Aluminium schuifpui + raam, aanbieder/merk selecteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
Beste Tweakers,

In mijn recent aangekochte woning uit 1997 willen wij de originele aluminium schuifpui (ong 250 bij 260cm) + een naastliggend niet te openen raam (ong 179 bij 83cm) vervangen.

Qua materiaal gaan we graag weer voor aluminium, ik ben mij bewust van de mogelijk iets mindere isolatie tov kunststof. Daarnaast komt hier HR++ glas (ik heb gelezen over de vele soorten) in ipv het huidige dubbel glas.

Nu heb ik bij een aantal plekken offertes opgevraagd. En, hoewel nog steeds vrij prijzig, springen Belisol en een wat meer lokale aanbieder eruit.

Behalve zaken waar ik als leek verstand van heb (garantie langer bij Belisol), vind ik het erg moeilijk om een keus te maken tussen deze 2. De ene biedt een Aliplast UltraGlide kader en vleugel aan, en Belisol van het merk Zio meen ik.

Zijn er nog adviezen waarop ik kan letten, naast de isolatiewaarden om tot een keus te komen? Of ervaring met bovenstaande merken?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-09 13:04
Kaders durf ik niks over te zeggen..

- Kijk naar de ervaringen van andere mensen met deze bedrijven

- Vraag naar welke profielsoorten ze gebruik. Hoe dik, breed, wat voor glaslat, met of zonder koudebrug onderbreking, wat voor structuur bieden ze aan (bijv houtnerf). Misschien kun je een teststukje opvragen en deze met elkaar vergelijken.

- Als het nieuwe kozijn erin zitten, zit het afwerken rondom het kozijn bij de prijs in?

- Vraag eens wat de prijs voor HR+++ (tripleglas) t.o.v. HR++

- En kies vooral een partij waar jij je goed bij voelt!

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:05

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

@Frieks houtnerf in aluminium? Na 17j alu te plaatsen heb ik dat nog nooit gezien :P

En thermisch onderbroken zijn ze allemaal, de vraag is eerder hoe groot die thermische onderbreking is.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Laatst online: 29-09 13:04
@Jellabie

Sorry in de war met kunststof 8)7

Wat betreft thermische onderbreking:
Ik dacht dat sommige aluminium kozijnboeren het nog wel eens zonder deden. Maargoed ik werk in een timmerfabriek, waar we nog we nog echte houten gevelelementen maken. Ambachtelijk vakmanschap :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
Houtnerf wordt het inderdaad niet ;)

Ik heb wel het eea kunnen vinden. Beide systemen hebben een 3 kamersysteem met thermische onderbrekingen. Desondanks vind ik de specificaties moeilijk te interpreteren.

Dit is het systeem van Belisol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XICc6X-sqXh96QyCMqNAdb738Vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NkpdWeU7zjkmJodEcFDYp5b.jpg?f=fotoalbum_large

Dit het systeem van de lokale aanbieder:
https://www.aliplast.com/...=23&product=Eco%20Futural

Vooral het systeem van de lokale aanbieder vind ik moeilijk te begrijpen. Er staan vele soorten isolatiewaarden bij, waarvan een aantal veel lager gaan dan het Belisol systeem. Het zal wel afhankelijk zijn van de uitvoering? Tja, verder neem ik aan dat het redelijk gelijkwaardig is aan elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ben je nog wat wijzer geworden en/of heb je een keuze gemaakt?
Ik ben benieuwd, wij gaan op zoek naar een aluminium schuifpui.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
bartvl schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:03:
Ben je nog wat wijzer geworden en/of heb je een keuze gemaakt?
Ik ben benieuwd, wij gaan op zoek naar een aluminium schuifpui.
Ik ben uiteindelijk voor het aanbod van Belisol gegaan. Na een bezoek aan de showroom had ik daar toch een wat beter gevoel bij. Wel uiteindelijk voor HR++ gegaan ipv tripple glas. Dit eigenlijk vooral op aanraden van de verkoper bij Belisol (maar ook de andere verkopers raadden HR++ aan).

Begin december wordt de pui geplaatst, samen met een vast raam ernaast. Toch zou ik, als ik het nu opnieuw zou doen, bij een aantal plekken ook naar de meerprijs van tripple glas vragen. Zorg verder ook dat de offertes van verschillende plekken goed vergelijkbaar zijn.

Al met al ben ik vooralsnog wel tevreden, maar heb ik toch iets meer ná het tekenen van de offerte geleerd dan mij lief is :/ Zo is de isolatiewaarde van het kozijn 1,74 en die van het glas 1,1.

