Router met firewall voor klein zakelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman2779
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Beste allen
Ik zoek een router met ingebouwde firewall voor klein zakelijke onderneming.
Ik zit in een groot pand met meerdere kantoorruimten en krijg 1 netwerk aansluiting aangeboden.
Helaas heb ik niet heel verstand van netwerken, behalve dan thuis(privé) natuurlijk. Het moet dus een router zijn, die makkelijk of redelijk makkelijk te configureren is.
Ook hoef ik geen uitgebreide monitor functies.
1 keer aansluiten en 'nooit' meer naar kijken...

Ik wil graag in minimaal 4 ruimten internet en daarnaast een netwerk printer hebben aangesloten
Aangezien ik wellicht in de toekomst meer aansluitingen nodig heb, zoek ik een router van 8 tot 10 LAN poorten.
WiFi is niet nodig, omdat alle pc's dus bedraad zijn aangesloten en het pand zelf ook gratis WiFi aanbied.
Kunnen jullie mij van advies voorzien?
Budget is maximaal 150 euro.
Al vast heel erg bedankt voor het advies.

Groeten Jan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat had je zelf al gevonden en waarom twijfel je daarover?

[ Voor 34% gewijzigd door Vorkie op 07-05-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:24
Ik zie verder helemaal niets qua wensen of eisen, dus elke router volstaat wel denk ik.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Je wilt dus wel eigen Wifi.
Wat het gebouw aanbied is gemeenschappelijk, het is daarmee ook niet gezegd dat je die wifi kan gebruiken om bv jouw netwerkprinter achter je eigen router te benaderen.

1* aansluiten en vergeten icm niet veel verstand klinkt als een consumenten apparaat.
Deze hebben over het algemeen al wifi aan boord.

Maar met €150 red je het niet als je 8 poorten wilt obv de PW

Het lijkt dat je de keuze hebt uit;
-consumer spul, "makkelijk" configureerbaar, met wifi, 1 apparaat maar buiten budget
-consumer spul, "makkelijk" configureerbaar, met of zonder wifi, meerdere apparaten (4 poort router + extra switch), binnen budget
-prosumer spul, "moeilijker" configureerbaar,met of zonder wifi, 1 apparaat maar binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Hoe ga je WiFi koppelen aan je eigen netwerk? Als dat aan wordt geboden door het bedrijfspand, dan wordt dat een interessante.

Krijg je geen router bij je aansluiting? Stelt die nog eisen?

Als je iets simpels wilt, dan zou ik gaan voor een Asus. Eender welke gaat werken. Wil je iets uitbreidbaars, dan zou ik naar Ubiquiti kijken. Bij beiden heb je nog een switch nodig.

Maar heb je geen handig neefje die dit kan?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je krijgt één netwerkaansluiting aangeboden zeg je.

Is dit een public WAN IP, helemaal je 'eigen internet' dus?
Of is er al een router aanwezig waarop meerdere LAN's zijn geconfigureerd en jij er één van gaat gebruiken?

In het geval van het dit laatste, ben je opzoek naar access points en/of switches.
Maar wil je zeker zijn dat niemand 'per ongeluk' op je LAN komt, dan kun je een router aansluiten. Je krijgt dan wel een dubbele NAT, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Als er port-forwardings moeten komen, moet het alleen 2x ingesteld worden. In je eigen router, én de router van het bedrijfsverzamelpand / gebouw.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman2779
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik zat in eerste instantie te denken aan
Ubiquiti EdgeRouter 10X, maar die is slecht leverbaar momenteel en wellicht iets te moeilijk met configureren?
Er is al een router aanwezig in het gebouw. Ik gebruik daar 1 LAN van. Ook de wifi komt van dit apparaat. Daarom hoef ik zelf in principe geen wifi te hebben.
De netwerk printer hoop ik bedraad aan te kunnen sluiten zodat alle pc's hierop kunnen printen.
Eigenaar benadrukte dat ik ook een firewall moest hebben, dus dan moet ik zeker een router hebben en geen switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman2779
Maar dan zou het ook een kleine router met weinig poorten kunnen zijn, met erachter een switch van bijvoorbeeld 10 poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

janneman2779 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:12:
Ik gebruik daar 1 LAN van. Ook de wifi komt van dit apparaat. Daarom hoef ik zelf in principe geen wifi te
Ik vind dit een ongezonde houding.

Dat gebouwen wifi is iets wat je niet zelf instelt.
De LAN port die je krijgt is iets wat je niet zelf instelt.

Je weet dus niet hoe goed of slecht dat in elkaar zit.
Dat de eigenaar benadrukt dat je een FW nodig hebt, kan een indicatie zijn dat alles iedereen kan zien en v.v.

Dit is voor mij een rode vlag dat ik zowel wifi als die lanpoort moet zien als een publiek netwerk gelijk aan hoe ik een ISP zie.
Wil ik dan dat mijn data "veilig" is dan installeer ik een eigen router en wifi oplossing achter de lanpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman2779
Beste Spamlane
Bedankt voor je reactie.
Ik zal de ICT' er van het gebouw nog eens vragen hoe dit zit en hoe veiligheid / privacy is geregeld. Aangezien er meerdere bedrijven in zitten lijkt het me dat aan de voorkant alles wel goed geregeld is. Stel je voor dat dit nu goed geregeld is, zal er dus een router achter moeten worden geplaatst. Ik zal met dezelfde ICT'er overleggen hoe de verbinding met de 'hoofd' router moet worden gelegd. Die Edgerouter was wel netjes geprijsd, maar helaas slecht/niet leverbaar. Ik zal nog eens kijken naar alternatieven. Ook zal ik verder proberen iemand te zoeken die mij kan helpen.
Misschien kan ik een dealtje sluiten met die ICT'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Vragen aan pandeigenaar/beheerder staat je altijd vrij.
Ik verwacht dat je een contract met de verhuurder hebt.
Ik verwacht dat daarin beschreven staat wat de dienst "lanpoort" en "wifi" (of hoe ze het ook noemen) precies inhoud, dit laatste is in eerste instantie belangrijker dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman2779
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is tweede hands een optie? Ik zag een Draytek 2862ac, (dus met 802.11ac wifi) in V&A:

V&A aangeboden: DrayTek Vigor 2862AC Annex A

Die *dsl poort laat je natuurlijk links liggen, je gebruikt WAN2 voor je verbinding naar buiten.
Remote access VPN en zelfs site-to-site VPN zit ingebakken mocht je een tweede vestiging openen. :P
Ik weet niet hoe snel je internet is, maar hij heeft 500 Mbit throughput.. Met hardware acceleration aan 900.

Als je tevens Draytek access points neemt, kun je die centraal managen vanuit je router.

DrayOS is straight-forward en er komen regelmatig firmware updates uit.

Nee ik heb geen aandelen in Draytek. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Pagina: 1