Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 10:58
ik heb de Gigabyte X570 Aorus Master staan in gaande build.
ik zie boven aan het moederbord ATX_12V/ATX_12V1 aansluitingen.

nu raak ik van het padje. kijk ik op internet dan zie ik dat de ene 1 stekker en een ander 2 stekkers heeft aangesloten.
moet ik ze nu beiden gebruiken of alleen de linker ?
...

het is de combinatie
Gigabyte X570 Aorus Master
Corsair RM850X
AMD 5900x
...

ik heb hem nog niet aangezet omdat ik niet zeker weet of ik de boel sloop.
verder gesnuffeld naar builds om te kijken hoe andere dat hebben gedaan en krijg onduidelijke resultaten.
ik bouw nog maar 1x in de 6 jaar een pc.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Heb je een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 15:56
Sluit in ieder geval ATX_12V aan. maar mocht je 2 8 pins cpu connectoren hebben aan je voeding dan kan je ze allebei aansluiten.

Beide connectoren zijn pas nodig als je echt heftig gaat overclocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:39
De ATX_12V (8 pins) moet je aansluiten. De ATX_12V1 (4 pins 8 pins) is enkel voor extreme overclock bedoeld en facultatief.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 06-05-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
okay, ik heb drie stekkers,
- ATX de grote aan de zijkant, de 24 pin
- ATX_12V bovenkant bord, is 8 pin
ATX_12V1 bovenkant bord, is 8 pin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-zAopQ--8vNxU1ohRj-l3wFjz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lcvTVR9kDVQWENiQxQp1sMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 22:25
24 pin is voor je moederbord en deze moet je aansluiten.

1x 8 pin voor je cpu is voldoende, tenzij je gaat overclocken inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 16:56

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Heb ik ook nog een vraag:
Als je ze allebei aansluit wordt er dan meer stroom verbruikt? Ook al als je niet overclocked? Kan het kwaad is meer de vraag dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 18:51
Baakster schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:03:
Heb ik ook nog een vraag:
Als je ze allebei aansluit wordt er dan meer stroom verbruikt? Ook al als je niet overclocked? Kan het kwaad is meer de vraag dan.
Als je alle kabels heb dan zou ik ze gewoon allebei aansluiten. Ik heb de pro versie en die heeft een acht en vier pins aansluiting. Ik heb alleen de acht pins aangesloten omdat ik geen extra vier pins cpu kabel had liggen. Anders had ik die tevens aangesloten. Het kan zeker niet erg. Kan me voorstellen dat de cpu iets meer vermogen heeft door de extra acht pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
alles geinstalleerd, alles deed het en dan opeens monitoren op zwart, pc fans blijven draaien maar wil niet meer dan dat doen. moederbord omgeruild en zelfde resultaat.

wat gedaan,
moederbord omgeruild naar nieuwe,
grafische kaart getest en die is goed

rode leds blijven steken op code 90.
ik zie geen monitor beeld geven dus kan ook niet naar de bios.

iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
boel heeft paar dagen gewoon gedraaid en ik heb ook kunnen gamen en werken. ik was bezig met overzetten van software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
tja schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:19:
rode leds blijven steken op code 90.
Als ik de reacties hier lees: https://linustechtips.com...rus-master-x570-error-90/ lijkt de kans groot dat je cpu dood is. Dat zou ook verklaren waarom het omruilen van het mobo hetzelfde resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
mstx schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Als ik de reacties hier lees: https://linustechtips.com...rus-master-x570-error-90/ lijkt de kans groot dat je cpu dood is. Dat zou ook verklaren waarom het omruilen van het mobo hetzelfde resultaat geeft.
wat ik ook vreemd vond is dat de USB het niet doet voor de MB switch, daarna weer wel.
erg onhandig. ik vond inderdaad veel vergelijkbare informatie terug, allemaal weinig bemoedigend.
ik heb bij megekko een RMA aangevraagd. geintje kost me wel weer extra pasta en ik ga de farcry game missen waarvan AMD de coupon data voor mij verlengt heeft.

ik baal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:39
tja schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 05:19:
[...]
wat ik ook vreemd vond is dat de USB het niet doet voor de MB switch, daarna weer wel.
erg onhandig.
Dat kan met verschillende bios versies te maken hebben. Zorg ervoor dat je de laatste bios versie erop hebt staan.

Ryzen systemen zijn over het algemeen helaas niet zo stabiel als Intel systemen. Problemen met geheugen, usb, netwerk, pcie4 en geluid komen een stuk vaker voor in het rode kamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
Djarune schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:36:
[...]

Dat kan met verschillende bios versies te maken hebben. Zorg ervoor dat je de laatste bios versie erop hebt staan.

Ryzen systemen zijn over het algemeen helaas niet zo stabiel als Intel systemen. Problemen met geheugen, usb, netwerk, pcie4 en geluid komen een stuk vaker voor in het rode kamp.
op het eerste bord had ik geupdate met de laatste bios, volgende dag begon de ellende.
het nieuwe bord heb ik nog niet geflashed, bios versie kan ik niet zien. krijg geen beeld vanaf begin.

ik moet zeggen dat ik vanmorgen nog zat te denken over of het wel zo'n wijze stap was om van intel naar AMD over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 22:25
En het geheugen? Heb je die wel eens even opnieuw geplaatst? Zijn de DDR modules wel compatible met je moederbord en cpu (of eventueel bios versie van je moederbord)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
turkeyhakan schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:14:
En het geheugen? Heb je die wel eens even opnieuw geplaatst? Zijn de DDR modules wel compatible met je moederbord en cpu (of eventueel bios versie van je moederbord)?
ja. het werkte paar dagen en na installatie was ik bezig met bookmarks updaten in firefox. toen sloegen beide schermen op zwart en was het klaar. fans draaide nog, USB werkte niet meer en verder niets meer. GPU omgewisseld en die waren beide goed, je zou dan toch in iedergeval naar bootfail status moeten kunnen komen of op zijn minst zou het scherm aan moeten gaan met signaal. dat gebeurde dus ook niet. vooralsnog 0 reactie van megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EPS12V Connector gebruiken, en niet van je GPU(VGA/PCIe)
Met 5900X kun je best beide EPS aansluiten ipv maar eentje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tja
even een update. CPU omgeruild en alles draait als een brute bak.
ben heel blij met wat ik nu heb, en hoop dat het blijft werken.
ben dankbaar voor al jullie hulp en input.

dankjewel aan ieder die mij geholpen heeft.
Pagina: 1