneller iemand het voordeel van de twijfel geven of bereid zijn meer te investeren in iemand. Het financiële risico is tenslotte ook lager.

Daarom vind ik dat mensen die niet voldoen aan het ideaal plaatje bij bedrijven, meestal beter af zijn door zelf bij bedrijven te solliciteren.
Hoewel ik jou ergens wel gelijk geef, ben ik bang dat er ook iets veranderd is in de vraag- en aanbodsituatie. 20 jaar geleden waren er veel minder mensen met een Hogere Informatica diploma, omdat de opleiding nog niet zo heel lang werd aangeboden.

Dus veel mensen die werkzaam waren in de IT als developer, team lead of manager, hadden zelf zo'n opleiding niet gedaan en waren vaak vanuit een ander vak doorgestroomd.

Terwijl nu veel mensen in die positie zelf wel een dergelijke opleiding hebben genoten. Dus wordt ook eerder verwacht dat de nieuwe aanwas dat ook gedaan heeft.

Ik ben dus bang dat de eisen simpelweg hoger zijn geworden, of je nou via een recruiter komt of niet.

Eigenlijk zie je dit in andere branches ook terug. Een HBO diploma begint voor zo ongeveer alles een vereiste te worden. Zelfs op de kinderopvang moet er minimaal 1 HBO-er bij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Lethalis schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Hoewel ik jou ergens wel gelijk geef, ben ik bang dat er ook iets veranderd is in de vraag- en aanbodsituatie. 20 jaar geleden waren er veel minder mensen met een Hogere Informatica diploma, omdat de opleiding nog niet zo heel lang werd aangeboden.

Dus veel mensen die werkzaam waren in de IT als developer, team lead of manager, hadden zelf zo'n opleiding niet gedaan en waren vaak vanuit een ander vak doorgestroomd.

Terwijl nu veel mensen in die positie zelf wel een dergelijke opleiding hebben genoten. Dus wordt ook eerder verwacht dat de nieuwe aanwas dat ook gedaan heeft.

Ik ben dus bang dat de eisen simpelweg hoger zijn geworden, of je nou via een recruiter komt of niet.

Eigenlijk zie je dit in andere branches ook terug. Een HBO diploma begint voor zo ongeveer alles een vereiste te worden. Zelfs op de kinderopvang moet er minimaal 1 HBO-er bij zitten.
Eens.

Maar mijn ervaring is dat een fikse recruiterfee bij veel bedrijven drempelverhogend werkt en dat er dan minder snel het voordeel van de twijfel gegeven wordt. Terwijl ik denk dat de persoon waar dit topic over begon dit juist goed kan gebruiken.

Dus ja, je kansen zijn tegenwoordig gewoonweg kleiner wanneer je geen HBO of WO opleiding hebt, maar je hoeft ze niet nog kleiner te maken door bij (met name kleine) bedrijven via een recruiter te solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcdark
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-05-2021
Allereerst gecondoleerd met je vriendin en dapper dit je dit open hebt kunnen delen hier

Je gaf in je beginverhaal aan dat je erachter wil komen of je jouw favoriete bezigheid als programmeur op moet geven. Als dit echt jou favoriete bezigheid is, dan zou ik dit niet zomaar laten vallen. In het leven is het belangrijk te doen wat je leuk vind, ook al krijg je er misschien niet altijd direct voor betaald

Ik kwam vorige week via FB een website tegen, www.virtugames.nl, waar ze games maken en het leek erop dat ze dit ook doen met mensen die autisme hebben. De website kwam erg sociaal op mij over. Misschien dat zoiets ook een richting kan zijn voor je?

Je schuldig voelen over een uitkering, komt erg netjes over. Maar hoeft niet altijd goed te zijn. Soms hebben mensen een periode nodig om even meer tot zichzelf te komen, zaken te verwerken, met afstand kunnen kijken naar zaken uit verleden en ervan leren, e.d. voordat zij weer goed en wel op iets nieuws kunnen richten.

Ik hoop niet dat mijn reactie teveel is, want ik las ook dat je je een beetje overspoeld voelt van de reacties inmiddels.

Sowieso sterkte de komende tijd en veel wijsheid!

[ Voor 15% gewijzigd door Rcdark op 14-05-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:21
Ten eerste inderdaad sterkte, en goed dat je om hulp vraagt, een goede eerste stap.

