Onbekende (mantel)buis in kruipruimte. Waarvan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Voor het plaatsen van een mantelbuis met elektra kabel richting de schuur heb ik vanuit de kruipruimte een gat onder de fundering doorgegraven.

Ik had verwacht dat het simpelweg een kwestie was van de aarde weggraven voor fundering maar er bleek een zwarte laag cement/beton onder de eerste centimeter aarde te zitten.
Geen idee waar dat spul voor is of vandaan komt maar gezien het feit dat het nogal grillige van vorm is en de dikte steeds varieerde leek het me gemorst beton bij de bouw of zoiets en niet iets constructiefs dus weg ermee! :P

Bij het weghakken daarvan kwam ik echter een zwarte kunststof (mantel)buis tegen:
(nog een geluk dat ik met hamer en beitel bezig was en niet mijn boorhamer ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0GPTi_b8Qfz4xwiaX6bgk5v59M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cCouHzBqzIMqUx8knRNVD5zA.jpg?f=user_large

Het is een beetje zacht aanvoelend kunststof, geen pvc maar eerder PP.
Diameter is ongeveer 2 á 3 cm.

Nu heb ik echter geen idee waar deze buis van kan zijn. :?
Hopelijk herkent iemand dit ding. Of heeft enig idee wat het kan zijn?

Hij loopt richting de hoek van het huis aan de achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj6DcH_nctBoWCu0cwHQnN8XrPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b2G29QGNX8MNwDEFgHgAhuhu.jpg?f=user_large

En gaat daar naar buiten neem ik aan.

Ik dacht eerst aan de coax kabel omdat er buiten op straat iets verderop een Ziggo wijkkast staat maar de daadwerkelijke coax kabel komt vanaf de voorkant van het huis mijn meterkast binnen.

Er zit in die hoek van het huis verder ook niets wat ik aan deze buis kan linken.

Alle reacties

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:49

Exigence

dnkroz

Waterleiding?

• lSltAlKeR
  • Laatst online: 05-12 15:40

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Wat is het bouwjaar van het huis?

Klic opvragen bij het kadaster?

Speedtouch freak

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12 22:16

Nhz

Ik vind het wel dapper dat je zomaar je fundering gaat ondergraven. Waarom niet op de juiste plek een zuiver rond gaatje boren?

Groetjes

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-12 09:34
Yup, denk t ook. Tyleen waterleiding.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25
Nhz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:49:
Ik vind het wel dapper dat je zomaar je fundering gaat ondergraven.
Als je huis stevig op 40m fundering staat dan staat hij ook stevig op 39.8m fundering (-0.5%).

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12 22:16

Nhz

Rukapul schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Als je huis stevig op 40m fundering staat dan staat hij ook stevig op 39.8m fundering (-0.5%).
Ik zeg ook niet dat het niet stevig is, met dapper bedoelde ik meer dat hij zich onnodig (rot)werk op de hals gehaald heeft. Een gaatje boren lijkt mij veel makkelijker dan een stuk fundering ondergraven.

Als je overigens regelmatig water in je kruipruimte hebt kan zo'n gegraven gaatje ook al snel de draagkracht over een grotere oppervlakte verminderen.

Groetjes

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44
Vliegvlug schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:13:
(...) maar er bleek een zwarte laag cement/beton onder de eerste centimeter aarde te zitten.
Geen idee waar dat spul voor is of vandaan komt maar gezien het feit dat het nogal grillige van vorm is en de dikte steeds varieerde leek het me gemorst beton bij de bouw of zoiets en niet iets constructiefs dus weg ermee! (...)
bij de huizen in onze wijk hebben ze eerst een dun laagje beton of cement gelegd, voordat ze de bewapening en bekisting van de fundering hebben aangelegd. ik vermoed dat dat hetzelfde is.

de slang die je aantreft, zou ook een van de slangen kunnen zijn van de wateraanvoer tijdens de bouw. volgens mij hebben ze die bij ons in de wijk ook niet weggehaald

[ Voor 11% gewijzigd door burnedhardware op 08-05-2021 09:12 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:54
Ik heb ze vroegah een keer een telefoonkabel kapot zien graven, het stukje koper waar de hele straat op zat. Die zag er ook zo uit, maar dan in 2 stukken en heel veel losse uitstekende draadjes :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:46

