Leesbaarheid van titel kan beter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x Gotcha x
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-01 23:29
Mede-auteur:
  • TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:39

TijsZonderH

@TijsZonderH

URL:
nieuws: Noorse privacywaakhond wil Disqus AVG-boete geven van 2,5 miljoen euro

Originele titel:
“Noorse privacywaakhond wil Disqus AVG-boete geven van 2,5 miljoen euro”

Waarom niet onderstaande?
“Noorse privacywaakhond wil Disqus AVG-boete van 2,5 miljoen euro geven”

Ik vind de volgorde van woorden in de originele titel niet logisch lezen, alsof ‘geven’ een beetje op een willekeurige plek is geplaatst.

Als je héél puntje precies bent, zou je met deze volgorde van woorden zelfs kunnen beweren dat er staat dat die privacywaakhond aan Disqus een AVG-boete wil geven en dat de boete eigendom is van “2,5 miljoen euro” (zit geen logica in, ik weet het).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:39

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Ik vind het nogal vergezocht en zie ook niet echt een probleem met de leesbaarheid als ik heel eerlijk ben. Een werkwoord kan prima aan het eind van de zin maar ik zal morgen eens aan @Delpozo vragen of het goed of fout is.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
Volgens mij is 'van 2,5 miljoen euro' hier een bijvoeglijke bepaling. Volgens Wikipedia is dat is
een woordgroep die iets zegt over een direct volgend of voorafgaand element, meestal een zelfstandig naamwoord
Daarbij vind ik de keuze van @x Gotcha x dus mooier, omdat daar de bijvoeglijke bepaling daadwerkelijk direct volgt op het element waar het over gaat. Als je de zin gaat ontleden vind ik de tweede keuze dan ook duidelijker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Carpento op 10-05-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x Gotcha x
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-01 23:29
TijsZonderH schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:50:
Ik vind het nogal vergezocht en zie ook niet echt een probleem met de leesbaarheid als ik heel eerlijk ben. Een werkwoord kan prima aan het eind van de zin maar ik zal morgen eens aan @Delpozo vragen of het goed of fout is.
Het is wat mij betreft geen kwestie van goed of fout, zo erg is het allemaal niet. Het is meer bedoeld als feedback om de titel makkelijker leesbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:01
Vind het wel erg vergezocht.
Moest het eerst eens 5 of 6 keer lezen voor ik het verschil zag eerlijk gezegd.

Zou niet weten waarom de ene leesbaarder zou zijn dan de andere.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 11:20
mwah, titels van artikelen zijn hier wel vaker onduidelijk te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• debroervanhenk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 18:29
Het is een beetje een anglicisme. Het is niet echt fout, maar de ‘AVG-boete van 2,5 miljoen euro’ is één ding, dus het leest niet echt lekker als dat uit elkaar wordt getrokken door er een werkwoord tussen te zetten. Dat doe je eigenlijk alleen bij hele lange zinnen als het werkwoord te ver weg zou gaan staan, maar dat is hier duidelijk niet aan de orde.
Pagina: 1