Kabel aanleggen voor laadpaal.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Goededag tweakers.

Ik rij sinds een paar maanden electrisch en ga van openbare laadpaal naar openbare laadpaal.
Nu wil ik graag thuis laden, in principe kan dat makkelijk voor de deur maar de parkeerplekken daar zijn in principe voor iedereen te gebruiken (en dus soms niet beschikbaar) en ik zou dan met mijn laadkabel een stuk over de stoep moeten gaan.

Alternatieven zoals de EVtegel zijn niet toegestaan in Almere en de buren maken nu al bezwaar tegen de zwart/gele 'mat' die mijn buurman momenteel gebruikt om voor zijn deur te laden.

Gelukkig heb ik een eigen parkeerplaats op ons gezamenlijk binnenterrein. De afstand van mijn achtertuin tot deze privé parkeerplek is ongeveer 90 meter. Er moet dus (gekozen voor de lang termijn oplossing) een kabel getrokken worden van mijn achtertuin (schuur die alleen 1 fase stroom heeft) naar deze parkeerplek.

Op de openbare laadpalen laad ik altijd met 5 ampère (op 230 volt) om de batterij te sparen.
Hoewel ik de altijd geleerd heb dat 5 X 230 = +/- 1 KW, zegt de auto dat hij met 4KW laadt, dus daar ga ik dan maar vanuit. :)

Die 4KW laadsnelheid is dus waar ik naar op zoek ben voor thuis laden. Een nacht van 8 uren laden is dan goed om van 50% naar 80% op te toppen. (10 uur laden is dan ongeveer 200KM per dag erbij)

Nou begreep ik dat een reguliere kabel (3 aderig) maximaal 16 Ampère aankan en dus ongeveer die 4kW kan transporteren. Er komt een stratenmaker een mantelbuis leggen van mijn schuur naar mijn parkeerplek.

Mijn vragen:

1 : Gezien de afstand; welke kabel adviseren jullie? is 2,5mm genoeg over 100 meter? Of moet ik voor een grotere diameter gaan? Of wellicht voor een 5 aderige 3 fase kabel waarbij 2 aderparen gebundeld worden voor minder weerstand?

2 : Moet dit een YMVK-AS kabel worden of is een gewone kabel ook goed omdat hij al in een mantelbuis ligt en misschien zelfs beter om door een mantelbuis te kunnen trekken?
(heb zelf deze op het oog)

3 : Mijn buurman doet met mij mee en zal ook een kabel gaan leggen in de mantelbuis, hij wil echter de optie kunnen hebben om met 22 kW te kunnen laden zoals hij nu ook heeft, dus 3 fase 32 Ampere. Welke diameter raden jullie aan op 100 meter afstand?

NB: No worries, als de kabels liggen gaat een elektricien het netjes aansluiten. Daar ga ik zelf niet mee rommelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door procyon op 07-05-2021 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
1 2,5 mm² zou genoeg moeten zijn over 100 meter. Een wat dikkere of 3 fase kabel kan handig zijn voor toekomstige uitbreidingen. 100meter stugge kabel door een mantelbuis trekken lijkt mij geen pretje.

2 Onder de grond is altijd -AS. Dit omdat deze is voorzien van wapening. Mocht je met een schep door de kabels steken de stroom via de mantel wordt weggevoerd en zo zelf niet onder spanning komt te staan. De mantelbuis doet hier niet heel veel tegen.

3. Typisch 4mm² neem de kabel met de nul(blauwe draad). Bij grondkabels gaat de aarde via de mantel en niet via een aparte ader. 22kw kan overigens niet met een 'standaard' huisinstallatie aangezien de hoofdzekering maar 25 A is. Deze kan bij de netbeheerder verzwaard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De maximale lengte is mede afhankelijk van de karakteristiek van de zekeringautomaat, dit gezien er een minimale stroom moet kunnen lopen om de automaat binnen een bepaalde tijd uit te kunnen schakelen bij kortsluiting en overbelasting. Zo heeft een automaat met een C-karakteristiek een hogere stroom nodig (10 x de nominale stroom) dan een automaat met een B-karakteristiek (5 x de nominale stroom). Hier is een mooie tabel te vinden met de maximale lengtes bij bepaalde stromen en karakteristieken.