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

De bouwer heeft op slinkse wijze wat afval onder de grond gestopt...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:13
ElMacaroni schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:13:
De bouwer heeft op slinkse wijze wat afval onder de grond gestopt...
Dat beton is de werkvloer waarop de fundering gemaakt wordt en die leiding is misschien een bouwwateraansluiting, niks slinks aan.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:03

Freakie1NL

Grote Baas

Kan je niet zien waar hij vandaan komt. Zou met deze diameter en uiterlijk best tyleen waterleiding kunnen zijn.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
lSltAlKeR schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:27:
...
Klic opvragen bij het kadaster?
Toevallig al gedaan en daar staat geen enkele buis in die hoek.

Alle zwarte dingen en tekst in de tekening is van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drOTZNJsNdZCtNlYenZWrfX_ex4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/txpFVE7e6PDC2YY1Pq4U85Y3.jpg?f=user_large

Die groene lijn die het huis van de zijkant benaderd kan ik ook niet plaatsen, is een ziggo kabel volgens kadaster, maar die komt ook vanaf de voorkant van het huis in de tekening. En dat laatste lijkt me te kloppen want er komt een hele dikke grijze mantelbuis vanaf de voorkant van het huis richting de meterkast waarin de ziggo + kpn kabel zitten.

onderstaande foto is met de rug naar de voorkant van het huis genomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7mjsHF6HRIlNle_De06dJAB2NE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IpOzcziDsLf48gIF4Jc6TR90.jpg?f=user_large
Van links naar rechts
  • Elektriciteit (zwart)
  • gas (geel)
  • Ziggo+KPN (grijs)
  • Water (grijs)

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-12 10:30
Zoals @D.deJong al zegt, grote kans op een oude bouwaansluiting.
Die is tijdelijk en zal niet op de klicmelding terugkomen. De aansluiting is na de bouw dan ook weggehaald.
Maar dat is theorie. Tenzij je het einde van de buis gaat zoeken zou ik er lekker af blijven.

Ook op klicmelding staan vaak leidingen niet goed (en heel soms compleet vergeten).

Het beton is standaard als werkvloer. Bekisting e.d. moet ook ergens stevig op staan en afgeschoord kunnen worden.
Is meestal ergens rond de 5cm. (Soms wat dunner of dikker doordat rechtstreeks op het zand gestort word.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
burnedhardware schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:11:
de slang die je aantreft, zou ook een van de slangen kunnen zijn van de wateraanvoer tijdens de bouw. volgens mij hebben ze die bij ons in de wijk ook niet weggehaald
Bij ons ligt onder de oprit nog de elektriciteitskabel en wateraanvoer die ze hebben gebruikt bij de bouw. Ze hebben op onze oprit namelijk de meterkast van de bouw neergezet met 2 kranen. Ik kan me niet voorstellen dat ze die kabel helemaal hebben terug getrokken. Ik vermoed dat die alleen zijn afgedopt en eventueel bij de verdeelstations zijn afgekoppeld (als dat kan).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 14:01
Rukapul schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Vooral als ie op palen staat, maakt het nog minder uit. Liever poer ik een kabel onder de werkvloer van de fundering door (grond, en kan van buitenaf) ipv dat ik door 40 cm beton ga boren op een onhandige plek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nhz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:49:
Ik vind het wel dapper dat je zomaar je fundering gaat ondergraven. Waarom niet op de juiste plek een zuiver rond gaatje boren?
Dit huis staat op heipalen en zover ik begrepen heb steunt de fundering daar weer op en niet op de onderliggende grond.

Op een andere plek kan ik nu al onder de fundering door omdat de aarde van de kruipruimte daar zodanig verzakt is dat er een spleet is ontstaan.

En een gat boren van minimaal 55mm leek me veel meer gedoe en moeite dan onder de fundering door, zeker als je schuin naar beneden wilt boren. Plus kans dat je nog wapening tegen komt.
De aarde van de kruipruimte ligt maar iets van 5cm boven de onderkant van de fundering dus graven was echt veel minder moeite dan gaan boren. :)

• naftebakje
  • Laatst online: 06-12 18:25
In BE zou ik zeggen de socarex (aanzuigleiding) van de regenwaterput.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 12:50

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Kan je hem niet gewoon doorknippen om te zien wat er in zit?

