hoe zit het nu met al die voltages van coolers?

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 19:47
bij ons op werk hebben ze nog redelijk wat 120 mm fans van servers,

ik mocht er wel een paar hebben, maar dan moet ik eerst nog wat dingen weten:

er waren 120 mm fans die heel dik waren en ook dunnere

die dikkere waren 220-230V en die dunner 120v ofzo

thuis had er ook nog iemand wel wat 12V 120mm fans liggen

nu vraag ik me af of ik dat allemaal gewoon aan mijn 300w voeding kan hangen (dmv van een transformator ofzo)
of dat ik daarvoor een speciale voeding nodig heb

ook vraag ik me af of die dingen veel stroom zuipen, want er steken nu al een cdrom, cdwriter, 2HDS en binnekort een 3e (dan ga ik een raid kaartje bijsteken) en nog een 2 tal 80mm fans

ik dacht er ook aan om die fans op minder volt als bedoeld te laten draaien zodat het wat stiller wordt, maar coolen ze dan nog voldoende (bv zoals een 92mm fan of waar kan ik het dan nog mee vergelijken?)

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 20:09 schreef Mastakilla het volgende:
nu vraag ik me af of ik dat allemaal gewoon aan mijn 300w voeding kan hangen (dmv van een transformator ofzo)
of dat ik daarvoor een speciale voeding nodig heb
Voor zover ik weet standaard alleen die van 12 volt en eventueel 220 volt nog door het bij het binnenkomen van de trafo af te tappen ofzo. En 120 volt is volges mij echt onmogelijk, want nergens in het omvormen word 120 volt gemaakt en dan zou je dus zelf een omvorming naar 120 volt moeten maken of een trafo derbij hangen.

Maar ik ben geen electricien, dus misschien is die 120 volt ook wel ergens af te tappen :)
ook vraag ik me af of die dingen veel stroom zuipen, want er steken nu al een cdrom, cdwriter, 2HDS en binnekort een 3e (dan ga ik een raid kaartje bijsteken) en nog een 2 tal 80mm fans
Kun je zelf berekenen door voltage maal amperage te doen.
Meestal een stuk of 5 watt voor een 120mm fan en 3 watt voor een 80mm.
ik dacht er ook aan om die fans op minder volt als bedoeld te laten draaien zodat het wat stiller wordt, maar coolen ze dan nog voldoende (bv zoals een 92mm fan of waar kan ik het dan nog mee vergelijken?)
Eigenlijk een gevalletje van UTFS, maar ik ben in een goede bui:
Je kunt ze op 7 volt of op 5 volt laten draaien aangezien dit beide voltages zijn die je makkelijk uit een molex stekkertje kunt krijgen (zie search). Op 7 volt hoor je de meeste fans al vrijwel niet meer terwijl ze ongeveer de helft aan lucht verplaatsen. Op 5 volt hebben de wat mindere kwaliteitsfans een zetje nodig om op gang te komen, dus dat is vaak niet aan te raden. Maar als je goede Papst/Panaflo fans hebt komen ze wel goed op gang en zijn ze echt niet meer te horen, probleem is dat ze dan vrijwel verwaarloosbaar weinig lucht verplaatsen :( De hoeveelheid lawaai en verplaatsing van lucht is volges mij recht evenredig aan elkaar :'(