Wat mij opvalt is dat je volgens je openingspost 7 jaar een baan als programmeur hebt gehad. Ik kan dus aannemen dat je wel degelijk iets kan. Het vervelende is nu dat ik moeite heb om in dit (nu) 4 pagina's tellende topic iets van terug te vinden wat je nu daadwerkelijk hebt gedaan of waar je ervaring in hebt.

Op basis van wat ik nu weet is er geen reden waarom je op de bank zou moeten zitten. Maar je verhaal wordt minder sterk doordat je vaag blijft over wat je precies gemaakt hebt.

Ik denk dat het je kan helpen dad je ook kijkt naar hoe je, jezelf weet te presenteren. Je GitHub heb ik (nog) niet zien langskomen en los van:
heel breed overigens. .NET, PHP, C, you name it...
Kan ik niet echt iets vinden over wat voor problemen je voor welke klant hebt weten op te lossen of aan wat voor hobby projecten je nou gewerkt hebt.

Houd er rekening mee dat deze vraag voor een (potentiële) werkgever net zo belangrijk is en dat een antwoord zoals hierboven staat waarschijnlijk niet volstaat. Een beter (hypothetisch) antwoord zou iets zijn in in richting:

Ik heb met behulp van Laravel in PHP een urenregistratiesysteem gemaakt voor partij X.

Of

Ik heb met behulp van Wordpress en een maatwerk module een nieuwe website ontwikkeld voor plaatselijke vereniging.

Een potentiële werkgever zal dit nodig hebben om een beeld te maken van wat hij/zij aan je heeft.

Mocht het nou zijn dat je aantoonbare ervaring wat lastiger is. Zet dan wat in elkaar waarmee je dat kan laten zien. Zet het op GitHub, en stuur het mee met een sollicitatie.

Lang verhaal kort:
  • Zorg ervoor dat je een goed verhaal hebt wat duidelijk aantoont wat je nou precies hebt gedaan, de techniek is belangrijk, het product belangrijker.
  • Maak een goed CV met je ervaring er op. Zet je opgeleverde producten erop en welke technieken je beheerst.
  • Zet dit CV ook om in een LinkedIn pagina.
  • Solliciteer! Schakel zo nodig recruiters in.
Overigens heb ik volgens mij een aanbod voor een CV review gezien, maak daar gebruik van!

Als afsluiter, veel succes! ik hoop dat je snel een baan vind waar je blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 13:26
Hydra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:19:
Even als 'programmeur' met zo'n 20 jaar ervaring; ik vind dat mensen veel te makkelijk doen over je autisme en dat dat een voordeel is. Dat is het gewoon niet.
Ik ben ook 27 jaar, enkele jaren werkervaring en heb ook autisme (asperger specifiek) en hier sluit ik mij volledig bij aan. In mijn ervaring met mijn autisme (en nadruk op mijn want ondanks dat de basis hetzelfde kan zijn, is autisme nooit hetzelfde bij iedereen) kan het inderdaad een voordeel geven wat betreft het out-of-the-box denken en die superfocus. Maar overprikkeling en communicatie zijn toch echt een valkuil.

Het klopt helemaal wat Hydra zegt overigens, die communicatie is van top belang om goed in een team te kunnen functioneren en als je daarover struikelt dan maak je het niet enkel voor jezelf moeilijk maar ook voor je team. Vergelijk het met een roeien op de olympische spelen. Je zit met een aantal man (6, 7, 8? geen idee) in een boot en je moet allemaal dezelfde kant oproeien in dezelfde tempo en dezelfde kracht of je boot gaat de verkeerde kant uit.

Dat gezegd hebbende, 2021 en 2020 zijn echt een rottijd om werk in te zoeken. Ik heb het iemand hier nog als eens horen zeggen maar door Corona is er heel weinig werk in de IT waardoor het zoeken naar een baan nog moeilijker is als anders. Ik denk namelijk dat je sowieso meer kans zou gehad hebben anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
TheBoneJarmer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:38:
[...]
Dat gezegd hebbende, 2021 en 2020 zijn echt een rottijd om werk in te zoeken. Ik heb het iemand hier nog als eens horen zeggen maar door Corona is er heel weinig werk in de IT waardoor het zoeken naar een baan nog moeilijker is als anders. Ik denk namelijk dat je sowieso meer kans zou gehad hebben anders.
Is dat echt zo? Ik heb juist het idee dat door Corona automatiserings- / digitaliseringstrajecten in een hoger tempo zijn gegaan.

