Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannev123
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-05-2021
hey!
Ik werk als student en uitzendkracht bij Takeaway in België en liet mijn gsm opladen op de werkplaats. De opladers voor de gsm's liggen dichtbij flessen/sprays van alcoholgels... Iemand (maar weet helaas niet wie) heeft waarschijnlijk perongeluk een fles omgestoten die niet goed was afgesloten en de vloeistof is op mijn gsm gekomen. Mijn gsm heeft nu waterschade opgelopen en werkt niet meer. Kan ik mijn werk aansprakelijk stellen of op welke manier kan ik beroep doen op een verzekering?

Gsm zelf is ook nog maar 6 maanden oud..

Ik had al contact met mijn werkgever en die zeiden dat ze niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor voorwerpen die achtergelaten worden op de werkplek/hub. Daar is er ook een plek waar we de mogelijkheid hebben om onze gsm wat tevens ook een werkinstrument is op te laden. Op de plek waar we deze kunnen opladen, liggen er ook verschillende flessen/sprays alcoholgeld om onze zak op te kuisen.. Dit is op zich geen veilige omgeving om onze elektronische apparaten op te laden, kan op basis van deze feiten mijn werkgever dan toch aansprakelijkheid maken voor het voorval?

In mijn contract vind ik enkel dit terug als aansprakelijkheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYL_WCkc8CHVO2nj3HeAfOWbcu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gsaMrAp6oyKYIb2ZTLftkUxx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jeannev123 op 07-05-2021 18:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer nog eens duidelijk te beschrijven wat de situatie is.

Ben je werknemer of zelfstandige.

Wat staat er in de overeenkomst kwa aansprakelijkheidsverzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannev123
Beste

Ik heb het ondertussen al aangepast. Ik ben tewerkgesteld als student bij Takeaway België. Dit is als uitzendkracht bij takeaway en ze gebruiken dagcontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannev123
Verwijderd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:52:
Probeer nog eens duidelijk te beschrijven wat de situatie is.

Ben je werknemer of zelfstandige.

Wat staat er in de overeenkomst kwa aansprakelijkheidsverzekeringen.
Ik heb het ondertussen al aangepast. Ik ben tewerkgesteld als student bij Takeaway België. Dit is als uitzendkracht bij takeaway en ze gebruiken dagcontracten.

Ik vind enkel dit terug van aansprakelijkheid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYL_WCkc8CHVO2nj3HeAfOWbcu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gsaMrAp6oyKYIb2ZTLftkUxx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik neem aan dat het gaat om Belgisch recht?

Wat je hier post over aansprakelijkheid, is enkel de aansprakelijkheid vanuit de uitzendkracht naar de werkgever/opdrachtgever toe.

Overigens is deze zin nog steeds onduidelijk:
Mijn werkgever zei dat ze verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor voorwerpen die achtergelaten worden op de werkplaats maar plaats waar we de mogelijkheid hebben om onze gsm wat tevens ook een werkinstrument is op te laden.
Mijn advies is sowieso: probeer eerst in overleg te gaan. Je recht afdwingen zal in het beste geval lastig zijn en de verhoudingen onder druk zetten, in het slechtste geval kost het je meer tijd en moeite dan het waard is, en krijg je een slechte naam.

Mijn les is ook: laat nooit je telefoon zomaar ergens achter, die laad je thuis op, of aan je eigen bureau op je werk. Niet in een werkplaats.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:14:
Ik neem aan dat het gaat om Belgisch recht?

[...]

Niet in een werkplaats.
Volgens mij is in het Vlaams een werkplaats wat in Nederland een werkplek genoemd wordt, en is een werkplaats een atelier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannev123
Met werkplaats bedoelde ik de locatie waar wij als koerier onze fiets ophalen, persoonlijke spullen mogen achterlaten en ook de mogelijkheid hebben om onze gsm op te laden als er geen mogelijk is om naar huis te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nee, dat is niet wat ik bedoel, de hele zin is gewoon krom. Lees 'm nog maar eens.

Het eerste deel klopt. "Mijn werkgever zei dat ze verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor voorwerpen die achtergelaten worden op de werkplaats". Maar verder gaat het met "maar plaats waar we de mogelijkheid hebben om onze gsm wat tevens ook een werkinstrument is op te laden".

Als ik het goed begrijp, gebruik je de privé-telefoon werk-gerelateerd? Dan hoor je daarvoor ook een vergoeding te krijgen, en hoort schade vergoed te worden door de werkgever. Of beter gezegd, eigenlijk hoort zo'n telefoon ter beschikking te worden gesteld door je werkgever.

Maar nogmaals, je recht hebben en je recht krijgen...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannev123
ahh oei. Ik zal het aanpassen. Ik gebruik mijn gsm inderdaad voor mijn werk. Via een applicatie krijg ik mijn orders binnen en weet ik wat het adres van mijn klant of restaurant is. Ik werk wel via een dagcontract waardoor ik geen verzekering op mijn gsm heb... Kan ik dan ook beroep doen op een of andere verzekering?

Kan ik mijn werk in gebreke stellen omwille van het feit dat oplaadapparatuur en vloeistof dicht bij elkaar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:12
Nee, dat tweede niet, maar wel het feit dat apparatuur kapot gaat tijdens werk.

Daar is je werkgever verantwoordelijk voor. Zelfs als het een auto was die naar binnen reed, waardoor een fiets omviel die de 100 liter kan met alcohol over je mobiel heen gooide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannev123
Ze zeiden wel dat we als koerier zelf verantwoordelijk zijn als we persoonlijke spullen achterlaten maar dit vind ik nergens schriftelijk op papier. Het gaat nu ook wel over mijn gsm die ik gebruik voor mijn werk en een andere (onbekende) koerier die perongeluk een fles met alcoholgel (die slecht afgesloten is) heeft omgestoten.
Pagina: 1