van dubbele draad naar enkele tulipstekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anno3m
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11-2021
Ik heb onlangs een Denon x2700 gekocht en voor de achterspeakers een infrarood zender/ontvanger gekocht.
Het probleem nu is dat achter in de versterker voor de achterspeakers twee aansluitingen zitten rood en zwart, de zender waar deze draden naartoe moeten heeft maar 2 tulp stekkers, 1 voor linksachter en 1 voor rechtsachter. Op een of andere manier moet ik de zwarte en rode op 1 tulpstekker krijgen.
Ik ben vrij nieuw in deze audiowereld en weet niet hoe de tulipstekker er van binnen uitziet. Zitten hier twee draden in? Dan kan ik deze waarschijnlijk wel splitsen en is mijn probleem opgelost zo niet wat zou ik dan kunnen doen? Ik heb geen zin om de hele kamer rond te gaan met een kabel.
Help!!! :)

Beste antwoord (via FeaR op 17-05-2021 01:48)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

CyBeRSPiN schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:49:
@anno3m je stelt je vraag verkeerd waardoor je hier allerlei antwoorden krijgt waar je niks aan hebt :)
Waar dit antwoord er ook één van is :>
Zone 2 is op deze manier niet toe te wijzen. Je wijst naar een modus voor Main Zone, niet Zone 2. Zone 2 kent twee smaken: Speakers B of Bi-Amp, beide Front Left / Front Right en niet Surround Back. De Teufel gaat onderdeel uit maken van de Main 5.1, Zone 2 is (zoals de naam zegt) voor een andere zone en niet main. Tevens hebben veel receivers beperkingen op Zone 2 met het doorzetten van inputs (al heeft Denon dat geloof ik wel netjes voor elkaar) en al heb je die beperking niet op Zone 2 zit je wel stereo door te zetten waar je twee surround kanalen wilt van de surround track. Dit gaat nooit werken (en is er ook niet voor bedoelt).

Het enige goede antwoord/conclusie op de vraag is dat de receiver Pre Out voor Surround Back moet hebben om met een oplossing zoals van Teufel te werken. Dat heeft deze receiver niet waardoor je twee opties hebt. De ene is een receiver kopen welke wel de gewenste Pre Out heeft. Wil je dat niet is de andere optie een High to Low Level Converter. That's it.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 10-05-2021 16:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
Waarom moet je van 2 naar 1? Rood/ zwart staat voor links/ rechts. Dan heb je toch aan 2 voor op de zender genoeg?
Overigens vraag ik mij af hoe goed IR hier gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het is niet tulip maar tulp stekker. Ook bekend als cinch of RCA.
Een tulp stekker is met 2 aders aangesloten.
Maar ik vind de rest van je beschrijving nog wat vaag. Plaats eens foto's van zender en ontvanger waarop minimaal de aansluitingen en bijschriften te zien zijn?
Welke merken en modellen?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anno3m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts2LEEIpkYOzrt3RGcd9i4i0mH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BURmew2G8JJouc00b5djDmbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbOx6d44wYTS9XruPhnJeBiQVFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAoHZ181dDtR0eCL3ODgpyR7.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik zie hier een zender en je versterker. Nu nog de ontvangende kant van het IR deel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Kan gewoon, De buitenste rand van een tulp stekker is "de min" wat jij dus nu zwart noemt. De pin van een tulp is "Plus" aldus rood.

als je m zo aansluit is er niks aan de hand.
Afbeeldingslocatie: https://img.wikisailor.com/upload/f/36/f36523887eae39a2124a32565edac22d.jpg

even buitenwegen gelaten of de voorgestelde manier wel de bedoeling is maar ik neem aan dat je de handleiding van de apparaten hebt gelezen.

[ Voor 41% gewijzigd door PaRaDoX4 op 07-05-2021 16:49 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 18:23
Aha, je moet van de versterker naar de zender. Daar kun je een standaard dubbele tulp/RCA kabel voor gebruiken, doorknippen en zelf de plus/min van de L/R in de uitgang van de versterker draaien.

Je wilt een versterkte output van de surround back luidsprekers draadloos versturen via een infrarood zender/ontvanger systeempje? Dat gaat helaas niet. Je zult een versterker moeten hebben die onversterkte uitgangen heeft, die kun je draadloos versturen, en daar zet je dan weer een versterkertje achter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Aha, je moet van de versterker naar de zender. Daar kun je een standaard dubbele tulp/RCA kabel voor gebruiken, doorknippen en zelf de plus/min van de L/R in de uitgang van de versterker draaien.
@PaRaDoX4 Oh ja? Troost jij hem dan ook als er (spreekwoordelijke) rook uit die IR transmitter is gekomen omdat deze zo op het oog een line-level ingang heeft, niet een speaker level ingang?

