max harddisks aan voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 23:20
Ik wil deze kabels gebruiken om meer SATA-connectors te hebben voor mechanische HDD's.

De kabels bij mijn Corsair 1200W voeding geven de mogelijkheid om 4 harddisks aan 1 "poort" op de voeding aan te sluiten. Als ik nu aan elke SATA connector zo'n splitterkabel hang en daarmee 16 HDD's per "poort" op de voeding aansluit is dit dan veilig en gaat dit goed of trekt de zaak dan teveel stroom?

Volgens mij trekken HDD's bij het opstarten even wat meer stroom en dat telt wel op. Waar zou de veilig max zitten? Zou 60 HDD's teveel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is toch een simpel rekensommetje? Je weet hoeveel Watt elke HDD gebruikt, je weet hoeveel Watt de voeding kan leveren op de "poort" (per rails dus) ( er zal vast wel ergens staan wat met maximale vermogen is dat geleverd kan worden). Dan is 1+1=2 :)
Even zelf op onderzoek zou je zeker helpen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De Corsair HX1200 V2 bijvoorbeeld, levert 40A per +12V rail. (de +5V rail even buiten beschouwing gelaten)

Eén 4TB (of whatever) Red Pro van WD bijvoorbeeld, heeft een piekstroom van 2A op de 12V pin. Check even het datasheet(s) van je harde schijf(ven). In theorie kun je dus ongeveer 20 schijven per rail aansluiten.

MAAR.

De kabels die je gebruikt, hebben een bepaalde dikte, beter gezegd; hoeveel stroom mag er door de 12V draad. Ook heb je bij elke connectie/overgang een verlies.

Hier heb ik een voeding liggen welke 18 AWG draden gebruikt. Volgens deze calculator mag ik er 'maar' 8A doorheen pompen.

Als je een deftige RAID controller gebruikt met staggered spin-up is het misschien wat veiliger, maar 60 disken zou ik nooit tegelijk aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 06-05-2021 14:26 . Reden: Linkje van AWG calculator toegevoegd ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hoe veel HDD's er te veel zijn hangt behoorlijk af van welke HDD's het zijn. Voor 3.5"-schijven kom je uit zo tussen de 800W en 1800W, dus zonder meer informatie kan je daar eigenlijk niets mee. De suggestie voor het gebruiken van staggered spin-up kan ik me wel bij aansluiten overigens, dat scheelt behoorlijk. Met goed ontwerp zou je het ook nog mooi over meerdere rails kunnen verdelen om de voeding zo gunstig mogelijk te belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:49
Waar heb je zo veel harde schijven voor nodig?
Het meest energie efficiënt is waar mogelijk vervangen door SSD schijven daar die minder stroom gebruiken of anders een paar harde schijven vervangen door grotere types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
En als je een extra losse voeding naast je systeem legt en een deel aan die voeding aansluit? Dat je het dus verdeelt over 2 voedingen, dat zou veilig moeten zijn dan toch? Vraag is wel: hoe krijg je die 2e voeding aan zonder dat er een systeem aanhangt? Gewoon met de paperclipmethode? Of is er wat beters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
D-dark schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:12:
Waar heb je zo veel harde schijven voor nodig?
Het meest energie efficiënt is waar mogelijk vervangen door SSD schijven daar die minder stroom gebruiken of anders een paar harde schijven vervangen door grotere types.
Ik wil Chia gaan minen (tijdelijk) en heb een enorme partij 2TB's op de kop getikt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:12:
En als je een extra losse voeding naast je systeem legt en een deel aan die voeding aansluit? Dat je het dus verdeelt over 2 voedingen, dat zou veilig moeten zijn dan toch? Vraag is wel: hoe krijg je die 2e voeding aan zonder dat er een systeem aanhangt? Gewoon met de paperclipmethode? Of is er wat beters?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv9pS2kfxupbaz6a5Wq6GdT_jTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sFFbDH07rhQUfyBMEXvnjrei.jpg?f=user_large

Zo'n ding. Zat ook bij mijn CM Stacker kast toen ik hem lang, lang geleden kocht.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:12:
er zijn 24-pins splitters speciaal voor dit soort activiteiten / mining.

