1 fase pomp op 3 fase aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Beste mensen

Ik wil graag dr volgende motor 1 fasig aansluiten op een 3 fase aansluiting. Ten behoeve van een betere verdeling over de fase’s .

Is dit mogelijk met deze pomp? Of moet ik een andere pomp aanschaffen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po4mgntNsxMCUDYYgEQLS7gH4mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1osatLOrfU3DHPggxXQiQmm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdSsn9h82BBfP_ZulBFfwg3NUFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NRp1LMhGswAUlrJrBwetFJb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b74PVkyBevBq2SLd7g9KT0Bxfis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNW3AJ0wm1ujaUMe3FIO5f2k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Aangezien hij niet op 400V kan is er geen manier om deze over meer dan 1 fase te verdelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Een elektromotor draait normaal toch op 3 fase? Hier zit nu een condensator.
Deze kan je neem ik aan ombouwen en de condensator er tussen weg halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:42

BrZ

DukeBox schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:54:
Aangezien hij niet op 400V kan is er geen manier om deze over meer dan 1 fase te verdelen.
In een driehoek aansluiting staat er 400V over de spoelen, in een ster 230V.

Maar ik zou dan 6 aansluitpunten verwachten met een brug, de aansluitpunten voor U2 en V1 ontbreken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gok dat je geen 3 polen (pool paren) hebt eigenlijk..?

al zou je natuurlijk de weerstand van de stator wikkelingen kunnen meten...

en ik verwacht ook de 6 aansluitpunten... :X ( of hij staat permanent in ster door een interne koppeling?)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Duckzelf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:58:
Dat kan dus niet, je hebt een hoofdspoel en een hulpspoel+condensator.
Je kan hem op 1 fasen+nul (en aarde) aansluiten, tussen iedere fase en de nul staat 230V.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Maar ik moet hem toch in ster hebben sowiso op een 230/400 net zoals gebruikelijk is in nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Duckzelf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:04:
Maar ik moet hem toch in ster hebben sowiso op een 230/400 net zoals gebruikelijk is in nederland?
Als je een driefasenmotor hebt wel ja. Maar je hebt geen driefasenmotor.

Deze motor is zo gemaakt dat je er één fase op aansluit. Je hebt simpelweg niet meer aansluitingen beschikbaar. Het is geen driefasenmotor die met behulp van een condensator op één fase is aangesloten. (met daarmee ook minder vermogen dan waar de motor voor bedoeld is)
Dat is ook exact wat op het typeplaatje staat. 220-240V. Daarmee heb je geen andere opties meer.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 21:52
Ligt aan het aantal wikkelingen in de motor. Er bestaan driefasen motoren met 3 wikkelingen. Dit is een echte enkelfase motor. 1 hoofdwikkeling en 1 startwikkeling die middels de condensator een faseverschuiving krijgt om het losbreekkoppel op te wekken.
Kortom: deze motor kan niet op driefasen draaistroom aangesloten worden, althans niet verdeeld over 3 fasen.

Als je betere verdeling wil over de fasen, dan moet je de overige belasting per fase meten/berekenen en de motor op de minst belaste zetten. Maar het is 1,9KW (asvermogen) en dat is ongeveer 2500VA, niet echt heel veel. En ik zie DAB, dus ws een pomp. Die draait maar kortstondig, paar keer per dag.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon 73 op 07-05-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je zegt dat je de fases beter wil verdelen. Wat ik mis is: Waarom? Heb je nu een probleem dan?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Duckzelf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:04:
Dat ligt echt aan welke motor, ster is 70% en driehoek is 100% van de capaciteit.
Ster heeft een lagere aanloopstroom, word gebruikt om inschakelpieken op het elektriciteitsnet te voorkomen.
Kleine motoren schakelen gelijk in driehoek.

Aanloopstroom kan je beperken met een simpele frequentie regelaar ;)

[ Voor 7% gewijzigd door keur0000 op 07-05-2021 18:12 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Het gaat hier om een zwembad pomp. Zal dus hele dag lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Dan ga ik maar een 3 fase pomp aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 10:45
Huh, als de motor maar 1 fase nodig heeft sluit je hem toch maar op 1 fase aan en laat je de overige 2 toch gewoon onbenut?