[ Voor 36% gewijzigd door remco_k op 10-05-2021 14:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anno3m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXWlo2UM8fPlkOv8xcMdn5ei6CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/942ZNC4r0mKstqEQxbsEKb98.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het complete set het heet "rearstation" en is van Teufel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

remco_k schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:49:
@PaRaDoX4 Oh ja? Troost jij hem dan ook als er (spreekwoordelijke) rook uit die IR transmitter is gekomen omdat deze zo op het oog een line-level ingang heeft, niet een speaker level ingang?
Ho Ho ik geef alleen antwoord op de Tulp vraag.

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

PaRaDoX4 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:50:
[...]

Ho Ho ik geef alleen antwoord op de Tulp vraag.
Fair enough. Ik hoop dat TS dat ook zo ziet. :)

@anno3m Met de huidige spullen die je hebt kan dit niet. Je moet of een andere versterker hebben waar de surround back L en R een volume gereguleerde line-level output hebben (2× tulp, dus).
Of je moet op zoek naar een level converter, om van speaker level terug te converten naar line-level en dan aansluiten op de tulp ingangen van de IR zender.

Of heel misschien kan je de zone2 output instellen als surround back L en R output, dan kan je die gebruiken. Dat zou in de handleiding duidelijk moeten worden. Ik vermoed alleen dat dat niet kan.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 07-05-2021 17:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:54
Het systeem is niet infrarood maar wel draadloos.Dát gaat dus waarschijnlijk wel werken.

Met jouw versterker gaat het niet lukken. Deze mist de pre-uitgangen voor surround. De pre-out voor zone 2 is stereo dus daar heb je niets aan. De luidsprekeruitgangen zijn niet geschikt voor jouw doel.

Eigenlijk had je net een stap hoger moeten zitten qua versterkers want het volgende model van Denon, de X3700, heeft wél de uitgangen die je nodig hebt.

Als het nog mogelijk is om de versterker te ruilen lijkt mij dat de meest elegante optie. Alternatief is om de 2e HDMI uitgang te gaan gebruiken maar dat is en blijft gepruts. Bovendien moet je daar dan ook weer apparatuur voor aanschaffen.

[ Voor 45% gewijzigd door Allard op 07-05-2021 17:07 . Reden: uitbreiding ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:16

DataGhost

iPL dev

Ehhh, ik kan het helemaal mis hebben maar als ik het zo bekijk zou ik een normale RCA-kabel van PRE OUT naar je IR-kastje leggen. Daar is het voor bedoeld, staat ook in de handleiding van je Denon. Alleen lijkt het erop dat je die niet makkelijk in kan stellen als achterste speakers, er gaat slechts een stereo-signaal heen. Als je ook alleen maar stereo luistert (geen 5.1, 7.1 etc) is dat geen probleem natuurlijk.

Anders moet je inderdaad nog een (waarschijnlijk) actief component ertussen hebben om ervoor te zorgen dat je IR-kastje een line-signaal krijgt. Dat staat ook in de handleiding van je Teufel:
If you don’t find a line-out on your device, you need a level converter, which you will find in our webshop. This converts the high-level signal into a line signal.
Dus of die converter (of een vergelijkbare want er zijn meer fabrikanten dan alleen Teufel die die maken) of een receiver waarbij je wel een line-out hebt die je kan toewijzen aan bepaalde kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anno3m
Hartelijk dank voor alle info, ik ga idd kijken voor zo'n converter, lijkt me de makkelijkste oplossing idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Houdt er dus wel rekening mee dat je rear-speakers dan weer opnieuw versterkt moeten worden na alle converters. Dus dan moet je weer een extra versterker plaatsen, die vervolgens weer niet op de volumewijzingen van je Denon reageert.

Kortom: je maakt het zelf erg moeilijk op deze manier. Kortste klap is gewoon bedraad aansluiten, of een compleet hifi-systeem te kopen met draadloze rear-speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

Jag

Raling schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:02:
Houdt er dus wel rekening mee dat je rear-speakers dan weer opnieuw versterkt moeten worden na alle converters. Dus dan moet je weer een extra versterker plaatsen, die vervolgens weer niet op de volumewijzingen van je Denon reageert.

