Samenvatting: mobo vervangen, sindsdien loopt Linux steeds vast, maar onder Windows is er niks aan de hand. Hoe de oorzaak te achterhalen?
Hi, ik wil overstappen op een mATX kast, geen bakbeest van een computer meer in de kamer. De computer werkte geheel probleemloos. Om te beginnen heb ik mijn AMD B450-chipset moederbord van MSI vervangen door een mATX bord van Asrock. De ASRock B550M Pro4. Overige componenten ongewijzigd.
Sindsdien loopt Linux (Mint 20.1 en Ubuntu 21.04) steeds vast. Direct vanaf dag 1. Na enkele minuten, soms pas na wat langere tijd, loopt de window manager vast. Ik doe dan verder geen intensieve taken, een beetje in de browser of verkenner rommelen. Ik kan de muis wel blijven bewegen, maar ergens op klikken heeft geen effect meer. Geen grafische artefacts. Temperaturen van de pc zijn in orde.
Onder Windows 10 werkt alles prima, geen enkele crash.
Hoe kan ik de oorzaak achterhalen, hoe moet ik te werk gaan?
Wat heb ik al gedaan?
- Mint opnieuw installeren. Homedir behouden maar vantevoren alle verborgen configuratiebestanden verwijderd, om echt met een schone lei te beginnen
- Ubuntu 21.04 (met Wayland) geïnstalleerd. Zelfde probleem
- Slechts 1 i.p.v. 2 geheugenmodules in het systeem. Beide modules individueel gebruikt
- SATA-kabel verwisseld
- Onder Windows CPUz, Novabench en PCMark gedraaid. Geen vastlopers en geeft normale testresultaten
- BIOS update
Systeem
- Mobo ASRock B550M Pro4
- AMD Ryzen 5 3600
- Scythe Mugen 5 PCGH
- 2x 8GB Crucial Ballistix Sport DDR4 - 3200
- graphics MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
- SSD Samsung 830 256gb met Linux
- SSD Samsung 850 512gb met Windows
- Een 4TB Seagate harde schijf enkel voor opslag, geen OS
Volgens Samsung Magician onder Windows is de conditie van beide SSDs 'OK' en de temperaturen normaal.
Hi, ik wil overstappen op een mATX kast, geen bakbeest van een computer meer in de kamer. De computer werkte geheel probleemloos. Om te beginnen heb ik mijn AMD B450-chipset moederbord van MSI vervangen door een mATX bord van Asrock. De ASRock B550M Pro4. Overige componenten ongewijzigd.
Sindsdien loopt Linux (Mint 20.1 en Ubuntu 21.04) steeds vast. Direct vanaf dag 1. Na enkele minuten, soms pas na wat langere tijd, loopt de window manager vast. Ik doe dan verder geen intensieve taken, een beetje in de browser of verkenner rommelen. Ik kan de muis wel blijven bewegen, maar ergens op klikken heeft geen effect meer. Geen grafische artefacts. Temperaturen van de pc zijn in orde.
Onder Windows 10 werkt alles prima, geen enkele crash.
Hoe kan ik de oorzaak achterhalen, hoe moet ik te werk gaan?
Wat heb ik al gedaan?
- Mint opnieuw installeren. Homedir behouden maar vantevoren alle verborgen configuratiebestanden verwijderd, om echt met een schone lei te beginnen
- Ubuntu 21.04 (met Wayland) geïnstalleerd. Zelfde probleem
- Slechts 1 i.p.v. 2 geheugenmodules in het systeem. Beide modules individueel gebruikt
- SATA-kabel verwisseld
- Onder Windows CPUz, Novabench en PCMark gedraaid. Geen vastlopers en geeft normale testresultaten
- BIOS update
Systeem
- Mobo ASRock B550M Pro4
- AMD Ryzen 5 3600
- Scythe Mugen 5 PCGH
- 2x 8GB Crucial Ballistix Sport DDR4 - 3200
- graphics MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
- SSD Samsung 830 256gb met Linux
- SSD Samsung 850 512gb met Windows
- Een 4TB Seagate harde schijf enkel voor opslag, geen OS
Volgens Samsung Magician onder Windows is de conditie van beide SSDs 'OK' en de temperaturen normaal.