Alleen ff ervoor zorgen dat je geen loshangende draden hebt en dan ben je klaar, lijk mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Duckzelf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:40:
Dan ga ik maar een 3 fase pomp aanschaffen
Hoewel ik nog niet snap waarom je naar 3-fase wilt, je hoeft niet je hele pomp te vervangen. Je kunt ook de motor (laten) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Omdat mijn hele aansturing in mijn net nieuwe kast 3 fase is. (Fasebewaking), softstarter ect. En ik deze niet nu weer compleet wil ombouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Daarnaast heb ik een krappe aansluiting (frankrijk) 3x30 ampere. Heb ik ook een warmtepomp draaien voor het zwembad. Warmtepompen voor het huis. Appartement. Electrische boilers koken op inductie en ga zo msar door. Dan kan ik niet even een constante belasting hebben die ongunstig ligt op 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan ook je fases beter verdelen in je meterkast he, dat hoeft niet persee aan je pomp te liggen.

Je hebt ook geen 3 fase wasmachine, droger, vaatwasser, boormachine etc..etc..

Je kan de pomp misschien op fase 2 of fase 3 aansluiten om je stroomverbruik beter over de fases te verdelen, daar heb je niet persee een 3 fase pomp voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:59

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat hoeft helemaal niet. Je hebt motoren op 1 fase, op 3 fasen, zowel op 3x230V als 3x400V, je hebt ook gelijkspanningsmotoren, ... zovele mogelijkheden.

Je pomp verbruikt continue ongeveer 2kW aan een constant toerental en belasting. Daar heb je geen drijfkracht voor nodig. En voor een zwembad zijn er trouwens nog andere pompen beschikbaar, frequentiegestuurd, die een veel lager verbruik hebben, maar wel een hogere aanschafkost, dan kom je op een verbruik van minder dan 1kW uit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
Wat hangt iedereen toch vast aan de 3 fases 8)7

TS meldt dat die een 3 fasen aansluiting heeft, en een 1 fase pomp. Dan heb je dus 3 fase draden, een nul, en wss een aarde lopen naar de plek waar je de pomp wil hebben.

Dan sluit je toch gewoon maar 1 fase draad, de nul, en de aarde aan op de pomp, de overige fase draden nog even netjes afdoppen en je bent klaar.

Geen nieuwe pomp nodig, geen nieuwe draden nodig, geen aanpassingen in de groepenkast nodig, simpel, eenvoudig, goedkoop opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Remcoder schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:28:
Wat hangt iedereen toch vast aan de 3 fases 8)7

TS meldt dat die een 3 fasen aansluiting heeft, en een 1 fase pomp. Dan heb je dus 3 fase draden, een nul, en wss een aarde lopen naar de plek waar je de pomp wil hebben.

Dan sluit je toch gewoon maar 1 fase draad, de nul, en de aarde aan op de pomp, de overige fase draden nog even netjes afdoppen en je bent klaar.

Geen nieuwe pomp nodig, geen nieuwe draden nodig, geen aanpassingen in de groepenkast nodig, simpel, eenvoudig, goedkoop opgelost.
De TS wil het liefst die 1,9kW pomp niet over 1 fase (1groep) hebben, maar verdelen over de 3 fases, zodat die 1,9kW verdeelt wordt over een krachtgroep, zodat ie op elke fase een verbruik van 0,63kW heeft.

Het verdelen over 3 fases, al slaat het als een tang op een trommel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30
Duckzelf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:13:
Daarnaast heb ik een krappe aansluiting (frankrijk) 3x30 ampere. Heb ik ook een warmtepomp draaien voor het zwembad. Warmtepompen voor het huis. Appartement. Electrische boilers koken op inductie en ga zo msar door. Dan kan ik niet even een constante belasting hebben die ongunstig ligt op 1 fase
Een gunstige verdeling is uiteraard aangewezen. Maar heb je dit berekend en/of gemeten? Of is het gewoon een aanname dat dit krap is? Want 3 x 30A lijkt mij zo krap nog niet, dat is een 36 kVA aansluiting. Al ben je inderdaad wel een grootverbruiker. Hoeveel warmtepompen en boilers heb je en over welk vermogen spreken we? Ik zou inderdaad kijken om die motor op de minst belaste fase aan te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 07-05-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
RaZ schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:31:
[...]

De TS wil het liefst die 1,9kW pomp niet over 1 fase (1groep) hebben, maar verdelen over de 3 fases, zodat die 1,9kW verdeelt wordt over een krachtgroep, zodat ie op elke fase een verbruik van 0,63kW heeft.

Het verdelen over 3 fases, al slaat het als een tang op een trommel hoor ;)
Ah, dat had ik er niet uit gehaald...

Dat gaat idd niet werken...

[ Voor 3% gewijzigd door Remcoder op 09-05-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Duckzelf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:13:
Heb je er wel eens aan gemeten?

