Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-04 05:15
Tweakers,
Ik heb even een vraagje tussendoor kon het niet echt op het internet terug vinden.

Stel ik ga een huis kopen dat te koop aangeboden wordt voor 200.000. Ik bied op dit huis 210.000 wetende dat ik eigen geld moet bijleggen.
Ik kan maximaal 180.000 lenen bij de bank. Dan zou ik ongeveer 30.000 eigen geld moeten betalen.

Maar tegenwoordig worden huizen achteraf hoger getaxeerd dus misschien zou dit huis voor 210.000 getaxeerd worden maar dan kan dit niet in mijn hypotheek komen want de Max is 180.000.

Als ik nou samen met mijn vriendin 250.000 kan lenen en het huis zou uiteindelijk hoger getaxeerd worden dan kan dit gewoon bij de hypotheek in. ipv eigen geld bij te leggen?

Hopelijk is het een beetje duidelijk anders hoor ik het wel!

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:56

Polycom

Poes van goud

Nee, dat kan niet.

[ Voor 63% gewijzigd door Polycom op 06-05-2021 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Nope. Je kunt enkel het bedrag lenen dat je voor het huis betaald. Alles wat je extra bied komt uit eigen zak, geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-04 05:15
n9iels schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:56:
Nope. Je kunt enkel het bedrag lenen dat je voor het huis betaald. Alles wat je extra bied komt uit eigen zak, geen uitzondering.
Dat klopt ook maar vaak hoor en lees ik dat als jezelf het huis na koop nog keer laat taxeren. Dat ze tegenwoordig de huizen wel eens hogere taxeren dan de prijs dat hij aangeboden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Ik heb minder betaald dan de uiteindelijke taxatie waarde en ik heb een hypotheek gelijk aan de taxatie waarde. Dus ben geneigd te zeggen dat je kan lenen tot de taxatie waarde.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Leg eens uit? De bank financiert Max 100 procent van de taxatie waarde. Dus als de TS een taxatierapport heeft van 210 maakt het niks uit dat de vraagprijs 200k was. En met vriendin kan hij 250k lenen. Dus ik snap jullie stelligheid niet: wat de TS wilt kan gewoon. Zolang er maar een taxatie is die die 210k onderbouwd :). En hij moet samen met vriendin kopen

@llovesoccerx7 eerste gesprek met financieel adviseur is vaak gratis en die zal bevestigen dat je 210k kan lenen als jullie inkomen inderdaad voldoende is en de taxatie die 210k bevestigd als waarde van het onderpand

[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 06-05-2021 05:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

llovesoccerx7 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:58:
[...]

Dat klopt ook maar vaak hoor en lees ik dat als jezelf het huis na koop nog keer laat taxeren. Dat ze tegenwoordig de huizen wel eens hogere taxeren dan de prijs dat hij aangeboden wordt.
Taxatie is na je bod en acceptatie. Daarna ga je je hypotheek offerte regelen en kan je dus de taxatie waarde aanhouden.

Dus als de taxateur op 210.000 uitkomt kan je een hypotheek van 210.000 afsluiten ondanks dat de originele vraagprijs 200.000 was.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
Denk ook aan kosten koper, adviseur kosten, notaris, taxateur, etc. Reken dus nog 2% bij je bod + nog 5.000 extra.

Voor een huis waar je 210.000 op biedt moet je dus zo'n 220.000 aan geld hebben ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Probeer de taxatie te laten regelen door je hypotheek adviseur.
Vaak kennen die wel mensen waar ze e.e.a. mee kunnen regelen m.b.t. de uiteindelijke taxatie waarde.

Het zal niet zo zijn dat ze het huis (van 200.000) ineens 50.000 hoger taxeren, maar een 10.000 euro erbij moet nog wel lukken waarschijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Rensjuh op 06-05-2021 07:35 ]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:08
Wat bedoel je met 'wat je extra bied'? Je betaalt toch voor het huis wat je ervoor biedt? Er is dus niet iets wat je dan extra biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:08
Donderpoes schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 02:26:
Ik heb minder betaald dan de uiteindelijke taxatie waarde en ik heb een hypotheek gelijk aan de taxatie waarde. Dus ben geneigd te zeggen dat je kan lenen tot de taxatie waarde.
Het hangt van de geldverstrekker af. Het is niet bij iedere geldverstrekker zo dat ze een hogere hypotheek verstrekken dan de koopsom als de taxatie hoger ligt dan de koopsom. Het kan dus wel, maar niet bij iedere geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:42
Rensjuh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:34:
Vaak kennen die wel mensen waar ze e.e.a. mee kunnen regelen m.b.t. de uiteindelijke taxatie waarde.

