Vraag

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:07
Ik zit met een vraag die meer gericht is op ondernemerschap icm. belastingen.

Stel.... ik ben een personal shopper, uiteraard netjes met KvK etc. Ik koop dus voor mensen kleding die bij hun smaak/stijl past. Regelmatig is dit tweedehands kleding via particulieren. Maar af en toe ook nieuw via bedrijven/winkels. Mijn klant betaalt hiervoor een fee aan mij. Deze fee dekt dus mijn service die ik verleen; het personal shoppen. Over de gekochte kleding reken ik niets extra.

Over de tweedehands kleding betaal ik aan de particulier natuurlijk geen BTW bij de aankoop. Dus daarover kan ik niets terugvorderen bij de Belastingdienst. Bij nieuwe kleding kan dit natuurlijk wel.

Mijn vraag/probleem:
Zodra ik de kleding + fee aan de klant verkoop, ben ik verplicht dit op factuur te doen en gaat hier dus BTW overheen. De klant betaalt aan mij dus eigenlijk 21% extra voor iets wat hij zelf zonder die 21% BTW had kunnen inkopen.

Is het toegestaan (belasting technisch) dat die klant mij machtig om de aankoop voor hem/haar te doen? De klant stuurt mij dus vooraf geld om alles aan te kopen, maar ik factureer enkel de fee die ik hierover reken. De kleding koop ik uiteraard alsnog aan. Maar ik doe dit dan 'in opdracht van' en bereken hierover geen winst en/of BTW.

Ben erg benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft. Voor de duidelijkheid, ik probeer dus niet de BTW te ontlopen en betaal de Belastingdienst graag mijn aandeel aan de maatschappij :9 Maar waarom mijn klant 21% extra laten betalen voor iets wat diegene zelf anders ook niet had betaald?

TL;DR;
- Klant stuurt mij 10.000 euro + fee per bank
- Ik koop voor klant 10.000 euro aan kleding (zowel tweedehands als nieuw), zonder winst
- Klant haalt kleding op, ik blijf met de fee achter

BTW? En hoe dit netjes verwerken?

[Voor 6% gewijzigd door Fidelity op 07-05-2021 13:15]

Beste antwoord (via Fidelity op 09-05-2021 23:19)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6Henk 'm!

• Flashtoo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 10:35

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fidelity
Hmmm... bij voorwaarden lees ik dit:
U treedt op als handelaar en de goederen die u verkoopt, behoren tot uw normale bedrijfsuitoefening.
Als ik een kledingwinkel hiernaast heb en ik doe het personal shopping als kleinere sidejob ernaast, valt dit dan alsnog onder 'normale bedrijfsuitoefening'?

En deze is ook wat vaag:
U mag als handelaar geen factuur uitreiken waarop u de btw afzonderlijk vermeldt.
Ik moet de goederen dus wel op de factuur zetten, maar met 0% BTW. En de 'fee' wel met 21% BTW? Of kan ik ook gewoon alleen de fee vermelden?

[Voor 19% gewijzigd door Fidelity op 06-05-2021 21:51]

Acties:
  • +17Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:58

page404

Website says no

Als jij de spullen koopt kan je de BTW toch aftrekken? Je koopt iets voor 121€ incl BTW, en verkoopt het voor 121€ incl BTW + een fee van x bedrag.
Dan kan je die 2 bedragen van 21€ BTW tegen elkaar wegstrepen op je kwartaalaangifte. 0 winst op de kleding, 0 kosten aan de kleding.
Maar wel BTW over de fee.
Tenminste, volgens mij werkt het zo. btw gaat over de keten tot het bij de consument komt.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

En de dingen splitsen? Factuur van de kleding direct naar de klant jij alleen de service in rekening brengen?

En als je blijkbaar dit gewoon doet uit je eigen winkel, waarom niet gewoon winst maken op de kleding?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45

Klippy

Still Game

Je hebt het over 'fee', maar dat is eigenlijk je winst.
Koop een kledingstuk van een particulier van 100 Euro, verkoop voor 120 Euro, je betaalt btw over 20 Euro maar dit is achteraf bij je aangifte. Je mag geen BTW vermelden over die factuur (diensten of goederen).

Dit is het beste bekend van de autohandel in gebruikte auto's. Als jij als particulier een gebruikte auto koopt is dat een marge goed en heb je niks met BTW te maken, ook niet met een 'fee' van het autobedrijf.

Effectief komt het op hetzelfde neer, maar marge heeft nog wat voordelen dat je over negatieve periodes niet direct aangifte hoeft te doen, zie https://www.belastingdien...j_handel_in_margegoederen

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Fidelity
Klippy schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:00:
Je hebt het over 'fee', maar dat is eigenlijk je winst.
Koop een kledingstuk van een particulier van 100 Euro, verkoop voor 120 Euro, je betaalt btw over 20 Euro
Ik snap je punt. Maar dat is niet helemaal de dienst die ik lever. Ik lever deze klant namelijk de kleding zonder enige winst. Koop ik dus voor 10 euro een shirt, dan krijg die klant dat shirt ook voor 10 euro. Ze betalen mij een fee voor het 'personal shoppen'. Dat houdt dus in; ik ga de winkel in, ik kies op basis van foto's van de klant geschikte kleding uit. Of ga shoppen op Marktplaats voor deze klant. Ik bereken geen winst over de kleding. De dienst die ik doorbereken is de 'Personal shopping fee'.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 21:20
Ligt het aan mij of leest iedereen bijzonder slecht hier? Bij geen marge hoef je ook geen BTW in rekening te brengen en af te dragen. BTW is over de "Toegevoegde Waarde", in de zin van financiële toevoeging. Als jij een artikel van een particulier koopt voor 100 euro en dat reken je ook aan je klant, dan hoef je hier dus geen BTW over af te dragen, dit zal 0% zijn. Aan de inkoopkant is er geen BTW en aan de verkoopkant dan ook niet. Overigens dien je dit wel goed op te geven, anders kan er wel gedoe van komen. Ook het administratief vastleggen van de aankopen is wat meer gedoe, dan bij een winkel waar je gewoon een bonnetje krijgt.

Ander idee: je verkoopt de tweedehands kleding gewoon particulier door aan je klanten of legt een potje aan met cash. Dit maakt het administratief een stuk eenvoudiger, en de uitkomst is in beide situaties gelijk.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Fidelity
storeman schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:05:
Ander idee: je verkoopt de tweedehands kleding gewoon particulier door aan je klanten of legt een potje aan met cash. Dit maakt het administratief een stuk eenvoudiger, en de uitkomst is in beide situaties gelijk.
Dank voor de tip!! Dit is hoe ik het nu doe sinds een paar dagen. Maar... ik wil het wel 'legaal' doen natuurlijk. Dus ging er eigenlijk vanuit dat de Belastingdienst ergens een graatje van wil meepikken. Of in elk geval wil kunnen inzien dat het inderdaad legaal is.

De fee reken ik dus nu nog als 'particulier'. Maar het is de bedoeling dat dit gewoon netjes in de boeken komt met een factuur.

Dus even resumé jouw voorstel;
De kleding verkoop ik particulier door. Hiervoor ontvang ik dus het exacte bedrag wat ik zelf heb voldaan. En zakelijk schrijf ik dan een factuur uit voor de 'Personal shopper fee' incl. 21% BTW?

• FirePuma142
  • Niet online
Als je enigszins loon naar werken wil mag die fee wel een serieus bedrag bedragen. Heb je er over nagedacht of dit een onderneming is waar je een normale boterham van kunt eten, of wanneer het niet je broodwinning is er wel een reële verhouding is tussen je inspanning en je verdiensten?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• storeman
Fidelity schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:08:
Dus even resumé jouw voorstel;
De kleding verkoop ik particulier door. Hiervoor ontvang ik dus het exacte bedrag wat ik zelf heb voldaan. En zakelijk schrijf ik dan een factuur uit voor de 'Personal shopper fee' incl. 21% BTW?
Ik kan niet garanderen dat dit 100% belastingdienst-proof is, misschien wel handig om er een lichte administratie op te voeren of er een aparte bankrekening voor te hebben, dat maakt de situatie overzichtelijker. Ik weet wel dat je met deze werkwijze in ieder geval geen belasting probeert te ontwijken, waar geen geld wordt verdiend, hoeft ook niets afgedragen te worden.
FirePuma142 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:13:
Als je enigszins loon naar werken wil mag die fee wel een serieus bedrag bedragen. Heb je er over nagedacht of dit een onderneming is waar je een normale boterham van kunt eten, of wanneer het niet je broodwinning is er wel een reële verhouding is tussen je inspanning en je verdiensten?
Nu maak je het gelijk wel heel serieus. De TS heeft iets gevonden wat ie leuk vindt en waar ie wat aan kan verdienen. Dit wil hij netjes doen. Als shoppen je hobby is, dan is het toch leuk als je er iets mee kunt verdienen. De belastingdienst gaat echt niet oordelen of wat je er aan overhoud redelijk is. Dat maakt ze niets uit. Als je maar niet via andere wegen nog gelden binnenkrijgt en die in je zak stopt, daar houden ze niet van...