Ik zit op 3x25A met 2 ovens en 2 warmtepompen. En dat is geen enkel probleem. Zeker een relatief kleine pomp maakt dan echt amper uit. Het is niet zo dat je bij de eerste seconde erover naar de meterkast moet. Die hoofdzekeringen kunnen heel wat hebben

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
3x 30 is nog altijd 18 kva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Ik verdeel alles zo veel mogelijk over de fases. Helaas is de aansluiting aan de krappe kant.

Geen gas aansluiting
Warmtepomp 2 stuks woning
Elektrische boiler woning
Keuken alles elektrisch woning

Zwembad pomp
Zwembad warmtepomp
Boiler buitendouche

Grondwaterpomp

Airco garage

Appartement
Keuken alles electrisch
Warmtepomp
Elektrische boiler

En daarnaast zijn 3 badkamers voorzien van elektrische radiatoren.

Fases zijn gelijk belast maar zit flink tegen de 30 ampere aan (gelijk tijdig gebruik). Aansluiting is in frankrijk. Helaas zonder enorm hoge kosten niet groter te krijgen.

Omdat ik dus zo veel mogelijk grote verbruikers op 3 fase heb. Wil ik dat met deze ook. Dit scheelt dus pak m beet 8,2 ampere op 1 fase. Wat toch best een aanzienlijke constante belastig is op 1 fase die nu voor problemen zorgt.

Dus de apparatuur is zo goed als mogelijk (ook kijkend naar gelijktijdigheid) verdeeld over de fases. Behalve deze dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30
Klopt, ik moest de wortel van 3 nemen... :$

Je hebt inderdaad wel veel aangesloten, dan snap ik wel dat je het allemaal zo goed als mogelijk wil verdelen :) Misschien ook eens nakijken hoe je kan zorgen dat niet alles tegelijk aan kan staan? En of een accu eventuele korte pieken op kan vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
3 fasige motor halen ( of complete pomp.. ) tis net wat voordeliger is :)

en neem aan dat je wel al de nodige zonnepanelen/collectoren hebt..? boilers kan je natuurlijk heerlijk verwarmen met de zon.. (hooguit dat je ze dan nog moet na verwarmen indien nodig)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Helaas is het erg omringt met bomen . Dit veroorzaakt schaduw wat weer helpt met het verminderen van t opwarmen van het huis. Dit scheelt weer energie in t koelen.

Heeft iemand enig idee of het enigsinds te doen is om hier een 3 fase motor op te zetten? Of is het beter de 3 fase versie aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hangt van de bouw van de pomp af denk ik... maar goed de meeste pompjes die ik gezien heb, ([b]totaal niet representatief!!) zat de pompwaaier direct op as.... maakt t een stuk ingewikkelder natuurlijk...

Snel en makkelijk is denk ik gewoon een 3fasige set te scoren :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Met de anderen, ook ik zie niet goed waar het enorme verschil zit door deze pomp te vervangen door een 3fasig model. Je zegt dat je de fasen gelijk belast, dat lijkt me onmogelijk: er zal altijd eentje iets minder belast zijn, zet daar deze pomp op en je bent gerust. Electrische kookplaat bijvoorbeeld is nagenoeg altijd op 2 fasen, zit de oven op de derde fase? En de vaatwas, wasmachine, eventuele andere grootverbruikers die niet 3fasig zijn?
Als je de pomp vervangt, zorg dan dat je een zuiniger model hebt. Moet deze trouwens de hele dag draaien, of zou enkel overdag ook voldoende zijn (er wordt weinig 's nachts gezwommen neem ik aan)? Kan het kwaad als deze tijdens een kwartiertje hoger verbruik even uitschakelt overdag?

Er zijn ook andere manieren om het piekverbruik te beperken. Als ik het goed zie, heb je 3 electrische boilers; dit zijn grote verbruikers die niet perse constant ingeschakeld moeten zijn; je kan die op verschillende 'domme' tot 'slimme' manieren beperken (ik denk aan elk een tijdsklok die ze afwisselend spanning geeft vb elk om beurt 2 uur aan, 4 uur uit; als je je verbruik constant monitort kan je ze uitschakelen als het verbruik te hoog dreigt te worden; ik ken iemand die zijn boiler zelfs exact de overschot van zijn zonnepanelen laat verbruiken). Zijn het trouwens warmtepompboilers, zo niet is dat ook een eenvoudige manier om het verbruik flink te reduceren.
Mogelijks kan je ook je 4 warmtepompen laten uitschakelen volgens het verbruik, om ook daar de pieken er af te scheren.

Ik denk dat je daar veel meer mee kan bereiken, dan met deze pomp. En als je er nog eens zonnepanelen bij gooit, kunnen die wellicht ook helpen wat te ondersteunen (kan je de boilers met de zon opwarmen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1