Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• svdveen1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-08-2024
Goedemiddag allemaal.
We gaan hier thuis 18 panelen op het dak leggen. 10 aan de westkant en 8 aan de oostkant. Het is een vrij dak, geen schaduw door bomen of schoorstenen oid.
Inmiddels heb ik 2 offertes gekregen. Bekabeling onder het dak door en langs de gevel buitenom naar meterkast, en een extra groep in de meterkast erbij.

Van beide offertes zijn de montageprijs en garanties ongeveer gelijk. Er zit echter een groot verschil in materiaalprijs. De ene offerte gaat uit van optimizers, de ander niet.
Voor ons is prijs zeker niet het belangrijkste (binnen alle redelijkheid natuurlijk), maar wat we veel belangrijker vinden is dat we vertrouwen kunnen hebben in de installatie, zowel dat de installatie netjes gebeurd, als dat de installatie goed en veilig werkt.

Als jullie zo beide offertes zien, wat is jullie beeld hiervan dan? De offerte met de optimizers is duurder dan de offerte zonder. Wat zijn de redenen om er toch voor te kiezen? (en nogmaals, het is voor ons niet alleen een kwestie van investering versus rendement. Betrouwbaarheid, veiligheid, inzicht in en monitoring van opwekdata, mindere degradatie over tijd, dat zijn allemaal dingen die voor ons ook een rol spelen). Kortom, stel dat we twee identieke woningen hadden en beide offertes zouden laten plaatsen, welke verschillen zouden we dan direct of wellicht later in de tijd zien?

Enorm bedankt voor de reacties alvast.
Gr.
Sander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8BcHLhgNwcRSlQD5wRzzj512mM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ujvh6OKj4xMrBcDj0IITVBBY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30bgsOVp617Z4Wm_IzVSdb0ZqXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wvwisJBP4gvSiVQQyo7PK1Yb.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door svdveen1 op 07-05-2021 12:21 ]

Alle reacties

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ik zie alleen een offerte met optimizers en met micro-omvormers
Is er geen offerte met alleen één stringomvormer?
Voor een (bijna) schaduwvrije set panelen is dat de minst complexe en meestal veruit de voordeligste oplossing. En het rendement van stringomvormers is uitstekend in schaduwvrije omstandigheden.
Een complete set met een stringomvormer waarschijnlijk voor rond de 5000 Euro gelegd kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 07-05-2021 12:44 ]

• svdveen1
TWyk schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:41:
Is er geen offerte met alleen één stringomvormer?
Nee, die is er niet. Ik ga nog een derde aanbieder komende week over de vloer krijgen. Wellicht dat hij wel met die optie komt.
Maar de vraag blijft wel wat vanuit alle hoeken bekeken (opbrengst, veiligheid, degradatie, data beschikbaarheid, etc) wat het verschil is tussen de twee systemen?

En als ik mag vragen nog, ik hoor en lees overal over vogelpoep en dat dat er zelfs voor kan zorgen dat je panelen niet optimaal werken (en waarom je dus niet een stringomvormer moet nemen). Terwijl ik nog nooit een panelen eigenaar heb gesproken die daar daadwerkelijk problemen mee had. Hoe groot is dat probleem precies? Ook Google geeft ne dat antwoord (nog) niet...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
er worden nogal veel argumenten verzonnen/verteld om voor micro's of optimiers te gaan. vogel poepjes blaadjes. beter en slechtere panelen vanuit de fabriek. eerder starten etc eigenlijk allemaal geouwehoer al dan niet met een kerntje van waarheid

er zijn imho maar 4 echte redenen om te kiezen voor micro's
  • hele kleine instalatie
  • meerdere richtingen /hellingshoeken
  • veel (zachte)schaduw
  • monitoring op paneel nivo
In eigenlijk alle andere gevallen hebben we het over een heel klein productie voordeel wat het prijsverschil NOOIT waard is. zeker als je voor dat bespaarde geld 1 of meer extra panelen neer gaat leggen.