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45

Klippy

Still Game

@Fidelity Kan je me uitleggen wat volgens jou het verschil is met jou laatste voorstel en de marge regeling?
Want het komt op hetzelfde uit. Je hebt ook niet minder administratie en maakt het voor de klant niet makkelijker door twee facturen te verstrekken.

Als je vergoeding vast is (bijvoorbeeld 100 Euro per maand) dan zou het wel logisch zijn die apart te factureren op vaste momenten.

Maar je hebt een redelijk complexe situatie waar je best een boekhouder bij kan vragen, want met margegoederen kom je ook vrij snel over de 20.000 Euro grens van de KOR omdat je verkoopopbrengst telt en niet je winst. Dus als je klanten dure kleding kopen is het jou omzet.

Voor de volledigheid: Ik heb ook niet genoeg kennis hierover, bovenstaande is hoe ik het begrijp vanuit mijn eigen ervaringen dus ik laat het verder aan de experts over.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Fidelity
storeman schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:20:
Ik weet wel dat je met deze werkwijze in ieder geval geen belasting probeert te ontwijken, waar geen geld wordt verdiend, hoeft ook niets afgedragen te worden.
Oke, ik geef even een draai aan dit scenario. Stel... het gaat hier alleen om merkkleding. Dure kleding van variërend van 1.000 tot 10.000. Nogmaals, de winst die ik pak is slechts de 'Personal shopper fee'. Hoe hoog die fee is is denk ik niet relevant(?)

Punt is dat het voor een buitenstaander wel verdacht veel lijkt op geld witwassen. Ik ontvang die bedragen uiteraard netjes per bank en neem geen cash aan. Maar het zijn wel echt hoge bedragen. Of kunnen hoge bedragen zijn.

- Ik koop voor klant 10.000 euro aan kleding

De factuur voor de fee stuur ik uiteraard zakelijk, maar die is bij lange na niet zo hoog als de kleding die ik aankoop voor de klant :?

[Voor 7% gewijzigd door Fidelity op 06-05-2021 23:00]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:11

t_captain

Moderator General Chat
Fidelity schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Ik snap je punt. Maar dat is niet helemaal de dienst die ik lever. Ik lever deze klant namelijk de kleding zonder enige winst. Koop ik dus voor 10 euro een shirt, dan krijg die klant dat shirt ook voor 10 euro. Ze betalen mij een fee voor het 'personal shoppen'. Dat houdt dus in; ik ga de winkel in, ik kies op basis van foto's van de klant geschikte kleding uit. Of ga shoppen op Marktplaats voor deze klant. Ik bereken geen winst over de kleding. De dienst die ik doorbereken is de 'Personal shopping fee'.
Je levert kleding, als structureel onderdeel van je dagelijkse bedrijfsvoering. Indien deze kleding tweedehands is, is het gewoon een margegoed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• storeman
Als we het over dat soort bedragen hebben, dan zou ik de administratie toch wel op orde willen hebben. Dit kan inderdaad verdacht overkomen en alarmbellen doen afgaan. Bovendien verplicht de belastingdienst voor inkoop van margegoederen van boven de 500 euro, een inkoopverklaring: https://www.belastingdien...nkoopverklaring_opstellen

Verder blijft het gewoon marge-handel, dus maak je geen marge, dan geen BTW. Je dient overigens wel twee facturen op te stellen. De klant mag deze wél in een keer betalen, maar je hebt een marge-factuur, zonder BTW en een fee-factuur mét BTW.

Ik moet zeggen dat ik de documentatie bij de belastingdienst over dit onderwerp tamelijk helder vind, het is veel, maar wel duidelijk uitgelegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:41
Wellicht dat je ook even goed moet kijken naar wat je aanbiedt. Zoals ik het nu lees koop jij (al dan niet bedrijfsmatig) kleding in en verkoopt die met een service-fee door aan je klant. Daarmee ben je niet alleen dienstverlener, maar in feite ook de kledingverkoper.

Wellicht kan je het ook alleen als dienst vormgeven: waarbij jij in naam/opdracht van de klant kleding aankoopt op zijn/haar rekening en zelf alleen de service levert en factureert. Dan heb je de kleding zelf niet in je eigen boeken, maar moet je wellicht facturen direct doorsturen of via een derdenrekening werken oid.

• FirePuma142
  • Niet online

Nu maak je het gelijk wel heel serieus. De TS heeft iets gevonden wat ie leuk vindt en waar ie wat aan kan verdienen. Dit wil hij netjes doen. Als shoppen je hobby is, dan is het toch leuk als je er iets mee kunt verdienen. De belastingdienst gaat echt niet oordelen of wat je er aan overhoud redelijk is. Dat maakt ze niets uit. Als je maar niet via andere wegen nog gelden binnenkrijgt en die in je zak stopt, daar houden ze niet van...
Een bedrijf(je) voeren is ook serieus. Prima als je met je hobby een zakcentje wil verdienen, maar als je in dit soort vormen met de Belastingdienst aan de slag moet overstijgt het wel puur hobbyisme. Jezelf voor een paar honderd euro per week het schompes werken, hobby of niet, is op de lange termijn niet zinvol.

Even snel gerekend dat één shoppingfeefactuur drie uur kost, inclusief afspraken maken, zoeken, verzenden, administratie, Marktplaats deal sluiten, etcetera, dan kijk je al rap naar €99 in de BTW om het op zijn krapst zinvol te laten zijn. En dan is die drie uur echt niet breed bemeten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:28
FirePuma142 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:39:
[...]
Jezelf voor een paar honderd euro per week het schompes werken, hobby of niet, is op de lange termijn niet zinvol.
Ja natuurlijk is dit wel zinvol. Als je naast je baan extra kan bijverdienen is dat leuk. Je krijgt x inkomen en je hebt y vaste lasten en x-y is niet heel veel, dan is een paar honderd euro per week echt wel lekker binnen halen 🤗

Doe je dit ook nog uit hobbyisme? Wat een mooi leven heb je dan.

Bovendien weet je niet waar dit ondernemen eindigt. Je hebt de zekerheid van een salaris en kan een beetje vrijuit aftasten met weinig bedrijfsrisico, je hebt altijd je salaris nog...

Zouden dan die paar honderd euro per week een paar duizend euro per week worden loop je binnen en kan je je baan opzeggen.

Een onderneming starten heeft risico. Heb je daarnaast nog een betaalde baan, dan heb je ook de zekerheid dat je wat kan proberen. Waarom niet?

[Voor 29% gewijzigd door aljooge op 07-05-2021 00:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:54:
[...]

Ja natuurlijk is dit wel zinvol. Als je naast je baan extra kan bijverdienen is dat leuk. Je krijgt x inkomen en je hebt y vaste lasten en x-y is niet heel veel, dan is een paar honderd euro per week echt wel lekker binnen halen 🤗
Je vergeet even het gedeelte dat je je voor die paar honderd euro extra het schompes werken moet. Dat is op de lange termijn geen haalbare kaart.
Doe je dit ook nog uit hobbyisme? Wat een mooi leven heb je dan.
Leven om te werken is niet iets wat ik onder mooi leven schaar, maar be my guest.
Bovendien weet je niet waar dit ondernemen eindigt. Je hebt de zekerheid van een salaris en kan een beetje vrijuit aftasten met weinig bedrijfsrisico, je hebt altijd je salaris nog...
Daarom zeg ik ook, op lange termijn niet zinvol. Je moet ergens een stap kunnen maken. Kritisch naar je beoogde bedrijfsvoering op de lange termijn kijken hoort daar ook bij. Had ik al lange termijn gezegd?
Zouden dan die paar honderd euro per week een paar duizend euro per week worden loop je binnen en kan je je baan opzeggen.
Binnen lopen met een paar duizend euro per week? Dat kan een prima bestaan opleveren, maar een uurtarief van €45 per uur (8K omzet zal iets meer dan 3K netto inkomen opleveren na kosten, belasting, reserves en pensioen) is niet bepaald binnen lopen. Ik zou er mijn baan niet voor opzeggen.
Een onderneming starten heeft risico. Heb je daarnaast nog een betaalde baan, dan heb je ook de zekerheid dat je wat kan proberen. Waarom niet?
Ik denk dat je de betekenis van de zin die je quote totaal mist ;) Proberen is altijd leuk, shoppen voor een fee is leuk als het je hobby is. Van je hobby een bestaan maken is helemaal leuk, maar dan moet het wel een zinvolle boterham opleveren op de lange termijn.