Jouw gebruikte lader kan een bepaalde karakteristiek vereisen door een hoge piekstroom, dus controleer dat eerst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien je buiten je eigen woonerf gaat, heb je wel een vergunning aangevraagd?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
Als je auto met 4 kW laadt, is dat omdat het 3x 5a is!

Voor 32a over deze afstand is 2,5 mm2 echt weinig!

Waarom stel je deze vragen niet in het laadpaaltopic? Dan krijg je meer gerichte adviezen. Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 77% gewijzigd door guido66 op 07-05-2021 18:16 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou gewoon voor de toekomst kiezen en een 5G10 leggen (3F+N+PE goed voor 32A) in de grond altijd een gepanserde kabel gebruiken zoals XFVB Cca 0.6/1kV 4x10 (mantel mag je als aarding gebruiken) maar moet meestal in een wachtbuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 07-05-2021 21:47 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Wel hier een handig tabelletje:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-05 16:39
Naast bovenstaande opmerking over een kabel in grond die hoogstwaarschijnlijk niet allemaal van jou is en bijbehorende wellicht benodigde vergunningen/toestemmingen:

Vergeet je klic-melding niet, gezien je 90/100 meter aan kabel niet met het handje de grond in stopt neem ik aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
Zoals al eerder vermeld, wees zo verstandig en leg voor jezelf ook een 3-fase kabel. Je gaat er veel spijt van krijgen als je over 5 jaar ineens wel besluit over te gaan en je een nieuwe kabel erbij moet trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:31
Bij deze lengte adviseer ik 4mm2 voor 16A en 6mm2 voor 32A.

Maar: Is je buurman graag hoofdsponsor van de netbeheerder? Een 3*35A hoofdaansluiting, die eigenlijk nog niet eens sterk genoeg is om met 3*32A te laden, kost al 700 euro per jaar meer dan een standaard 3*25A huisaansluiting. Zo wordt elektrisch rijden wel duur.

Op een standaard 3*25A hoofdaansluiting kun je met 11kW laden (3*16A groep voor de laadpaal). Zelfs de EV's met de grootste accu zijn dan in een nachtje wel weer helemaal vol.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Ik zou inderdaad meteen aan de toekomst denken, nu ligt de grond open.
Als je straks meer vermogen nodig hebt met je volgende auto, moet weer alles open.

Misschien is het ook verstandig om er over na te denken om een netwerkaansluiting daar te realiseren? Mocht je ooit een camera, of wifi daar willen aansluiten?

Een nu is 100m ook wel de max voor UTP, maar een glasvezel nu neerleggen, zijn ook de kosten niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 07:25
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar mag je uberhaupt de straat openbreken om die kabel te leggen?

Er even vanuitgaande dat jouw buurman en jijzelf een plek naast elkaar hebben zou ik dan kiezen voor 1 hoofdkabel zoals de eerdergenoemde 5G10 met pantser en die dan netjes afsplitsen in een lasdoos voor beide plekken.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:51

AlphaRomeo

FP PowerMod
Skyrunner schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:28:
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar mag je uberhaupt de straat openbreken om die kabel te leggen?

Er even vanuitgaande dat jouw buurman en jijzelf een plek naast elkaar hebben zou ik dan kiezen voor 1 hoofdkabel zoals de eerdergenoemde 5G10 met pantser en die dan netjes afsplitsen in een lasdoos voor beide plekken.
Dat mag niet volgens mij. Je mag geen twee groepen door een kabel leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85

En hoe ga je dat dan op het elektranet aansluiten en de kosten verdelen?

