Krassen op de laminaat vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:56
Situatie:
Ik heb op de laminaatvloer in de woonkamer een aantal krassen.

Oorzaak:
Toen ik hier kwam wonen heb ik een stofzuiger gekocht waarvan ik later heb ontdekt dat hij niet geschikt was voor mijn type ondergrond. Toen was het al te laat. Op meerdere plekken lichte krassen.

Wat ik al geprobeerd heb:
Olijfolie erover, en dan is het een paar maanden niet meer zichtbaar. Helaas komt het later weer terug

Wat ik nu wil proberen:
YouTube: Needum ® Laminaat Reparatieset Instructievideo

Met gesmolten was erover......

Ik ben benieuwd hoe andere Tweakers hiermee om gaan? Tips?

NB: ja ik heb nu een laminaatvriendelijke stofzuiger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
dit gaat niet het gewenste effect hebben, maar je kan het altijd proberen :)

je gaat uiteindelijk toch paar planken moeten vervangen (of, als hij er al tijd ligt, hele ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Zijn er dan zo weinig mensen die krassen hebben (gehad?) op de laminaatvloer. Ik had wel meer reacties verwacht.

Nu maar eens mijn reactie, ik heb inmiddels een laminaat reparatieset gebruikt. Eigenlijk de duurst mogelijk die ik kon vinden (60 euro). Het principe is vrij eenvoudig. Je smelt wax met iets dat nog het meest lijkt op een elektrische soldeerbout. De wax die je smelt heb je in verschillende kleurtjes dus je kan lekker mengen tot je het juiste kleurtje hebt.

PRO's:
Voor plekken in mijn laminaat waar er putjes waren, deukjes heb ik het eigenlijk mooi kunnen camoufleren. Op afstand zie je het een stuk minder.

CON:
Voor oppervlakkige krasjes vind ik het best tegenvallen. Hiervoor lijk je toch meer baat te hebben bij olijfolie, jammer alleen dat als je een paar keer je vloer hebt schoongemaakt de olijfolie weg is en je kras terug.

Ik ga eens verder kijken, wellicht hardwax op mijn laminaat om wat oppervlakkige krasjes weg te halen?

Word vervolgd :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:19

PB-powell

Mr. Laziness

Tsja wij hebben ook krassen in onze laminaatvloer, ook een paar goede lange en diepe, maar als je er niet expliciet op let zie je ze niet. Wij doen er daarom niets mee ook omdat het een vloer is en krassen/slijtage daar toch deels bij horen. En zeker nu we een zoon hebben van 6 maanden zal het aantal krassen van speelgoed e.d. alleen maar toenemen, als we dat constant moeten gaan verbergen/oppoetsen houden we geen tijd meer over voor andere dingen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
PB-powell schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:19:
Tsja wij hebben ook krassen in onze laminaatvloer, ook een paar goede lange en diepe, maar als je er niet expliciet op let zie je ze niet. Wij doen er daarom niets mee ook omdat het een vloer is en krassen/slijtage daar toch deels bij horen. En zeker nu we een zoon hebben van 6 maanden zal het aantal krassen van speelgoed e.d. alleen maar toenemen, als we dat constant moeten gaan verbergen/oppoetsen houden we geen tijd meer over voor andere dingen.
En dit dan?

https://www.allesvoorpark...k-krassen-uit-mijn-parket

https://www.allesvoorparket.nl/woca-onderhoudsolie-naturel in combinatie met

Staalwol?

======
Ben het met je eens dat als je er niet op let dat ze ook niet echt opvallen. Meerdere in mijn familie/ kenniskring vinden dat ik mij wat aanstel. Dit is weer zo'n dwangmatig trekje van mij denk ik. Ik ben jaloers hoe jij ermee om gaat. Doe je goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
We kunnen niet beoordelen van een afstand hoe erg de krassen zijn. Het blijft een gebruiksobject. De laatste twee producten die je aanhaalt zijn meer gericht op houten vloeren zoals parket dan laminaat.

Ik weet niet wat voor een kleur laminaat je hebt maar ik heb donker liggen, en daar zaten dus wat diepe witte krassen in. Die heb ik weer donker gemaakt met een viltstift. Blijft alweer paar jaar opzitten. En je ziet amper verschil. Wellicht een bruine viltstift proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:19

PB-powell

Mr. Laziness

@MetalSonic hoe ieder er mee om gaat is aan hem/haar zelf :) als het jou stoort moet je er zeker wat aan doen. Als het diepe krassen zijn die opvallen dan kan je proberen ze weg te werken met wax of andere huishoudmiddeltjes. Wat @vinpower zegt is misschien ook nog een simpele oplossing?
Maar houdt er rekening mee dat de kans op nieuwe krassen altijd aanwezig is.