Een beetje personal shopper rekent overigens tussen de €75 en de €100 per uur. Dat heeft nut.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• storeman
@FirePuma142 volgens mij kwam de ts hier met een concrete vraag, niet om een kritische blik op zijn plannen te vragen. Bovendien heb je veel te weinig info om er zo negatief in te gaan. Je bedoelt het goed, maar het komt nogal party-pooperig over.

Een bedrijf oprichten is niet serieus. Het kost je een paar tientjes bij de KvK. Dan heb je al een bedrijf. Een bedrijf draaien kan serieus zijn, als je je baan opzegt bijvoorbeeld. Maar als je al met pensioen bent, al goed geboerd hebt, je vaste baan houdt, een goed verdienende partner hebt, of ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
page404 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:54:
Als jij de spullen koopt kan je de BTW toch aftrekken? Je koopt iets voor 121€ incl BTW, en verkoopt het voor 121€ incl BTW + een fee van x bedrag.
Dan kan je die 2 bedragen van 21€ BTW tegen elkaar wegstrepen op je kwartaalaangifte. 0 winst op de kleding, 0 kosten aan de kleding.
Tenminste, volgens mij werkt het zo. btw gaat over de keten tot het bij de consument komt.
Idd,

Je koopt X*1,21 aan BTW-goederen
Je koopt Y aan marge-goederen
Je factureert Z*1,21 aan fee
Je stuurt een factuur van Y+X*1,21+Z*1,21 en verrekend X*0,21 in de aangifte.
Dan houd je over de belasting over je toegevoegde waarde Z ofwel 0,21*Z

Vraag is welke bonnetjes de koper krijgt, één factuur van jou (zodat de inkoopbonnen van de winkel bij jou in de boekhouding komen) of dat jij alleen een factuur stuurt van Z*0,21?

Wie krijgt de bonnetjes van de winkels? Dat is wat leidend is voor de belastingdienst....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• storeman
bvdbos schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:48:
[...]

Idd,

Je koopt X*1,21 aan BTW-goederen
Je koopt Y aan marge-goederen
Je factureert Z*1,21 aan fee
Je stuurt een factuur van Y+X*1,21+Z*1,21 en verrekend X*0,21 in de aangifte.
Dan houd je over de belasting over je toegevoegde waarde Z ofwel 0,21*Z

Vraag is welke bonnetjes de koper krijgt, één factuur van jou (zodat de inkoopbonnen van de winkel bij jou in de boekhouding komen) of dat jij alleen een factuur stuurt van Z*0,21? Wie krijgt de bonnetjes van de winkels?
Nee, dit klopt niet.

De belastingdienst is vrij streng in de definitie marge goederen en hoe hier mee om te gaan. Verkoop van marge goederen en andere diensten mogen niet op één factuur bijvoorbeeld. Ze mogen ook niet door elkaar in voorraad liggen, een zo zijn er meer zaken om rekening mee te houden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvdbos
storeman schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:59:
[...]

Nee, dit klopt niet.

De belastingdienst is vrij streng in de definitie marge goederen en hoe hier mee om te gaan. Verkoop van marge goederen en andere diensten mogen niet op één factuur bijvoorbeeld. Ze mogen ook niet door elkaar in voorraad liggen, een zo zijn er meer zaken om rekening mee te houden
Mmm, ik zet diensten zonder BTW (doorberekende kadasterkosten bijvoorbeeld) en diensten met BTW (onze uren, inkopen etc) op één factuur. Maar ik kan me voorstellen dat voor de stukgoederen dit controleerbaarder moet. Doet uiteindelijk niets af aan wat ik schreef, of je nu drie facturen stuurt of één gecombineerde factuur , toch? Of zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• storeman
bvdbos schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:01:
[...]

Mmm, ik zet diensten zonder BTW (doorberekende kadasterkosten bijvoorbeeld) en diensten met BTW (onze uren, inkopen etc) op één factuur. Maar ik kan me voorstellen dat voor de stukgoederen dit controleerbaarder moet. Doet uiteindelijk niets af aan wat ik schreef, of je nu drie facturen stuurt of één gecombineerde factuur , toch? Of zie ik iets verkeerd?
Verschillende BTW tarieven op 1 bij mag ook, zie bijvoorbeeld de supermarkt. Maar in het geval van de ts mag het niet om alles op 1 factuur te zetten. Dit heeft te maken met de methode hoe je om haar met Margegoederen. Een voor kleding geldt de globalisatiemethode. Ik denk dat de belastingdienst alle inkoop en verkoop zonder vervuiling naast elkaar wil kunnen leggen. In het geval van de ts zie je dan dat er 0 euro is verdiend en dus niets afgedragen hoeft te worden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvdbos
storeman schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:06:
[...]
Verschillende BTW tarieven op 1 bij mag ook, zie bijvoorbeeld de supermarkt. Maar in het geval van de ts mag het niet om alles op 1 factuur te zetten. Dit heeft te maken met de methode hoe je om haar met Margegoederen. Een voor kleding geldt de globalisatiemethode. Ik denk dat de belastingdienst alle inkoop en verkoop zonder vervuiling naast elkaar wil kunnen leggen. In het geval van de ts zie je dan dat er 0 euro is verdiend en dus niets afgedragen hoeft te worden
Dan zouden het twee of, voor de helderheid beter nog, drie facturen worden. Voor de belastingdienst is uiteindelijk van belang of er winst (toegevoegde waarde) wordt gemaakt. Daarbij is het van belang in wiens eigendom de kledingstukken zijn. Als de kleding op naam van TS wordt ingekocht dan moet TS hiervan een boekhouding aanhouden. Als de kleding niet in eigendom komt van TS komt, als de bonnetjes 1:1 naar de klant gaan, dan is geen sprake van een factuur hiervoor en dus ook niet van te verrekenen BTW over deze kleding.

In het kader van garantie/aansprakelijkheid voor de kleding lijkt dit laatste me trouwens verstandig.

Het lijkt me, om dit aan de belastingdienst aan te kunnen tonen maar ook voor helderheid naar de klanten, goed om hiervoor een aparte bankrekening te openen, een soort derdenrekening...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• storeman
bvdbos schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:17:
[...]

Dan zouden het twee of, voor de helderheid beter nog, drie facturen worden. Voor de belastingdienst is uiteindelijk van belang of er winst (toegevoegde waarde) wordt gemaakt. Daarbij is het van belang in wiens eigendom de kledingstukken zijn. Als de kleding op naam van TS wordt ingekocht dan moet TS hiervan een boekhouding aanhouden. Als de kleding niet in eigendom komt van TS komt, als de bonnetjes 1:1 naar de klant gaan, dan is geen sprake van een factuur hiervoor en dus ook niet van te verrekenen BTW over deze kleding.

In het kader van garantie/aansprakelijkheid voor de kleding lijkt dit laatste me trouwens verstandig.

Het lijkt me, om dit aan de belastingdienst aan te kunnen tonen maar ook voor helderheid naar de klanten, goed om hiervoor een aparte bankrekening te openen, een soort derdenrekening...
Hmm, daar heb je een punt qua garantie e.d. De eigendomsvraag is denk ik relevant, maar sluit niet uit dat de transacties via een rekening van de ts gaan. Daar zal ook administratie op moeten worden gevoerd.

[Voor 0% gewijzigd door storeman op 07-05-2021 08:46. Reden: Typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:51
Jij krijgt op voorhand geld van jouw klanten, en zet dit geld daarna weer terug naar de klant. Deze geldstroom komt niet uit de lucht vallen en heeft consequenties voor jullie beiden.
Op basis waarvan is dit geregeld, ik neem aan dat je iets van een overeenkomst met je klanten aangaat? Die zal voldoende specifieke moeten zijn om de belastingdienst duidelijkheid te geven over de aard van deze transactie.

Bij grote bedragen, die noem je zelf als voorbeeld, komt er nog een ander risico om de hoek kijken, namelijk witwassen en risicovolle geldstromen... Hoe ga je bijvoorbeeld risicovolle transacties melden?

Als vast staat op welke afspraken je met jouw klanten gaat werken, zou ik daarover in gesprek gaan met de belastingdienst en jouw werkwijze voorleggen. Jouw situatie is voor mij een beetje onoverzichtelijk en ik denk dat er nog wat serieuzer naar de werkwijze gekeken moet worden om hem voor de belasting kloppend te krijgen.

Andere optie is: huur eenmalig goed advies in. Laat je bedrijfsmodel toetsen door een belastingadviseur en op basis van dat advies kun je verder gaan inrichten.

PS/ je zegt heel stellig ik doe niets anders dan personal shoppen, maar dit klopt niet helemaal.
Je neemt namelijk ook geld in beheer en handelt direct voor iemand anders, dus er lijkt mij op het eerste gezicht ook nog een juridisch vraagstuk over iets van vertegenwoordiging of machtigingen in jouw model te zitten.