Het zal niet zo zijn dat ze het huis (van 200.000) ineens 50.000 hoger taxeren, maar een 10.000 euro erbij moet nog wel lukken waarschijnlijk.
Maar dan is het toch corruptie. Het vriendje van de taxateur schat de waarde van het huis hoger in dan een andere taxateur. Het zou beter zijn om de taxatiewaarde in een gesloten envelop bij de notaris te hebben liggen voor dat er geboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-05 21:43
Het is erg afhankelijk van de bank waar je hypotheek afsluit. Ik heb dit destijds (2017) ook moeten uitzoeken.
Heel veel banken nemen, in eigen woorden gezegd, de volgende voorwaarde op.
Maximale hypotheek is de taxatiewaarde, met als bovengrens de aankoopwaarde (dus de verkoopprijs).
Banken zijn hier natuurlijk vrij in, het is immers hun geld en risico. Er zijn zeker banken die alleen naar de taxatiewaarde kijken en dat als basis nemen.
Ga hierover dus in gesprek met je hypotheekverstrekker, de voorwaarden verschillen dus nogal.
Wij hadden we overigens rekening mee gehouden dat de verkoopprijs de maximale hypotheek was, maar uiteindelijk bleek de bank de taxatiewaarde aan te houden.
Het scheelde bij ons niet heel veel, maar wel genoeg om weer wat extra klusgeld achter de hand te hebben. 🤓
Rensjuh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:34:

Wat Rensjuh zegt dus 🤣🤣

[ Voor 21% gewijzigd door TooTall_NL op 06-05-2021 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:26

Lordy79

Vastberaden

Ja dat kan zolang de geldverstrekker eraan meewerkt. In principe is de regel dat het geld dat je leent voor een huis gebruikt moet worden voor de aanschaf van een huis plus kosten koper. De Rabobank verstrekt tot 100pct van de marktwaarde en marktwaarde is taxatiewaarde.
Mocht je meer dan 100pct willen lenen dus bijv 110pct en die laatste 10pct gebruik je voor een flinke verbouwing kun je de taxateur vragen een taxatie te maken op basis van het huis incl. De geplande verbouwingen.
Als je bijvoorbeeld een offerte van een nieuwe keuken en badkamer laat zien voor 10.000 en de taxateur taxeert het huis 10k hoger mét die verbouwingen moet je in staat zijn om die 10k mee te financieren in je hyp. Lening.
Je moet dan alleen nog garanderen dat je die 10k ook echt uitgeeft aan keuken en badkamer maar ook dat is met een bank te regelen.

Praat gewoon met de bank, dan weet je wat wel en niet kan.

Edit: uiteraard moet je inkomen ook voldoende zijn om te kunnen lenen wat je wilt maar dat is niet je vraag dus ik ga er gemakshalve van uit dat dit geen belemmering is.

[ Voor 8% gewijzigd door Lordy79 op 06-05-2021 08:11 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij wordt vaak de verkoopprijs als taxatiewaarde genomen. Wat in de huidige markt nog wel eens gebeurd is dat een woning voor meer dan de originele verkoopprijs verkocht wordt en de taxatie waarde dus lager ligt.
Een hogere taxatie dan de verkoopprijs zie je minder vaak denk ik.

Ik dacht dat er ook mogelijkheden waren om iets meer dan 100% van de woningprijs te kunnen lenen, volgnes mij zijn dit verbouwingshypotheken/duurzaamheid. Eventueel praten met een adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 22:23
Net een huis verkocht en gekocht.
Mijn ervaring is dat men alleen kijkt naar de getaxeerde waarde.