Voorbeeldje:

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
PD2JK schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]

Zo'n ding. Zat ook bij mijn CM Stacker kast toen ik hem lang, lang geleden kocht.
Huh, zit daar een schakelaar in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nee, je moederbord is de schakelaar. Het moederbord geeft een seintje aan de voeding dat ie aan moet.
Het is niets anders dan groen+zwart kortsluiten wat het moederbord doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:44

Comgenie

Soms heb je dat

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Ik wil Chia gaan minen (tijdelijk) en heb een enorme partij 2TB's op de kop getikt :)
Begin maar met plotten dan, het duurt sowieso al een tijdje voordat je zo'n 2 TB schijf gevuld hebt :P, laat staan 60 van die dingen.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:49
nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Dat verklaart het.
Als ik zo snel google dan zal met het zoeken naar de hash er niet veel downtime voor je schijven zijn.
Permanent draaiend zogezegd.

Dan is de oplossing van een extra voeding voor je schijven wel aan te raden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
lees eens hoe je ze staggerd opstart
Staggered spin-up aktiveren

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
Klinkt wel boeiend, alleen heb ik geen molex - sata connectors en ik snap niet helemaal wat ie nou bedoelt (zonder plaatjes)
PD2JK schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie aan de foto niet goed hoe je m nou aasnluit. Het lijkt erop alsof de connector met de meeste draden in je moederbord komt en dat je dan 2 connectors hebt waar je 2 voedingen aan kan aansluiten?

[ Voor 49% gewijzigd door nielsgeode op 06-05-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Klinkt wel boeiend, alleen heb ik geen molex - sata connectors en ik snap niet helemaal wat ie nou bedoelt (zonder plaatjes)
een disk trekt 2A bij het starten en verbruikt tijdens het draaien maar 500mA door ze 1 voor 1 te starten kan je ipv 20 disks 40 of 60 disks eraan hangen .. (in theorie)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:23:
[...]

een disk trekt 2A bij het starten en verbruikt tijdens het draaien maar 500mA door ze 1 voor 1 te starten kan je ipv 20 disks 40 of 60 disks eraan hangen .. (in theorie)
Dát had ik door haha. Alleen zie ik niet waar hij nou dat gaatje boort en hoe dat ervoor zou zorgen dat ze staggered starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Staggered spin-up is niet echt een 'hardware'-ding, maar meer software en firmware. Je kan de firmware van de schijven vertellen (met bijvoorbeeld hdparm) dat de schijf niet direct moet starten, en de schijfcontroller moet dan tijdens het opstartproces de schijven stuk voor stuk of in groepjes een startcommando sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:24:
[...]

Dát had ik door haha. Alleen zie ik niet waar hij nou dat gaatje boort en hoe dat ervoor zou zorgen dat ze staggered starten.
moet je dat willen ? zoals @dcm360 en ook in dat topic word gemeld je kan het ook software matig doen ..

btw .. ik zou zeker kijken naar stroom verbruik en of ssd/of een grotere disk niet handiger (goedkoper is op langere termijn)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
dcm360 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:28:
Staggered spin-up is niet echt een 'hardware'-ding, maar meer software en firmware. Je kan de firmware van de schijven vertellen (met bijvoorbeeld hdparm) dat de schijf niet direct moet starten, en de schijfcontroller moet dan tijdens het opstartproces de schijven stuk voor stuk of in groepjes een startcommando sturen.
Klinkt zeer nuttig :) Ik hang het gros aan een aantal HBA adapters met expander cards.
n Pin 11 signalling, hard drives do not start until they receive a simple digital signal on Pin 11 of their drive connector. This sounds simple, but it requires three things: an HBA controller that is capable of sending such a signal to each drive, hard drives that are pin 11 enabled and a connection between the HBA and each drive’s pin 11.
Morgen heb ik de schijven pas, maar het meeste is Seagate barracuda en seagate desktop. Een aantal zijn WD black. Mijn HBA's zijn in IT mode en ik heb geen idee hoe ik het softwarematig zou moeten doen. Hier vind ik een methode met hdparm. Is dat de manier?
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:32:
[...]

