Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petern8
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-04-2024
Mijn vraag
Ik probeer in illustrator twee lijnen over elkaar heen te leggen, beide 70% kleur en dat ze als ze over elkaar heen vallen 100% dekking geven. maar de dekking wordt geen 100%

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac, illustrator

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb al vanille geprobeerd, maar de kleur wordt wel donkerder, maar als je er een 100% kleurvlak naast legt zie je dat het kruispunt niet 100% gedekt is.
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar diverse collega's konden ook geen oplossing aandragen. Wie weet wat ik over het hoofd zie. Groeten Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:40
even een '+' tekentje tekenen in één lijn en die 70% vullen?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 20:40
petern8 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:34:
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar diverse collega's konden ook geen oplossing aandragen. Wie weet wat ik over het hoofd zie. Groeten Peter
Ik weet de oplossing in Illustrator niet, maar de oorzaak van het niet 100% gevuld worden is dat de kleurwaarden niet eenvoudig opgeteld (of afgetrokken) worden, maar dat het blenden van de kleuren standaard gebeurt op een manier die doet denken aan werken met waterverf: combineren van twee lagen die 50% dekkend zijn levert geen dekking op van 100%, maar van 50% + 50% x 50%, dus 75%* (dus het niet-gekleurde deel wordt als het ware wederom half gekleurd). De wijze van blenden kan je in het appearance-menu aanpassen, maar eenvoudig optellen van RGB-waarden lijkt geen optie te zijn.

Het is voor jouw situatie wellicht geen oplossing, maar in Photoshop kan je kleuren wel eenvoudig optellen door verschillende layers te gebruiken en deze geen transparancy-waarde te geven maar de fill-waarde aan te passen. Zoeken op deze term is helaas lastig, aangezien fill natuurlijk ook een andere veel gebruikelijkere betekenis heeft.

*bij het vergelijken van RGB-waarden zal je zien dat het resultaat niet exact 75% is, doordat de helderheid van kleuren niet lineair overeenkomt met de RGB-waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petern8
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-04-2024
Dank allen ik heb het uiteindelijk opgelost door de lijnen samen te stellen met blokken en deze 100% of een percentage mee te geven. Likt uiteindelijk ook en het resultaat is perfect.