Moet één van beiden dan een 3x50A hoofdaansluiting nemen? 8)7

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 12:01
Moet er altijd een mantel in de grond of kan de “graver” niet direct een kabel leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 12:01
@TS leg je ook gelijk een utp kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Dank voor alle reacties en suggesties!
Mijn privé parkeerplaats bevind zich op de gemeenschappelijke binnenruimte van de VVE. Is geen openbare plek. Daarnaast ook netjes toestemming gevraagd en gekregen.

UPT is een leuke suggestie maar filmen is daar niet toegestaan. Bovendien neemt mijn auto alles rondom de auto op ;)

Ik ga me nog even goed verdiepen in wat _Jeffrey_ aanhaalde. Het karakterestiek. Had hier nog niet eerder van gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

zou ook voor 2 kabels gaan wel zo duidelijk, bij 1 kabel zou je kwh's nog wel kunnen verrekenen, maar lijkt me onnodig ingewikkeld.
deels offtopic misschien, maar zou jezelf niet beperken tot 5A maar voor de 16A gaan die je tesla kan verstouwen. Tot nu toe nergens gelezen dat dat slecht is voor je accu ( wel de tip om tussen 20-80% te blijven), als je alles toekomstvast inricht voor 11 of zelfs 22 Kwh kun je altijd nog vanuit de auto regelen dat ie op 5 laadt mocht dat echt zoveel beter zijn.
Qua kabel zou ik niet te zuinig zijn ( met de factor 100 gaat t natuurlijk wel hard) en ook advies aan de elektricien vragen die het toch gaat aansluiten zoals je in je vraag aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://www.elektramat.nl...ndkabel/ymvk-as-4-aderig/

Zie je mooi het prijsverschil.

Kijk uit dat je niet (teveel) bespaard op de kabel, zo'n kabel leggen is een dure hobby en veel werk/overlast. Niemand wordt er blij van als je over 5 jaar de stoep weer openbreekt, omdat de kabel niet voldoet. Het 'beetje' dat je nu bespaard ben je dan alweer kwijt.
Volgens mij kom je bij 6mm2 uit bij deze lengte, maar hierboven staan de links/tips om het te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ivow85 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:41:
[...]

En hoe ga je dat dan op het elektranet aansluiten en de kosten verdelen?

Moet één van beiden dan een 3x50A hoofdaansluiting nemen? 8)7
Lijkt me administratief niet zo'n gedoe, iedere netbeheerder kan daar keurige staatjes voor leveren.

3x50A is idd wat heftig, en jouw emoticon overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
AlphaRomeo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Dat mag niet volgens mij. Je mag geen twee groepen door een kabel leggen.
Ik ging dan ook uit van 1 3-fase groep, maar bedenk nu dat de capaciteit van een huis-tuin-keuken schakelkast niet toereikend is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:42
procyon schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:56:
UPT is een leuke suggestie maar filmen is daar niet toegestaan.
Je wilt wellicht (in de toekomst) een laadpaal met load-balancing, dan heb je wel een signaalkabel naar de slimme meter nodig.

Verder zou ik niet minder dan een 4x6mm²+as leggen en zou ik rechtstreeks naar de meterkast gaan, niet naar de schuur. Het merendeel van de kosten nu zal in de arbeidsuren zitten, doe het dan meteen goed en toekomstbestendig.

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 08-05-2021 11:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Skyrunner schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Lijkt me administratief niet zo'n gedoe, iedere netbeheerder kan daar keurige staatjes voor leveren.

3x50A is idd wat heftig, en jouw emoticon overbodig.
1: De netbeheerder gaat geen extra aansluiting leveren voor privé-laadpalen. Dus de netbeheerder gaat ook geen 'keurige staatjes' leveren wie wat gebruikt heeft aan elektriciteit voor de laadpaal. En de netbeheerder en energieleverancier gaan zich ook al helemaal niet bemoeien met wie voor welk deel van de kosten moet opdraaien. Ofwel: hoe dan ook 'gedoe' voor TS en buurman wanneer ze hun beide laadpalen op één kabel en dus één hoofdaansluiting aansluiten.

