Pc voor 4k 60/120HZ afspelen op TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievanm
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-04 01:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Netflix 4k films afspelen op TV LG65CX , Google chrome af en toe,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo Min Mogelijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD 120 GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bij voorkeur interne GPU als dat uberhaupt kan .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, alles budget gerelateerd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Middelmaat behuizing prima, kleiner nog beter. Geluid minimaal.

Ga je overklokken?
Standaard?

Wat verwacht je van ons?
Bang voor de buck doel bereiken.

Normaal zou ik hier een systeempje presenteren die ik in gedachten heb.
Echter ben ik geheel de kluts kwijt wat dit onderwerp betreft. Jaren terug al een hoop geouwehoer gehad met 4k60HZ en het zit nu niet meer vers in het geheugen.

Wat ik graag wil is op mijn LG 65CX 4k120hz afspelen.
Ik vraag mij af:

- Is het verschil van 60hz en 120 hz invoer op een tv met alleen films, geen gamen te merken?
- Bestaat er inmiddels een cpu met voldoende power, een moederbord met onboard HDMI 2.1 of ander een adampter DP 1.4 naar HDMI 2.1.
- Welke CPU, Moederbord, Ram en eventueel GPU kan ik hiervoor nemen?

Indien een dure kaart essentieel is voor 4K120 HZ en de kosten honderden euros verschilen dan zal ik waarschijnlijk neigen naar 60hz.

[ Voor 17% gewijzigd door Jamievanm op 05-05-2021 22:47 ]

Beste antwoord (via Jamievanm op 06-05-2021 01:52)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18
Je wilt alleen maar films afspelen én 120Hz? Zo ja, doe geen moeite. Geen enkele film is 120Hz, ga je dus helemaal niks van merken.

Films zijn sowieso ook al nooit 60Hz. Soms zijn video's 60Hz, bijvoorbeeld YouTube-filmpjes kunnen dat zijn, maar speelfilms zijn vrijwel altijd 24Hz. Op een enkel experimentje na, zoals The Hobbit die 48Hz is.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:26
Jamievanm schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:44:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Netflix 4k films afspelen op TV LG65CX , Google chrome af en toe,

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo Min Mogelijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD 120 GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bij voorkeur interne GPU als dat uberhaupt kan .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, alles budget gerelateerd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Middelmaat behuizing prima, kleiner nog beter. Geluid minimaal.

Ga je overklokken?
Standaard?

Wat verwacht je van ons?
Bang voor de buck doel bereiken.

Normaal zou ik hier een systeempje presenteren die ik in gedachten heb.
Echter ben ik geheel de kluts kwijt wat dit onderwerp betreft. Jaren terug al een hoop geouwehoer gehad met 4k60HZ en het zit nu niet meer vers in het geheugen.

Wat ik graag wil is op mijn LG 65CX 4k120hz afspelen.
Ik vraag mij af:

- Is het verschil van 60hz en 120 hz invoer op een tv met alleen films, geen gamen te merken?
- Bestaat er inmiddels een cpu met voldoende power, een moederbord met onboard HDMI 2.1 of ander een adampter DP 1.4 naar HDMI 2.1.
- Welke CPU, Moederbord, Ram en eventueel GPU kan ik hiervoor nemen?

Indien een dure kaart essentieel is voor 4K120 HZ en de kosten honderden euros verschilen dan zal ik waarschijnlijk neigen naar 60hz.
toon volledige bericht
Ik begrijp de hele constructie niet

je tv kan toch gewoon zelf netflix draaien
waarom moet dat via een pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 01:23
Misschien bedoel je 4k films van je pc afspelen? Je kan 4k films streamen vanaf je PC met PLEX. Dan moet je PLEX media server installeren op je PC en de PLEX app op je LG OLED65CX. Zo niet heb je inderdaad gewoon de Netflix app voor LG WebOS.

Verder zijn films vaak niet meer dan 60 fps opgenomen. Dus je zal daar niet echt iets van merken. Games kan je echter wel wat van merken als je de (goede) PC / PS5 / XBOX Series X via HDMI 2.1 direct aansluit.

[ Voor 7% gewijzigd door bobberg op 06-05-2021 00:04 ]

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Je wilt alleen maar films afspelen én 120Hz? Zo ja, doe geen moeite. Geen enkele film is 120Hz, ga je dus helemaal niks van merken.

Films zijn sowieso ook al nooit 60Hz. Soms zijn video's 60Hz, bijvoorbeeld YouTube-filmpjes kunnen dat zijn, maar speelfilms zijn vrijwel altijd 24Hz. Op een enkel experimentje na, zoals The Hobbit die 48Hz is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:26
Hahn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:06:

dat is inderdaad ook zo
nieuwere gaming consoles zijn vaak wel 120 hz

maar zelfs ziggo en kpn leveren voor zover ik weet nog geen 120 hz tv streams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievanm
Top antwoorden. Zoiets vermoedde ik ook al.
maar, Hoe komt het dan dat een 60hz tv minder vloeiend beeld geeft dan een 100/120hz?