moet je dat willen ? zoals @dcm360 en ook in dat topic word gemeld je kan het ook software matig doen ..

btw .. ik zou zeker kijken naar stroom verbruik en of ssd/of een grotere disk niet handiger (goedkoper is op langere termijn)
Voor een paar maanden / half jaar / 9 maanden 'even' 150 TB aan SSD's kopen :+

[ Voor 15% gewijzigd door nielsgeode op 06-05-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Morgen heb ik de schijven pas, maar het meeste is Seagate barracuda en seagate desktop. Een aantal zijn WD black. Mijn HBA's zijn in IT mode en ik heb geen idee hoe ik het softwarematig zou moeten doen. Hier vind ik een methode met hdparm. Is dat de manier?
Dat lijkt het wel het plan van aanpak te zijn ja. Alles wat het heeft over Pin 11 signalling kan je negeren, want dat werkt eigenlijk alleen met een backplane die daar ondersteuning voor heeft. Of er ook nog wat aan de kant van de HBA ingesteld moet worden weet ik overigens niet, misschien dat iemand anders hier daar nog wat over kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:39:
Voor een paar maanden / half jaar / 9 maanden 'even' 150 TB aan SSD's kopen :+
tja hoe wilde je alles aansturen dan ? want je hebt het nu puur over stroom verbruik maar data op een relatief "snelle" manier naar de disken krijgen is ook nog een uitdaging ..

Ik zou deze disken gebruiken als test als je toch een "Gaatje" boort ;) of je HD parm setup wilt testen ipv gloed nieuwe disken ..

Btw ooit nagedacht over USB-->sata connectors ? als het niet veel bandbreedte nodig heeft ..

Ik zou zelf raidsets (raid 5) oid doen van 4 disks en langzaam die upgraden per set van 4 naar een grotere disk
6gb is volgens mij nog relatief goedkoop .. moment dat alle disks een maatje groter is kan je pas de "volume" vergroten maar dan "win" je 3x6 tb (in een 4 disk setup) dus ga je van 6gb naar 18tb en als er een disk defect gaat is er nog niks overboord.

met oude disks is uitval ook een grotere kans dan met nieuwere disks en kopen in batches .. kan je het risico spreiden door een bepaalde strategie in te zetten ..

Kortom het is niet simpel .. maar er overnadenken is altijd leuk :)

btw kijk eens hier op GOT naar unraid en/of ZFS pool topic(s) .. daar word vaker met dit soort dingen geknutseld .. ookal is het Filesystem niet intressant je kan hardware technisch een hoop opsteken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:07:
[...]

tja hoe wilde je alles aansturen dan ? want je hebt het nu puur over stroom verbruik maar data op een relatief "snelle" manier naar de disken krijgen is ook nog een uitdaging ..

Ik zou deze disken gebruiken als test als je toch een "Gaatje" boort ;) of je HD parm setup wilt testen ipv gloed nieuwe disken ..

Btw ooit nagedacht over USB-->sata connectors ? als het niet veel bandbreedte nodig heeft ..

Ik zou zelf raidsets (raid 5) oid doen van 4 disks en langzaam die upgraden per set van 4 naar een grotere disk
6gb is volgens mij nog relatief goedkoop .. moment dat alle disks een maatje groter is kan je pas de "volume" vergroten maar dan "win" je 3x6 tb (in een 4 disk setup) dus ga je van 6gb naar 18tb en als er een disk defect gaat is er nog niks overboord.

met oude disks is uitval ook een grotere kans dan met nieuwere disks en kopen in batches .. kan je het risico spreiden door een bepaalde strategie in te zetten ..