En als niets werkt is het of accepteren, of een nieuwe vloer :+

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:07

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

MetalSonic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:13:
Zijn er dan zo weinig mensen die krassen hebben (gehad?) op de laminaatvloer. Ik had wel meer reacties verwacht.
Tsja, het is een vloer, gebruiksgoed. Het slijt, we lopen er op met zand aan onze schoenen, onze honden met lange nagels ook.

(overigens al lang afgestapt van laminaat op de begane grond).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
vinpower schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:36:
We kunnen niet beoordelen van een afstand hoe erg de krassen zijn. Het blijft een gebruiksobject. De laatste twee producten die je aanhaalt zijn meer gericht op houten vloeren zoals parket dan laminaat.

Ik weet niet wat voor een kleur laminaat je hebt maar ik heb donker liggen, en daar zaten dus wat diepe witte krassen in. Die heb ik weer donker gemaakt met een viltstift. Blijft alweer paar jaar opzitten. En je ziet amper verschil. Wellicht een bruine viltstift proberen?
Weet je nog welke viltstift je waar hebt gekocht? Ik heb ook donker laminaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Polijst- en schuurmiddelen gaan op een laminaatvloer natuurlijk niet werken, je schuurt hooguit de print eraf. Of je moet een witte vloer mooier vinden dan een gekraste vloer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48
Krassen proberen op te knappen maakt het meestal alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50
Laminaat is kei-en-keihard. Om krassen te voorkomen. Als je ze toch hebt: lekker laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
MetalSonic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Viltstift van me dochter :P we hebben donkergrijze vloer dus een grijze viltstift gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]
Wat voor vloer ligt er bij jou in? Tussen de verschillende gebruiksklassen zit behoorlijk wat kwaliteitsverschil. De goedkoopste laminaatvloeren zijn eigenlijk alleen geschikt voor licht gebruik zoals op zolders en slaapkamers, de duurdere vloeren gaan zelfs tot zwaar commercieel gebruik zoals kantoren en winkels en daar krijg je echt niet zomaar krassen op door een stofzuiger. Het is daarmee ook zaak dat je in je woonkamer niet de allergoedkoopste vloer legt gezien de grotere kans op beschadigingen en slijtage.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
mcDavid schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Polijst- en schuurmiddelen gaan op een laminaatvloer natuurlijk niet werken, je schuurt hooguit de print eraf. Of je moet een witte vloer mooier vinden dan een gekraste vloer :P
Nee liever niet. Bedankt voor deze inhoudelijke reactie dat valt dus af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
MadMarky schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Wat voor vloer ligt er bij jou in? Tussen de verschillende gebruiksklassen zit behoorlijk wat kwaliteitsverschil. De goedkoopste laminaatvloeren zijn eigenlijk alleen geschikt voor licht gebruik zoals op zolders en slaapkamers, de duurdere vloeren gaan zelfs tot zwaar commercieel gebruik zoals kantoren en winkels en daar krijg je echt niet zomaar krassen op door een stofzuiger. Het is daarmee ook zaak dat je in je woonkamer niet de allergoedkoopste vloer legt gezien de grotere kans op beschadigingen en slijtage.
Vloer is nog van de vorige eigenaar of degene daarvoor. geen idee welke klasse het is. Voor mijn huidige probleem maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
PB-powell schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:57:
@MetalSonic hoe ieder er mee om gaat is aan hem/haar zelf :) als het jou stoort moet je er zeker wat aan doen. Als het diepe krassen zijn die opvallen dan kan je proberen ze weg te werken met wax of andere huishoudmiddeltjes. Wat @vinpower zegt is misschien ook nog een simpele oplossing?
Maar houdt er rekening mee dat de kans op nieuwe krassen altijd aanwezig is.

En als niets werkt is het of accepteren, of een nieuwe vloer :+
Wat voor wax kan je aanraden dan en of watvoor huismiddelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:59
We hebben hout beneden, laminaat boven, houten ( geverfde) trap en... een heel speelse hond :+ . Dus letterlijk overal krassen en op de trap putjes. Maar we storen ons er gewoon niet aan. Laminaat zie je alleen als het licht er goed op valt en de houten vloer beneden krijgt er wel wat karakter van als die een beetje "geleefd"er uit ziet.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Wax raad ik niet aan, tijdje mee gewerkt bij een teakmeubel zaak als stagair. Leuk idee maar super hard is het ook niet echt, als je daar elke dag overheen loopt. Daarnaast komt het je vloer niet ten goede als je de boel met stoom aantrekt.

