Waarom moet ik handmatig verbinden met mijn WiFi versterker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 21:23
Allereerst sorry als deze vraag al vaker gesteld is.
Ik heb niet zozeer een probleem, maar ik ben vooral benieuwd hoe dit komt:

Ik gebruik een KPN Experiabox V10A (beneden) en heb deze middels een kabel verbonden met deze KPN WiFi versterker.

Als ik met mijn telefoon Samsung S8 (voor het geval dat relevant is) beneden op de WiFi zit en vervolgens naar de zolder loop, dan moet ik als ik boven ben de WiFi op mijn telefoon even uit en aan zetten om over te schakelen naar het WiFi signaal van de versterker.

Ik wist vooraf dat dit nodig zou zijn en ik heb er ook geen probleem mee (is kleine moeite).

Wat ik echter niet begrijp, is dat als ik vervolgens naar beneden loop, mijn telefoon wel weer automatisch overschakeld naar het WiFi signaal van de Experiabox.

Dus, mijn vraag:
Waarom moet ik wel handmatig opnieuw verbinden met mijn versterker, maar hoeft dat niet met de Experiabox?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Speelt het alleen met deze telefoon, of hebben andere clients er ook last van?

Als het alleen deze telefoon is, zit het probleem linksom of rechtsom daar. Hebben andere apparaten er ook last van, dan wordt het zaak om instellingen of plaatsing eens grondig onder de loep te nemen.

Mbt plaatsing: dit kan komen door een asymmetrie tussen de twee apparaten. Als de modem veel meer dekt dan de AP boven, kan het zijn dat de drempel om te roamen (meestal bij een RSSI tussen de -70 en -75dBm) niet gehaald wordt, dus dat het verbonden blijft met beneden. Als de AP een stuk minder dekt wordt die drempel wel gehaald en roamt hij probleemloos terug.

Controleer met een laptop of je het daar ook mee hebt. Zo ja, draai eens boven als je met modem beneden verbonden bent het volgende:
code:
1
netsh wlan show interface

Verbind dan - op zelfde plek - met AP boven en draai het nog een keer. Post beide uitkomsten hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 21:23
dion_b schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:48:
Speelt het alleen met deze telefoon, of hebben andere clients er ook last van?

Als het alleen deze telefoon is, zit het probleem linksom of rechtsom daar. Hebben andere apparaten er ook last van, dan wordt het zaak om instellingen of plaatsing eens grondig onder de loep te nemen.

Mbt plaatsing: dit kan komen door een asymmetrie tussen de twee apparaten. Als de modem veel meer dekt dan de AP boven, kan het zijn dat de drempel om te roamen (meestal bij een RSSI tussen de -70 en -75dBm) niet gehaald wordt, dus dat het verbonden blijft met beneden. Als de AP een stuk minder dekt wordt die drempel wel gehaald en roamt hij probleemloos terug.

Controleer met een laptop of je het daar ook mee hebt. Zo ja, draai eens boven als je met modem beneden verbonden bent het volgende:
code:
1

Verbind dan - op zelfde plek - met AP boven en draai het nog een keer. Post beide uitkomsten hier.
Bedankt voor je reactie. Grote kans dus, dat mijn versterker iets minder sterk signaal geeft, waardoor beneden automatisch wordt overgeschakeld.

Mijn vriendin heeft ook een S8 en dus ik kan helaas niet met een ander type telefoon testen.

Heb net wel even met mijn laptop getest, maar kennelijk heeft deze minder moeite om WiFi signaal te ontvangen, want deze blijft gewoon met dezelfde WiFi verbonden :P
Dus als ik boven inlog op de versterker en naar beneden loop, blijft ie verbonden met de versterker. Als ik beneden inlog op de Experiabox en naar boven loop, blijft ie verbonden met de Experiabox. Wel zie ik in beide gevallen dat er een "streepje" minder bereik is.

Ik begrijp niet goed hoe/waar ik die code moet invoeren waar je het over hebt:
code:
1

(kleine side note trouwens, voor wie zich nu afvraagt waarom ik überhaupt een versterker heb aangeschaft.. Ik ben pas zeer recentelijk over gegaan van Experiabox v8 naar v10a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42

lier

MikroTik nerd

Je zou met het zendvermogen kunnen spelen om te zien of je "roaming experience" verbeterd kan worden.
Ten aanzien van de code, open een command prompt (WinKey, CMD, Enter) en voer daar de code uit.

Eerst het probleem, dan de oplossing