Kortom: je maakt het zelf erg moeilijk op deze manier. Kortste klap is gewoon bedraad aansluiten, of een compleet hifi-systeem te kopen met draadloze rear-speakers.
Dat zit allemaal in de set van Teufel en het reageert wel op de volumeknop!
Verder eens met dat een hoop middelen zijn voor het voorkomen van het trekken van een kabel. Maar goed, die afweging is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Aha, ik dacht dat dit een hobby-bob setje zou zijn, maar het heeft gewoon een adviesprijs van 399 euro. De set bevat dus een zender die je op de pre-out aansluit en 2 ontvangers met ingebouwde class-D versterkers.
Jag schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:39:
[...]

Dat zit allemaal in de set van Teufel en het reageert wel op de volumeknop!
Okee, maar als je ze op de pre-out aansluit, dan heb je gewoon een line-signaal. Hoe weten de Teufel versterkertjes dan welk volume ze moeten outputten? Ik heb de handleiding even bekeken, maar dat maakt het niet duidelijker. Er zit namelijk geen losse afstandsbediening meer bij de nieuwste versies.

De IR-codes die je normale afstandsbediening stuurt zijn alleen VOL-UP en VOL-DOWN. Daar zou ie op kunnen reageren, maar dan kan het dus voor komen dat de volumes van de versterker (Denon in dit geval) en de rear-speakers dus verschillen.

Edit: wacht, line-signal kan natuurlijk wel een volume control hebben. Dit is ook hoe een pre-out normaliter gebruikt wordt in HT toepassingen. Excuses voor het roeptoeteren.. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Raling op 10-05-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 16:28
Die Teufel-apparaten is niets mis mee, maar met deze versterker is het niet mogelijk om alleen de surround-signalen via de tulpstekker te sturen. Zoals al eerder opgemerkt door Allard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het ziet er uit als mooie techniek, en met een level converter gaat het vast werken. Maar het is wel een zeer bewerkelijke opeenstapeling van oplossingen. Aangezien we hier op Tweakers zijn >:) beschouwen we graag de hele situatie en kijken we graag of dit wel de beste oplossing voor jouw probleem is ;).

Zou je kunnen omschrijven wat jouw situatie is en wat je wilt bereiken? En alvast als bonusvraag (;)) waarom kan dit niet bedraad?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nevermind..
De zone2 pre-outs zijn enkel gemapt naar het 2.0 signaal van de fronts. De handleiding was heel onduidelijk of deze nog te assignen zijn.
Een duurdere AVR heeft vaak wel pre-outs per surround kanaal. De Marantz 5015 bijvoorbeeld of de X3700H:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPCfh6Mjc0tIuNAAWbIvO8gA5KM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VSJziasI6ReAApsVjihWbAc9.png?f=user_large
In jouw geval heb je dus een andere oplossing nodig..

[ Voor 85% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-05-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Raling schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:30:
Aha, ik dacht dat dit een hobby-bob setje zou zijn, maar het heeft gewoon een adviesprijs van 399 euro. De set bevat dus een zender die je op de pre-out aansluit en 2 ontvangers met ingebouwde class-D versterkers.

[...]

Okee, maar als je ze op de pre-out aansluit, dan heb je gewoon een line-signaal. Hoe weten de Teufel versterkertjes dan welk volume ze moeten outputten? Ik heb de handleiding even bekeken, maar dat maakt het niet duidelijker. Er zit namelijk geen losse afstandsbediening meer bij de nieuwste versies.

De IR-codes die je normale afstandsbediening stuurt zijn alleen VOL-UP en VOL-DOWN. Daar zou ie op kunnen reageren, maar dan kan het dus voor komen dat de volumes van de versterker (Denon in dit geval) en de rear-speakers dus verschillen.