Kortom het is niet simpel .. maar er overnadenken is altijd leuk :)

btw kijk eens hier op GOT naar unraid en/of ZFS pool topic(s) .. daar word vaker met dit soort dingen geknutseld .. ookal is het Filesystem niet intressant je kan hardware technisch een hoop opsteken
1) Ik heb zeker nagedacht over USB -> sata maar heb 2 bedenkingen: ik zie ze alleen met stroom en dataconnector in 1 stekker geïntegreerd waardoor je per hdd een losse 220 -> 12V adapter nodig hebt (denk ik). Leuk voor 1 HDD, niet leuk voor 50-60 HDD's.
2) Er zijn USB-C hubs met aardig wat poorten dus dat is prima, maar USB gaan "kerstbomen" is volgens mij vragen om issues, tenminste, dat is mijn ervaring.

Als er budget SATA-USB adapters zonder DATA bestaan is dat zeker een interessante optie voor een gedeelt evan de schijven. Door verschillende manieren te kiezen en te gebruiken wat ik hier al heb (diverse USB behuizingen, expander card, aantal HBA cards) hoop ik het zo budget mogelijk te doen.

Het systeem zet ik op zolder en de schijven leg ik "los", dwz ik maak zelf even iets dat ze netjes op de grond naast de behuizing liggen met voldoende ruimte ertussen voor de luchtcirculatie. Daar heb ik er toch geen last van.

ZFS is boeiend en ik heb er al vaker naar gekeken, maar ik zit nog teveel met windows (en heb te weinig linux ervaring om er aan te gaan). Nadeel van ZFS is dat het niet onder windows werkt (voor zover ik weet) en dat je een deel van je schijfruimte verliest met parity disks. Voor belangrijke data niet erg, maar hiervoor moet je de afweging maken tussen meer plots of backups. Als er s een schijf stukgaat dan is dat jammer, maar helaas, er is toch niks boeiends weg. Denk dat ik daaro RAID / ZFS / parity teveel gedoe vind om hier wat mee te doen. Mijn eigen data heb ik uiteraard goed gebackupped op losse schijven in een datasafe én in een cloudbackup.

[ Voor 12% gewijzigd door nielsgeode op 06-05-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:43:
[...]

1) Ik heb zeker nagedacht over USB -> sata maar heb 2 bedenkingen: ik zie ze alleen met stroom en dataconnector in 1 stekker geïntegreerd waardoor je per hdd een losse 220 -> 12V adapter nodig hebt (denk ik). Leuk voor 1 HDD, niet leuk voor 50-60 HDD's.
2) Er zijn USB-C hubs met aardig wat poorten dus dat is prima, maar USB gaan "kerstbomen" is volgens mij vragen om issues, tenminste, dat is mijn ervaring.

Als er budget SATA-USB adapters zonder DATA bestaan is dat zeker een interessante optie voor een gedeelt evan de schijven. Door verschillende manieren te kiezen en te gebruiken wat ik hier al heb (diverse USB behuizingen, expander card, aantal HBA cards) hoop ik het zo budget mogelijk te doen.

Het systeem zet ik op zolder en de schijven leg ik "los", dwz ik maak zelf even iets dat ze netjes op de grond naast de behuizing liggen met voldoende ruimte ertussen voor de luchtcirculatie. Daar heb ik er toch geen last van.

ZFS is boeiend en ik heb er al vaker naar gekeken, maar ik zit nog teveel met windows (en heb te weinig linux ervaring om er aan te gaan). Nadeel van ZFS is dat het niet onder windows werkt (voor zover ik weet) en dat je een deel van je schijfruimte verliest met parity disks. Voor belangrijke data niet erg, maar hiervoor moet je de afweging maken tussen meer plots of backups. Als er s een schijf stukgaat dan is dat jammer, maar helaas, er is toch niks boeiends weg. Denk dat ik daaro RAID / ZFS / parity teveel gedoe vind om hier wat mee te doen. Mijn eigen data heb ik uiteraard goed gebackupped op losse schijven in een datasafe én in een cloudbackup.
je kan usb + die 1200W voeding doen oid .. het is wat kabelboom geneuzel maar goed een moederbord heeft ook maar beperkt aantal Sata poortjes .. (meer dan 4 in elk geval) maar 12 is doorgaans de max :?