Daarnaast is het ook op een later moment mogelijk om de hypotheek te verhogen naar 100%
bijvoorbeeld met dit product:
https://www.rabobank.nl/p...rden/keuzeplus-hypotheek/

reactie op bovenstaande:
alle biedingen boven de getaxeerde waarde gaven aan hoe ze dat gingen financieren.
(aangezien de bank niet boven de 100% gaat financieren)
de getaxeerde waarde gaat niet omhoog vanwege een potentiele transactie.

Mogelijk gaat de waarde wel omhoog nadat de transactie heeft plaatsgevonden.

[ Voor 33% gewijzigd door no1san op 06-05-2021 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Taxatie waarde is meestal het uitgangspunt

En de taxatie is een inschatting van de marktwaarde van een huis.

En die taxatie is redelijk eenvoudig want de markt heeft net z’n werk gedaan en het huis gewaardeerd op 210k.

In de meeste gevallen wordt de aankoopprijs dus overgenomen als taxatiewaarde tenzij er iets raars aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
Sethro schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:30:
Taxatie waarde is meestal het uitgangspunt
En die taxatie is redelijk eenvoudig want de markt heeft net z’n werk gedaan en het huis gewaardeerd op 210k.
In de meeste gevallen wordt de aankoopprijs dus overgenomen als taxatiewaarde tenzij er iets raars aan de hand is.
Voor het financieren van ons nieuwe huis hadden we een taxatie nodig van het oude huis.
Deze waarde gebruikt de bank om te kijken naar de mogelijkheden.
Deze taxatie staat ingeschreven bij het NWI.

Zoals ik het heb begrepen van de taxateurs mag je de waarde van referentie woningen pas meenemen als de markt zijn werk heeft gedaan. er moet dus een transactie zijn geweest. (aankooptwaarde / aankoop is nog geen transactie)

Kortom mijn kopers die 100.000 boven de taxatie prijs bieden moeten rekening houden met een taxatie waarde die 100.00 lager is. En ik wil vervolgens zeker weten dat ze die 100K boven de taxatiewaarde zelf kunnen financieren.

De situatie tussen mijn taxatie en de taxatie van koper is niet veranderd.
je moet als taxateur dan goede argumenten hebben om 100K hoger te taxeren.

[ Voor 6% gewijzigd door no1san op 06-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:45
Heel veel posts halen de vraagprijs (200k), verkoopprijs (210k), en taxatiewaarde (nog onbekend) door elkaar. Dat zijn echte losse zaken.

Voor de hypothecaire lening heb je een paar maxima. Je kan niet meer lenen dan ze obv je inkomen toestaan (inkomensgrens); niet meer lenen dan de verkoopprijs van de woning (schuld-marktwaardegrens); en niet meer lenen dan de taxatiewaarde van de woning (hierisookvasteennaamvoorgrens). Dus elke component heeft een maximumbedrag dat je obv daarvan kunt lenen, en de bank verstrekt je maximaal het minimum van de drie.

Het is me niet helemaal duidelijk op welk moment je vriendin mogelijk mede de hypotheek zou gaan dragen. Als dat bij aankoop is helpt dat natuurlijk (de inkomensgrens gaat van 180k naar 250k), maar als ze later instapt zul je bij aankoop een deel zelf moeten financieren. Dan kun je later eventueel de hypotheek oversluiten (ophogen), waarna dat geld als het ware weer vrij komt. Je bent daarbij gebonden aan dezelfde taxatiewaarde en verkoopprijs, maar het inkomen is dus hoger. Als je dat moment ook gebruikt om te gaan verbouwen zal de taxatiewaarde echter ook omhoog gaan (de op te leveren woning is meer waard).

Het kan dan handig zijn om alvast een hoger bedrag in te laten schrijven in je hypotheekakte, daar werken de meeste banken etc wel aan mee. Voordeel is dat je dan niet nog een keer langs de notaris hoeft, als de stijging beperkt is.

Maar als je met je vriendin nu samen een bod van 210k wilt uitbrengen op een huis met vraagprijs 200k, en het huis wordt boven de 210k getaxeerd, dan leent haast iedere bank je 210k. Valt de taxatie lager uit, dan zullen ze vaak maximaal de taxatiewaarde lenen en moet je de rest zelf bijleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
llovesoccerx7 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:34:
Ik kan maximaal 180.000 lenen bij de bank.
Hier gaat het om. Dit bedrag is gebaseerd op je inkomen. Dus als je meer hypotheek wilt, moet je inkomen hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:35
In mijn recente ervaring is taxatiewaarde een belangrijk uitgangspunt voor de hypotheekverstrekker. Als jij samen met je vriendin 250k kan lenen en het huis wordt getaxeerd op 210, dan zal dat geen probleem opleveren. Houd inderdaad nog wel rekening met alle bijkomende kosten (makelaars, taxaties, bouwkundige rapporten).

Het levert wel gekke scenarios op. Wij moesten ons 'oude' huis laten taxeren voor overbrugging, paar weken later moest de koper opnieuw taxeren voor hun hypotheek (want overboden). Daar kwam toen een ander bedrag uit. Je zou ook kunnen beargumenteren dat als er overboden wordt door meerdere partijen dat dat kennelijk toch de daadwerkelijke waarde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Laatst online: 16-12-2021
Donderpoes schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 02:26:
Ik heb onlangs een huis gekocht welke hoger is getaxeerd dan de verkoopprijs. Hierdoor heb ik de kosten koper mee kunnen nemen in mijn hypotheek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ShellGhost schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Ik heb onlangs een huis gekocht welke hoger is getaxeerd dan de verkoopprijs. Hierdoor heb ik de kosten koper mee kunnen nemen in mijn hypotheek. :)
Dan heeft je hypotheekverstrekker de regels nogal flexibel toegepast (lees: gefraudeerd). Je kunt níet de kosten koper financieren vanuit je hypotheek, enkel daadwerkelijke kosten die je aan het huis zelf hebt (aankoop of verbouwing)

Wel kan je dan schuiven met eigen geld wat je had gereserveerd voor verbouwen en de kosten koper uiteraard, zodat het voor jezelf lijkt of je kosten koper zijn vergoed, maar dan moet je alsnog wel dat bedrag verbouwen aan je huis.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 06-05-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 17:26
Dit is niet altijd zo, soms worden huizen hoger getaxeerd. Hoewel in deze tijd de rek er wel uit is, paar jaar terug is mijn woning ook hoger getaxeerd. En dan kan je tot de taxatie waarde lenen.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Dit is niet altijd zo, soms worden huizen hoger getaxeerd. Hoewel in deze tijd de rek er wel uit is, paar jaar terug is mijn woning ook hoger getaxeerd. En dan kan je tot de taxatie waarde lenen.,
Maar dat bedrag moet je dan wel in het huis stoppen (verbouwen). Je krijgt niet ineens 50k op je rekening gestort die je voor een auto en kosten koper kan gebruiken of op je spaarrekening kan zetten. Als je dat wel hebt gedaan is het de komende jaren duimen dat je geen nacontrole van de belastingdienst krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 06-05-2021 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Figo112
pagani schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:44:
[...]

Maar dat bedrag moet je dan wel in het huis stoppen (verbouwen). Je krijgt niet ineens 50k op je rekening gestort die je voor een auto en kosten koper kan gebruiken of op je spaarrekening kan zetten. Als je dat wel hebt gedaan is het de komende jaren duimen dat je geen nacontrole van de belastingdienst krijgt.
Dat kan je zeker wel doen, alleen is de rente dan niet aftrekbaar voor het deel wat je gebruikt voor een auto of andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:32
Figo112 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Ja dat is dus wel altijd zo, mits je hypotheekverstrekker de regels volgt. De uitgangspunten zijn heel simpel. Neem een huis van vraagprijs 200k, de koper bied 210k en de verkoper gaat akkoord:

1. Je inkomen / of dat samen met je partner geeft je en maximaal te verkrijgen hypotheek op basis van een paar rekenregels. In geval van TS: 180k max te lenen.

2. Verkoopprijs is dus 210k, de koper moet dat bedrag bij elkaar zien te krijgen bij de notaris, meestal te doen door een hypotheek te nemen.