Alsin je kan beter een 100HZ tv hebben, maar qua invoersignaal hoef je die niet te halen. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Jamievanm op 06-05-2021 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Jamievanm schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:41:
maar, Hoe komt het dan dat een 60hz tv minder vloeiend beeld geeft dan een 100/120hz?

Alsin je kan beter een 100HZ tv hebben, maar qua invoersignaal maakt hoef je die niet te halen. :P
Die 100Hz tv is niet alleen sneller qua Hz'en, maar zal waarschijnlijk ook simpelweg een beter paneel en betere processors bevatten. Plus dat die 100Hz gunstig is als je wél content van meer dan 60Hz gebruikt.

Maar, de tv heb je al, toch? Of nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievanm
Ja TV wel, vroeg t me alleen even af. :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:51
Hahn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:06:

Ho, niet zo snel! Ze zijn zeldzaam, dat zeker. Maar zie bijv "Gemini Man" uit 2019 of "Billy Lynn's Long Halftime Walk". Ze zijn er zeker wel! De vraag is wat het toevoegd en of her uberhaubt degelijke films zijn. Persoonlijk kan ik de 60hz wel waarderen en ziet het er uberstrak uit op mijn oled, maar de actiescenes zijn compleet verpest... The Hobbit bijv is dan weer nergens in 48hz te verkrijgen, sport programma's willen dan nog weer eens wel 50hz doen (F1 sinds dit seizoen bijv.)

In het geval van alleen films afspelen oid, koop gewoon een Nividia Shield bijv, veel gemakkelijker, draait hier ook films als Gemini Man af in 4K hdr op 60hz. En anders als je echt wat wilt bouwen, hdmi 2.0, 4K 60hz voldoet prima voor al je film wensen. Hdmi 2.1 zit alleen nog op de nieuwe rtx3000 serie en de amd rivalen geloof ik, maar daar betaal je veelste veel voor. Zeker als het alleen om films draait. Eenigste wat ik mis op de Shield kwa hdmi 2.1 is het snelle switchen van framerate bij de start van een film, maar dat is een luxe probleem i guess :')

Zie trouwens net dat je doel is om Netflix af te spelen, dat kan gewoon via de app op de tv zelf. Daar heb je geen pc of speler voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenBatt op 06-05-2021 02:07 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 01:23
Jamievanm schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:41:

Alsin je kan beter een 100HZ tv hebben, maar qua invoersignaal hoef je die niet te halen. :P
Dat komt door black frame insertion. Maar dat zit al standaard op je LG OLED.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievanm
Stel ik wil toch een PC of laptop hebben die 4K60HZ met HDR kan doorknikkeren.

Gaat dit dan voldoende zijn:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2021

Stel ik zou voor een laptop gaan.

reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2021

Zou zon laptop via usb-c to HDMI 2.1 met de interne GPU op deze ryzens geschikt zijn voor 4k120HZ? Of kan ik dan beter voor een laptopje met een RTX 2060 gaan voor 300 euro meer?

[ Voor 42% gewijzigd door Jamievanm op 06-05-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:51
Het staat letterlijk in die artikelen waar je naar linkt, dus lees even goed ;)

Maar nogmaals, alleen voor video's afspelen is dit complete onzin. Een Shield doet dit ook perfect, zit chromecast ingebouwd, met een app erbij doet t ook wel apple airplay en is klein en muisstil. Al je eisen in 1 goedkoper pakket. En het kan wellicht nog goedkoper als je een androidtv box van ali of een ander merk koopt.

Tenzij je wil gaan gamen, maar dan zit je naar andere onderdelen te kijken. Al zou je dit ook kunnen doen als je een deftige pc binnen je netwerk hebt staan met een Nvidia GPU, een controller plus de shield en minder hoge eisen stelt (geen 120hz bijv.)

Maar goed, besluit zelf wat je wilt, wij kunnen niet in je portomonee kijken, of de wensen die je echt voor ogen hebt.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievanm
Bij nader inzien wil ik graag op het product ook twee schermen aansturen met browsers voor werk.
Tevens gelijktijdig opnemen via OBS.
Opnemen van webcam.
Een apparaat als shield vervalt dan helaas.
Dat pctje klinkt top.
Kan er ooit nog een gpu met hdmi 2.1 bijin zodra dat mainstream is.

Over de laptops vraag ik me toch nog steeds af of die met de interne gpu en een usb-c naar hdmi 2.1 vloeiend 4k 120hz kunnen afspelen.
Laptop is natuurlijk wel lekker mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Hou er rekening mee dat om Netflix op 4k te streamen je minimaal een GTX1050 met 4GB nodig hebt, of minimaal een Kaby Lake Core i3 (oftewel 7th gen, welke geen Pentium of Celeron is) en beter (en dan nog is je desktop max 30Hz)

Ik had een systeem samengesteld met Pentium G4560 en GT1030... op geen enkele mogelijkheid 4k te krijgen op Netflix. De GT1030 heeft geen NVENC/DEC hardware in huis en werkt dus niet en de Pentium G4560 (7th gen/Kaby Lake) had ook geen success...

De GT1030 omgeruild voor een GTX1650 en heb nu glorieus 4k60 HDR content.
Pagina: 1