Vraag

• iGadget
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-09 15:50
Mijn huidige QNAP TS-639 Pro met 6 1TB Samsung schijfjes is na bijna 11(!) jaar trouwe dienst wel toe aan vervanging. Hoewel alles nog steeds prima draait, is het natuurlijk niet de vraag òf, maar wanneer het mis gaat. Daarnaast is de performance ook niet fantastisch (gigabit snelheden worden nooit gehaald) en is het stroomverbruik per TB inmiddels redelijk lachwekkend.
Inmiddels heb ik mijn netwerk geupgrade naar 10gbit en ben ik flink met Proxmox aan het spelen. Heb een micro-clustertje draaien met 3 nodes, waarvan 2 continue aan en nummer 3 (op dit moment) alleen op momenten dat het nodig is. Voor deze 3 nodes heb ik geïnvesteerd in 480GB Samsung SM863a SDD's, omdat de wearout wel *heel* snel omhoog schoot met consumer SSD's. Ik heb nog één SM863a liggen voor een eventuele node 4.

Een nieuwe all-in-one NAS is (iig met 10gbit) redelijk prijzig en Proxmox ga ik er niet (native) op kunnen draaien. Ik neig dus naar zelfbouw. De hardware voor het systeem an sich is ook nog even een zoektocht, maar voor nu wil ik me even beperken tot de storage zelf.

Kortom:

Ik zoek een?
Harde schijf met een goede prijs/GB verhouding die niet (snel) dood gaat -of qua write performance totaal instort- bij gebruik in een NAS / RAID(Z) opstelling *kuch*SMR*kuch*. En bij voorkeur ook niet bizar veel stroom vreet.
Ik twijfel enorm of het 2,5" of 3,5" schijven moeten worden. 2,5" is interessant qua stroomverbruik, maar de kans dat je SMR schijven koopt is natuurlijk gigantisch. Helemaal als je, zoals in het verleden veel gedaan werd -en wat prijstechnisch nog altijd interessant lijkt-, voor een externe USB variant gaat en daar dan de schijf uit sloopt.
Op 3,5" gebied is er -ook 2e hands- veel te koop, maar alle NAS-geschikte schijven die ik heb kunnen vinden zijn allemaal 7200rpm en vebruiken bizar veel meer dan een 2,5" schijf.

Wat is je budget?
Mijn storage budget is zo rond de €500. Ik realiseer me dat hier nog de kosten voor het apparaat waar het allemaal in moet, bijkomen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor een specifiek merk. En of SMR ook *echt* een probleem gaat zijn voor waar ik het voor wil gaan gebruiken kan ik niet inschatten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd een 10 gigabit (thuis/SMB) netwerk met een Proxmox microclustertje. De primaire data van deze machines (OS, VM's) gaat naar de interne (server class) SSD (zie boven), de bulk data (VM templates, ISO's, backups en multimedia data) moet via de 10gbit verbinding vanaf de shared storage / NAS (gaan) komen. Toen ik de SM863a SSD's installeerde heb ik de oude consumer SSD's natuurlijk niet weggegooid, dus die zou ik eventueel nog in kunnen zetten voor minder veeleisende storage scenario's.

Qua data heb ik (denk ik) the usual suspects:
- Reguliere documenten. Staan voornamelijk op mijn lokale Nextcloud server en worden gesynct naar alle machines die de Nextcloud client draaien.
- Foto's. Het archief staat op dit moment op de TS-639, nieuwe foto's komen binnen vanaf de verschillende mobieltjes in ons huishouden en worden via de Nextcloud client automagisch gebackupt naar de lokale Nextcloud sever. Dit wil ik gaan consolideren zodat het een 'echte' vervanger kan worden voor Google Photos. Nog een project an sich, waarover later vast meer ;)
- Muziek. Mijn CD archief staat nu op de TS-639, maar is nog geen 100GB groot dus zou prima op (consumer-grade) SSD storage op de ProxMox nodes erbij kunnen.
- Films. Mogen op slow storage, de TS-639 heeft hier (behalve bij het maken van backups) nog nooit de bottleneck gevormd.
- Installatiebestanden / ISO's. Ook op de slow storage lijkt me.
- VM's. Staan nu lokaal op de Proxmox nodes, maar wil wel kijken of een shared storage hiervoor ook mogelijk is zodat HA makkelijker wordt.
- Backups. Is nu nog een beetje een chaos van verschillende oplossingen die naar verschillende locaties backuppen, zou ook geconsolideerd moeten worden op de shared storage (met daarna een off-site backup)

Om bovenstaande data op te slaan zijn natuurlijk meerdere opties denkbaar:
1. Alles dumpen op 1 grote RAID(Z) array
2. Data onderverdelen afhankelijk van het gebruik (en hier ook specifiek verschillende storage voor aanchaffen?), bijv.
- Foto's naar server-class SSD
- Muziek naar consumer-grade SSD
- Films naar 'cheap' RAID(Z) array, bestaande uit bijv. (SMR?) 2,5" schijven
- Overig naar 'duur' RAID(Z) array, bestaande uit bijv. 3,5" NAS / enterprise schijven
3. Anders?

De vraag is, wat is wijsheid? Na een aantal dagen zoeken, lezen, wikken en wegen merk ik dat ik er gewoon niet uit kom. Dus het delen van uw ervaring en wijsheid wordt zeer op prijs gesteld, o geachte mede-tweaker! _/-\o_

Nuff' said...

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee