Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Jos Walter
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-12-2022
Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum en zit met een mentale uitdaging.

Ik wil de hoeveelheid zonnepanelen uitbreiden. Op mijn dak liggen nu 6 panelen van 250 Wp in string sinds juli 2013 aangesloten op een SMA Sunnyboy. Op deze panelen zitten geen optimizers. Ze hebben tot nu toe een 10376 Wkh teruggeleverd. Mijn dak van 25 graden ligt op het zuiden (192 graden).
Ik heb een boom aan de Oostkant van het huis staan en deze geeft alleen in de ochtend een klein beetje schaduw op het bovendak (nummer 2op de afbeelding). Het onderdak (nummer 1 op de afbeelding) heeft alleen schaduw bij heel laag hangende zon in de winter van het huis dat aan de zuidkant van ons huis staat. Op Dakvlak 2 is een kleine RVS dubbelwandige schorsteen (2mtr) van onze houtkachel. Op de afbeeldingen is dit te zien als een rode streep. Deze geeft een klein beetje schaduw op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhhAPKZYS5NAc5RAt2LAkbTeaXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yVFgy4ScjTIBu1x5B41XU2qn.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een aantal installeteurs gevraagd mee te denken, maar kom er niet uit. Ze willen allemaal optimizers of micromvormers op de uitbreiding plaatsen. Ik weet niet of dit terug te verdienen is.
Als ik dit vergelijk tot wat mijn 7 jarige installatie op heeft geleverd, gaat dat niet lukken.

Nu denk ik om op dakvlak 1 16 panelen in portrait en op dakvlak 2 9 in landscape te plaatsen. Het worden panelen van:
- Ja Solar, JAM60S20 380Wp
- Canadian Solar, HIKU CS3L-MS, 370Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_2eZaeVZw6lipgqCZ4R96xajTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AEDzcdAsNxBcAEhDj8lP5TiH.png?f=fotoalbum_large

Hier is mijn dilemma:
1. Op Dakvlak 1 is behalve in de winter altijd schaduw.
- is het handig om deze 16 panelen op te splitsen in 2 strings van 8 en deze in parallel aan elkaar te schakelen en dan naar de omvormer te sturen?
Als ik het zo doe, heb ik bij opbrengst van 1 string als de andere nog in de schaduw ligt.
2. voor het dakvlak 2 overweeg ik optimizers te gebruiken. Het gaat hier om een relatief kleine investering.
- Zijn er Omvormers die zowel op 1 DC ingang stroom met optimizers accepteert terwijl bij de zonnepanelen van de 2de DC ingang geen optimizers worden gebruikt? Fronius, SMA?

Ik heb gelezen dat je Tigo optimizers per paneel kan uitvoeren, Weet iemand hoe dit precies werkt ?

Hier zien jullie de situatie zoals ik die heb uitgedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZWGdXfON9POFPFiNnLs9N7chfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ll3UyIHkuEwIb2rGczIUuZYE.png?f=user_large

Wie kan/wil met mij meedenken wat het handigs is.

Groet,

Jos walter

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

De schaduw die je beschrijft is er normaal gesproken in de belangrijke uren van de dag / jaar eigenlijk niet. Schaduw vroeg in de ochtend (oost) of gedurende de winter van uit zuid is eigenlijk niet voldoende dat dan optimizers rendabel worden. Wellicht heb je dan wel inderdaad iets meer opbrengst, als de laatste kwh telt, maar de veel hogere meerprijs is het waarschijnlijk niet waard.

Je hebt op zich al een heel goed plan! Vlak 1 en vlak 2 volleggen met panelen, want meer Wp heb je meer opbrengst. Als je wel meer wilt investeren zou je ook kunnen overwegen om de huidige 250 Wp panelen te vervangen door nieuwe betere panelen zodat je dat dakvlak helemaal vollegt met een type paneel. Dan heb je netto een betere dak vulling denk ik, met een goed legplan. Ziet alles er strak en egaal uit, en heb je meer totaal Wp vermogen op je dak. Het oude setje kan je misschien nog wel goed op MP verkopen.

