vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:07:
[...]
tja hoe wilde je alles aansturen dan ? want je hebt het nu puur over stroom verbruik maar data op een relatief "snelle" manier naar de disken krijgen is ook nog een uitdaging ..
Ik zou deze disken gebruiken als test als je toch een "Gaatje" boort

of je HD parm setup wilt testen ipv gloed nieuwe disken ..
Btw ooit nagedacht over USB-->sata connectors ? als het niet veel bandbreedte nodig heeft ..
Ik zou zelf raidsets (raid 5) oid doen van 4 disks en langzaam die upgraden per set van 4 naar een grotere disk
6gb is volgens mij nog relatief goedkoop .. moment dat alle disks een maatje groter is kan je pas de "volume" vergroten maar dan "win" je 3x6 tb (in een 4 disk setup) dus ga je van 6gb naar 18tb en als er een disk defect gaat is er nog niks overboord.
met oude disks is uitval ook een grotere kans dan met nieuwere disks en kopen in batches .. kan je het risico spreiden door een bepaalde strategie in te zetten ..
Kortom het is niet simpel .. maar er overnadenken is altijd leuk
btw kijk eens hier op GOT naar unraid en/of ZFS pool topic(s) .. daar word vaker met dit soort dingen geknutseld .. ookal is het Filesystem niet intressant je kan hardware technisch een hoop opsteken
1) Ik heb zeker nagedacht over USB -> sata maar heb 2 bedenkingen: ik zie ze alleen met stroom en dataconnector in 1 stekker geïntegreerd waardoor je per hdd een losse 220 -> 12V adapter nodig hebt (denk ik). Leuk voor 1 HDD, niet leuk voor 50-60 HDD's.
2) Er zijn USB-C hubs met aardig wat poorten dus dat is prima, maar USB gaan "kerstbomen" is volgens mij vragen om issues, tenminste, dat is mijn ervaring.
Als er budget SATA-USB adapters zonder DATA bestaan is dat zeker een interessante optie voor een gedeelt evan de schijven. Door verschillende manieren te kiezen en te gebruiken wat ik hier al heb (diverse USB behuizingen, expander card, aantal HBA cards) hoop ik het zo budget mogelijk te doen.
Het systeem zet ik op zolder en de schijven leg ik "los", dwz ik maak zelf even iets dat ze netjes op de grond naast de behuizing liggen met voldoende ruimte ertussen voor de luchtcirculatie. Daar heb ik er toch geen last van.
ZFS is boeiend en ik heb er al vaker naar gekeken, maar ik zit nog teveel met windows (en heb te weinig linux ervaring om er aan te gaan). Nadeel van ZFS is dat het niet onder windows werkt (voor zover ik weet) en dat je een deel van je schijfruimte verliest met parity disks. Voor belangrijke data niet erg, maar hiervoor moet je de afweging maken tussen meer plots of backups. Als er s een schijf stukgaat dan is dat jammer, maar helaas, er is toch niks boeiends weg. Denk dat ik daaro RAID / ZFS / parity teveel gedoe vind om hier wat mee te doen. Mijn eigen data heb ik uiteraard goed gebackupped op losse schijven in een datasafe én in een cloudbackup.
[
Voor 12% gewijzigd door
nielsgeode op 06-05-2021 16:54
]