Wax is tevens lastig af te werken en moet bijna altijd geschuurd of gekrapt worden.

Makkelijkste is nog om het laminaat opnieuw te leggen en de lelijke delen onder de bank te leggen met wat extra delen mocht het niet uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beste oplossing als je niet om de krassen heen kan/wil kijken is een vloerkleed.

Alternatief is de boel vervangen (aantal planken of de hele vloer).

Een reparatie van de krassen zal altijd zichtbaar zijn.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Bedankt voor alle verschillende reacties ik denk dat ik nog een ding probeer en dat is met een "laminaat stift". Ik heb donker laminaat met best veel verschillende motieven. Dus ik kijk bij een klein stukje laminaat hoe dat uit pakt.

Omdat ik de komende maanden/ jaren ook nog andere dingen voor mijn appartement doe zet ik het vervangen van de laminaat vloer nog wat verder op de agenda. dat zal ik dan moeten laten doen door een bedrijf dus dat gaat ook wat kosten. Ben er zelf helasa niet handig genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:13
MetalSonic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:15:
Bedankt voor alle verschillende reacties ik denk dat ik nog een ding probeer en dat is met een "laminaat stift". Ik heb donker laminaat met best veel verschillende motieven. Dus ik kijk bij een klein stukje laminaat hoe dat uit pakt.

Omdat ik de komende maanden/ jaren ook nog andere dingen voor mijn appartement doe zet ik het vervangen van de laminaat vloer nog wat verder op de agenda. dat zal ik dan moeten laten doen door een bedrijf dus dat gaat ook wat kosten. Ben er zelf helasa niet handig genoeg voor.
Je hebt een donkere vloer, ik heb ook een donkere vloer en wat ik gebruik om een sporadische kras weg te werken in de vloer is bijenwas, je kan het proberen en suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Zapp-it schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Je hebt een donkere vloer, ik heb ook een donkere vloer en wat ik gebruik om een sporadische kras weg te werken in de vloer is bijenwas, je kan het proberen en suc6.
wil ik best eens proberen. Ik heb dat nog nooit besteld. Wat kan je hiervoor waar kopen? (DM mag ook) merci

https://www.deonlinedrogi...jenwas-naturel-500ml.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.deonlinedrogist.nl/res/pr82425/wowm/270-270/wiertz-bijenwas-naturel-500ml.jpeg

Gebruik je dan zoiets?

[ Voor 23% gewijzigd door MetalSonic op 29-05-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:13
MetalSonic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:35:
[...]

wil ik best eens proberen. Ik heb dat nog nooit besteld. Wat kan je hiervoor waar kopen? (DM mag ook) merci

https://www.deonlinedrogi...jenwas-naturel-500ml.jpeg

[Afbeelding]

Gebruik je dan zoiets?
Nee deze bijenwas gebruik ik https://www.kruidvat.nl/kruidvat-protect-bijenwas/p/29520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
thanks, niet op voorraad nu maar ff aangemeld voor als hij er weer is dan ga ik het proberen
zal vast beter zijn dan olijfolie en anders zie ik het snel genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05 22:45
Ik ga nog eens aan de slag met matte Osmo hardwax. Speciaal om massief houten vloeren een harde eindlaag te geven. Wordt gebruikt door bedrijven.

Zelf gebruikt om een zachte multiplex vloer een harde eindlaag te geven en krassen weg te halen.
Belangrijk was:
-Uiteraard dekkend aanbrengen maar wel zo dun mogelijk. Beter na een week nog een keer.
-Goed ventileren, niet chemisch maar waxen met een oplosmiddelen stinken. Dat geld voor elke sorry verf, ook op waterbasis. Maar Osmo wax stinkt gewoon meer.

Niet met chemische producten schoonmaken naderhand. HG vloer reiniger enz. Zie osmo site.

Binnenkort zal ik een testje doen met het restant wat ik heb. Ons donkere laminaat is ook al wat lelijk. Houd jullie op de hoogte!

[ Voor 16% gewijzigd door StormRider op 19-05-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
StormRider schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:35:
Ik ga nog eens aan de slag met matte Osmo hardwax. Speciaal om massief houten vloeren een harde eindlaag te geven. Wordt gebruikt door bedrijven.