Heb je aan de noordkant ook een dak van 25 graden? Dat is een heel mooi lage hellingshoek, en dan worden ook daar panelen plaatsen al meer rendabel. Want de zon hoeft niet super hoog te staan om daar toch al wat licht op te krijgen. En natuurlijk leveren die ook in de winter bij diffuus licht stroom. Daar panelen plaatsen is ook meer rendabel dan investeren in optimizers voor de panelen aan de Z kant. Zeker als je alles in een keer laat doen. Dan kan je het kwa omvormer en dergelijke ook mooi combineren.

1. Ik zou geen strings parallel aansluiten als een van de strings schaduw heeft. Dan in serie is veel beter want dan kunnen de bypass diodes heel netjes dat paneel uitschakelen als er schaduw is. En zakt dat voltage per string maar niet het amperage. Denk ik.. De experts hier zoals @busscherski kunnen er vast meer over zeggen.
Of je 8 of 16 panelen per string moet aansluiten ligt ook aan of het een 1 of 3 fase omvormer is, aangezien een 3 fase omvormer heel goed werkt met 16 panelen per string, maar voor 1 fase is het volgens mij teveel.
Ook, hoezo heeft dat dakvlak altijd schaduw als het aan de zuidkant ligt? Behalve in de winter. Juist in de winter zou ik daar schaduw verwachten toch?

2. Volgens mij kan je in dat geval inderdaad Tigo optimizers gebruiken. Zag ik hier wel eens genoemd als optie in bestaande strings / omvormers. En alleen dan toe te passen op de panelen die schaduw hebben.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Jos Walter
Beste Gerco,

Het Noorddak ligt ook op 25 graden. Had aan vrouw lief al voorgesteld ook dat oppervlakte te gebruiken, mar dat vond ze iet te veel van het goede. Maar het is idd ook een optie.

Ik heb een 3 fase aansluiting in de meterkast. Ik ga ook voor een 3-fase omvormer.

Je hebt het over: "de bypass diodes heel netjes dat paneel uitschakelen als er schaduw is". Kan je dit iets beter uitkeggen voor mij?

Zat zelf nog wat te tekenen en kwam tot het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crmqvm_tNB6w1QOhieeVb8oyFb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PcgenZ3DmOcE9d5A7xmMbbgt.png?f=fotoalbum_large

Dat zijn 32 panelen. Ik dacht 2 stings van 16 opgedeeld in groepen van 8. Of toch gewoon 2 strings van 16?

Ik denk aan een SMA 8.0 omvormer in combinatie met een Energy meter om het verbruik/opbrengst goed te kunnen monitoren.

Hoe denk jij hierover?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor een 3 fase omvormer is 16 eigenlijk wel ideaal hoor. 8 is aan de lage kant. Ik heb zelf 2 x 3 fase omvormers (beide kanten van het huis) en een heeft strings van 8 en 9 en de andere 2 x 15 panelen, en zie aan de kant van 15 dat alles heel netjes soepel verloopt terwijl de andere kant soms wat laag komt te zitten kwa voltage als er ergens schaduw is en dat dan de hele string er wel onder lijd.

Elk paneel heeft een aantal bypass diodes die er voor zorgen dat als een paneel of een gedeelte van dat paneel schaduw hebben die kunnen zeggen "ik doe even niet mee" Zodat de rest van de string wel gewoon op maximaal vermogen kan draaien. Als een paneel in een string van bv 10 maar het halve amperage kan leveren is het beter dat paneel uit te schakelen (90% vermogen over) dan dat de hele string op half vermogen gaat draaien (50% vermogen)

Dit verklaard eigenlijk ook gelijk waarom optimizers of microomvormers eigenlijk niet perse NODIG zijn bij schaduw. Ze schakelen vast iets slimmer en kunnen daarmee misschien een paar procent jaar opbrengst opleveren, maar alleen bij een bepaald type schaduw (zachte schaduw van bomen) en dan nog scheeld het misschien 100 kwh per jaar. Dat is ca E25 en voor een systeem wat E1000 meerprijs heeft is dat dus niet snel rendabel.

Ik heb zelf geen ervaring met SMA omvormers maar hoor er goede dingen over. Maar Growatt / Goodwe / Huawei zijn ook goede omvormers hoor.
Ik ken die energy meter niet, maar als het er een is die in de meterkast gaat en je Kwh daar meet komt het vast goed. Ik heb zelf een Youless icm een Kwh meter en dat werkt perfect hier. Altijd realtime opbrengst (en gebruik!) kunnen uitlezen is wel fijn hoor.
De meesten hier die een SMA omvormer nemen doen dat omdat je deze zelf volledig kan uitlezen met alle data die je wilt. Als je daar interesse in hebt en daar handig in bent kan dat misschien.

32 panelen op een SMA 8.0 omvormer is wel een goed plan. Maar als je de 380 Wp panelen gaat gebruiken kom je op op een totaal van 12160 Wp en dan is de 8.0 omvormer een dimensionering van 66% en dat is eigenlijk wel wat laag. Dan bij felle zon en koud weer ga je toch wel vaak aftopping zien, en dat kost je dan wel een paar % opbrengst per jaar. Een 10.0 is dan een betere keuze. Wel een hogere prijs, en die paar % opbrengst verlies is dat misschien niet waard. Dus dat is een overweging.

Ik zie dat je nu wel in dit legplan op Z volledig nieuwe panelen legt, erg mooi! Misschien dat je inderdaad op N niet het dak ook wilt volleggen, maar je kan natuurlijk altijd nog wel de oude panelen daar laten monteren. Die en het montage materiaal heb je toch al, en wellicht kan de installateur die voor een redelijke prijs daar monteren. Een overweging is dan nog weer, als de installateur toch bezig is om daar gelijk maar ook nieuwe panelen te monteren, en dat dak ook vol te leggen ;) Die reactie thuis is heel begrijpelijk, en ook wel wat voor te zeggen, maar "als je toch bezig bent, doe het gelijk goed" is ook wel waar natuurlijk. Natuurlijk ligt het er ook aan hoeveel je nu wilt investeren. Hoe meer panelen je legt, hoe langer het duurd voordat je de investering er uit hebt, maar daarna zijn de verdiensten / besparingen ook hoger.

Wat ik niet weet is jouw eigen jaar gebruik. Dit is vaak ook een belangrijke overweging bij het bepalen van hoeveel panelen. Veel mensen hier vinden het wel fijn om net iets meer op te wekken dan ze verbruiken. Dan kan je de meeste van de opgewekte Kw wegstrepen tegen de volle 23 cent, en wordt maar weinig teruggeleverd voor een lager tarief. Ik heb ook iets meer panelen dan verbruik (15 Mwh opwek tegen 13Mwh verbruik) en kan als het goed is zelfs mijn lage gasverbruik compenseren met de extra opwek en toch mijn energierekening op 0 houden. Of geld terug krijgen!! Dat is helemaal mooi toch. En daarvoor moet je wel aardig meer panelen leggen dan je gebruik want met de afbouw van de saldering krijg je veel minder voor je zomer opwek dan je betaald voor je winter gebruik. Dus, overwegingen :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Ze hebben tot nu toe een 10376 Wkh teruggeleverd.
Is dat gemeten door de omvormer of door de elektriciteitsmeter in de meterkast? Die laatste zegt niet zoveel.

YouTube: Haal meer zon uit de schaduw (andere merken doen dit ook, bij laag voltage vaak met minder succes)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jos Walter
Hoi Busscherski,

Het teruggeleverde Kwh heb ik afgelezen van het display op de Sunnyboy.

• Jos Walter
Gerco,

Nu nog even het volgende:

Stel dat ik ook nieuwe zonnepanelen leg aan de Noordkant. 6 of 8 panelen.
- Hoe schakel ik die dan op 1 omvormer?

Ik heb nml dan al 2 Dc ingangen in gebruik van de omvormer ivm veld 1 en 2.

Nieuwe omvormer erbij kan altijd natuurlijk. Maar dan heb ik 6x 4mm2 (3x rood en 3x zwart) naar beneden lopen. Misschien iets te veel van het goede.