En dan heb ik het nog niet over HET grootste nadeel van micro's/optimizers je hebt meer spul wat kapot kan gaan, liggen ze onder je panelen kan je je lol in de toekomst ook nog op. ik hang liever binnen een nieuwe string omvormer op ;) en dat brengt mij bij de vendor lockin valt solar edge om en je omvormer gaat stuk heb je een probleem, met een normale string omvormer hang je gewoon een willekeurige andere op.

Ze weten het trouwens wel te verkopen.. extra solide montage systeem.(gewoon standaard spul) substantieel extra opbrengst bij een vol bezonned dak :+ |:( 8)7
Laat ze maar eens onderbouwen wat substantieel dan exact inhoud. :(

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 07-05-2021 16:41 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Weet niet waar je woont maar zoiets zou het moeten uitkomen. Met een aantal extra uren erop voor het thuisbezoek e.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZQwRtyNVXhdlWV_aXVE3JlYu00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLN80qZi5Kh2hoW2glwt8KWG.png?f=fotoalbum_large

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:54
@twain4me
Is de marge op dat soort systemen dan zoveel groter? Waarom mensen een duurdere oplossing offreren terwijl de markt enorm competitief is?

Zeg niet dat het niet klopt wat je zegt, probeer het vooral te duiden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoevenpe schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:33:
@twain4me
Is de marge op dat soort systemen dan zoveel groter? Waarom mensen een duurdere oplossing offreren terwijl de markt enorm competitief is?

Zeg niet dat het niet klopt wat je zegt, probeer het vooral te duiden.
Omdat ze wordt voorgespiegeld dat het vele malen beter en veiliger is.
Angst is wat wordt gezaaid bij verkoop gesprekken. ik ben redelijk nuchter maar zelfs ik had even het idee dat er om de haverklap stringomvormer-systemen in brand vliegen.
Een andere angst is FOMO de angst om opbrengst te missen. met woorden zoals "aanzienlijk" en substantieel wordt de indruk gewekt dat je heel wat gaat missen terwijl dit (aantoonbaar) verwaarloosbaar is zonder schaduw.
Je hoeft dus niet de goedkoopste te zijn, alleen maar goedkoper dan de persoon die met het zelfde product+ (onzin)verhaal komt.
tot zover de 2e hands auto verkopers marketing

SE is een bijzondere manier van klanten binding. door wachtwoorden van het systeem achter te houden kunnen gebruikers geen panelen toevoegen oid. dus kan je na X jaar 3x de hoofdprijs vragen voor het bijplaatsen van 2 panelen. daarnaast worden instalateurs betaald door SE om kapotte delen te vervangen, dus ze hebben voor de komende 25 jaar een mogelijke inkomsten bron van jouw panelen.

Al met al is mijn mening dat het een mooi product zou kunnen zijn in bepaalde situaties. de verkoop tactieken maken het lelijk.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

svdveen1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Nee, die is er niet. Ik ga nog een derde aanbieder komende week over de vloer krijgen. Wellicht dat hij wel met die optie komt.
Maar de vraag blijft wel wat vanuit alle hoeken bekeken (opbrengst, veiligheid, degradatie, data beschikbaarheid, etc) wat het verschil is tussen de twee systemen?

En als ik mag vragen nog, ik hoor en lees overal over vogelpoep en dat dat er zelfs voor kan zorgen dat je panelen niet optimaal werken (en waarom je dus niet een stringomvormer moet nemen). Terwijl ik nog nooit een panelen eigenaar heb gesproken die daar daadwerkelijk problemen mee had. Hoe groot is dat probleem precies? Ook Google geeft ne dat antwoord (nog) niet...
Ik heb een beetje het idee dat bij dat "over de vloer krijgen" het probleem al begint. Ik lees hier toch vooral dat de zonnepaneel verkopers niet erg vaak nog direct bij je langs komen, en als dat al gebeurd dit vooral de verkopers zijn in het hogere segment, die meer marge per klant moeten maken voordat het er uit kan. En dan ook heel graag je aan de optimizers en micro omvormers willen hebben. En je het meer kunnen aanpraten, dan dat ze het kunnen onderbouwen. Ook, al is er meer opbrengst, en is er 100 Kwh meer opbrengst per jaar of zelfs 200, dan is dat E50 per jaar. Op een meerprijs van E1000 ben je 20 jaar verder voordat je dat er uit hebt. Zonder winst.