Goed advies zal duur zijn, maar als jouw klanten het over duizenden euro's hebben. Kun je er maar beter voor zorgen dat je basis goed is en daarin investeren. Anders komt de overheid of je klantengroep mogelijk met enkele verassingen jouw kant op die erg duur kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
storeman schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:38:
@FirePuma142 volgens mij kwam de ts hier met een concrete vraag, niet om een kritische blik op zijn plannen te vragen.
De vraag van TS leidt tot kritische vragen, daar is ook niets mis mee.
Bovendien heb je veel te weinig info om er zo negatief in te gaan. Je bedoelt het goed, maar het komt nogal party-pooperig over.
Het is in de verste verte niet negatief om goed na te denken over je arbeid en de beloning die dat oplevert. Als je gaat ondernemen zijn dat vragen die je serieus moet nemen.
Een bedrijf oprichten is niet serieus. Het kost je een paar tientjes bij de KvK. Dan heb je al een bedrijf. Een bedrijf draaien kan serieus zijn, als je je baan opzegt bijvoorbeeld. Maar als je al met pensioen bent, al goed geboerd hebt, je vaste baan houdt, een goed verdienende partner hebt, of ...
Dan is het nog steeds serieus, zie de oorsprong van dit topic. Je krijgt met bijvoorbeeld belasting te maken en daar komen soms ingewikkelde vraagstukken uit. Dat is niet erg, en gelukkig is een onderneming starten laagdrempelig, maar dat betekent niet dat het niet serieus is.

Is het de bedoeling te gaan ondernemen of een beetje te gaan spielereien? Als het dat laatste is, laat de KVK en de beloning achterwege.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 25-05 20:15
Ik neem aan dat je voor dit soort werkzaamheden een duidelijke overeenkomst hebt gesloten met je klanten. Welke diensten je levert, hoe het financieel afgedekt is en hoe om te gaan met garantie/schade etc.
In veel gevallen zal het goed gaan maar er bestaat altijd een kans dat een kledingstuk kapot, verkleurt of niet geheel naar wens van de klant is.. of trekt de klant alles aan wat je koopt?

Alleen is dit een praktische case of een voorbeeld aangezien je je topic start met stel... ik ben...

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:24
Je mag de BTW niet aftrekken want je gebruikt de kleding niet voor de bedrijfsvoering en ze worden ook niet je eigendom. Zoals je zelf al aangeeft vormt je bedrijf een service organisatie en geen handelsorganisatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 11:53
2 optie's.

1. BTW verleggen. Ben je zelf vrij van BTW aaangifte en draag je ook dus niks af. Alleen werkt dit niet via B2C.

2. Bij verkoop van "2de handse goederen" ben je ook vrij van BTW. Echter moet je dit wel duidelijk op je facturen aangeven. Tevens betaal je daarna alleen 21% over de gemaakte winst. Maja technisch boekhouding brengt je winst naar minimaal :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30
Misschien moet je gewoon even met je accountant overleggen? Als het om zulke bedragen gaat wil je dit gewoon goed inrichten qua administratie, overeenkomsten en belasting.

Als jij nu al aangeeft dat het vermoeden zou kunnen bestaan dat er wordt witgewassen, dan kan het voor een buitenstaander weleens zeker zo lijken. Over het algemeen geldt dat je gewoon BTW in rekening moet brengen als bedrijf, tenzij marge regeling. Als je al begint over 'BTW vermijden' dan geef je aan nog niet echt goed in de materie te zitten.

In feite heb je twee scenarios:
1) je koopt nieuwe kleding zakelijk in. Hier kun jij de BTW aftrekken en deze vervolgens in rekening brengen over de producten en je dienst. De klant betaalt dus geen extra BTW, anders dan die over jouw fee.

2) jij koopt tweedehands kleding van een particulier. Hier hoef je alleen btw te heffen over jouw winstmarge (fee). Zie rekenvoorbeeld hier: https://www.belastingdien...rekenen_bij_margegoederen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Beetje off-topic: dekt die "fee" eigenlijk ook het bedrijfsrisico wat je loopt door oplichters, onhandige verkopers en post-problematiek? Als je jouw businessmodel doortrekt en dagelijks in- en verkoopt van sites als marktplaats dan zul je van elke zoveel aankopen ook een aantal keer opgelicht worden (of te maken hebben met onkunde, pech met post, etc.) waardoor je achter het net vist. Als bedrijf is het dan al vervelend dat je de klant teleur moet stellen met dat het item 'toch niet op voorraad' is maar daar zal begrijp voor zijn. Maar je kan dan niet bij je klanten aankomen met de reeds gemaakte inkoopkosten want dat inkoopdeel is niet hun probleem.

Ik vind het wel een interessant concept trouwens en ook een interessante casus (qua fiscaliteit). Hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen of eens een blogje wijdt aan hoe het gaat :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Ik heb in eerste instantie uitleg zitten schrijven over hoe het in zijn werk gaat, ik ben er mee gestopt.

Er zitten in dit topic meerdere antwoorden die niet juist zijn.

Ik zou je aanraden om een professional in de arm te nemen, dat kost je een paar tientjes voor uitleg uit betrouwbare bron.

Waarom zou je mijn uitleg, waarvan ik beweer welke klopt, kunnen vertrouwen? De uitleg die haaks staat op andere antwoorden waarvan ik beweer dat ze niet kloppen?

Witwassen, risicovolle geldstromen, consequenties voor geldstromen, BTW niet aftrekken want geen bedrijfskleding, garantie op tweedehands producten...... kom op jongens :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
Eigenlijk verkoopt TS een dienst. Je zou hem natuurlijk óók kunnen zien als een consultant met een courtage.

Geen idee hoe de belastingdienst daar tegenaan kijkt hoor. Als het geld via de (zakelijke) rekening van TS gaat, dan is hij natuurlijk onderdeel van de BTW keten en zo. Maar goed.

De meest chique manier om hiermee om te gaan is wellicht een derdengeldenrekening. Nu heb ik verder heel weinig verstand van de randvoorwaarden van zoiets - en ik denk niet dat het je gaat lukken - maar als gedachte-experiment is het wel interessant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:58

page404

Website says no

Hoiz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:04:
Je mag de BTW niet aftrekken want je gebruikt de kleding niet voor de bedrijfsvoering en ze worden ook niet je eigendom. Zoals je zelf al aangeeft vormt je bedrijf een service organisatie en geen handelsorganisatie.
Het is toch gewoon een handelsgoed? Een bakker mag de kosten voor grondstoffen toch ook aftrekken? Dat hij er waarde aan toevoegt en daarom het brood duurder verkoopt is dan zijn winst.
Maar ik bedenk me nu dat een belletje aan de belastingtelefoon ook wat helderheid zou kunnen geven.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kost je wel wat geld, maar:

Zet een derdengeld rekening op. Hierop komen de budgetten die de klant je geeft. Goed zorgen dat je deze kunt verantwoorden en goede administratie.

Spullen koop je van budget op deze derdengeld rekening die je beheert. Dat is en blijft geld van de cliënt en dus BTW vrij. Koop overeenkomst sluit je namens cliënt af en betaald namens cliënt, maar rekening op factuur is gewoon aan cliënt.

Dit laatste kan een nadeel zijn of de cliënt dat wel of niet wil. Maar als hij/zij dat niet wil, is dat oké, maar komt btw plicht bij jou om de hoek. Deze keuze kost dus geld. Lijkt me logisch

Overigens sluit ik me aan bij @KruimelTuimel en ga ook vooral bij professional langs en bespreek eventueel oplossingsrichtingen die je hier allemaal gehoord hebt. Inventariseren hier is leuk, maar professioneel advies kan je veel gezeikt schelen in de toekomst. Belastingdienst gaat niet uit van wat je weet, maar wat je had moeten weten.

[Voor 57% gewijzigd door Cyberpope op 07-05-2021 10:28]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Raadpleeg een fiscalist (met omzetbelasting specialisatie). Er zitten meer haken en ogen aan omzetbelasting dan je zou denken. Laat die fiscalist een schemaatje uitwerken wanneer je welke btw verschuldigd bent op welke grond en je hebt voor jezelf duidelijkheid en een pleitbaar standpunt als de belastingdienst van mening is dat het anders moet.
Jeffrey0416 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:14:
2 optie's.

1. BTW verleggen. Ben je zelf vrij van BTW aaangifte en draag je ook dus niks af. Alleen werkt dit niet via B2C.
Nee het verleggen van de btw is geen optie die je zomaar kan aan en uit zetten.
Cyberpope schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:25:

Zet een derdengeld rekening op. Hierop komen de budgetten die de klant je geeft. Goed zorgen dat je deze kunt verantwoorden en goede administratie.
Ik ben geen expert, maar ik ben er vrij zeker van dat een derdengeld rekening daar niet voor bedoeld is en dat het voor de btw niet heel relevant is vanaf welke rekening betaald wordt. Again, raadpleeg een expert.