Diverse projecten waar ik aan werk, hebben door Corona een hogere prioriteit gekregen.

Bijvoorbeeld het toevoegen van iDeal QR codes aan facturen zodat klanten die snel en draadloos met hun telefoon kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
TheBoneJarmer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:38:
[...]
Ik ben ook 27 jaar, enkele jaren werkervaring en heb ook autisme (asperger specifiek) en hier sluit ik mij volledig bij aan. In mijn ervaring met mijn autisme (en nadruk op mijn want ondanks dat de basis hetzelfde kan zijn, is autisme nooit hetzelfde bij iedereen) kan het inderdaad een voordeel geven wat betreft het out-of-the-box denken en die superfocus. Maar overprikkeling en communicatie zijn toch echt een valkuil.
Die "superfocus" is juist een valkuil vind ik zelf. Ten eerste vergroot het de kans op tunnelvisie, want je bijt je helemaal vast in 1 mogelijke oplossing, waardoor je misschien betere alternatieven over het hoofd ziet.

Ten tweede put het jezelf volledig uit, waardoor die overprikkeling altijd op de loer ligt.

Even als voorbeeld: ik ben een site aan het upgraden van AngularJS naar Angular en ben daarbij meteen het (responsive) UI design aan het overhaulen.

Hartstikke mooi natuurlijk, maar ik had beter 1 ding tegelijk kunnen doen. En daarnaast laat het mij niet meer los. Dus ik zit dan bijvoorbeeld 's avonds nog van alles uit te zoeken, bekijk voorbeelden van andere online CRM pakketten hoe zij het hebben opgelost, lees UI design guidelines, bijvoorbeeld die van Material Design. Niet per se om dat te gebruiken - gebruik momenteel Bootstrap - maar omdat zij ook hun gedachten erover delen, waardoor ik meer inzicht verkrijg in de achterliggende gedachten.

Als ik met een project bezig ben en zo'n "hyperfocus" krijg, moet ik mezelf praktisch dwingen om af en toe pauze te nemen.

Nog net niet dat ik thuis mijn telefoon moet inleveren ;)

Maar als ik dan de wallen onder mijn ogen zie, jeetje.

Nee, autisme is gewoon klote. Sorry.

Het helpt ook niet dat ik totaal geen geduld heb. Dat staat wellicht los van het autisme, maar drijft dingen regelmatig op de spits bij mij.

Het project waar ik aan werk, wordt wel mooi, maar goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:52
Ik woon in zuid oost Brabant. Ik heb sterk het idee dat hier zeer veel mensen wonen en opgroeien die ergens in het autisme spectrum verkeren. Dit is een regio waar van oudsher veel techneuten naartoe zijn getrokken voor werk (mn Philips). Ook add (zoals mijn middelste zoon) adhd, Asperger en dergelijke “milde” neuropsychologists aandoeningen (ik zet mild tussen aanhalingstekens, want de impact is enorm) zie ik erg veel om mij heen. Toch lijkt dat hier in deze regio minder een probleem te zijn. Een neefje (met adhd) woont in Zeeland, en de struggles die zijn moeder heeft om hem respectvol onderwijs te laten genieten zijn erg erg groot. We hebben al vaker gezegd dat ze naar deze regio moeten komen, waar bijzondere mensen ook zo worden gezien en begeleid.

TS lijkt me een persoon welke agv zijn autisme (ik vind dat een raar woord om te gebruiken, omdat het zo’n paraplu aanduiding is) zelfdidactisch is moeten zijn. Dat hij niet weet wat hij kan is volstrekt logisch, hij heeft geen enkel kader. Dat hij geen github portfolio heeft past daar perfect in. Geheid dat je / hij niet weet hoe dat werkt. Wat er precies in moet staan, wat wel en wat niet goed is in zo’n portfolio. Daarnaast weet hij niet hoe goed hij is, want geen kader. Misschien denkt hij wel dat hij goed is, maar is hij een hobby-ist met minimale skills. En als je minimale skills hebt moet je sociaal en politiek erg vaardig zijn in deze wereld van “efficiënt” werken.