Je geeft correct zelf al het antwoord over de vogelpoep en dat er geen schaduw is. Er zijn hier op het forum zeker ook mensen die SolarEde en microomvormers fantastisch vinden, maar ik moet ze nog zien die het je aanraden als je geen schaduw hebt. Want een zonnepaneel blijft een zonnepaneel. Micro omvormers maken niet meer zon ;)

Je noemt wel andere punten zoals veiligheid en degradatie die er baat bij hebben om het systeem wat op je dak ligt zo simpel mogelijk te houden. Hoe minder "zooi" op je dak, hoe minder er stuk kan. Kwa risico's en kwa uitval. Dat ook pleit voor om geen extra elektronica te gebruiken. Want daar zijn hier op het forum ook enkele goed gevulde topics over... Een topic over "mijn paneel is weer eens stuk" moet ik nog vinden ;) Standaard omvormers gaan ook zeker wel eens stuk. Maar niet vaak hoor.

Ik zou online toch eens wat offertes opvragen voor string omvormer systemen. Het geld wat je bespaard aan micro omvormers / optimizers kan je veel beter besteden aan meer panelen of zelfs betere panelen. 2 kanten van je dak vollegen is ook vaak meer rendabel.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
svdveen1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Kom nou. Mijn panelen hebben elk jaar wel een keer vogelpoep erop en dan moet ik soms weken wachten tot het weer regent (heb de panelen in 5 jaar nog nooit zelf schoon gemaakt) en de panelen weer opschonen. Ik kan het verschil echt niet zien in de opbrengsten van de strings al zal het natuurlijk vast wel iets schelen (ongeacht welk soort omvormer je gebruikt)

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Ik ben het helemaal eens met de bovenstaande commentaren.

Bij mij staat een systeem aan een stringomvormer met 2 optimizers op een plat dak, en ander met micro-omvormers (APS) omdat daar schaduw van huis en bomen op valt, ligt op een schuin dak op de garage.

Vorige week viel me op dat de opbrengst van de stringsysteem wat laag was.
Dak opgeklommen en ik zag dikke ganzenpoep. Aha!
Emmertje sop gehaald en schoongemaakt. Wat denk je? Geen verschil! :?
Optimizers gebypassed en vermogen is 250 W hoger?!?

Blijkt nu dat er 1 optimizer zo kapot was dat het systeem nog wel werkte, maar dat 1 paneel maar voor 25% meedeed :(
Gelukkig liggen ze op en plat dak waar ik makkelijk bij kon...

Dus als het niet nodig is (geen schaduw), blijf weg van optimizers of micro-omvormers. Hoe meer techniek op het dak, hoe meer er kapot kan (en het gaat een keer kapot...)

De gemiddelde betrouwbaarheid van optimizers en micro-omvormers van merken als Solaredge en Enphase (APS vind ik een beetje een budget-merk) is indrukwekkend. Maar als iets in 18-voud op het dak ligt, is de kans dat er eentje kapot gaat groter dan die ene stringomvormer. Die hangt binnen en is zo vervangen.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:59
Ik heb nu zo'n 6 jaar 2800wp op het dak liggen, op een simpele Chinese stringomvormer. Een beetje schaduw aan het begin en eind van de dag en nog nooit problemen gehad met mijn setup. Elk jaar een opbrengst van 3MW en nog geen daling meegemaakt.

Nou ja, nooit problemen? De kauwen hebben een paar jaar geleden de panelen ontdekt als een plek voor nesten. Op een gegeven moment wat aan laten doen en erg geschrokken van de hoeveelheid nestmateriaal die ze verzameld hadden.

• svdveen1
Iedereen enorm bedankt voor de reacties. Het heeft me veel bagage gegeven voor vervolggesprekken met de divers aanbieders.
Er wordt me door het forum gevraagd één antwoord als hét beste antwoord te markeren, maar daarmee zou ik de andere antwoorden tekort doen.
Nogmaals dank!
Pagina: 1