3. Koper laat een taxatie uitvoeren. Stel daar komt ook 210k uit (heel toevallig...). Mooi, dan dien je dat in bij de hypotheekaanvraag en gaan ze rekenen en krijg je een hypotheekaanbod van: 180k (dat was max. dat de TS mocht lenen obv rekenregels)

Stel dat je leenruimte wat groter is, bijv. 250k, dan wordt het als volgt:

1. Je koopt een huis voor 210k

2. Je laat een taxatie uitvoeren.

3. je kunt een hypotheek krijgen voor het laagste bedrag van de koopsom OF de taxatie.

Dus stel de taxatie is 200k --> dan max. 200k hypotheek

Stel de taxatie is 220k, leuk maar dan mag je maar max 210k (de koopsom) hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Ja dat is dus wel altijd zo, mits je hypotheekverstrekker de regels volgt. De uitgangspunten zijn heel simpel. Neem een huis van vraagprijs 200k, de koper bied 210k en de verkoper gaat akkoord:

1. Je inkomen / of dat samen met je partner geeft je en maximaal te verkrijgen hypotheek op basis van een paar rekenregels. In geval van TS: 180k max te lenen.

2. Verkoopprijs is dus 210k, de koper moet dat bedrag bij elkaar zien te krijgen bij de notaris, meestal te doen door een hypotheek te nemen.

3. Koper laat een taxatie uitvoeren. Stel daar komt ook 210k uit (heel toevallig...). Mooi, dan dien je dat in bij de hypotheekaanvraag en gaan ze rekenen en krijg je een hypotheekaanbod van: 180k (dat was max. dat de TS mocht lenen obv rekenregels)

Stel dat je leenruimte wat groter is, bijv. 250k, dan wordt het als volgt:

1. Je koopt een huis voor 210k

2. Je laat een taxatie uitvoeren.

3. je kunt een hypotheek krijgen voor het laagste bedrag van de koopsom OF de taxatie.

Dus stel de taxatie is 200k --> dan max. 200k hypotheek

Stel de taxatie is 220k, leuk maar dan mag je maar max 210k (de koopsom) hypotheken.
Nee dat klopt niet, de banken hanteren de taxatiewaarde. Dus als jij genoeg kan lenen kan je altijd de taxatiewaarde lenen bij de bank. De rest van de voorbeelden leuk en aardig maar taxatiewaarde en de maximale leen capaciteit is leidend wat iemand kan lenen. Anders zouden als die risicoklasses ook niet op basis van taxatiewaarde berekend worden.

Edit, blijkbaar zijn er banken die soms de koopsom hanteren en soms de taxatiewaarde. Dus allebei zou een mogelijkheid kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Figo112 op 06-05-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:32
Figo112 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Nee dat klopt niet, de banken hanteren de taxatiewaarde. Dus als jij genoeg kan lenen kan je altijd de taxatiewaarde lenen bij de bank. De rest van de voorbeelden leuk en aardig maar taxatiewaarde en de maximale leen capaciteit is leidend wat iemand kan lenen. Anders zouden als die risicoklasses ook niet op basis van taxatiewaarde berekend worden.
Wederom nee, het hangt blijkbaar van de hypotheekverstrekker af maar verreweg de meesten hanteren het systeem zoals ik beschreef (laagste bedrag van de Koopsom OF de taxatie), zie bijv:

https://www.nhp.nl/hypoth...taxatie-hoger-dan-koopsom

"Veel banken hanteren als marktwaarde de koopsom van uw woning. Dan is er geen speling: meer lenen dan de koopsom is niet toegestaan. Het enige dat u nog kunt doen is kijken naar de andere opties die we beschrijven voor het kopen van een woning zonder eigen geld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Wederom nee, het hangt blijkbaar van de hypotheekverstrekker af maar verreweg de meesten hanteren het systeem zoals ik beschreef (laagste bedrag van de Koopsom OF de taxatie), zie bijv:

"Veel banken hanteren als marktwaarde de koopsom van uw woning. Dan is er geen speling: meer lenen dan de koopsom is niet toegestaan. Het enige dat u nog kunt doen is kijken naar de andere opties die we beschrijven voor het kopen van een woning zonder eigen geld."
https://www.ing.nl/partic...axatierapport%20verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:08:
[...]

moet je wel gehele tekst kopieren en niet selectief. :

Er zijn echter ook banken die als marktwaarde de taxatiewaarde nemen. Dan zijn er misschien wél mogelijkheden om nog wat kosten mee te financieren: als de taxatiewaarde hoger ligt dan de koopsom die u voor de woning betaalt.