[Voor 52% gewijzigd door PolarBear op 07-05-2021 10:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Kun je niet gewoon korting geven ter hoogte van het BTW bedrag? Wat die grote rode elektronicazaak ook doet met z'n BTW Weg Ermee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Valorian schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:29:
Beetje off-topic: dekt die "fee" eigenlijk ook het bedrijfsrisico wat je loopt door oplichters, onhandige verkopers en post-problematiek? Als je jouw businessmodel doortrekt en dagelijks in- en verkoopt van sites als marktplaats dan zul je van elke zoveel aankopen ook een aantal keer opgelicht worden (of te maken hebben met onkunde, pech met post, etc.) waardoor je achter het net vist. Als bedrijf is het dan al vervelend dat je de klant teleur moet stellen met dat het item 'toch niet op voorraad' is maar daar zal begrijp voor zijn. Maar je kan dan niet bij je klanten aankomen met de reeds gemaakte inkoopkosten want dat inkoopdeel is niet hun probleem.

Ik vind het wel een interessant concept trouwens en ook een interessante casus (qua fiscaliteit). Hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen of eens een blogje wijdt aan hoe het gaat :)
Idd. Er zijn ook los van de belastingen wat aandachtspunten. Als je het zelf koopt en doorverkoopt heb je ook te maken met dingen als garantie en misschien ook WKOA. En jij loopt alle risico's als er een keer een oplichter is die verkoopt aan jou.

Kopen namens die opdrachtgever lijkt me duidelijk beter. Waarbij jij de financiële zaken afhandelt. Derdengeldrekening was al genoemd. Al weet ik niet of je die nog makkelijk kan openen en gebruiken als 'gewoon bedrijf'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:58

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als je aan particulieren verkoopt ben je niet verplicht facturen uit te reiken in dit geval.

https://www.belastingdien...n_verplicht_te_factureren

Dus gaat het eigenlijk alleen om je eigen administratie, daar verwerk je gewoon de inkoop en verkoop van
2de hands kleding onder inkoop marge goederen en verkoop marge goederen.

De fee zou je wel een factuur van kunnen maken, maar die hoef je ook niet perse aan de particulier te geven.
De omzet die hieruit komt boek je onder Omzet personal shopper. (geef er een term aan)

/edit: Hierover draag je dan netjes de b.t.w. af en dan vind de belastingdienst dat verder prima, zolang je het maar kan verantwoorden in je administratie.

Mijn advies is wel om een soort van inkoopverklaring te maken voor de administratie van het inkopen van de kleding van particulieren en hier refereer je dan aan in je administratie bij zowel de inkoop als verkoop.

[Voor 22% gewijzigd door Speedy55 op 07-05-2021 11:01]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Iedereen die met de optie van derdengeld rekeningen komt, ja dat zou ideaal zijn. Maar de meeste banken in Nederland zullen die over het algemeen alleen verstrekken aan een notaris, advocaat of gerechtsdeurwaarder. En dan nog vaak gescheiden in bedrijfsvoering via een derdengeld stichting constructie.

Wellicht handiger is dat jij de dienst verleent, maar dat de daadwerkelijke betaling voor de kleding door de klant gedaan wordt. En dat jij dus (tijdelijk) gemachtigd bent rond te lopen met de betaalpas/cc van jouw klant of dat je bij de winkel(s) de kleding uitkiest en vervolgens met die factuur naar de klant loopt zodat deze betaald kan worden (waarna eventueel jij de kleding in de winkel kan ophalen als totaal pakket).

(of dat je wel gewoon winst / btw rekent over de kleding)

[Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-05-2021 11:01]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
De dienst verlenen en de daadwerkelijk betaling van de kleding door de klant laten doen zou eigenlijk perfect zijn, maar is in de praktijk eigenlijk niet mogelijk lijkt mij. Je kan moeilijk de pinpas en pincode van de klant meekrijgen om zo lekker te gaan shoppen.

Dus dan ontkom je er eigenlijk niet aan om kleding eerst zelf te kopen, en dan trek je direct een blik met allerlei potentiele problemen open. Je loopt het risico om niet geleverd te krijgen, de partij die aan je levert hoeft niet perse garantie te leveren of te voldoen aan wet koop op afstand (omdat je een zakelijke klant bent), terwijl jouw klant wel bij jou aan kan kloppen voor garantie en potentieel wet koop of afstand. Dus in je service fee zal je rekening moeten houden met die kosten en risico's (je kan moeilijk voor E60 de personal shopper spelen als je merkkleding van duizenden euro's gaat kopen).

Wat betreft belasting en btw, en tweede hands spullen, dat is nou precies waar de marge regeling voor bestaat. Maar is niet helemaal triviaal, dus als je daar geen ervaring mee hebt is het verstandig om een boekhouder in te schakelen die snapt hoe dat werkt.

[Voor 4% gewijzigd door Hielko op 07-05-2021 11:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:30
Je moet je administratie waarschijnlijk bijhouden volgens de "globalisatie methode" in (onder andere) het geval van 2e hands kleding. Niet alle goederen vallen hieronder, maar kleding dus wel. Staat letterlijk op de BD site bij de BTW/marge info.
Handel in 2e hands goederen is niet zo spannend als het hier door sommigen gemaakt wordt.
Het wordt echt heel duidelijk uitgelegd op de BD site.
Wel ff goed lezen.
Ondernemer zijn bij de KVK betekent overigens niet automatisch dat de BD dat ook zo ziet. Dat zijn 2 "verschillende" zaken. Lees je goed in.
En zoals al eerder aangehaald. Een gesprek met een accountant of boekhouder kost niet de wereld en zal veel zaken makkelijker maken en geeft jou meer tijd om met je core business bezig te zijn ;)

[Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 07-05-2021 11:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 15:42
[...]

Ik kan niet garanderen dat dit 100% belastingdienst-proof is, misschien wel handig om er een lichte administratie op te voeren of er een aparte bankrekening voor te hebben, dat maakt de situatie overzichtelijker. Ik weet wel dat je met deze werkwijze in ieder geval geen belasting probeert te ontwijken, waar geen geld wordt verdiend, hoeft ook niets afgedragen te worden.

[...]

Een hobby uitvoeren waar je een paar euros mee binnen haalt is niet ondernemer zijn. Ondernemers hebben rechten en plichten die niet thuis horen bij de hobbyist. De fiscus gaat hier wel degelijk over. Het is onder andere belangrijk voor welke kosten hij gaat mogen aftrekken, dat kan het verschil maken tussen winst en verlies.

Het eerste waar je mee te maken krijgt na inschrijving kvk is het oordeel van de belastingdienst of jij een hobby uitoefend of dat je voor hun ondernemer bent met alle rechten en plichten. Ze doen dat wel naar gelang jouw eigen aangeleverde gegevens.

Verder is dit een vrij simpel verhaal, je begint bij de kvk, dan wacht je oordeel van fiscus af. Zeggen ze dat je ondernemer bent voor de btw dan krijg je inderdaad te maken met de marge regels. Eventueel is er gebruik te maken van de kleinondernemersregeling (omzet onder de 20k, vrijstelling van btw moeten berekenen aan klanten en btw aangiftes doen etc, de omzet kan ook over enkel de shopper fee gaan. Maar als je er al een kledingwinkel naast hebt snap ik niet echt dat je deze kennis allemaal niet al hebt een dan kijkt de fiscus je sowieso al anders aan). En als je als hobbyshopper bent aangemerkt dan gewoon je winst opgeven. Voor je klant de kleding voorschieten kan, betalen namens de klant met vooruitbetaalde centen kan ook. Jouw dienst moet wel echt personal shopper zijn en niet kleding verkoper anders raak je in de knel met aftrekposten vermoed ik. De exacte ins en outs zijn makkelijk terug te vinden op de site. Maar het begint met. 'Ben ik ondernemer'. Als je nu paar weken 'kijkt hoe het is' (en niet die genoemde kledingzaak hebt) is dat geen probleem. Hou alles bij en geef de winsten op volgend jaar. (of niet als het toch niks is, je reiskosten naar de winkel kan je dan tenslotte ook niet aftrekken) Als je denkt dat je het echt serieus gaat doen, begin dan aan het kvk/fiscus traject.

Google anders even op hobby inkomsten. Het is een stuk handiger om de opties te bekijken en vervolgens realistisch na te denken over hoe jouw project zal vallen dan het hier te hebben over hoe het specifiek met de btw zit.

Succes!

[Voor 42% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 07-05-2021 11:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 17:01
page404 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:54:
Een particulier is geen ondernemer dus die mag geen BTW toepassen op zijn verkopen of aftrekken van zijn inkopen. De TS is een ondernemer (BTW plichtig beoordeeld door de BD) die spullen koopt van particulieren. BTW aftrekken kan dus niet, maar omdat de TS de product verkoopt aan zijn klant, is hij verplicht BTW te heffen. De vraag is of tweedehandskleding onder marge regeling valt.

[Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 07-05-2021 12:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
O88088 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:54:
Kun je niet gewoon korting geven ter hoogte van het BTW bedrag? Wat die grote rode elektronicazaak ook doet met z'n BTW Weg Ermee.
Ze roepen wel btw weg ermee, maar het is hun eigen marge (nou ja, deels ook die van de leverancier) die ze weggeven. Je krijgt nog steeds gewoon 21% BTW berekend

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
Altijd leuk om te zien dat een dergelijk topic zoveel teweeg kan brengen. Terwijl ik op voorhand zelfs nog zat te twijfelen of dit wel 'Tweakers-waardig' was ;) Dus in elk geval alvast bedankt voor al jullie comments!

Om even op wat vragen in te gaan:
leto001 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:23:
In feite heb je twee scenarios:
1) je koopt nieuwe kleding zakelijk in. Hier kun jij de BTW aftrekken en deze vervolgens in rekening brengen over de producten en je dienst. De klant betaalt dus geen extra BTW, anders dan die over jouw fee.

2) jij koopt tweedehands kleding van een particulier. Hier hoef je alleen btw te heffen over jouw winstmarge (fee). Zie rekenvoorbeeld hier: https://www.belastingdien...rekenen_bij_margegoederen
Voor zover duidelijk. Maar hoe verwerk ik dit? Schrijf ik 1 factuur uit waarvan een deel zonder BTW? En hoe verklaar ik de 10.000 die op mijn rekening is gestort, en daarna meteen naar iemand op Marktplaats is gestuurd. Valt dit onder de noemer 'kruisposten'? Ik moet het toch ergens onder wegboeken lijkt mij.
storeman schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:13:
Bovendien verplicht de belastingdienst voor inkoop van margegoederen van boven de 500 euro, een inkoopverklaring: https://www.belastingdien...nkoopverklaring_opstellen
Stel ik koop de kleding via een tweedehands platform als eBay. Geldt het aankoopbewijs van eBay dan ook als inkoopverklaring? Ik citeer van bovenstaande link:
"Vermeld de volgende gegevens op de inkoopverklaring:
[...]
de naam en het adres van uw leverancier
een verklaring dat uw leverancier over deze goederen geen btw als voorbelasting heeft afgetrokken"

Bij eBay koop je van een particulier. En uiteraard weet ik zijn/haar adres niet. Op de eBay 'factuur' (voor zover je dit een factuur kunt noemen, eerder een aankoopbewijs) staat enkel de username.
KruimelTuimel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:33:
Waarom zou je mijn uitleg, waarvan ik beweer welke klopt, kunnen vertrouwen? De uitleg die haaks staat op andere antwoorden waarvan ik beweer dat ze niet kloppen?
Omdat ik denk dat ook jouw antwoord wat kan toevoegen aan deze discussie ;)
Cyberpope schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:25:
Zet een derdengeld rekening op
Wat is het nut van deze rekening? Behalve dat het mij tijd en geld kost om deze te openen zie ik bij de ING. Het heeft geen toegevoegde waarde behalve dat de geldstroom voor mij meer inzichtelijk is. Maar met de juiste administratie is dat het sowieso wel.

Dan nog wat andere comments;
- "Ik vraag mij af of dit een zinvolle boterham oplevert op lange termijn"
Ja! Anders had ik dit topic niet geopend. Het begon als 'hobby' maar er melden zich nu meer klanten dan ik als 'hobby' kan bestempelen. Dit wil ik dus netjes belasting-technisch gaan verwerken.

Voor de duidelijkheid, ik heb hiernaast gewoon een bedrijf. Dat loopt goed en blijft mijn hoofdinkomen. Maar... ik sluit niet uit dat het inkomen wat met dit concept binnenkomt mijn hoofdinkomen zal overstijgen. Dit wil ik voor zijn.

Ik verdien hier dus niet een tientje per keer mee ;-) Het gaat om grotere bedragen.

- "Leen tijdelijk de bankpas van de klant en doe daar de aankoop mee"
Leuk bedacht (en origineel haha), maar dit is geen optie.

- "Personal shopper? Kleding?
Nogmaals:
Fidelity schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:38:
Stel.... ik ben een personal shopper
Ik ben geen personal shopper voor kleding en ik heb geen kledingwinkel. Maar de casus die ik hier schets komt het meeste in de buurt bij wat ik wel doe. Dit leek mij de beste manier om het voor te leggen aan jullie om verdere discussies over wat ik wel echt doe te voorkomen. Maar helaas krijg ik die comments nu al over de kleding en het personal shoppen hiervan haha

Edit, voor de zekerheid een TL;DR; toegevoegd aan de topicstart:

TL;DR;
- Ik koop voor klant 10.000 euro aan kleding (zowel tweedehands als nieuw), zonder winst

[Voor 8% gewijzigd door Fidelity op 07-05-2021 13:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Fidelity schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:06:
Wat is het nut van deze rekening? Behalve dat het mij tijd en geld kost om deze te openen zie ik bij de ING. Het heeft geen toegevoegde waarde behalve dat de geldstroom voor mij meer inzichtelijk is. Maar met de juiste administratie is dat het sowieso wel.
Het voordeel hiervan is dat je makkelijker kunt aantonen dat deze middelen geen onderdeel van je bedrijfsvoering zijn, maar dat dit geld van derden is dat je tijdelijk beheert.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
Cyberpope schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:10:
[...]

Het voordeel hiervan is dat je makkelijker kunt aantonen dat deze middelen geen onderdeel van je bedrijfsvoering zijn, maar dat dit geld van derden is dat je tijdelijk beheert.
Hmm ik snap je punt. Maar voor een dienst waarvan ik nog niet 100% zeker ben of dit 'viable' is op langere termijn is dit best een grote stap. Daarnaast vraag ik mij af hoe ik dit dan bij moet houden. Het klinkt als meer administratie voor iets wat helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn (in mijn ogen althans).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Fidelity schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Hmm ik snap je punt. Maar voor een dienst waarvan ik nog niet 100% zeker ben of dit 'viable' is op langere termijn is dit best een grote stap. Daarnaast vraag ik mij af hoe ik dit dan bij moet houden. Het klinkt als meer administratie voor iets wat helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn (in mijn ogen althans).
Nogmaals vraag een expert.

Maar je bent nu beetje dubbel in je boodschap: Je wilt het goed regelen ook voor eventueel de toekomst en aan de andere hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Maar BTW en overige belastingregels in deze context, waarbij je extra BTW wil vermijden is niet gemakkelijk, maar complex.

Makkelijke manieren waarbij je nu het maximale uit de mogelijkheden haalt, kosten jou (en je klant) waarschijnlijk meer geld (BTW wordt niet vermeden waar dat wel kan).
Uitzoeken hoe je het maximale eruit kunt halen en daarbij kunt aantonen dat je niet in het grijze gebied van de belastingen zit te rommelen, kost je waarschijnlijk meer administratie.

Beetje de driekhoek tussen kwaliteit, prijs en snelheid. Wil je iets goed en snel is het niet goedkoop. Wil je iets goed en goedkoop, kan het niet snel. Wil je iets snel en goedkoop, is het waarschijnlijk niet goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
Ben ik as we speak mee bezig. Maar het is wel fijn zoveel input te ontvangen, omdat het mij ook andere mogelijke opties laat zien. Vandaar dat ik dit topic op deze manier even open hou.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:54
TL;DR;
Ik zou dit als volgt boeken (hoop ik geen fouten heb gemaakt hieronder :P) Stel jouw fee is 1000EUR (excl BTW)

Wanneer jij de kleding inkoopt (uitgegaan van directe betaling per pinpas)

Te vorderen BTW 1736 EUR
Handelsvoorraad 8264 EUR
@ Bank 10000 EUR

Wanneer de klant jouw de bevestiging heeft gegeven dat je mag kopen:

Debiteuren 11210 EUR
@ Omzet Verkoop kleding 8264 EUR
@ Omzet uit Fee's 1000 EUR
@ Af te dragen BTW 1736 EUR
@ Af te dragen BTW 210 EUR

Dan moet je ook de voorraad afboeken:

Kosten van de verkopen 8264 EUR
@ Vooraad 8264 EUR

Wanneer de klant betaalt:

Bank 11210 EUR
@ Debiteuren 11210 EUR

Zoals je zit is de te betalen BTW per saldo 210, wat dus enkel gaat over jouw handelsfee (wat jouw toegevoegde waarde is). Dit klopt, refereer naar de afkorting BTW.