Edit: wacht, line-signal kan natuurlijk wel een volume control hebben. Dit is ook hoe een pre-out normaliter gebruikt wordt in HT toepassingen. Excuses voor het roeptoeteren.. 8)7
Daarom (en omdat zijn versterker geen line output lijkt te hebben voor de rears) opper ik ook om een level converter aan de speaker aansluitingen te doen, om zodoende naar line-level te gaan, waar dan uiteraard de volume regelaar van de versterker ook invloed op heeft.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@CyBeRSPiN Ik was je een soort van voor: :)
remco_k schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:58:
[...]
Of heel misschien kan je de zone2 output instellen als surround back L en R output, dan kan je die gebruiken. Dat zou in de handleiding duidelijk moeten worden. Ik vermoed alleen dat dat niet kan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:42
@anno3m je stelt je vraag verkeerd waardoor je hier allerlei antwoorden krijgt waar je niks aan hebt :)
Op de achterkant van je reciever heb je 2 tulp uitgangen getiteld “zone2 pre-out”.
Daar kun je je Teufelzender met normale tulpkabels op aansluiten.
Vervolgens kun je in de instellingen van je Denon kiezen voor welke speakers je het signaal wilt hebben. Jij wilt de surround speakers horen dus kies “Surround Dolby” als toewijzing voor de Zone2 pre-out:
https://manuals.denon.com...scamxo.php#WBSPMLonloacfz

Niks geen dure kastjes nodig, dit is gewoon functionaliteit die in je versterker zit.

Zo dus:
Afbeelding]
Echter het is een 5.1 set en deze speakers zullen dienen als backspeakers. Zone 2 geeft enkel het geluid dan weer uit zone 1 in stereo. Het zal geen 5.1 signaal meer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mcsluis op 10-05-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Op de achterkant van je reciever heb je 2 tulp uitgangen getiteld “zone2 pre-out”.
Daar kun je je Teufelzender met normale tulpkabels op aansluiten.
Vervolgens kun je in de instellingen van je Denon kiezen voor welke speakers je het signaal wilt hebben. Jij wilt de surround speakers horen dus kies “Surround Dolby” als toewijzing voor de Zone2 pre-out:
https://manuals.denon.com...scamxo.php#WBSPMLonloacfz

Niks geen dure kastjes nodig, dit is gewoon functionaliteit die in je versterker zit.

Zo dus:
[Afbeelding]
Ik vind de handleiding erg onduidelijk, maar het lijkt er op dat die Surround Dolby niet de standaard rear-kanalen zijn van een 5.1 setup. Hoewel de TS ook wat onduidelijk is in wat het werkelijke doel is.
Ik denk dan ook dat jouw oplossing helaas net niet gaat werken. Maar wel geluid geeft, mits 7.1 is ingesteld :P.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Waar dit antwoord er ook één van is :>
Zone 2 is op deze manier niet toe te wijzen. Je wijst naar een modus voor Main Zone, niet Zone 2. Zone 2 kent twee smaken: Speakers B of Bi-Amp, beide Front Left / Front Right en niet Surround Back. De Teufel gaat onderdeel uit maken van de Main 5.1, Zone 2 is (zoals de naam zegt) voor een andere zone en niet main. Tevens hebben veel receivers beperkingen op Zone 2 met het doorzetten van inputs (al heeft Denon dat geloof ik wel netjes voor elkaar) en al heb je die beperking niet op Zone 2 zit je wel stereo door te zetten waar je twee surround kanalen wilt van de surround track. Dit gaat nooit werken (en is er ook niet voor bedoelt).

Het enige goede antwoord/conclusie op de vraag is dat de receiver Pre Out voor Surround Back moet hebben om met een oplossing zoals van Teufel te werken. Dat heeft deze receiver niet waardoor je twee opties hebt. De ene is een receiver kopen welke wel de gewenste Pre Out heeft. Wil je dat niet is de andere optie een High to Low Level Converter. That's it.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 10-05-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

FeaR schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Waar dit antwoord er ook één van is...
Zone 2 is op deze manier niet toe te wijzen. Je wijst naar een modus voor Main Zone, niet Zone 2. Zone 2 kent twee smaken: Speakers B of Bi-Amp, beide Front Left / Front Right en niet Surround Back. De Teufel gaat onderdeel uit maken van de Main 5.1, Zone 2 is (zoals de naam zegt) voor een andere zone en niet main. Tevens hebben veel receivers beperkingen op Zone 2 met het doorzetten van inputs en al heb je die beperking niet op Zone 2 zit je stereo door te zetten waar je twee surround kanalen wilt van de surround track, dit gaat nooit werken (en is er ook niet voor bedoelt).

Je vergeet de optie: toch maar die kabels leggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bartvl schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:53:
[...]
Je vergeet de optie: toch maar die kabels leggen ;).
Of zoals de puristen, helemaal geen rear speakers en terug naar 2.0 stereo!

Ik doelde op de optie wat gaat werken met de Teufel :>

Pagina: 1