Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-07 00:53
Zojuist was ik een Call of duty aan het spelen, het het spel crasht. Ik reboot de PC en windows draait een update. Vervolgens is de m2 SSD met de games niet meer benaderbaar en ook niet zichtbaar in het schijfbeheer.

De SSD is WEL via de bios te benaderen, zichtbaar en de bestanden worden getoond.

1. Windows opnieuw geïnstalleerd > Wel benaderbaar in de bios > Niet zichtbaar in windows, ook niet in schijfbeheer
2. A2000 verwijderd uit de pc, de pc opnieuw gestart, afgesloten en hierna a2000 weer in het systeem gezet
> Wel benaderbaar in de bios > Niet zichtbaar in windows, ook niet in schijfbeheer
3. 5tal verschillende tools vanuit windows geprobeerd, om te kijken of die de a2000 wel kunnen zien > Nee

Het lijkt er dus op dat de het schijf hardware technisch functioneert, maar dat er 'iets' corrupt is geraakt.
Helaas biedt de bios geen tools om een SSD te formatteren of te partitioneren.

Ik zoek dus een tool die ik op een bootable USB kan zetten en hopelijk de SSD wel ziet en opnieuw kan inrichten. Of heeft iemand wellicht een andere schop in de goede richting.

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 07-05-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Live Ubuntu of WinPE lijken hier perfect voor.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-06 20:21
Probeer eens
https://minitool-partitio...oftware.informer.com/9.1/

perfecte tool voor hd format onder windows
Of de originele tool van kingston
Kingston SSD Manager v1.1.2.6
https://www.kingston.com/...port/technical/ssdmanager
Misschien is er een firmware update.

[ Voor 41% gewijzigd door binbero op 07-05-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Was die SSD niet notoir onbetrouwbaar, in het niveau dat je bij Linux zelfs een aangepaste kernel moest gebruiken voordat het ding werken wou? Staat hij in device management? Zoja: kun je de SMART status uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
binbero schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:13:
Probeer eens
https://minitool-partitio...oftware.informer.com/9.1/

perfecte tool voor hd format onder windows
Of de originele tool van kingston
Kingston SSD Manager v1.1.2.6
https://www.kingston.com/...port/technical/ssdmanager
Misschien is er een firmware update.
- Met de minitool bootable USB zie ik de SSD wel. Heb alle partities verwijderd en opnieuw aangemaakt.
> Daarna nog steeds niet herkend door windows. Ga dit nogmaals op verschillende manieren proberen.

- Kingston SSD manager draait vanuit en windows dus zie de schijf niet
Umbrah schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:17:
Was die SSD niet notoir onbetrouwbaar, in het niveau dat je bij Linux zelfs een aangepaste kernel moest gebruiken voordat het ding werken wou? Staat hij in device management? Zoja: kun je de SMART status uitlezen?
- Hij heeft 2maand prima gedraaid zonder drivers.
- Nee, devicemanagement toont de schijf niet.

[ Voor 27% gewijzigd door mcsluis op 07-05-2021 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
Update 1:Ik had een helder moment. Met WMCreator een USB Windows installatie gemaakt en die ziet de SSD zonder problemen. Het euvel zat er waarschijnlijk in dat windows corrupt is geraakt en ik een 'verse' windows restore heb gedaan die toch hetzelfde euvel had.

@Umbrah @binbero @Hoiboy19 Dank voor het meedenken!

Update 2: Dit keer heb ik de A2000 ingesteld als bootdevice voor windows. Na het draaien van de update
"Advanced Micro Devices, Inc. - SCSIAdapter - 9.3.0.221" (Auto windows update) deed het euvel zich weer voor. Een google zoektocht levert meer meldingen op de afgelopen week. Het lijkt dus een BUG in die update. Oplossing was dit keer een system restore naar voor de update. De updates staan dus even uit...

TL;DR: Windows update "Advanced Micro Devices, Inc. - SCSIAdapter - 9.3.0.221" kan er voor zorgen dat je NMVE SSD niet meer bereikbaar is vanuit windows.

Zoekterm voor dit topic: Inaccessible boot device after latest insider update // kb5003399

Topic op reddit
Topic op microsoft forum

Update 3: Het gaat dus specifiek fout bij de Gigabyte Aorus x570 mobo's:
Zie HWI

[ Voor 84% gewijzigd door mcsluis op 08-05-2021 10:26 ]

Pagina: 1