2: Buurman geeft aan op 22kW te willen laden. Dat is dus al 3x32A. Op die kabel moet dan ook nog een tweede auto kunnen laden én omdat de kabel wordt afgetakt van één van de huisaansluitingen, moet er ook nog de nodige capaciteit zijn voor de huishoudelijk gebruikte energie. Met 3x35A of 3x40A ga je het dan gewoon niet redden. Zelfs 3x50A is in de door jou voorgestelde situatie, in combinatie met de wensen van TS en buurman al aan de krappe kant! Die 3x50A is dus zeker niet 'wat heftig' maar bij het voorstel om één kabel te leggen voor 2 laadpunten juist nog aan de voorzichtige kant.

En als je de kosten van een 3x50A hoofdaansluiting weet, die overbodig is wanneer je gewoon 2 kabels door de mantelbuis legt, is mijn emoticon niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
Kan me alleen maar aansluiten bij de rest, minimaal 4x6mm² (zelfs al zou je er (nu) maar 2 gebruiken, en utp meetrekken.

Laat die buurman trouwens zijn eigen mantelbuis leggen (kan natuurlijk wel tegelijk ingegraven worden), anders kun je nooit meer iets vervangen.

Die paar tientjes materiaal gaan echt de kosten niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Ivow85 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:06:
[...]

1: De netbeheerder gaat geen extra aansluiting leveren voor privé-laadpalen. Dus de netbeheerder gaat ook geen 'keurige staatjes' leveren wie wat gebruikt heeft aan elektriciteit voor de laadpaal. En de netbeheerder en energieleverancier gaan zich ook al helemaal niet bemoeien met wie voor welk deel van de kosten moet opdraaien. Ofwel: hoe dan ook 'gedoe' voor TS en buurman wanneer ze hun beide laadpalen op één kabel en dus één hoofdaansluiting aansluiten.

2: Buurman geeft aan op 22kW te willen laden. Dat is dus al 3x32A. Op die kabel moet dan ook nog een tweede auto kunnen laden én omdat de kabel wordt afgetakt van één van de huisaansluitingen, moet er ook nog de nodige capaciteit zijn voor de huishoudelijk gebruikte energie. Met 3x35A of 3x40A ga je het dan gewoon niet redden. Zelfs 3x50A is in de door jou voorgestelde situatie, in combinatie met de wensen van TS en buurman al aan de krappe kant! Die 3x50A is dus zeker niet 'wat heftig' maar bij het voorstel om één kabel te leggen voor 2 laadpunten juist nog aan de voorzichtige kant.

En als je de kosten van een 3x50A hoofdaansluiting weet, die overbodig is wanneer je gewoon 2 kabels door de mantelbuis legt, is mijn emoticon niet overbodig.
toon volledige bericht
voor punt 1 heb je geen netbeheerder nodig, slechts een laadpaal die het verbruik registreert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Anoniem: 1279036 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:09:
[...]

voor punt 1 heb je geen netbeheerder nodig, slechts een laadpaal die het verbruik registreert.
Maar dan heb je alsnog het gedoe van onderling verrekenen. Lijkt me voor een 'permante' situatie zeer onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ivow85 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Je zou eens moeten leren iemand in zijn waarde te laten en op een normale manier te discussieren, maar je was te druk met je cijfertjes om dat in te zien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Skyrunner schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:14:
[...]

Je zou eens moeten leren iemand in zijn waarde te laten en op een normale manier te discussieren, maar je was te druk met je cijfertjes om dat in te zien 8)7
:D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Iedere suggestie om dit soort installaties te delen met de buren verdient in mijn ogen een " 8)7 ".

