Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen! (ja groeten doen we niet op GoT, sorry. I know.)

Ik weet aardig wat van laptops en pc's, maar heb de trends en ontwikkelingen qua modellen de laatste paar jaren een beetje langs me heen laten lopen en nu zit ik met het probleem dat ik in de markt ben voor een nieuwe laptop. Nee ik ben niet lui, maar ik heb een korte en bondige vraag (zou je niet zeggen gezien de lengte van deze TopicStart).

Het gaat om een vervanging voor mijn epische Lenovo ThinkPad X230. Prachtige laptop, tsja hij doet het prima met Windows 10 tot nu toe (hoewel.. daar heb ik pas sinds kort weer ervaring mee wegens een terug switch van Ubuntu > Windows 10, en had voorheen nog wel eens dat mijn USB poorten er mee kapten onder Windows 10).

De laptop in kwestie heb ik ooit tweedehands gekocht en toen was 'ie al wel 4 jaar oud gok ik zo. Maar we leven in 2021 en nu is 'ie echt oud, 9 jaartjes.

Vervanging is op termijn noodzakelijk denk ik, hoewel ik er momenteel nog niet al te veel aan wil denken. Maar het is goed vooruit te kijken.

Ik heb al een beetje gekeken wat bij mijn budget past (400-500 euro refurbished), en dan kom ik zo'n beetje uit bij de Thinkpad X260. ja, graag weer een ThinkPad X2XX serie. Waarom, lekker handzaam formaat (12,5 inch), supermakkelijk te onderhouden en gebouwd als een tank. Maar weet hier iemand of deze X260 nog wel de eer hoog houdt van vroeger... Want ik weet nog wel dat de Thinkpads relatief slechter zijn geworden over de jaren, of valt dat nou ook wel weer mee.....

Apple enz. is voor mij niet interessant. HP ook niet (slechte ervaringen mee). Hooguit Dell ofzo. Maar volgens mij wordt 't de X260. Anyhow... Iemand (andere Thinkpad fans) die me misschien het laatste duwtje in deze lastige keuze kunnen geven... Dankjewel :>

ps. als deze TopicStart te rommelig is dan herschrijf ik het verhaal. Maar volgens mij is mijn toch wel simpele verhaal redelijk overzichtelijk. Hellup...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De X260 is (net als je X230) gebouwd als een tank. Dus hierbij je laatste zetje. :P

HP en Dell zijn ook goede laptops, maar dan moet je wel de HP Elite- en ZBooks + Dell XPS en Precision hebben.

ProBook's en Latitudes zijn een klasse minder, maar wel redelijk stevig en makkelijker te repareren. (dan budget laptops)
Laten we het maar niet over Pavilion's hebben. ;)
Vostro's heb ik de laatste jaren niet in mijn handen gehad.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk daar heb ik wat aan, van een zendamateur zo te zien ook nog (pd2jk). Groeten van PA7S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flubbr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06-2021
Klinkt of je al besloten hebt voor de X260 te gaan.

Houdt het de eer hoog?
In mijn ogen niet, maar alsnog subjectief beter dan de rest.
Lijkt mij een prima keuze voor als je een nieuwere Thinkpad zoekt.

Des te "ouder" de Thinkpad, des te beter hij is.
Helaas krijg je er ook oude specs bij, ergens zal je een trade-off moeten maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Wat is precies de bottleneck die je nu tegenkomt waarom je een nieuwe wil? Dat ie 9 jaar oud is, is geen magische ontploffingsfactor. Wat doet de laptop niet, of niet meer, wat een nieuwe wel moet kunnen? Als je dat soort informatie toevoegt kunnen we je van nuttiger advies voorzien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt flubbr en MsG voor de snelle reacties.

@flubbr inderdaad die indruk heb ik ook. Maar wil graag weer iets wat weer 5 jaar meekan, net als mijn vertrouwde X230 dat ook heeft gedaan. En dan gewoon weer met Windows. Ubuntu kan me niet zo veel meer interesseren als vroeger.

@MsG de reden is dus dat ik weer een lap wil die 5 jr. meekan. En voor als deze X230 de magische rook loslaat ooit. Overigens is de laptop goed onderhouden, recent nog schoongemaakt, nieuwe koelpasta, betere WiFi-kaart, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou pas nadenken over een nieuwe laptop als het zover is. Tegenwoordig heb je met 1, hooguit 2 dagen wel weer iets nieuws.

Als er nog geen SSD in die x230 zit, zou ik dat doen. Scheelt echt een hoop. Eventueel nog 8GB of 16GB RAM (als dat nog niet gebeurd is).

Nu een opvolger zoeken voor een laptop die misschien nog 3 jaar meegaat, heeft niet zoveel zin. Over 3 jaar is die laptop helemaal niet aantrekkelijk meer. Overigens zijn volgens mij de meeste computers niet kapot, maar zijn ze gewoon verouderd als ze afgedankt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 08-05-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, en af en toe denk ik nu al eens dat mijn X230 verouderd aanvoelt. Maar dat is een gevoelskwestie. En inderdaad, tegenwoordig ligt er binnen een korte tijd een nieuwe refurbished ThinkPad op de mat, als ik de webshops zo zie.

Bedankt allemaal, ik weet even niet welke reactie ik als beste moet kiezen want ze zijn allemaal goed. Ik denk dat ik weer even kan na gaan denken hoe verder. Toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd SSD gebruiken indien je dit nog niet hebt. evt RAM uitbreiden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1