Kijk ik naar de streefwaarden voor isolatie van de Rijksoverheid: https://www.rvo.nl/onderw...arden-voor-woningisolatie

dan zie ik dat voor ramen en kozijnen 1,0 wordt geadviseerd en voor panelen 1,4. Daar zit ik dan toch nu net iets boven. Al met al goed op dit soort dingen letten en je hier laten adviseren zou ik zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door -Edwin- op 08-11-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bedankt voor je reactie, goed om te lezen!
Ik neig ook om te kijken naar triple glas Vanwege energiezuinigheid maar ook ivm subsidie (icm warmtepomp)

Wat ik online zie is dat het prijsverschil voor een 'simpele' aluminium pui van ca 2.800 x 2.400 circa €300,- tussen HR++ en HR+++. Dat valt me mee.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
bartvl schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:16:
Bedankt voor je reactie, goed om te lezen!
Ik neig ook om te kijken naar triple glas Vanwege energiezuinigheid maar ook ivm subsidie (icm warmtepomp)

Wat ik online zie is dat het prijsverschil voor een 'simpele' aluminium pui van ca 2.800 x 2.400 circa €300,- tussen HR++ en HR+++. Dat valt me mee.
Dan is het inderdaad al helemaal te overwegen, gezien de hogere subsidie op HR+++. Helaas hebben wij het toen niet kunnen combineren met een andere maatregel en was het aantal m2 te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
-Edwin- schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:08:
[...]

Dit eigenlijk vooral op aanraden van de verkoper bij Belisol (maar ook de andere verkopers raadden HR++ aan).
Dit is echt een raadselachtige uitspraak die ik van veel glasleveranciers hoor.
Waarom dan? Is dat omdat drievoudig glas zwaar is en de monteurs dat moeilijk kunnen tillen? Hebben ze er minder marge op? Wat is dit toch?

Waarom zou een glasleverancier een product adviseren wat minder goed isoleert?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
No Hands schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:39:
[...]

Dit is echt een raadselachtige uitspraak die ik van veel glasleveranciers hoor.
Waarom dan? Is dat omdat drievoudig glas zwaar is en de monteurs dat moeilijk kunnen tillen? Hebben ze er minder marge op? Wat is dit toch?

Waarom zou een glasleverancier een product adviseren wat minder goed isoleert?
Goede vragen voor de glasleveranciers. Ik weet het ook niet, mij werd verteld dat het, naast dat het voor mijn huis uit 1997 weinig meerwaarde zou hebben, de schuifpui ook zwaar zou maken.

Ik betwijfel inmiddels beide argumenten na er zelf dieper op ingedoken te zijn. De enige troost die ik heb is dat dit de zuidkant van de woning is, en er daardoor in de winter met lage zon erg veel zoninval is op dagen dat de zon schijnt. In de toekomst aan de noordkant weet ik wel beter.

Zonde, ik weet het. Voor die 10-15% meer had ik met de kennis van nu zeker tripple glas overwogen voor de gehele benedenverdieping en HR++ voor de bovenverdiepingen.

[ Voor 3% gewijzigd door -Edwin- op 08-11-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taycann
  • Laatst online: 01-12-2021
Wat is de levertijd? Je hebt ergens begin november besteld en half december wordt hij al geplaatst?

Wat heeft het gekost inclusief plaatsen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Taycann schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:09:
Wat is de levertijd? Je hebt ergens begin november besteld en half december wordt hij al geplaatst?

De bestelling was al in mei geplaatst, plaatsing begin december.

Zie DM voor de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
EDIT:
Ik heb een eigen topic aangemaakt voor deze vraag.

[ Voor 108% gewijzigd door -Edwin- op 16-12-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefswitch
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-06-2023
Taycann schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:09:

Ik ben ook erg benieuwd naar de prijs. Wij zijn ook aan het kijken voor een schuifpui. Ik weet van jaaaaaaren geleden dat een schuifpui inbraak gevoeliger was. Is dat nog altijd zo? Heb jij daar al meer over gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48
Belisol staat erom bekend om een aggressieve verkoopmethode te hanteren. Vergelijkbaar met diverse keukenboeren.

Mocht je een product bij Belisol je aanspreken dan kun je ook nog eens een leverancier van Profel benaderen voor een offerte voor hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
chefswitch schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:24:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar de prijs. Wij zijn ook aan het kijken voor een schuifpui. Ik weet van jaaaaaaren geleden dat een schuifpui inbraak gevoeliger was. Is dat nog altijd zo? Heb jij daar al meer over gelezen?
De nieuwe schuifpui heeft wel een meerpuntssluiting. Zou niet weten waarom het gevoeliger zou zijn dan een gewone deur. Overigens kan er altijd een balk of extra slot aan de rails worden geplaatst aan de binnenzijde.
Prijs volgt in DM :)
Rukapul schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:06:
Belisol staat erom bekend om een aggressieve verkoopmethode te hanteren. Vergelijkbaar met diverse keukenboeren.