tja ik gaf je alleen maar opties :) waar je eventueel dingen kan vinden / zoeken .. denk niet dat je zit te wachten op solderen van componenten .. :D

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:59:
[...]
je kan usb + die 1200W voeding doen oid .. het is wat kabelboom geneuzel maar goed een moederbord heeft ook maar beperkt aantal Sata poortjes .. (meer dan 4 in elk geval) maar 12 is doorgaans de max :?

tja ik gaf je alleen maar opties :) waar je eventueel dingen kan vinden / zoeken .. denk niet dat je zit te wachten op solderen van componenten .. :D
Je kan PCIe kaarten kopen met 2 SAS connectors. Daar kunnen 4 schijven per poort aan. Je kan ook een SAS expander card (of 2) verbinden met die PCIe HBA card. Op die expander card zitten dan 4 - 8 poorten voor elk weer 4 schijven per poort. Het maximum is ook afhankelijk van je HBA. Kortom, met 2 systemen, 3 HBA kaarten, een expander card en een stuk of 8 USB behuizingen en alle SATA poorten op het moederbord kom je een heel eind.

Edit: het valt blijkbaar niet mee een degelijke dual PSU adapterkabel te vinden. Amazon heeft er meerdere met nogal enge foto's van gesmolten plastic en flinterdunnne draadjes :o Het moge duidelijk zijn dat ik iets degelijks wil wat gewoon veilig is.

[ Voor 12% gewijzigd door nielsgeode op 06-05-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:08:
[...]

Je kan PCIe kaarten kopen met 2 SAS connectors. Daar kunnen 4 schijven per poort aan. Je kan ook een SAS expander card (of 2) verbinden met die PCIe HBA card. Op die expander card zitten dan 4 - 8 poorten voor elk weer 4 schijven per poort. Het maximum is ook afhankelijk van je HBA. Kortom, met 2 systemen, 3 HBA kaarten, een expander card en een stuk of 8 USB behuizingen en alle SATA poorten op het moederbord kom je een heel eind.

Edit: het valt blijkbaar niet mee een degelijke dual PSU adapterkabel te vinden. Amazon heeft er meerdere met nogal enge foto's van gesmolten plastic en flinterdunnne draadjes :o Het moge duidelijk zijn dat ik iets degelijks wil wat gewoon veilig is.
of je doet dit https://nl.aliexpress.com/item/715884490.html :P

Denk je niet dat ik het bestaan niet weet van de SAS kaarten (no offence taken or given) maaruh de prijs ?
en je power kabels is een ellende .. (en de prijs hiervan)

Wederom wat al vele zeggen er is een reden waarom het "goedkoper" is gewoon is om die 2tb schijven bij een recycling bedrijf in te leveren en het geld wat je ervoor vangt + wat bijleggen te investeren in grotere capaciteit schijven ;) immers de levensduur van die 2tb dingen is op zijn minst discutabel

Vergeet ook niet dat die grotere nieuwe disks zuiniger/efficienter / sneller zijn dan die 2gb varianten zijn
Het stroom verbruik weegt gewoon niet op tegenover het minen (nu nog) ..

Vergeet ook niet dat je je disks zodanig moet labelen dat je weet als er 1 defect is welke je eruit moet vissen .. anders leer je dit de "harde methode"

Maar goed ik zeg alleen dat je alle kosten + baten naast elkaar kan gaan leggen .. en dan een beslissing nemen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:51:
[...]

of je doet dit https://nl.aliexpress.com/item/715884490.html :P

Denk je niet dat ik het bestaan niet weet van de SAS kaarten (no offence taken or given) maaruh de prijs ?
en je power kabels is een ellende .. (en de prijs hiervan)

Wederom wat al vele zeggen er is een reden waarom het "goedkoper" is gewoon is om die 2tb schijven bij een recycling bedrijf in te leveren en het geld wat je ervoor vangt + wat bijleggen te investeren in grotere capaciteit schijven ;) immers de levensduur van die 2tb dingen is op zijn minst discutabel

Vergeet ook niet dat die grotere nieuwe disks zuiniger/efficienter / sneller zijn dan die 2gb varianten zijn
Het stroom verbruik weegt gewoon niet op tegenover het minen (nu nog) ..