Al en al is hij / ben je het product van slecht onderwijs en slechte begeleiding. Ik zag al dat er een bureau reageerde wat je wil begeleiden en capabel hiervoor is. Hopelijk is er de klik en heb je vertrouwen in hen. Ik verwacht echter dat dat lastig zou kunnen zijn. Op dit moment lijk je nog in een “beschadigde” toestand te zijn met te weinig vertrouwen in anderen. Dwz, geloof je dat de ander het goed met je voorheeft en inzicht heeft in wat goed voor je is?

Ga dat traject in met vertrouwen, en consolideer je huidige job (dat ie vrijwillig is maakt niets uit, job is een job) die je zeer duidelijk erg leuk vind! Geef jezelf de tijd en de veilige omgeving waarin je nu bent om jezelf als persoon te versterken en werk aan je zelfvertrouwen. Het niet afmaken van je vwo of anderszins zegt nml helemaal NIETS of jou of over je kwaliteiten, maar ALLES over je opleidingsinstituut! Imho, Als er iets wel makkelijk is , is het om enigszins gemotiveerde studenten dermate te enthousiasmeren dat ze als een razende los gaan in hun opleiding. Let maar eens op, studenten met een goede stageomgeving gaan als een malle. Of ze het nu halen of niet (niet iedereen is getalenteerd), ze gaan met een goed gevoel naar huis. Met richting in hun leven.

Veel werkgevers werken zo niet, er is een afrekencultuur met een bovenlaag die zaken in stand wil houden. Juist zij zijn degene die cursussen “agile” en “scrum” toe willen passen omdat zij dat zelf niet zijn. Blijf daar weg aub. Zelfs mensen met sociale skills branden daar af en gaan van arrenslede wat anders doen.

Je post alhier geeft waarschijnlijk meer feedback dan je aankunt, maar het was een slimme stap! Jij komt er zeker! En anders kom maar naar het zuidoosten zou ik zeggen haha!

[ Voor 4% gewijzigd door wowly op 15-05-2021 10:00 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

D33F schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Wat ik dan meestal jammer vind is dat zulke organisaties niet te vinden zijn in het zuiden van het land.
Jawel hoor. Is Maastricht zuidelijk genoeg? :+

https://www.job-flow.nl/werken-met-autisme/

wat betreft voordeel of nadeel: ik denk dat het wat genuanceerder ligt. Ik denk dat ik me aansluit bij degenen die het een nadeel vinden, maar het is wel goed om het in perspectief te zetten; bijna iedereen heeft wel een nadeel. Denk aan de persoon die communicatief heel sterk is maar die technisch wat achterblijft. Of degene die zowel technisch als communicatief sterk is maar tegelijkertijd wat slordig. Het gaat er dan om of het totaalplaatje werkbaar kan zijn.

Dat gezegd hebbende is het onderdeel van het opzetten van een goed team om dit binnen het team glad te strijken en iedereen zoveel mogelijk te laten doen waar hij goed in is. Ik ken meerdere voorbeelden waarbij mensen met autisme wat meer het technische werk doen en de wat meer communicatieve mensen technisch wat minder bijdragen maar juist communicatief een en ander regelen. Dan is er eigenlijk wat mij betreft maar 1 echt criterium: vooruit willen en wat voor elkaar willen krijgen. Wat namelijk niet werkt is iemand met autisme die daar bovenop ook nog eens steeds in een dwarsliggende "ja maar" modus zit. Dan heb je een giftige cocktail die niet werkt en die je ook niet met door samenwerking kunnen compenseren. Bij niet autistische mensen is dat natuurlijk ook vervelend maar bij mensen met autisme zit het nog meer in de weg omdat het de mogelijkheid tot elders compenseren onderuit haalt. Als ze besloten hebben dwars te liggen dan zijn ze er trouwens ook heel goed in :+

De opmerking over het schaap met de 5 poten herken ik tegenwoordig niet meer zo. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat er door het enorme gebrek geregeld schapen met 3,5 poot aangenomen worden.