Wat ga je bijvoorbeeld doen als 1 van de buren besluit te verhuizen en de nieuwe bewoner hier geen zin in heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:52
Laat er gelijk ook een trektouw bij leggen, kun je als het moet ooit nog eens een extra kabel er bij door trekken.
De buurman zou ik een losse mantelbuis laten leggen. Dat spul kost niks en heb je zeker weten geen gedoe er mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Wees gewoon eerlijk en zeg dat je op 5A laadt op openbare plaatsen zodat je langer kan blijven staan ipv dat het beter is voor je accupack, dat is het niet. Ook 16A/11kW is voor een tesla langzaam / laag vermogen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:31
Xander schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Je wilt wellicht (in de toekomst) een laadpaal met load-balancing, dan heb je wel een signaalkabel naar de slimme meter nodig.

Verder zou ik niet minder dan een 4x6mm²+as leggen en zou ik rechtstreeks naar de meterkast gaan, niet naar de schuur. Het merendeel van de kosten nu zal in de arbeidsuren zitten, doe het dan meteen goed en toekomstbestendig.
Signaalkabel zou zelfs bij mijn paar jaar oude paal niet nodig zijn, dat gaat gewoon draadloos via internet.
Voor thuis laden zie ik het vorodele van 4x6mm2 niet.
Prijsverschil is:
100 m 4x2,5 --> EUR 390,-
100 m 4x6,0 --> EUR 660,-

Wat rechtvaardigt die extra uitgave van 270 euro?
Volgens mij kan je door een 2,5 mm2 grondkabel ook 30A jagen. Dat ga je natuurlijk niet doen.
Dus dan gaat het alleen nog maar over spanningsverlies.

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
MeTooPV schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:22:
[...]

Signaalkabel zou zelfs bij mijn paar jaar oude paal niet nodig zijn, dat gaat gewoon draadloos via internet.
Ik zie anders toch erg veel laadpalen met loadbalancing die dat wel nodig hebben... Zelfs als die laadpalen gewoon internetconnectiviteit hebben voor uitlezen / energiemonitoring of betaalsystemen. Maar blijkbaar zijn er uitzonderingen op. :)

Maar dan vraag ik me ook af hoe lekker wifi nog werkt op 100m van je huis.
Voor thuis laden zie ik het vorodele van 4x6mm2 niet.
Prijsverschil is:
100 m 4x2,5 --> EUR 390,-
100 m 4x6,0 --> EUR 660,-

Wat rechtvaardigt die extra uitgave van 270 euro?
Volgens mij kan je door een 2,5 mm2 grondkabel ook 30A jagen. Dat ga je natuurlijk niet doen.
Dus dan gaat het alleen nog maar over spanningsverlies.

[Afbeelding]
Vanwege de lengte dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c4oTwOxoVAHJR4WfgFCjG7GgZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0EJTgFKmiAxSO3JmSDuToSzl.png?f=user_large

Ik zou er rekening mee willen houden dat de kabel ook geschikt is voor 3x32A laden, ook al wil je dat met de huidige auto en huidige huisaansluiting nog niet.

Bovenstaande tabel zijn richtlijnen en e.e.a. hangt ook af van de netimpedantie op de aansluiting (als je al ver van de wijktransformator zit, kun je niet nog eens 98m 4mm² aan een B32 automaat hangen). Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Thanks voor het opzoeken van de prijzen. :) Voor €270 zou ik er geen seconde meer over nadenken. Wat zou die grondwerker rekenen voor dit projectje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:31
3x32 lijkt mij echt absurd veel. Een auto gebruikt zo’n 15 kWh/ 100 km. Om dan thuis met 22 kW te gaan laden is ook bij grotere accu’s absurd. Verspilling van geld en grondstoffen. De prijzen had ik opgezocht omdat er nogal makkelijk wordt gedaan over dikkere kabels. Waarom dan niet direct alles dubbel uitvoeren als je toch die sleuf open hebt liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
MeTooPV schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:34:
3x32 lijkt mij echt absurd veel.
En toch doet zijn buurman het blijkbaar nu al, dus de wens is niet ondenkbaar.
Een auto gebruikt zo’n 15 kWh/ 100 km. Om dan thuis met 22 kW te gaan laden is ook bij grotere accu’s absurd.
Want jij kent alle mogelijke (toekomstige) usecases?

