Vorkie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:19:
[...]
Erg zwart/wit / van een roze wolk bekeken, op papier heb jij dan prachtig 50k bespaard, maar dat budget van 50k is 9/10x verhuist naar een andere afdeling die, of tekort kwam, of makkelijker het kon uitgeven om te voorkomen dat de rijksbegroting het budget voor die afdeling/gemeente zal verlagen (want niet nodig).
Dit is dan weer erg zwart/wit van een donkere wolk bekeken

. Uiteraard is dat budget ergens anders heen verhuisd. Zoals ik al zei: dat kan nu nuttiger besteed worden. Het is echt niet zo dat er nu 50.000 euro minder belasting betaald hoeft te worden in die gemeente. Maar het wordt ergens anders ingezet, waarbij gekeken wordt hoe het het beste ingezet kan worden. Oftewel: het wordt nuttiger besteed dan daarvoor. En daar is iedereen bij gebaat

.
Overigens is het verhaal 'geld moet op want anders krijgen we volgend jaar minder' echt een gigantische urban myth. Als we geld overhouden, is er gewoon op de rijksbegroting geld over. Maar dan krijgen we volgend jaar echt geen euro minder. Er is namelijk al jaren van tevoren bedacht hoeveel geld we elk jaar nodig hebben, en er wordt ook op langere termijn besloten hoeveel geld we krijgen (standaard wel te weinig, uiteraard). Dat gaat echt niet opeens overhoop gegooid worden omdat aan het eind van het jaar blijkt dat het nog niet op is. Iedereen weet namelijk dat er tientallen verschillende oorzaken kunnen zijn waarom geld over is, en de kans is heel klein dat dat gebeurt omdat het niet nodig is.
Daarnaast, die commerciële bedrijven zorgen ook voor innovatie en marktwering. Waarbij de overheid deze reguleert en de kaders bewaakt.
Innoverende bedrijven zijn er ook zeker, en die zouden mij ook wel een bepaalde mate van voldoening kunnen geven. Maar de meeste bedrijven gaan voor de winst, en dat interesseert mij niet zo.
Dat neemt niet weg dat het op persoonlijk vlak wel goed voelt, zo'n besparing realiseren, er zouden er meer van jou moeten zijn in de overheid, want puntje bij paaltje draait het toch om geld (besparing op zitbankjes, kan best 2 minder per 10km2 en vooral geen duurdere/mooiere bomen, want onderhoud te duur)
Thnx

. En inderdaad, er moet goed gekeken worden hoe geld uitgegeven wordt, en waaraan. Er zijn echter wel veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden, waar niet iedereen altijd even goed over nadenkt. Die twee extra bankjes van je, die wil je in wijken waar veel ouderen wonen misschien best wel willen hebben op een mooi plekje met leuk uitzicht. Dan kunnen ze nog een wandelingetje maken en halverwege even uitrusten. Komt hun leefgenot weer ten goede, en door de extra beweging worden ze misschien weer minder vaak ziek, waardoor het weer minder zorgkosten voor de maatschappij geeft. En dat soort vraagstukken en puzzels vind ik dus ook super interessant om over na te denken

. Iets van 100 verschillende kanten belichten, alles afwegen, en dan met een goed advies of besluit komen. In plaats van zeggen 'maar dit zijn de regels'. Daar heb ik echt een broertje dood aan

. Maar misschien ben ik ook niet een typische ambtenaar

.
Cunning linguist.