[ Voor 74% gewijzigd door Yucon op 15-05-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee bijna een frisse week, ik heb diverse aanboden gekregen van gebruikers hier om o.a. mijn CV te reviewen. Laat maar komen of stuur gerust een PM.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 206724 op 23-05-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edit: publieke link weggehaald, stuur me een DM voor de CV

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 206724 op 23-05-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 28-05 08:27
Ik zou niet je cv zo publiek gooien, of op zijn minst zonder persoonsgegevens erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:37

TMC

[...]
Kan ik zelfstandig werken, in een team opereren. Ik vind natuurlijk van "wel", maar de bazen die ik heb gehad vonden dat niet altijd. Bedankt voor je opbouwende kritiek.

Geef je hier niet het antwoord?

Ik denk dat de markt de afgelopen 10 jaar wat professioneler is geworden. Men heeft dankzij agile/scrum werken een duidelijkere visie op hoe teams moeten opereren en wat er individueel van mensen verwacht wordt binnen dat team. Dat is niet alleen programmeren, maar ook samenwerken, feedback geven en krijgen en vooral communiceren. Geen enkel bedrijf heeft zin in een 'black box' van programmeurs waar je geen hoogte van kan krijgen en je moet hopen dat ze ooit doen wat jij wilt.

Het is duidelijk dat jij, vermoedelijk vanwege je autisme, moeite hebt met in een team opereren. Dat heb je al 2x gezegd in korte tijd. Daarnaast zijn jouw skills niet overtuigend genoeg om dit te compenseren.

Maar als je relatief ruime ervaring hebt met C/PHP enz. zou je gewoon een normale baan moeten kunnen krijgen. Maar dan heb je wel coaching nodig denk ik.

Het verhaal over je portoflio op Github zou ik even los laten. Dat is relevant wanneer je bij Google solliciteert, maar wanneer je bij een wat minder 'aansprekend' bedrijf werkt is dat niet nodig, en daar is ook genoeg vraag naar programmeurs.

[ Voor 7% gewijzigd door TMC op 24-05-2021 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 206724 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:33:
Edit: publieke link weggehaald, stuur me een DM voor de CV
Je hebt antwoord :). En het is in ieder geval voor een heel groot deel ook je CV. Het is echt bar en boos. En dat is goed, want dat betekent dat je gewoon heel veel kunt verbeteren. Maar zoals ook in de DM aangegeven; ik zou hier als ik jou was echt hulp bij zoeken want dit kost wel behoorlijk wat tijd omdat je kennelijk echt geen kaas hebt gegeten van CVs schrijven.

Verder zou ik serieus overwegen een opleiding te gaan doen. Anders ben ik bang dat je in deze vicieuze cirkel blijft hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 24-05-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Yucon schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:31:
Dat gezegd hebbende is het onderdeel van het opzetten van een goed team om dit binnen het team glad te strijken en iedereen zoveel mogelijk te laten doen waar hij goed in is. Ik ken meerdere voorbeelden waarbij mensen met autisme wat meer het technische werk doen en de wat meer communicatieve mensen technisch wat minder bijdragen maar juist communicatief een en ander regelen. Dan is er eigenlijk wat mij betreft maar 1 echt criterium: vooruit willen en wat voor elkaar willen krijgen. Wat namelijk niet werkt is iemand met autisme die daar bovenop ook nog eens steeds in een dwarsliggende "ja maar" modus zit. Dan heb je een giftige cocktail die niet werkt en die je ook niet met door samenwerking kunnen compenseren. Bij niet autistische mensen is dat natuurlijk ook vervelend maar bij mensen met autisme zit het nog meer in de weg omdat het de mogelijkheid tot elders compenseren onderuit haalt. Als ze besloten hebben dwars te liggen dan zijn ze er trouwens ook heel goed in :+
Het probleem is voor hem een combinatie van factoren. Met een volledig gebrek aan opleiding en heel weinig relevante ervaring zijn het eigenlijk alleen maar een beetje die typische kleine web dev bedrijfjes die geinteresseerd gaan zijn. En dat is nu juist voor iemand met dit soort issues waar je niet wil werken. Juist in grotere beter georganiseerde bedrijven kunnen ze je de ruimte geven om te focussen op de dingen waar je goed in bent. Kleine bedrijven moet je eigenlijk alles kunnen. Daarbij hebben ze geen zin, tijd en geld om extra begeleiding te geven.

Ik denk dat TS ook serieus moet gaan overwegen juist wel een opleiding te gaan doen. Of in ieder geval te kijken of dat mogelijk is.

Pagina: 1