Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

uitbreiden met 9 2de hands panelen "backup" vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik wil op mijn schuur 9 panelen plaatsen (schuur is 7x3)

ik kan er denk ik 6 in staande "formatie" kwijt en 3 liggend .. (mits 2mx1m

ik heb al 14 panelen liggen die in principe genoeg opwekken, ten minste ik moet nog overstappen van gas naar elektra .. en ik wil eigenlijk onder de panelen de thermische energie via een losstaand systeem "terug" winnen. dus die 2 combineren leek me wel handig ..

de PV wil ik op dit moment in zetten voor zwembad (250W pomp) / verlichting (led) en een pellet BBQ die 10minuten 400W oid gebruikt voor onsteken van de pellets en daarna eigenlijk alleen een motortje en een fan gebruikt .. in de winter zal er een vorst beschermings (camping) elektrisch kacheltje gaan draaien ..

dus hierom besluit ik te beginnen met 2de hands panelen ..

ik zou terug aan het net kunnen leveren (er liggen 3x 3-aderige 2,5mm grond-kabels tussen schuur en meterkast) dezelfde kabel die de installateur heeft gebruikt in elk geval voor de growatt 4200 ding ..

Maar nu wat is wijsheid "auto" accu setje van 12v,24v of 48v ..?
ik zal beginnen met bv 4 accus en indien nodig upgraden naar 8 .. en ik verwacht dat dit 1 een redelijke uitgave zal zijn. (naast een 3600w inverter en eventueel een condensator voor de startpieken v.d pomp )

Zoiezo zal ik optimizers (bomen) moeten toepassen oid .. maar waar moet ik op letten bij 2de hands panelen (afgezien van glas zonder beschadigingen) de opbrengst van de panelen

hebben jullie nog advies ?

Tja vanalles

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Waarom ook alweer uberhaupt een accu plan als je die grondkabel hebt liggen en alles op 220V kan doen? Vanwege te hoge belasting van de kabel / groep of?

Optimizers moeten niet als er bomen zijn. Het geeft soms een hogere opbrengst maar is niet altijd rendabel, en als je al oudere panelen gebruikt met een lagere opbrengst zakt het rendement nog wat verder in.

Voor oudere panelen kan je ze doormeten om te testen of ze goed werken en visueel inderdaad alles klopt en geen barsten oid.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Gerco-M schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:49:
Waarom ook alweer uberhaupt een accu plan als je die grondkabel hebt liggen en alles op 220V kan doen? Vanwege te hoge belasting van de kabel / groep of?
De accu's zijn eigenlijk om wat energie op te slaan (simple powerwall) om het opgevangen energie op te slaan / gebruiken in de schuur ..
terugleveren aan huis of zelfs doorgeven aan het net is een + maar niet direct noodzakelijk..

Normaal gezien is bv een UPS in NL hebben niet nodig maar Stedin kan in mijn "straat" niet de oorzaak vinden dus geregeld (6x per jaar oid) de stroom er "opeens" af omdat ze weer moed hebben verzameld om storingen te verhelpen .. het zou wel prettig zijn om bv mijn CV en wat andere noodzakelijk kwaad draaiend te houden ..

Tja vanalles

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor een lokaal systeem kan een UPS best handig zijn, maar voor het terugleveren aan je huis of zelfs je lokale 230V aansluiting wordt het al een stuk lastiger. Daar ben je toch wat duurdere regelapparatuur voor nodig.

Goedkoper is dan om een 2de "net" aan te leggen en alles gewoon te voeden direct vanaf de UPS. Dat kan je gewoon allemaal met standaard stekkers en verlengkabels doen toch.

Dit staat allemaal in principe los van het PV systeem maar natuurlijk elke Kwh die uit de PV komt hoef je niet van je leverancier te halen. De omvormer dan ook weer aansluiten op het lokale net om die online te houden klinkt als een praktische oplossing, maar is denk ik niet mogelijk want die teruglevering verhoogd het voltage heel snel en dan schakelt de omvormer alsnog uit.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Hoeveel accu capaciteit heb je nodig?
Hoever kom je met een UPS die niet aan de zonnepanelen is gekoppeld?
Er bestaan speciale PV omvormers/laadregelaars die accu's kunnen laden, weet niet hoe je dat combineert met ook terugleveren aan het net.
Misschien met een grote schakelaar zodat je bij stroomuitval je netgekoppelde omvormer afkoppelen en je accu omvormer aankoppelt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@busscherski dat zijn 9-1 schakelaars (al dan niet automagisch) om tussen "schuur" en het vaste net te schakelen of visa-versa

de accu capaciteit is niet zo relevant .. maar als ik vanuit 12v accu's ga ..
doe ik ze dan parallel dus --> 4x 12v

of 2 in serie en 2 paralell ---> 2x 24v + 2 voor meer capaciteit
of 4x in serie --> voor 48v

Tja vanalles

Pagina: 1