Voorbeeld verschil taxatiewaarde en koopsom
Stel: u komt voor een woning een koopsom overeen van € 230.000. U laat de woning taxeren en daar komt een taxatiewaarde van € 245.000. Als de bank de taxatiewaarde van de woning als marktwaarde neemt kunt u een hypotheek afsluiten van 100% van € 245.000. Uit het verschil tussen deze maximale hypotheek en de koopsom kunt u de kosten koper doorgaans prima betalen.

Bij mij was dit dus wel het geval nog steeds volhouden dat het niet kan is koppigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Laatst online: 16-12-2021
pagani schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Dan heeft je hypotheekverstrekker de regels nogal flexibel toegepast (lees: gefraudeerd). Je kunt níet de kosten koper financieren vanuit je hypotheek, enkel daadwerkelijke kosten die je aan het huis zelf hebt (aankoop of verbouwing)

Wel kan je dan schuiven met eigen geld wat je had gereserveerd voor verbouwen en de kosten koper uiteraard, zodat het voor jezelf lijkt of je kosten koper zijn vergoed, maar dan moet je alsnog wel dat bedrag verbouwen aan je huis.
Je denkt serieus dat de Rabobank gaat frauderen op een hypotheek?? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
Je kan alles financieren met een hypotheek.
alleen voor de rente aftrek is het van belang om het in het huis te stoppen.

Je gebruikt je huis, boot effectenportefeuille enz. als onderpand.
kosten koper, nieuwe schoenen en een auto kan je vervolgens prima betalen van het hypotheek bedrag.

[ Voor 20% gewijzigd door no1san op 06-05-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:45
Volgens mij is het inmiddels wel duidelijk dat de vraagprijs van de woning helemaal niet van invloed is op de hypotheek.

Enige wat van belang is is dus de koopsom of de taxatie. Blijkbaar zijn er sommige geldverstrekker die de laagste van 2 gebruiken en andere gebruiken slechts alleen de taxatie. Als de taxatie dus gelijk aan of hoger is als de koopsom dan kan het volledig middels een hypotheek worden gekocht zonder eigen geld (op de andere kosten na natuurlijk, zoals k.k., kosten taxatie, etc).

Als je samen met je vriendin een max hypotheek kunt krijgen van 250k en je koopt een woning voor 210k die ook voor 210k wordt getaxeerd dan hoef je geen eigen geld in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nfin1ty
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05-2024
Er zal worden gekeken naar de taxatiewaarde. Tegenwoordig ligt deze meestal tussen de vraagprijs en koopprijs in aangezien mensen gaan overbieden, dit hoeft niet altijd zo te zijn en het kan dat de taxatiewaarde hoger ligt dan waar je de woning voor koopt.

Je zal dus 210k kunnen financieren, deels kun je de aanvullende kosten dan meefinancieren.

Ben zelf hypotheek adviseur, als er vragen zijn let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
De aankoop van een woning en de financiering daarvan zijn bijzonder belangrijke onderwerpen. Het is daarom bij dit soort onderwerpen beter om niet te reageren als je iets niet zeker weet, of in ieder geval aan te geven dat je het niet zeker weet. Meerdere mensen doen hier heel stellig claims die volledig onjuist zijn.
llovesoccerx7 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:34:
Als ik nou samen met mijn vriendin 250.000 kan lenen en het huis zou uiteindelijk hoger getaxeerd worden dan kan dit gewoon bij de hypotheek in. ipv eigen geld bij te leggen?
Je bent niet helemaal duidelijk wat je nu voor ogen hebt. Als je max. financiering samen met vriendin 250k is, dan moet je wel direct samen met haar de offerteaanvraag doen bij een verstrekker en als onderdeel daarvan zal je een taxatie nodig hebben. Dat kan je dus niet 'uiteindelijk' doen.
Maar tegenwoordig worden huizen achteraf hoger getaxeerd dus misschien zou dit huis voor 210.000 getaxeerd worden maar dan kan dit niet in mijn hypotheek komen want de Max is 180.000.
Wat bedoel je hier met achteraf? Kort na de koop. Dat gebeurt m.i. tegenwoordig juist minder vaak. Overbieden is de norm en dus is de kans aanwezig dat je meer betaalt dan de marktwaarde. Als je bedoelt dat een huizen die een aantal jaar geleden zijn gekocht, vandaag een hogere taxatiewaarde hebben, dan klopt dat inderdaad. Daar heb je bij het financieren van je woning echter weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:56:
[...]

