''Reset this PC'' gebruikt nu geen BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik heb de 'Reset this PC' optie aangeklikt, waarbij ik alles wilde verwijderen en Windows local wilde herinstalleren. Nadat het voorbereidingsbalkje op 100% was ging het beelscherm op zwart (het systeem draaide nog wel). Na zo'n 30 minuten zonder enig effect heb ik de PC opnieuw opgestart maar ik heb nog steeds geen enkel beeld, terwijl het systeem wel aan gaat. Ik kom niet eens de BIOS in! Ook het inpluggen van een andere SSD heeft niet gewerkt. Iemand enig idee wat er aan de hand is en wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Als je niet eens tot aan het BIOS scherm komt, dan is er iets aan de hand met de hardware. Wel toevallig dat dit precies gebeurt nadat je het OS opnieuw laat installeren. Het is Windows 8 neem ik aan?

Je kan de voeding ontkoppelen en de aan/uit knop enkele seconden ingedrukt houden. Vervolgens sluit je alleen het minimaal noodzakelijke aan. Dus moederbord + CPU en koeler, 1 RAM module, videokaart als je geen geïntegreerde graphics hebt en de powerbutton. Al het andere koppel je los. Wie weet dat je systeem dan wel POST en kan je vanaf daar verder uitsluiten wat er aan de hand is.

BIOS resetten kan ook als je moederbord een hardware matige optie daarvoor heeft, bijvoorbeeld een jumper of BIOS-reset button. In sommige gevallen kan je het BIOS resetten door de PC aan te zetten zonder CMOS batterij, vervolgens uitschakelen en met batterij weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Baardhaas schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:26:
Als je niet eens tot aan het BIOS scherm komt, dan is er iets aan de hand met de hardware. Wel toevallig dat dit precies gebeurt nadat je het OS opnieuw laat installeren. Het is Windows 8 neem ik aan?

Je kan de voeding ontkoppelen en de aan/uit knop enkele seconden ingedrukt houden. Vervolgens sluit je alleen het minimaal noodzakelijke aan. Dus moederbord + CPU en koeler, 1 RAM module, videokaart als je geen geïntegreerde graphics hebt en de powerbutton. Al het andere koppel je los. Wie weet dat je systeem dan wel POST en kan je vanaf daar verder uitsluiten wat er aan de hand is.

BIOS resetten kan ook als je moederbord een hardware matige optie daarvoor heeft, bijvoorbeeld een jumper of BIOS-reset button. In sommige gevallen kan je het BIOS resetten door de PC aan te zetten zonder CMOS batterij, vervolgens uitschakelen en met batterij weer aanzetten.
Ik heb de monitor uiteindelijk direct in het moederbord gestopt i.p.v. in de videokaart. Toen kreeg ik gelukkig wel beeld!