Tweakers, ik ben voornemens een nieuw desktop systeem in elkaar te zetten.
Hieronder mijn idee en vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Categorie: zwaardere workstation.
Denk zo tussen de 1500 en 2000 is prima. Budget is niet echt een probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie de tabel hieronder. Er hangen nu twee 1080p schermen aan. Die op termijn vervangen zullen worden door waarschijnlijk twee 4K schermen, mogelijk drie.
Gegeven de nu hoge prijzen voor videokaarten, en het feit dat ik nu nog twee 1080p schermen heb, denk ik dat ik mijn GTX 1080 even overzet naar het nieuwe systeem. Mijn idee is om die op termijn met een GTX 3080 of equivalent te vervangen, maar die noodzaak is er nu niet direct.
De Xonar is redelijk oud, en misschien goed om een keer te vervangen. Anderzijds werkt en voldoet hij eigenlijk nog prima.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de lijst onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb behoefte aan een krachtig, maar stil systeem.
Zeker als het systeem weinig belast word zo min mogelijk geluid.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb vier vragen:
1. Ik twijfel over de cooler. De Dark Rock Pro word veel gebruikt en aangeraden. Hij is echter op papier wel luider dan de Scythe Mugen 5 PCGH. Wat raden jullie aan?
2. Gegeven dat ik veel videomateriaal heb zit ik eigenlijk wel aan een interne mechanische drive. Ik twijfel alleen een beetje welke. In mijn huidige systeem heb ik een WD Black 4TB, die is lekker snel. Wat ik me afvraag is of de Seagate een goede balans is tussen geluid / opslag en kosten. Hebben jullie tips?
3. De voeding ben ik nog niet helemaal over uit. Een alternatief is de be quiet! Straight Power 11 750W. Verder twijfel ik nog over het wattage. Het systeem moet later wel een RTX 3080 kunnen trekken, is dan 750/760W of 850/860W verstandiger?
4. Geheugen vind ik lastig vooral qua compatibiliteit / snelheid. Tips welkom.
Hieronder mijn idee en vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Categorie: zwaardere workstation.
- Software ontwikkeling
- Audiobewerking
- Videobewerking / rendering
- Meerdere VMs parallel kunnen draaien
- 3D Rendering
- Gaming (nu 1080p, maar 4K ready als uitgangspunt)
Denk zo tussen de 1500 en 2000 is prima. Budget is niet echt een probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie de tabel hieronder. Er hangen nu twee 1080p schermen aan. Die op termijn vervangen zullen worden door waarschijnlijk twee 4K schermen, mogelijk drie.
Gegeven de nu hoge prijzen voor videokaarten, en het feit dat ik nu nog twee 1080p schermen heb, denk ik dat ik mijn GTX 1080 even overzet naar het nieuwe systeem. Mijn idee is om die op termijn met een GTX 3080 of equivalent te vervangen, maar die noodzaak is er nu niet direct.
De Xonar is redelijk oud, en misschien goed om een keer te vervangen. Anderzijds werkt en voldoet hij eigenlijk nog prima.
| # | Category | Product |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G |
| 1 | Geluidskaarten | Asus Xonar Essence STX |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de lijst onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb behoefte aan een krachtig, maar stil systeem.
Zeker als het systeem weinig belast word zo min mogelijk geluid.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb vier vragen:
1. Ik twijfel over de cooler. De Dark Rock Pro word veel gebruikt en aangeraden. Hij is echter op papier wel luider dan de Scythe Mugen 5 PCGH. Wat raden jullie aan?
2. Gegeven dat ik veel videomateriaal heb zit ik eigenlijk wel aan een interne mechanische drive. Ik twijfel alleen een beetje welke. In mijn huidige systeem heb ik een WD Black 4TB, die is lekker snel. Wat ik me afvraag is of de Seagate een goede balans is tussen geluid / opslag en kosten. Hebben jullie tips?
3. De voeding ben ik nog niet helemaal over uit. Een alternatief is de be quiet! Straight Power 11 750W. Verder twijfel ik nog over het wattage. Het systeem moet later wel een RTX 3080 kunnen trekken, is dan 750/760W of 850/860W verstandiger?
4. Geheugen vind ik lastig vooral qua compatibiliteit / snelheid. Tips welkom.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 597,50 | € 597,50 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 158,99 | € 158,99 |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Enterprise Capacity 3.5 HDD SATA 6Gb/s (2016), 512e, 8TB | € 190,94 | € 190,94 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart/Wit | € 144,90 | € 144,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,90 | € 76,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 222,65 | € 222,65 |
| 1 | Optische drives | LG BH16NS55 Zwart | € 73,05 | € 73,05 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 116,- | € 116,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 1TB | € 182,90 | € 182,90 |
| Totaal | € 1.763,83 | |||