De kern van zijn vraag
Hij wil dus samen met zijn vriendin gaan kopen om zo geen eigen geld in te leggen. En dat kan dus gewoon want samen hebben ze wel genoeg capaciteit om te lenen. Als taxatie het onderbouwd ben je klaar voor je hypotheek

[ Voor 21% gewijzigd door We Are Borg op 06-05-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04

dragonhaertt

@_'.'

Maar als de woning dan achteraf getaxeerd wordt voor 190k, dan moet je dus wel die andere 20k ergens vandaan zien te toveren (of ontbindende voorwaarden hebben)
En de kosten voor de taxatie ben je dan al kwijt.

Hoe zouden jullie het aanpakken om wat meer zekerheid te krijgen bij de waarde van een huis, voordat je een officiële taxatie uit laat voeren?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:27:
Maar als de woning dan achteraf getaxeerd wordt voor 190k, dan moet je dus wel die andere 20k ergens vandaan zien te toveren (of ontbindende voorwaarden hebben)
En de kosten voor de taxatie ben je dan al kwijt.

Hoe zouden jullie het aanpakken om wat meer zekerheid te krijgen bij de waarde van een huis, voordat je een officiële taxatie uit laat voeren?
Een aankoopmakelaar inschakelen. Die weten precies wat die huizen waard zijn, kunnen ook gewoon in de taxatiesystemen kijken wat vergelijkbare woningen opgebracht hebben en doen dat ook.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
SmurfLink schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Een aankoopmakelaar inschakelen. Die weten precies wat die huizen waard zijn, kunnen ook gewoon in de taxatiesystemen kijken wat vergelijkbare woningen opgebracht hebben en doen dat ook.
Of je bestelt een koopsommenoverzicht bij het kadaster voor een paar euro i.p.v. makelaar voor een paar duizend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:50
SmurfLink schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Via het kadaster kun je voor een paar Euro ook de verkoopprijzen van woningen opvragen. Met een beetje boerenverstand corrigeer je dan bijvoorbeeld voor verkoopmoment, en zul je een redelijk idee hebben.

Als je woning erg uniek is, is dit natuurlijk lastiger.

edit: @Longcat was sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:49
dragonhaertt schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:27:
In de huidige markt heb je geen tijd om taxatie te laten uitvoeren tijdens de verkoop van de woning. Er zijn vaak veel teveel gegadigden en ik zou als verkoper er niet op zitten te wachten als een potentiële koper een taxatie wil laten uitvoeren. Voor jou 10 anderen. Dus denk dat je dat kunt vergeten in deze markt. Of je moet heel erg veel geluk hebben als dat kan.

Zekerheid is lastig. Is soms net wat de gek ervoor geeft. Vroeger kon je nog wel wat met WOZ waarde, maar dat zegt ook helemaal niks meer. Wellicht rapport opvragen bij Calcasa of Walter Living abo?

En dan nog is het lastig inschatten. Het is ook meer wat je ervoor wil geven. Het is niet een pakje boter wat je koopt. Wil je er graag wonen, biedt dan mogelijk wat extra's. Natuurlijk wel als je gefinancierd kunt krijgen. Met de huidige rente is die 5-10K meer ook verwaarloosbaar op zo'n bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Longcat schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:02:
[...]

Of je bestelt een koopsommenoverzicht bij het kadaster voor een paar euro i.p.v. makelaar voor een paar duizend. :P
Kan. Maar voor 1500 euro wordt voor mij alles geregeld en heb ik nu een nieuwe woning. Dat is me dat geld meer dan waard. Vooral met hoe verrot de markt op dit moment is is het zeker geen overbodige luxe meer.
Highfive95 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:04:
[...]