Zelf gebruikt om een zachte multiplex vloer een harde eindlaag te geven en krassen weg te halen.
Belangrijk was:
-Uiteraard dekkend aanbrengen maar wel zo dun mogelijk. Beter na een week nog een keer.
-Goed ventileren, niet chemisch maar waxen met een oplosmiddelen stinken. Dat geld voor elke sorry verf, ook op waterbasis. Maar Osmo wax stinkt gewoon meer.

Niet met chemische producten schoonmaken naderhand. HG vloer reiniger enz. Zie osmo site.

Binnenkort zal ik een testje doen met het restant wat ik heb. Ons donkere laminaat is ook al wat lelijk. Houd jullie op de hoogte!
Hoe kan je oppervlakkige krassen weghalen dan? Dan gebruik je dus Osmo? en dan incombinatie met een doek en dan inwrijven?

Bedankt voor je reactie btw, ik zal er eens naar kijken. Voorlopig doet bijenwas btw wonderen. Al voor diverse ondergronden gebruikt. Van een houten tafel tot een stuk laminaat. En het ruikt nog lekker ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57
MetalSonic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:15:
Een laminaatvloer leggen is echt doodsimpel. Het enige wat nodig is, is een legsetje en 2 handen. Youtube uitlegfilmpjes genoeg (ff kijken hoe je laminaat klikt (van links naar rechts, boven naar onder, etc) en gaaaan!

Maar als je toch je vloer gaat vervangen, kies dan een klik pvc-tje, is sterker en stiller om op te lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
MetalSonic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:23:
[...]

wij hebben eens een setje bij de lidl gekocht, in 4 tinten, erg handig om in huis te hebben
zou zoeken op houtkleurige permanente marker oid geheid dat Amazon dat soort spul ook heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
MetalSonic schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:38:
Situatie:
Ik heb op de laminaatvloer in de woonkamer een aantal krassen.

Oorzaak:
Toen ik hier kwam wonen heb ik een stofzuiger gekocht waarvan ik later heb ontdekt dat hij niet geschikt was voor mijn type ondergrond. Toen was het al te laat. Op meerdere plekken lichte krassen.

Wat ik al geprobeerd heb:
Olijfolie erover, en dan is het een paar maanden niet meer zichtbaar. Helaas komt het later weer terug

Wat ik nu wil proberen:
YouTube: Needum ® Laminaat Reparatieset Instructievideo

Met gesmolten was erover......

Ik ben benieuwd hoe andere Tweakers hiermee om gaan? Tips?

NB: ja ik heb nu een laminaatvriendelijke stofzuiger :+
Wij hebben dit ook gehad. Bij werkzaamheden is er een kleine maar diepe kras ontstaan, en ook op een goed zichtbare plek. door de leverancier laten herstellen met van die wax. Hadde we dat maar niet gedaan. Zeer tegenvallend resultaat. Je ziet het nu nog veel erger dan voorheen. Echt niet mooi. Uiteindelijk hebben we een deel van de vloer opgepakt en de planken gewisseld zodat de kras op een andere plek ligt en minder zichtbaar is.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Sparkiee schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Wij hebben dit ook gehad. Bij werkzaamheden is er een kleine maar diepe kras ontstaan, en ook op een goed zichtbare plek. door de leverancier laten herstellen met van die wax. Hadde we dat maar niet gedaan. Zeer tegenvallend resultaat. Je ziet het nu nog veel erger dan voorheen. Echt niet mooi. Uiteindelijk hebben we een deel van de vloer opgepakt en de planken gewisseld zodat de kras op een andere plek ligt en minder zichtbaar is.
een wax/ olie of wat dan ook zal de kras camoeflereren maar valt bij sommige tijdstippen als de zon er op een bepaalde manier op staat juist weer meer op via een kleine "vlek"...

Iemand eerder in dit topic zei dat volgens mij al, en dat hij daarom meer de krassen op de zolder accepteerde. Of het nou bezoek is die iets te enthousiast iets rondschuift of een steentje die onder een stoen blijft plakken etc. Krassen komen er sowieso wel.

Eigenlijk werkt het camoefleren bij sommige krasjes goed terwijl je het bij andere denk ik beter kan accepteren.

Vervangen van de vloer is uiteraard de moooiste oplossing maar dan moet je meubels schuiven, dingen op maat zagen etc etc vrij kostbare en tijdrovende klus. :+
Pagina: 1