Mocht je een product bij Belisol je aanspreken dan kun je ook nog eens een leverancier van Profel benaderen voor een offerte voor hetzelfde product.
Zou heb ik het zeker niet ervaren? Er zijn van verschillende leveranciers mensen thuis geweest, en vond de verkoper van Belisol niet agressief of wat dan ook overkomen in zijn strategie. Hij was juist degene die het meeste meedacht. Wel is het zo dat ze inderdaad het verkoop gedeelte goed op orde hebben, duidelijk getraind in sales ;)

Qua prijs ontliep het de andere leveranciers (groot en klein) maar erg weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
Beste Tweakers,

Kan dit kwaad? Het glas van het vaste deel van de schuifpui lijkt wat laag te zitten. Pui is 8 maanden oud, het vaste deel beweegt niet, dus denk dat het mij nu pas opvalt. Zou gek zijn als dit ineens zou zijn gebeurd.

Bovenzijde glas en schuifpui:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek-3SnpBBjbra7JyhUAd99Wb_Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LI7CneY1yAExs5zKxrUnT3pK.jpg?f=fotoalbum_large

Onderzijde glas en schuifpui:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqD8Y8eX6OA7NaaxUod35xpROdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNVQNouA9bDcUDK4PzYzOEYY.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenkant juist lijkt wat laag te zitten, terwijl de onderkant erg diep in het kozijn zit en ik zelf de rode plastic houders tussen het glas en het kozijn kan zien. Kan dit kwaad voor de isolatie?

[ Voor 3% gewijzigd door -Edwin- op 23-07-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
-Edwin- schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:28:
Beste Tweakers,

Kan dit kwaad? Het glas van het vaste deel van de schuifpui lijkt wat laag te zitten. Pui is 8 maanden oud, het vaste deel beweegt niet, dus denk dat het mij nu pas opvalt. Zou gek zijn als dit ineens zou zijn gebeurd.

Bovenzijde glas en schuifpui:
[Afbeelding]

Onderzijde glas en schuifpui:
[Afbeelding]

De bovenkant juist lijkt wat laag te zitten, terwijl de onderkant erg diep in het kozijn zit en ik zelf de rode plastic houders tussen het glas en het kozijn kan zien. Kan dit kwaad voor de isolatie?
Niemand die hier iets over weet of kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou ze gewoon bellen en dit laten fixen. Is niet veel werk en zou service moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

-Edwin- schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:23:
[...]

Niemand die hier iets over weet of kan zeggen?
Nee, kan geen kwaad, dat rode blokje is 3mm, dat mocht op het eerste zicht een groen of een zwart zijn. (5 en 6mm)

Is puur esthetisch.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Jellabie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:46:
[...]

Nee, kan geen kwaad, dat rode blokje is 3mm, dat mocht op het eerste zicht een groen of een zwart zijn. (5 en 6mm)

Is puur esthetisch.
En geen kans dat via de bovenzijde koude lucht naar binnen komt in de winter? Omdat de afstandshouders daar zeg maar net onder het kozijn uit steken? Ik weet niet hoe ver het zwarte deel van het glas nog in het kozijn doorloopt zeg maar (zie ook mijn foto van de bovenzijde van het kozijn).

Ik heb Belisol wel een bericht gestuurd hierover in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Lijkt me dat je sowieso speling wil houden ivm verschil van uitzetting tussen aluminium en glas. Als de raamrubbers het raam goed opsluiten lijkt mij er geen kans op tocht.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
_eLMo_ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:52:
Lijkt me dat je sowieso speling wil houden ivm verschil van uitzetting tussen aluminium en glas. Als de raamrubbers het raam goed opsluiten lijkt mij er geen kans op tocht.
Rubbers zitten helemaal goed, gaat mij erom dat het glas niet te laag in het kozijn zit. Maar lijkt dus geen probleem te zijn als ik jullie reacties zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

-Edwin- schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:47:
[...]

En geen kans dat via de bovenzijde koude lucht naar binnen komt in de winter? Omdat de afstandshouders daar zeg maar net onder het kozijn uit steken? Ik weet niet hoe ver het zwarte deel van het glas nog in het kozijn doorloopt zeg maar (zie ook mijn foto van de bovenzijde van het kozijn).

Ik heb Belisol wel een bericht gestuurd hierover in ieder geval.
Het glas gaat nog ongeveer 2cm verder vanaf de afstandshouder.

Als je extra isolerende ramen hebt zou er nog een een soort mousse rond de ruit moeten zitten, waar het glas zuigend tussen komt. Maar op het eerste zicht is dat bij u niet het geval.

De Nederbelg !

Pagina: 1