Misschien zorgt een 22kW lader er wel voor dat je genoeg hebt aan alleen in het weekend laden.

Misschien zorgt een 22kW lader er wel voor dat je niet dagelijks hoeft te laden maar met 1x per 2 dagen laden uitkomt. Best handig als je in de toekomst misschien meer elektrische auto's in het huishouden hebt.

Misschien zorgt een 22kW lader er wel voor dat je de auto vol hebt tussen thuiskomst van werk en de tijd dat je naar bed wilt. Best handig als je in de toekomst misschien meer elektrische auto's in het huishouden hebt want dan kun je ze nog even verwisselen.

Ik vind dat je het nogal makkelijk absurd noemt. Het is relatief niet zo heel lang geleden dat ik prima content was met mijn 64k baudrate ISDN verbinding en mijn 10BASE5 thuisnetwerkje, nu begint gigabit glasvezel internet ingeburgerd te raken. Konden we dat destijds voorspellen? Ik niet.

En daarom zou ik graag rekening houden met de toekomst en die €270 extra uitgeven. Ik geloof niet dat dit bedrag in een dergelijk project noemenswaardig verschil maakt. Jij mag daar uiteraard een andere mening over hebben en TS mag er ook zelf over beslissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
Xander schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:45:
[...]

[...]

Want jij kent alle mogelijke (toekomstige) usecases?

Misschien zorgt een 22kW lader er wel voor dat je genoeg hebt aan alleen in het weekend laden.

Misschien zorgt een 22kW lader er wel voor dat je niet dagelijks hoeft te laden maar met 1x per 2 dagen laden uitkomt. Best handig als je in de toekomst misschien meer elektrische auto's in het huishouden hebt.

Misschien zorgt een 22kW lader er wel voor dat je de auto vol hebt tussen thuiskomst van werk en de tijd dat je naar bed wilt. Best handig als je in de toekomst misschien meer elektrische auto's in het huishouden hebt want dan kun je ze nog even verwisselen.

Ik vind dat je het nogal makkelijk absurd noemt. Het is relatief niet zo heel lang geleden dat ik prima content was met mijn 64k baudrate ISDN verbinding en mijn 10BASE5 thuisnetwerkje, nu begint gigabit glasvezel internet ingeburgerd te raken. Konden we dat destijds voorspellen? Ik niet.

En daarom zou ik graag rekening houden met de toekomst en die €270 extra uitgeven. Ik geloof niet dat dit bedrag in een dergelijk project noemenswaardig verschil maakt. Jij mag daar uiteraard een andere mening over hebben en TS mag er ook zelf over beslissen.
toon volledige bericht
Ik denk dat niemand in die tijd content was met de snelheid van een 64kbps isdn, dan was jij echt de uitzondering. De traagheid droop er toen al vanaf. De verzadiging van internetsnelheid met 50mbps+ is wel echt ingezet. Weinigen die nog wat van vertraging merken. Websites worden niet sneller geladen en je kan meerdere 4K streams tegelijk doen. Ik heb vele benchmarks gedaan van 1000 websites met heel veel verschillende bandbreedtes en vanaf ong 20mbps werden websites (95perc) niet merkbaar sneller meer. Ik dwaal beetje af van topic hier, maar 22kw of 11kw, die behoefte wordt in de toekomst niet anders, omdat het nog steeds staat voor dezelfde kmh. Autos worden efficienter dus het laden zal dan alleen maar sneller worden. Je gaat dus niet over 30 jaar 22kw nodig hebben om dezelfde rijafstand erin te krijgen in dezelfde tijd
Daarom is het vergelijk niet juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Xander schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:45:
[...]