In de huidige markt heb je geen tijd om taxatie te laten uitvoeren tijdens de verkoop van de woning. Er zijn vaak veel teveel gegadigden en ik zou als verkoper er niet op zitten te wachten als een potentiële koper een taxatie wil laten uitvoeren. Voor jou 10 anderen. Dus denk dat je dat kunt vergeten in deze markt. Of je moet heel erg veel geluk hebben als dat kan.

Zekerheid is lastig. Is soms net wat de gek ervoor geeft. Vroeger kon je nog wel wat met WOZ waarde, maar dat zegt ook helemaal niks meer. Wellicht rapport opvragen bij Calcasa of Walter Living abo?

En dan nog is het lastig inschatten. Het is ook meer wat je ervoor wil geven. Het is niet een pakje boter wat je koopt. Wil je er graag wonen, biedt dan mogelijk wat extra's. Natuurlijk wel als je gefinancierd kunt krijgen. Met de huidige rente is die 5-10K meer ook verwaarloosbaar op zo'n bedrag.
Een taxatie is nog steeds verplicht bij een nieuwe hypotheekaanvraag, dus de woning gaat hoe dan ook wel getaxeerd worden als ie verkocht wordt. Bij verkoop van je eigen woning moet je die ook laten taxeren vóór de aankoop nieuwe woning ivm overwaarde. En dit kan ook gewoon in 3 dagen geregeld zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door SmurfLink op 06-05-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:49
SmurfLink schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Kan. Maar voor 1500 euro wordt voor mij alles geregeld en heb ik nu een nieuwe woning. Dat is me dat geld meer dan waard. Vooral met hoe verrot de markt op dit moment is is het zeker geen overbodige luxe meer.

[...]

Een taxatie is nog steeds verplicht bij een nieuwe hypotheekaanvraag, dus de woning gaat hoe dan ook wel getaxeerd worden als ie verkocht wordt. Bij verkoop van je eigen woning moet je die ook laten taxeren vóór de aankoop nieuwe woning ivm overwaarde. En dit kan ook gewoon in 3 dagen geregeld zijn.
Het gaat om een taxatie tijdens het verkoopproces. Niet nadat de koop gesloten is ;) . Denk dat weinig verkopers hierop zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Highfive95 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Het gaat om een taxatie tijdens het verkoopproces. Niet nadat de koop gesloten is ;) . Denk dat weinig verkopers hierop zitten te wachten.
Bij mij was de taxatie al klaar voor de koopovereenkomst getekend was. Maar inderdaad voor je een bod doet heeft het weinig zin. En is het een vrij dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Hypotheek wordt vrijwel altijd (flink) boven de taxatiewaarde ingeschreven. Dat betekent dat je kunt bijlenen zonder opnieuw naar de notaris te moeten.

De enige die akkoord moet gaan is de bank. Die is echter wel aan regels gebonden, zowel vanuit de overheid als zichzelf.

Zo zullen ze na X maanden het originele taxatierapport niet meer accepteren en moet je inkomen natuurlijk voldoende zijn. Ook willen ze misschien opnieuw afsluitkosten rekenen.

Het kan absoluut, maar afhankelijk van je timing en je relatie met de bank kunnen de kosten wel weer oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nfin1ty
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05-2024
NielsFL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:40:
Hypotheek wordt vrijwel altijd (flink) boven de taxatiewaarde ingeschreven. Dat betekent dat je kunt bijlenen zonder opnieuw naar de notaris te moeten.

De enige die akkoord moet gaan is de bank. Die is echter wel aan regels gebonden, zowel vanuit de overheid als zichzelf.

Zo zullen ze na X maanden het originele taxatierapport niet meer accepteren en moet je inkomen natuurlijk voldoende zijn. Ook willen ze misschien opnieuw afsluitkosten rekenen.

Het kan absoluut, maar afhankelijk van je timing en je relatie met de bank kunnen de kosten wel weer oplopen.
Maar dit is niet waar OP het over heeft. Jij hebt het over de inschrijving. De waarde van de woning en inkomen moeten nog wel voldoende zijn wil jij meer kunnen lenen.
Pagina: 1