Berichten kunnen verwijderen van 3-4+ jaar ouder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het is al meerdere keren aangehaald dat mensen hun oude berichten willen verwijderen. Ik zie voor de continuiteit van het forum geen reden om DM berichten van 3-4+ jaar of ouder te bewaren. Eerdere argumenten vanuit tweakers waren om het beleid te kunnen hanteren of mensen zich gedragen op het forum, maar na 3-4 jaar zijn posts niet meer relevant en als er een probleem was dan was dat al wel aan de orde geweest. **GDPR blabla Minimization principle blabla **

Daarnaast bevatten veel messages bij mij met andere mensen hun NAW-gegevens. Ik zie ook geen reden om die constant te bewaren. Een retentiebeleid is dan zeker een must voor je prive berichten, en als er ooit een melding is gemaakt van een bericht kan die makkelijk uitgesloten worden van dit beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:02:
Het is al meerdere keren aangehaald dat mensen hun oude berichten willen verwijderen. Ik zie voor de continuiteit van het forum geen reden om DM berichten van 3-4+ jaar of ouder te bewaren. Eerdere argumenten vanuit tweakers waren om het beleid te kunnen hanteren of mensen zich gedragen op het forum, maar na 3-4 jaar zijn posts niet meer relevant en als er een probleem was dan was dat al wel aan de orde geweest. **GDPR blabla Minimization principle blabla **

Daarnaast bevatten veel messages bij mij met andere mensen hun NAW-gegevens. Ik zie ook geen reden om die constant te bewaren. Een retentiebeleid is dan zeker een must voor je prive berichten, en als er ooit een melding is gemaakt van een bericht kan die makkelijk uitgesloten worden van dit beleid.
Heb je het hier uitsluitend over DM berichten of ook over een post in een gesloten topic?

Het valt mij op dat Facebook en Youtube, om maar even 2 social media reuzen te noemen, het mogelijk maken voor gebruikers om elk bericht ooit geplaatst te verwijderen. Ik weet niet wat de overweging daarin is, mogelijk juridisch, dat een gebruiker eigenaar blijft van zijn eigen data en die dus ook moet kunnen verwijderen?

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:51

crisp

Devver

Pixelated

Hier speelt altijd een afweging van belangen. Aangezien wij een vrij hechte communitie hebben, en sommige content ook jaren na dato nog relevantie kan hebben hebben wij besloten om het niet mogelijk te maken content te (laten) verwijderen maar passen wij anonimisatie toe. Ook voor DM's geldt dat de inhoud voor de ontvanger(s) wel degelijk relevant kan blijven, ook na x jaar. Daarnaast spelen er ook belangen vanuit bijvoorbeeld onderzoek bij oplichting of andere illegale praktijken, maar primair gaat het om het feit dat hier eigenlijk altijd sprake is van botsende belangen, en het lastig is te oordelen welk belang het grootste is.

Sommige grote partijen maken daarin inderdaad een andere keuze, maar ik denk dat je die situatie ook niet helemaal kan vergelijken met de onze.

Als er specifieke situaties zijn waarbij je persoonsgegevens verwijderd wilt zien binnen content waar je het zelf niet (meer) kan aanpassen, zoals gesloten topics of DM's, dan kan je daarvoor uiteraard gewoon een gespecificeerd verzoek indienen via privacy@dpgmedia.nl. Zie verder ook onze privacy statement :)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 10-06-2022 23:10 ]

Intentionally left blank