Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 16:37
Ook hier zijn we ons aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. Het dak ligt op het zuid-oosten en we hebben geen schaduw op het dak. Het verwachte jaarlijkse verbruik gaat dit jaar uitkomen op zo'n 3770kwh. Vorig jaar was dit zo'n 3335kwh.

De verwachting is dat het verbruik na de tijd van het zoveel thuis zijn toch rond dezelfde koers gaat komen te zitten ivm aanschaf van airco (waarschijnlijk 2 units), ouder wordende kinderen die meer gaan verbruiken en over een drietal jaar een EV.

Qua aantal panelen geven ze eigenlijk allemaal aan dat er geen ruimte is om nog een extra paneel te plaatsen, behalve 1. Deze wil overigens voor het definitief maken van de offerte ook nog komen kijken wat ik wel een groot pluspunt vind. Overigens wel interessant om te zien dat ze, naar aanleiding van de maatvoering van het aangeboden paneel uiteraard, met verschillende legplannen komen.

Dit allemaal medegedeeld te hebben, ben ik benieuwd naar wat jullie op basis van onderstaande data kunnen aangeven. Ik heb namelijk geen beeld van de kwaliteit van de apparatuur. Wel lijkt het erop dat er eigenlijk maar 1 installateur uit springt, namelijk installateur 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5tuTtamUofWbTU2OjNdEnFB380=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6qJEAuhQetqwO0DmOJsW4rq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Valderrama op 07-05-2021 12:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:16
De offerte van installateur 2 is 0,986 euro per watpiek (excl. btw) als ik goed reken. Dat is niet duur, maar het moet goedkoper kunnen voor een set standaard panelen en string omvormer.
Is er ook nog ruimte op Noordwest? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

Enphase IQ7 zijn micro-omvormers hé, daarmee niet bepaald serieel te noemen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
Freakie1NL schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:26:
Enphase IQ7 zijn micro-omvormers hé, daarmee niet bepaald serieel te noemen.
Ah... dan heb ik daar kennelijk een foutje gemaakt in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
antidote schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:40:
De offerte van installateur 2 is 0,986 euro per watpiek (excl. btw) als ik goed reken. Dat is niet duur, maar het moet goedkoper kunnen voor een set standaard panelen en string omvormer.
Is er ook nog ruimte op Noordwest? :)
Standaard apparatuur? Het brengt wel het meeste toch? Ruimte aan de andere kant van het dak is er zeker, maar eigenlijk raden de meeste dat af omdat het verre van gunstig zou zijn. In de straat heeft verder ook niemand panelen aan die kant van het dak liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@Valderrama SunnyDesign geeft voor 11x360Wp op ZO en 35 graden 3706 kWh

Dat kost X euro.

Gooi NO meteen ook vol met 11 stuks en je krijgt totaal 6218 kWh

Dat kost X euro + 200 euro voor een 5kW ipv 3kW omvormer, 1100 euro voor de extra panelen, 400 voor extra legsysteem...400-500 extra montage en een handje vol DC kabel. (ex btw)

Als je het geld beschikbaar hebt is dan de vraag is dat het waard? Vaak is dat ja.

(Getallen zijn iets anders dan de installateur, dat is niet erg, dat zijn verschillen in de gebruikte software)

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 07-05-2021 15:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

Valderrama schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Ah... dan heb ik daar kennelijk een foutje gemaakt in het overzicht.
Geeft uiteraard niet. Alleen voor je vergelijking wel goed.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
Valderrama schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Standaard apparatuur? Het brengt wel het meeste toch? Ruimte aan de andere kant van het dak is er zeker, maar eigenlijk raden de meeste dat af omdat het verre van gunstig zou zijn. In de straat heeft verder ook niemand panelen aan die kant van het dak liggen.
De panelen van installateur 2 hebben inderdaad een hogere wattpiek dan de andere. Om de totaal opbrengst te verhogen zou ik dezelfde aanpak kiezen als @Ronald: panelen met een wat lager vermogen kiezen (die zijn goedkoper), en opbrengst verhogen door ze ook op het andere dakvlak te leggen.
Als je hiervoor een winkelkarretje vult bij Solar-bouwmarkt kom je op het volgende uit:

22 x Longi Solar 360WP Full Black €2.838
1 x Goodwe GW5000D-NS €709
2 x 5 Panelen Portrait op Horizontale Rails €381,20
2 x 6 Panelen Portrait op Horizontale Rails €453,02
Volledige Installatie van meer dan 20 Zonnepanelen €1.530

Totaal €4.947,30 (ex btw) voor 7920 WP, dat is 0,625 euro per wattpiek.
De prijs zal wat verschuiven als er andere bevestigingsrails nodig zijn, maar het laat zien dat het de moeite waard is om verder te kijken dan de offertes die er nu liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

Valderrama schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Minder gunstig voor jou of voor hun? De opbrengst is relatief wat lager vaak maar het is zeker nog zeer rendabel hoor. Duurd een paar jaar langer om terug te verdienen maar daarna heb je een veel hogere opbrengst en dus winst.

Niemand heeft daar panelen? 15 jaar geleden had niemand uberhaupt panelen en nu? :9 Tja als je voorop wilt lopen :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
antidote schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 01:41:
[...]

De panelen van installateur 2 hebben inderdaad een hogere wattpiek dan de andere. Om de totaal opbrengst te verhogen zou ik dezelfde aanpak kiezen als @Ronald: panelen met een wat lager vermogen kiezen (die zijn goedkoper), en opbrengst verhogen door ze ook op het andere dakvlak te leggen.
Als je hiervoor een winkelkarretje vult bij Solar-bouwmarkt kom je op het volgende uit:

22 x Longi Solar 360WP Full Black €2.838
1 x Goodwe GW5000D-NS €709
2 x 5 Panelen Portrait op Horizontale Rails €381,20
2 x 6 Panelen Portrait op Horizontale Rails €453,02
Volledige Installatie van meer dan 20 Zonnepanelen €1.530

Totaal €4.947,30 (ex btw) voor 7920 WP, dat is 0,625 euro per wattpiek.
De prijs zal wat verschuiven als er andere bevestigingsrails nodig zijn, maar het laat zien dat het de moeite waard is om verder te kijken dan de offertes die er nu liggen.
Interessante aanpak. Zo had ik er niet direct over nagedacht. Hier ga ik even bij stilstaan.
Pagina: 1