Hoop dat je er wat aan hebt. :)

[Voor 9% gewijzigd door Rubenus op 07-05-2021 14:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Als het echt om zulke bedragen gaat zou ik even oppassen met die geld stromen.
Want blijkbaar gaat het niet over kleding maar dit klinkt naar witwassen met jouw als katvanger / middleman.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 11:53
PolarBear schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:47:

Raadpleeg een fiscalist (met omzetbelasting specialisatie). Er zitten meer haken en ogen aan omzetbelasting dan je zou denken. Laat die fiscalist een schemaatje uitwerken wanneer je welke btw verschuldigd bent op welke grond en je hebt voor jezelf duidelijkheid en een pleitbaar standpunt als de belastingdienst van mening is dat het anders moet.

[...]

Nee het verleggen van de btw is geen optie die je zomaar kan aan en uit zetten.

[...]

Ik ben geen expert, maar ik ben er vrij zeker van dat een derdengeld rekening daar niet voor bedoeld is en dat het voor de btw niet heel relevant is vanaf welke rekening betaald wordt. Again, raadpleeg een expert.
Owja wel hoor. Zijn zat facturen waar ik de ene keer met verleg en de andere keer zonder factureer. Zolang het allemaal maar klopt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Barrycade schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:05:
Als het echt om zulke bedragen gaat zou ik even oppassen met die geld stromen.
Want blijkbaar gaat het niet over kleding maar dit klinkt naar witwassen met jouw als katvanger / middleman.
Moah.. ik ken een succesvolle personal shopper. En zeker bij druk bezette mensen in topbanen zijn dit soort bedragen geen uitzondering. Hij heeft er maar 3 en daarbij ook beschikking over rekeningen met tegoed van deze 3 (creditcard). Maar hij doet niet alleen kleding (verre van). Gezien de personen die het gaat, kan hij makkelijk aantonen dat het geen witwassen is.

Willekeurige mensen die dit doen, zou ik wat meer mee oppassen. Maar als je mensen hebt die je kunt nagaan, lijkt me het geen probleem.

(o'ja.. gezien hij in Duitsland woont en werkt heeft weinig nut om hem te vragen. Daarbij zal hij zich nooit bekend maken of voor wie hij werkt. Dat weet ik ook niet en ken hem vrij goed. Door zijn man komt hij wel in de hogere regionen van Duitse industriëlen. Hij noemt het personal shopper, maar vind het meer een PA als ik hoor wat hij allemaal doet).

[Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 07-05-2021 14:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
Rubenus schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:04:
[...]
Te vorderen BTW 1736 EUR
Handelsvoorraad 8264 EUR
@ Bank 10000 EUR

Debiteuren 11210 EUR
@ Omzet Verkoop kleding 8264 EUR
@ Af te dragen BTW 1736 EUR
Hmm nee dit klopt niet helemaal. Ik koop de kleding veelal tweedehands in. Daar betaal ik in den beginne dus al geen BTW over. En laat daar deze hele discussie nou net over gaan ;)

Hoe het normaal werkt snap ik uiteraard. Maar deze situatie is vrij uitzonderlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Cyberpope dat is inderdaad de makkelijkste setup, het geld gaat gelijk van de klant naar de winkel. Daar zit de personal shopper niet meer tussen in (kwa geldstroom). De PS (of PA) heeft dan een machtiging en kan met het geld van de klant direct de aankoop doen (vanaf de rekening/cc van de klant).

Als je er wel tussen gaat zitten met je eigen rekening @Fidelity, wat is dan het verschil met een simpele dropshipper / dozenschuiver die ook niets toevoegt aan de waarde van het product. Die moet ook de btw regelen ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:28:
@Cyberpope Als je er wel tussen gaat zitten met je eigen rekening @Fidelity, wat is dan het verschil met een simpele dropshipper / dozenschuiver die ook niets toevoegt aan de waarde van het product. Die moet ook de btw regelen ;)
De producten zijn vrij 'specifiek' en dus alleen via tweedehands handelaren te koop. Denk aan speciale Nike schoenen bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubenus
Fidelity schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:16:
[...]

Hmm nee dit klopt niet helemaal. Ik koop de kleding veelal tweedehands in. Daar betaal ik in den beginne dus al geen BTW over. En laat daar deze hele discussie nou net over gaan ;)

Hoe het normaal werkt snap ik uiteraard. Maar deze situatie is vrij uitzonderlijk.
Waarom is deze situatie uitzonderlijk? @leto001 toch al antwoord opgegeven? Lijkt me niet dat je de enige bent die handelt in tweedehands producten. Wat is de vraag die je nu hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:49
@Fidelity de vraag is: wat is je businesmodel? Ben je een handelaar, of ben je een personal shopper? Verdien je geld aan verschil verkoop-inkoop, of wordt je betaald voor de service die je verleent, voor het ontzorgen?

Indien 1e: margeregeling
Indien 2e: voorbeeld @Cyberpope

Werkt ook prima voor hippe nikes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubenus
alwinuzz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:46:
@Fidelity de vraag is: wat is je businesmodel? Ben je een handelaar, of ben je een personal shopper? Verdien je geld aan verschil verkoop-inkoop, of wordt je betaald voor de service die je verleent, voor het ontzorgen?

Indien 1e: margeregeling
Indien 2e: voorbeeld @Cyberpope

Werkt ook prima voor hippe nikes.
In beide gevallen betaal je gewoon BTW over de toegevoegde waarde natuurlijk! In dit opzicht maakt het niets uit of je personal shopper of handelaar bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rubenus schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:49:
[...]

In beide gevallen betaal je gewoon BTW over de toegevoegde waarde natuurlijk! In dit opzicht maakt het niets uit of je personal shopper of handelaar bent.
Nee, maar het scheelt wel in administratie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubenus
Cyberpope schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Nee, maar het scheelt wel in administratie.
Dat betwijfel ik, in beide gevallen ben je m.i. gewoon handelaar zolang alle geldstromen via jouw rekening lopen. Of je de winst nou "shopping fee" of winstmarge noemt. Personal shopper zou wat mij betreft alleen van plausibel kunnen zijn als de geldstromen niet via de rekening van TS lopen.

Daarnaast is zonder administratie natuurlijk niet aantoonbaar dat TS geen winst maakt en dus alleen personal shopper is (en geen handelaar).

[Voor 13% gewijzigd door Rubenus op 07-05-2021 14:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubenus
[...]

OK, in dat geval is het als volgt. Met de aanname dat het verkopen van jouw product als margeproduct kan worden aangemerkt.

Handelsvoorraad 10000 EUR
@ Bank 10000 EUR

Debiteuren 11210 EUR
@ Omzet Verkoop kleding 10000 EUR

Dan moet je ook de voorraad afboeken:

Kosten van de verkopen 10000 EUR
@ Vooraad 10000 EUR

Wanneer de klant betaalt:

Bank 11210 EUR
@ Debiteuren 11210 EUR

Je boekt de ingekochte kleren dus niet als kruisposten weg (die rekening is bedoeld voor enkel eigen rekeningen), maar onder de posten voorraad, kosten van de verkopen en omzet. Uiteindelijk zullen je omzet uit verkoop kleding en kosten van de verkopen tegen elkaar wegvallen (en dus uitkomen op 0) zoals hierboven ook blijkt. Dan blijft enkel de omzet uit fee's over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 01:37
Waar ik benieuwd naar ben is of je een voorraad aanhoudt. Koop je dingen in die nog niet door iemand gevraagd zijn? En welke risico's loop je (financieel) bij een aankoop?

Denk dat het heel veel uitmaakt of je goederen verkoopt (al is dan ondernemersschap weer moeilijk hard te maken, omdat je geen opslag op je inkopen hebt), of dat je een dienst levert.
Heb je de Belastingdienst al eens gebeld? Hebben zij niet een heel duidelijk antwoord, vraag dan door naar een kennishouder. En praten met een specialist kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:49
Rubenus schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:58:
[...]

... Personal shopper zou wat mij betreft alleen van plausibel kunnen zijn als de geldstromen niet via de rekening van TS lopen.
...
Dat is ook wat ik bedoelde bij mijn optie 2 en hoe ik het voorbeeld begreep Cyberpope in "BTW 'vermijden', klant machtigt mij tot aankoop"

Dus je klant machtigt jou om namens hem/haar aankopen te doen op zijn/haar naam en ook via zijn/haar rekening, cc, whatever.

Administratie bijhouden is sowieso een goed idee voor klanten en voor fiscus.

[Voor 10% gewijzigd door alwinuzz op 07-05-2021 15:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:30
[...]

Wat is hier uitzonderlijk aan dan?
Als jij de eerste ter wereld was die in-/en verkoop van 2e hands spullen deed, had ik het kunnen volgen... Maar ehm...
Wat denk je zelf? :)
Dat je alleen een fee/uurtarief rekent voor het regelen maakt niks uit. Dat is jou zaak.