Vergeet ook niet dat je je disks zodanig moet labelen dat je weet als er 1 defect is welke je eruit moet vissen .. anders leer je dit de "harde methode"

Maar goed ik zeg alleen dat je alle kosten + baten naast elkaar kan gaan leggen .. en dan een beslissing nemen
Ik denk dat het uit kan als je ze niet een jaar wilt laten draaien :)

Overigens: mijn voeding heeft 6 rails met 40A per rail - bij het opstarten 2A per disk zou dus neerkomen op 20 disks per rail? Met marge zou 13 disks op 1 rail veilig moeten zijn lijkt me. Dat is: 1 Corsair naar 4 sata kabel in de rail geplugd met aan 3 van de 4 SATA stekkers zo'n Amazon 18 AWG splitter naar 4 disks. Dit geeft 3 * 4 + 1 = 13. Met 6 poorten kom je dan op 78 disks toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Ik denk dat het uit kan als je ze niet een jaar wilt laten draaien :)

Overigens: mijn voeding heeft 6 rails met 40A per rail - bij het opstarten 2A per disk zou dus neerkomen op 20 disks per rail? Met marge zou 13 disks op 1 rail veilig moeten zijn lijkt me. Dat is: 1 Corsair naar 4 sata kabel in de rail geplugd met aan 3 van de 4 SATA stekkers zo'n Amazon 18 AWG splitter naar 4 disks. Dit geeft 3 * 4 + 1 = 13. Met 6 poorten kom je dan op 78 disks toch?
even heel simpel gedacht .. RFTM

iets zegt mij dat 40A over een heel dun kabeltje niet "de weg" is .. die je moet bewandelen en ik ben hobby elektra dodo .. maar er is vast een reden waarom ze bij het doorlussen van meerdere accu's bv bij elektrische auto's of powerwalls dikke busbars gebruiken ..

imho als je dat niet netjes aan kan sluiten "per handleiding gedefineerd" zou ik erg voorzichtig worden ..

en ja in theorie kan er een hoop maar in praktijk --> brand is door dit soort acties niet ongewoon

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
Naast 12v gebruikt een HDD ook 5v. Bij de startup ~2A @12v en 0,6A @5v. Bij een leesactie is het 0,5A @12v en tot 1,2A @5v. Voor 60 HDD's heb je dus een voeding nodig die 120A op 12v en 72A op 5v kan leveren. Vooral dat laatste gaat een probleem worden.

Overigens is het niet verstandig meer dan 4 HDD's op een kabel aansluiten want bij 60w houdt het wel op voor dat ene 12v draadje van een sata kabel. Een sata connector verlengen met nog eens 4 connectors is daarmee af te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 17:59
nielsgeode schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:57:
Volgens mij trekken HDD's bij het opstarten even wat meer stroom en dat telt wel op. Waar zou de veilig max zitten? Zou 60 HDD's teveel zijn?
Ik heb wel 36 disks op een Corsair HX850 gehad. Ik had van die kortere Silverstone sharkoon 4x sata power splitser. Deze mag/kan je niet onder elkaar hangen. dwz van 1 sata power van de voeding naar 4 en daar dan weer 1x4 splitsers onder hangen.
Evt kan je in een van de controllers staggered spinup instellen. Ik heb dat niet gedaan.

plaatje :
Afbeeldingslocatie: https://etmriwi.home.xs4all.nl/pc/riwinas_intern_sata2.jpg

rest van die PC : https://etmriwi.home.xs4all.nl/pc/pc_desktop2.htm

[ Voor 12% gewijzigd door riwi op 07-05-2021 19:08 ]

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 17:59
Silverstone sata power splitters heb ik :
pricewatch: Silverstone CP06-E4 Zwart