Ik verbruik nu rond de 7000 Kw. Maar ja, de volgende auto wordt electrisch. Wat is dan verstandig.

Bedankt voor het meedenken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan een polystring maken met een SMA 10.0
Dus 2x 16 op 1 ingang.
En dan heb je een ingang vrij.

Ken je sunnydesignweb?
Kies nieuw project (rode knopje), vul lokatiegegevens in en dan handmatige planning
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfqSKUtw_Kfwie9RdgORCXVfnOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inpyG8K8ctDWjAKF7PQ2YLbT.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2021 15:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jos Walter
Hoi A,

HA SUnnydesignweb 1x geprobeerd. Maar kwam niet verder dan alleen een project aanmaken. Nog maar 1x proberen.

Bedankt voor de tip.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Je noemt teruggeleverd maar je bedoeld denk ik geproduceerd (opwek). Teruglevering is wat wordt gemeten na aftrek van je eigen gebruik en wat dan weer het net op gaat.

Een polystring is inderdaad een goede optie om meer panelen op een omvormer ingang te krijgen. Zodat je de NW kant nog kan aansluiten op de andere ingang.

Extra omvormer kan inderdaad ook, maar dan ben je wel extra kabels nodig. DC als de omvormer in de meterkast zit of zo? Of AC als de omvormers op zolder zitten. Soms kan het dan op dezelfde kabel, afhankelijk van totaal vermogen en afzekering in de meterkast. Als ze niet samen op een 16A zekering kunnen, maar beide een eigen 16A nodig hebben. Ook dan is een polystring handiger want maar een omvormer nodig, en een kabel ;)

Met de genoemde 32 panelen a 380 Wp kom je al op een jaaropbrengst van ca 10 - 11 Mwh. Dat is al een stukje meer dan je verbruik nu MAAR een elektrische auto gebruikt VEEL stroom, dus dan is meer altijd beter. En kan je noord ook best gebruiken. De meest economische manier om dat te doen is dan inderdaad met een omvormer, zoveel mogelijk panelen en een niet al te dure omvormer. Iets lagere omvormer maar met meer panelen leverd een veel hogere opbrengst dan iets minder panelen met een zwaardere omvormer.

Als je aan het plannen bent met aantal panelen op noord en budget, dan moet je gaan voor maximaal Wp. Panelen van 380 Wp zijn misschien wat duurder per Wp dan de meer gangbare 330 Wp panelen. Als je met een budget 32 x 380 Wp panelen kan doen heb je 12160 Wp. Als je voor hetzelfde geld 40 panelen van E330 Wp kan doen is dat de betere optie. Hoewel tegenwoordig de panelen met meer Wp ook vaak iets groter zijn, dus dan vertekent het een beetje en zijn ze minder "meer efficient" dan ze lijken. Wp / M2 is dan de betere vergelijking. En de prijs daarvoor.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Fronius symo 12,5 K kan ook nog een polystring aan (= verdubbeling van de DC ingangstroom), mocht de SMA 10.0 te klein worden.
https://www.winkelman-zon...nclusief-wlan-lan-en.html
PDF

• Jos Walter
Ik denk dat ik het op 32 hou en een 2 extra kabels vanuit waar de omvormer ligt naar het dak leg tot onder de nokpan van het Noorddak. Een voedingskabel naar de meterkast ligt er al. Dat is 1 fase van de panelen die er nu al liggen.

Ik denk dat dit de beste oplossing is voor nu. Dan kan ik in de toekomst altijd makkelijk een extra uitbreiding doen en hoeft bij het uitbreiden alleen de panelen op het dak en evt en extra omvormer benden.

Kent iemand een goede installateur in de buurt van Ede die meegaand is in de wensen van de klant?

Graag suggesties.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zonnekompas utrecht
Winkelman hengelo
Solar-bouwmarkt almere

De meesten die hier advies geven zijn de doe het zelvers. ;)
Scheelt alweer 2000 euro.
Daar heb ik wel wat spierpijn voor over en kan je best lang een steigertje voor huren.

Pagina: 1