Dan nog een aanwijzing dat dit minder uitzonderlijk is dan je wellicht had bedacht, en dit is ook al meerdere keren genoemd... De BD heeft hier een complete sectie over.
De rekenvoorbeelden daaruit zijn hierboven ook al diverse keren gepost.
Wat heb je daar niet kunnen vinden waar je nog tegenaan loopt? (serieuze vraag!) En wat zei de BD daarover toen je ze belde? (Zou ik als eerste doen!)
Gaan ze een paragraaf toevoegen met jou uitzonderlijke nieuwe businessmodel? :o :o :o ;) (grapje!)

Dan nog wat anders, de naam "personal shopper" schreeuwt (bij mij) dat het om luxegoederen en-/of vermogende klanten gaat. Ik zou dat persoonlijk proberen te vermijden.
Wellicht dat dat de uitzonderlijkheid ook meteen wat minder maakt. Voor je vraag is dit verder ook onbelangrijk, je functie blijft hetzelfde. Het klinkt heel sjiek, maar maakt het mogelijk nodeloos ingewikkeld vermoed ik.
Noem het gewoon huishoudelijke hulp oid. :P

Edit: om het klein en simpel in de actualiteit te trekken... Is dit misschien te vergelijken met (tegen vergoeding) een tas boodschappen kopen bij de supermarkt voor een buurman die in quarantaine zit!? Lijkt me overigens een prima business met potentie in de huidige tijd. Supermarkten doen dit zelf ook (al lang). Het enige verschil is dat jij de boodschappen hier waarschijnlijk voor schiet en wat meer "bezorgkosten/fee" rekent dan de buurtsuper. (waar normaliter de klant zelf via Ideal oid. betaalt en kiest voor bezorgen/afhalen)

Edit2: Ik las overigens ook dat je ergens schreef dat kopen op eBay van een particulier is. Dat kan zeker! Maar hoeft niet natuurlijk. Er zijn ook zat zakelijke aanbieders van 2e hands goederen toch? Het kan natuurlijk zijn dat jou bronnen vrijwel allemaal particulier zijn.

En aangezien je het eerst over kleding had, maar later dacht ik te merken dat dit meer een voorbeeld was... Dat maakt wel uit! Zie onder. Niet op alle 2e hands goederen kan je de marge regeling toepassen.
Maar nogmaals, ook dit is totaal niet bijzonder of exclusief.
Je bent ook echt zeker niet de eerste personal shopper natuurlijk.

Hier nog een copy paste van:
https://www.kvk.nl/advies...l-in-tweedehands-spullen/

Margeregeling:
Gebruikte goederen die je inkoopt zonder btw, worden ook wel margegoederen genoemd. Als in- en verkoper van margegoederen, mag je de margeregeling toepassen, als je aan deze voorwaarden voldoet. Als je de margeregeling toe past, bereken je de btw over je winstmarge in plaats van over de verkoopprijs. Je moet hiervoor de inkoop en verkoop bijhouden. Dit kan op 2 manieren: de globalisatiemethode of de individuele methode. In allebei de gevallen gelden specifieke administratieve verplichtingen, zoals het opstellen van een inkoopverklaring bij het aankopen van goederen voor meer dan 500 euro zonder btw, bij 1 leverancier.

Je kunt de margeregeling niet altijd toepassen. Er zijn uitzonderingen, zoals handel in edelmetalen en -stenen en de verkoop van eigen gebruikte goederen.

NB. Het hele BTW/bovenstaande is sowieso pas aan de orde als je door de BD als ondernemer wordt aangemerkt toch?

[Voor 43% gewijzigd door GeeEs op 08-05-2021 09:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
Antwoord van de expert:
- goederen die onder de margeregeling vallen, kun je één op één door berekenen aan de klant
- onderdelen die je bij derden koopt (webwinkel) en de 'personal shopping fee' zijn belaste prestaties voor de omzetbelasting en hierover is btw verschuldigd die bij de afnemer in rekening wordt gebracht
Case closed dus
:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Je kan dat net een overeenkomst regelen. Je bent dat hetzelfde als een broker of makelaar.

Als je het eerst zelf betaalt, moet je dat zien als voorschot/crediet. Je hebt dan niets met btw te maken wat dat betreft (wel mbt je eigen shop-dienst natuurlijk)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jrz
  • Nu online
Fidelity schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:19:
Antwoord van de expert:

[...]

Case closed dus :)
Nee, niet. Er wordt geen waarde toegevoegd aan de kleding. Dus ook geen marge regeling. Ook als er iets mis is met de kleding wil TS neem ik aan niet aansprakelijk zijn. TS handelt als broker, en wil in naam van de kopen aankoop overeenkomsten aangaan. Geen kleding met marge doorverkopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
Jrz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:26:
[...]

Nee, niet. Er wordt geen waarde toegevoegd aan de kleding. Dus ook geen marge regeling. Ook als er iets mis is met de kleding wil TS neem ik aan niet aansprakelijk zijn. TS handelt als broker, en wil in naam van de kopen aankoop overeenkomsten aangaan. Geen kleding met marge doorverkopen.
Ik ben de TS haha :P Je geeft zelf aan, er wordt geen waarde toegevoegd aan de kleding. Oftewel, geen Belasting Toegevoegde Waarde. Maar daarna geef je aan geen marge regeling? Maar dat is dan juist wel een marge regeling.

Aansprakelijkheid wordt op een andere manier afgevangen, zie een van mijn andere comments :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Fidelity schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:28:
[...]

Aansprakelijkheid wordt op een andere manier afgevangen, zie een van mijn andere comments :)
Ik denk dat ik niet goed kan kijken, maar zou graag leren: hoe zorg je er dan voor dat je ondanks de B2C-relatie geen zorgen hebt over aansprakelijkheid, garantie, WKOA, etc? Zaken die je niet per se kunt uitschakelen in een overeenkomst laat staan algemene voorwaarden bij B2C.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fidelity
F_J_K schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:34:
[...]

Ik denk dat ik niet goed kan kijken, maar zou graag leren: hoe zorg je er dan voor dat je ondanks de B2C-relatie geen zorgen hebt over aansprakelijkheid, garantie, WKOA, etc? Zaken die je niet per se kunt uitschakelen in een overeenkomst laat staan algemene voorwaarden bij B2C.
Op tweedehands artikelen zit beperkte garantie. Daarnaast gaf ik in een van de comments aan dat een groot deel via een platform als eBay wordt aangeschaft. Daarop zit zo'n 30 dagen kopersbescherming en mag ik het product dus kosteloos terugsturen naar de particuliere verkoper. Uiteraard ben ik het 'kledingstuk' dan enige tijd kwijt, dit compenseer ik met eigen geld totdat het geretourneerde item is terugbetaald door de verkoper.

WKOA zou in deze casus vermoedelijk wel gelden inderdaad.

Aansprakelijkheid is hetzelfde als garantie zo'n beetje...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jrz
  • Nu online
Fidelity schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:28:
[...]

Ik ben de TS haha :P Je geeft zelf aan, er wordt geen waarde toegevoegd aan de kleding. Oftewel, geen Belasting Toegevoegde Waarde. Maar daarna geef je aan geen marge regeling? Maar dat is dan juist wel een marge regeling.

Oh lol.
Je doet 2 dingen:
1. kleding advies / shoppen
2. Het daadwerkelijk aanschaffen

Nr 1 vraag je een bedrag voor. Duidelijk.
Voor nr 2 kan je het op 3 manieren aanpakken:

1. Inkopen(voorraad) doorverkopen. Nu voeg je waarde toe en bij jij aansprakelijk voor bijv. fabricagefouten. Nu moet je BTW heffen, en kan je van de margeregeling gebruik maken

2. Je krijgt van je cliënt een creditcard of cash en koopt in naam van je cliënt (machtiging). Dit heeft het minste risico. (Kan ook een bank overschrijving zij naar jouw rekening). Eventueel met een derden gelden rekening (lijkt me overkill)

3. Jij schaft het aan in naam van je cliënt, met behulp van je eigen geld, waardoor je cliënt een schuld heeft naar jou (met dus het risico dat jij met mooie kleren zit, die niet worden betaald)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Fidelity schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:39:
[...]
Aansprakelijkheid is hetzelfde als garantie zo'n beetje...
Nee. Het tweedehands kledingstuk blijkt kankerverwekkend. Het tweedehands hoertje heeft een soa. De dvd is gekopieerd en de rechthebbende komt klagen. De kosten zijn 100x of 1000x de aanschafwaarde. De verkoper blijkt een oplichter dus je bent je geld kwijt maar krijgt geen product. In al die gevallen ben je er niet met geld terugvragen != terugkrijgen van de verkoper. Vandaar mijn vraag.

Edit. En ook ben je zakelijk inkoper dus gelden wellicht de “standaard eBay” voorwaarden helemaal niet?

[Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 10-05-2021 00:05]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee