Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 13:38
Beste Tweakers,

Enige tijd zit ik al met het idee in mij hoofd om te overstap te maken naar de IT. Ben 35 jaar oud en werk zelf momenteel als manueel fysiotherapeut in de zorg en doe dit werk nu 11 jaar. Tijdens mijn MBO periode in begin jaren zero’s heb ik de opleidingen systeembeheerder en netwerkbeheerder afgrond. Reden voor een carrière switch is omdat de IT altijd mijn interesse heeft gehad, en merk dat ik in het dagelijks leven ook er erg enthousiast van raak om er mee te werken. Daarnaast zie ik me het huidige werk niet nog eens 10 jaar doen.

Ben met zelf aan het oriënteren wat er allemaal is in de IT, en dat is tegenwoordig veel. Nu heb ik het een en ander gelezen en hebben de volgende richtingen mijn interesse en dat is namelijk in de IT cyber security of werkzaamheden in de cloud bijvoorbeeld als cloud engineer.

Het allerliefste zou ik gewoon een dag willen meelopen met een cyber security engineer of cloud engineer, maar ja gezien de corona omstandigheden is dit lastig. Ik zit met de volgende vragen
- Hoe ziet een dag van een cyber security engineer eruit (Ethical Hacker even uitgesloten), en wat doe je precies, is het veel programmeren of juist niet ? Of kom je bij bedrijven en ga je de ICT in kaart brengen en kijk je waar de beveiliging beter kan en rappoort je dit terug etc. Wellicht dat iemand uit dit vak me daar meer over kan vertellen.
- Idem voor een cloud engineer

Daarnaast ben ik natuurlijk wel al wat aan het kijken geweest betreft opleidingen cursussen, maar gezien ik momenteel niet in het IT wereldje zit zou ik niet weten waar ik aan moet beginnen. Is een HBO studie aan te raden ? (wordt wel wat lastig ivm jong gezin) of zijn bepaalde cursussen voldoende om ergens aan de slag te komen ?

Mvg

SyM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Had je bijv. deze al gvonden ? FreezeXJ in "Carrièreswitch naar de ICT"

Heb je mbo niv. 4 systeembeheerder en netwerkbeheerder ?

Heb je hbo fysio ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:29

Greyfox

MSX rulez

Spoiler: IT is net gewoon werk, met alle leuke en minder leuke kanten.
... merk dat ik in het dagelijks leven ook er erg enthousiast van raak om er mee te werken
..mijn interesse en dat is namelijk in de IT cyber security of werkzaamheden in de cloud bijvoorbeeld als cloud engineer.
Wat is het dan dat je in het dagelijks leven merkt wat gerelateerd is aan IT security of cloud werk, en waar je zo enthousiast van wordt?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:32

Flappiewappie

Hier nog meer

Greyfox schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:16:

[...]

[...]

Wat is het dan dat je in het dagelijks leven merkt wat gerelateerd is aan IT security of cloud werk, en waar je zo enthousiast van wordt?
Eens dat dit heel erg inhoudelijk is, dan kun je ook gewoon een boek lezen om je in te verdiepen.
@SyM wel eens verdiept in Zorg&ICT? Daar zitten ze te springen om mensen van de werkvloer.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:59
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66339896

1 van de reacties en wel een oke beschrijving van de werkdag van een engineer of developer. Bovenaan kun je klikken voor het gehele topic ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Furion2000 op 06-05-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 13:29

Whuzz

Dodgeball!

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyM
thlst schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:09:
Had je bijv. deze al gvonden ? FreezeXJ in "Carrièreswitch naar de ICT"

Heb je mbo niv. 4 systeembeheerder en netwerkbeheerder ?

Heb je hbo fysio ?
Geloof destijds dat niveau 3 systeembeheer was en MBO niveau 4 netwerkbeheerder. Toen ik klaar was mijn mijn MBO, was er amper werk en heb ik gekozen voor de zorg. Heb mijn HBO afgrond en daarna mijn master.
Greyfox schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:16:

Snap dat werk in de IT ook werk is, en vele dingen in het leven hebben leuke en minder leuke dingen. Maar als je met lood in je schoenen naar het werk gaat, omdat je de werkzaamheden niet meer leuk vind is het tijd om iets anders te gaan doen/zoeken.

Antwoord op je laaste vraag: het is niet zo dat ik enthousiast wordt van IT security of cloud werk, maar meer de sector zelf. En binnen de IT sector hebben security en cloud mijn intresses, althans wat ik heb gelezen.
Furion2000 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:23:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66339896

1 van de reacties en wel een oke beschrijving van de werkdag van een engineer of developer. Bovenaan kun je klikken voor het gehele topic ;)
Nog niet gezien, bedankt ga me inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Met je profiel kom je misschien in aanmerking voor een traject bij een detacheerder

Maar als je deze stap vooral wil zetten vanwege de verwachte inkomsten en baanzekerheid dan gaat het je waarschijnlijk tegenvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyM
thlst schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:49:
Met je profiel kom je misschien in aanmerking voor een traject bij een detacheerder

Maar als je deze stap vooral wil zetten vanwege de verwachte inkomsten en baanzekerheid dan gaat het je waarschijnlijk tegenvallen
Heb ik inderdaad al naar gekeken. Wat ik hier en daar lees is het loon rond de 2600-2700 voor 40 uur. Zit nu niet veel hoger maar werk dan wel 32 uur (2925 bruto) Wil best de eerste jaren wat salaris inleveren, het is voor mijn toekomst.
Ben alleen bang dat dat ergens morgen wel detacheert waarbij ik veel moet reizen :) klein uurtje reizen is prima, maar veel langer dan dat moet het niet worden.

Wat bedoel je met baanzekerheid ? Als ik informatie op het internet lees (bron bv het UWV) dan staan ze te springen om mensen in de IT. Is er iets dat ik over het hoofd zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
SyM schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Heb ik inderdaad al naar gekeken. Wat ik hier en daar lees is het loon rond de 2600-2700 voor 40 uur. Zit nu niet veel hoger maar werk dan wel 32 uur (2925 bruto) Wil best de eerste jaren wat salaris inleveren, het is voor mijn toekomst.
2925 euro klinkt niet veel meer dan 2600-2700, maar met 32 uur vs 40 uur is dat echt een flink verschil.

Als je het per 40 uur vergelijkt, dan heb je het over 3656 vs 2650 (gemiddelde van 2600-2700 :P), wat dus letterlijk €1000 bruto minder is. Nu verdien je dus ~38% meer.

En als je 32 uur wilt blijven werken, dan blijft er van die 2650 nog 2120 euro over. Scheelt het toch ook weer ~800 euro bruto.

Netto heb je het dan denk ik al snel over zo'n 500 euro minder. Kan je nu zoveel sparen dat je dat verschil kan opvangen? Zo niet, ben je er oké mee om in te leveren op je huidige levensstandaard? Of ga je 40 uur werken? (Wat me een aardige ommezwaai lijkt als je 32 uur gewend bent.)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 06-05-2021 21:20 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
SyM schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:05:
Wat bedoel je met baanzekerheid ? Als ik informatie op het internet lees (bron bv het UWV) dan staan ze te springen om mensen in de IT. Is er iets dat ik over het hoofd zie ?
Mijn mening: de tekorten worden overdreven. En er is zeker geen tekort aan mensen in hun 30s die opeens naar de IT willen switchen

Zie bijv. ook de comments bij
nieuws: Grote webwinkels hebben tekort aan hoogopgeleid ict-personeel
https://www.computable.nl...n-maatschappijtekort.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:09
Ik ben ook omgeschool op me 35e. Leeftijd was geen issue. Er is zeker wel een markt voor omscholers. Dat betekend niet dat iedereen zomaar de IT in kan rollen.
Een werkgever neemt een risico wanneer ze iemand aannemen die nog niet voldoende kan. Ze moeten dan het vertrouwen hebben dat de kandidaat voldoende interesse heeft en snel kan leren.
Als je al een MBO richting IT hebt en een niet relevante master hebt dan geeft dat wel goede kansen. Er zijn bedrijven die je intern willen opleiden. Een start salaris van 2600-2700 is dan aan de hoge kant. Je komt eerder op 2200-2500 uit.
Maargoed als je eenmaal wat ervaring hebt dan komt het qua salaris wel weer in orde. De baankansen zullen nu ruk zijn als omscholer maar als je eenmaal een baan hebt en daarmee werkervaring opdoet dan is dat probleem snel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyM
Hahn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:16:
[...]

2925 euro klinkt niet veel meer dan 2600-2700, maar met 32 uur vs 40 uur is dat echt een flink verschil.

Als je het per 40 uur vergelijkt, dan heb je het over 3656 vs 2650 (gemiddelde van 2600-2700 :P), wat dus letterlijk €1000 bruto minder is. Nu verdien je dus ~38% meer.

En als je 32 uur wilt blijven werken, dan blijft er van die 2650 nog 2120 euro over. Scheelt het toch ook weer ~800 euro bruto.

Netto heb je het dan denk ik al snel over zo'n 500 euro minder. Kan je nu zoveel sparen dat je dat verschil kan opvangen? Zo niet, ben je er oké mee om in te leveren op je huidige levensstandaard? Of ga je 40 uur werken? (Wat me een aardige ommezwaai lijkt als je 32 uur gewend bent.)
Denk dat het wel mogelijk is om eerst een 2-3 jaar 500 euro te missen. Daarnaast zou het natuurlijk wennen zijn om 40 upw te gaan werken. Maar goed, het komt niet allemaal aanwaaien ik zal concessies moet sluiten.

Heb me wat ingelezen hoe een dag van een programmeur er uit ziet (link in dit topic), en dit is niet het gene wat ik zoek. Zijn er wellicht nog Cloud engineers of security engineers dit dit lezen ? en evt een beschrijving kunnen geven hoe hun dag er uitziet ? :)
Zal me nog even verder verdiepen in ZORG & ICT kijken wat voor mogelijkheden hier bestaan.

Iedereen bedankt voor jullie reacties tot zover
Pagina: 1