Eigenlijk vermoed ik eerder dat buurman nu weliswaar een 22kW lader heeft, maar dat ten gevolge van load-balancing op een 3*25A aansluiting die 22kW in praktijk niet gebruikt wordt.
En beseft buurman wellicht niet dat zelfs de EV's met momenteel het grootste accupakket na een nacht laden op 11kW gewoon van 1 naar 100% geladen kan en zal worden.

22kW laden is wel leuk als je overdag tussen de bezoeken aan klanten door op je werk wilt laden, om zo gebruik te kunnen maken van grootverbruikerstarief en de thuis-lader kunt vermijden.

Een nacht met 11kW laden is ca 400 kilometer actieradius 'bijtanken'. En dat zal in de toekomst niet minder worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 09-05-2021 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Ik zou een 5x6 (een grondkabel is niet nodig in mantelbuis) en 2x utp er in gooien. En dan voor de buurman wat hij wil. En dan wel tot aan je meterkast, niet naar het schuurtje.

Dan ben je goed voorbereid op de toekomst.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
padoempats schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:08:
Ik dwaal beetje af van topic hier, maar 22kw of 11kw, die behoefte wordt in de toekomst niet anders, omdat het nog steeds staat voor dezelfde kmh. Autos worden efficienter dus het laden zal dan alleen maar sneller worden. Je gaat dus niet over 30 jaar 22kw nodig hebben om dezelfde rijafstand erin te krijgen in dezelfde tijd
Daarom is het vergelijk niet juist
Maar mogelijk heeft een huishouden tegen die tijd wel 3 EV's voor de deur staan. Dan is in kortere tijd laden misschien wel wenselijk.

En nogmaals, TS moet natuurlijk doen wat hem goed lijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 09-05-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Xander schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Maar mogelijk heeft een huishouden tegen die tijd wel 3 EV's voor de deur staan. Dan is in kortere tijd laden misschien wel wenselijk.

En nogmaals, TS moet natuurlijk doen wat hem goed lijkt.
Ik snap het ergens wel, maar al heb je 100 autos, het aantal mensen met een rijbewijs in het huis bepaalt de capaciteit, niet het aantal autos. Of beter gezegd, de gereden afstand per dag binnen het huishouden. Dat is typisch iets met een fysieke grens, anders dan internetsnelheid etc.. natuurlijk is sneller laden fijner. Misschien gaat een standaard huisaansluiting wel omhoog naar 3x50, dan wil ie wel 22kw laden ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De factor arbeid maakt het duur, dus leg in 1 keer neer wat je (ook toekomstig) nodig denkt te gaan hebben:

6mm 3fase kabel
2x utp (niet voor een camera, maar om te kunnen load balancen, en eentje voor evt cloudfuncties)
Als je dikke mantelbuis neerlegt, gooi er dan nog een extra trekdraad doorheen)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartio
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-06-2021
VVE’s zullen zelf ook op de proppen moeten komen met goede laadpunten. Maar wanneer je zelf nu actie wil/moet ondernemen zou ik voor bijvoorbeeld een Powerdale Home laadpaal gaan. Deze kan laden tot 22kwh afhankelijk van beschikbaar vermogen (ook met loadbalancing zodat je het net niet overbelast, of piekspanning opvangt) daarnaast heb je de mogelijkheid met badge’s enzo te werken. Weet je precies wie er geladen heeft en hoeveel. Zit ook geen abonnement bij dus kun je ook gebruiken voor verrekenen. Prijs van die paal is echt gunstig ook voor aanschaf. Hooguit het feit dat hij maar 1 vaste kabel heeft is wat jammer.
Pagina: 1