You are NIJL-ed!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
naftebakje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:56:
Ik blijf telkens weer nieuwe zaken leren van onze Zuiderburen, je had me moeten zien toen iemand eens begon over mazout tegen me :? .

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
burnedhardware schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:11:
[...]

bij de huizen in onze wijk hebben ze eerst een dun laagje beton of cement gelegd, voordat ze de bewapening en bekisting van de fundering hebben aangelegd. ik vermoed dat dat hetzelfde is.

D.deJong schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Dat beton is de werkvloer waarop de fundering gemaakt wordt en die leiding is misschien een bouwwateraansluiting, niks slinks aan.
Morelleth schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:16:
Zoals @D.deJong al zegt, grote kans op een oude bouwaansluiting.
Die is tijdelijk en zal niet op de klicmelding terugkomen. De aansluiting is na de bouw dan ook weggehaald.
Maar dat is theorie. Tenzij je het einde van de buis gaat zoeken zou ik er lekker af blijven.

Ook op klicmelding staan vaak leidingen niet goed (en heel soms compleet vergeten).

Het beton is standaard als werkvloer. Bekisting e.d. moet ook ergens stevig op staan en afgeschoord kunnen worden.
Is meestal ergens rond de 5cm. (Soms wat dunner of dikker doordat rechtstreeks op het zand gestort word.
Dank voor de verklaring waar dat laagje beton in de kruipruimte vandaan komt.
Dacht eerst dat het misschien beton was wat onder uit de bekisting was gelopen bij het storten van de fundering omdat ze dat direct op zand deden, maar eerst een werkvloer maken is wel logischer ja, zeker om de bekisting vast te kunnen zetten.
Kwam al een spijker in het betonlaagje tegen, waarschijnlijk is het hout van de bekisting daar dan mee vastgezet.

En dat de buis die ik gevonden heb een oude waterleiding van de bouw is geweest klink ook aannemelijk. Gezien het feit dat die leiding in die bouwvloer gestort zit is het ook niet meer achteraf te verwijderen dus dan is laten zitten de enige optie.

Hij zit verder niet in de weg dus laat ik ‘m gewoon zitten.
Als ik weer in de kruipruimte ben voor het plaatsen van de mantelbuis zal ik eens kijken of ik die zwarte buis ergens verderop uit de betonrand zie komen, met een beetje geluk is ie daar afgeknipt en weet ik zeker dat het een oude leiding is.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:56:
Wij hebben geen regenwaterput, hwa is direct op het riool aangesloten dus die buis zal dan wel geen aanzuigleiding zijn. “socrarex” had ik nog nooit van gehoord. :D

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:13
@Vliegvlug
Je kan de tyleen ook gaan gebruiken als mantelbuis, buiten ook op graven en beide zijde op de gewenste lengte afzagen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@D.deJong Zou een optie zijn ware het niet dat die buis de verkeerde kant op gaat en te klein is. Er komt een 50mm mantelbuis richting de schuur voor 2x ymvk-as plus een netwerkkabel.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:18
Vliegvlug schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:58:
@D.deJong Zou een optie zijn ware het niet dat die buis de verkeerde kant op gaat en te klein is. Er komt een 50mm mantelbuis richting de schuur voor 2x ymvk-as plus een netwerkkabel.
Water laten lopen in huis en kijken of de temperatuur daalt van de leiding,
Leidingzoeker voor mocht er iets elektrisch doorlopen.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-11 10:38
Je zou met een metaaldetector en/of leidingdetector kunnen vastellen of het een kuntstof buis is of een metalen buis. Sommige metaaldetectors kunnen het verschil meten tussen Ferro en Nonferro metalen (heb er zelf zoeken gemaakt). Volgens mij zijn er ook leidingdetectoren die netspanning kunnen detecteren. Met een zender/porto en bijbehorende omtvanger zou je ook een leiding volgen die je signaal enigszins geleid/doorgeeft.
Pagina: 1