TLDR; vorige week zijn hier 14 zonnepanelen geïnstalleerd. 5 x Suntech STP360Wp/P404 13° + 9 x idem 34° ZZO op een SolarEdge SE5000 HD Wave. Volgens mij is niet alles even netjes opgeleverd en ben benieuwd naar jullie mening.
Vorige week donderdag. Het was een zeer natte dag en al snel gooide men buiten de handdoek in de ring omdat dakpannen van de uitbouw braken als ze er naar keken. Één monteur dacht dat dit kwam omdat de pannen zo nat waren. Binnen is AC-zijdig die dag wel alles afgerond. De dag erna is een meer ervaren monteur de panelen alsnog komen leggen maar hoe langer ik naar het resultaat kijk hoe meer het erop lijkt dat ook dit een te haastige klus was.
Overzicht
:strip_exif()/f/image/H7BtmTievVc2qyZVIAlbZgPz.jpg?f=fotoalbum_large)
A
Drie panelen liggen iets naar rechts gekantelt (zie baksteenrij: links halverwege, rechts onderaan) maar ook over een andere as liggen ze iets gedraait (zie v-vormige ruimte met paneel rechts hiervan).
B
Twee panelen onder dakramen liggen nét onder een andere hoek. Aansluiting op de drie panelen links ontbreekt hierdoor. Bovendien loopt linker-rail van linker-paneel van deze twee scheef (zie locaties klemmen vs. kolom zonnecellen).
C
Linkerpaneel ligt hier aan rechterkant wat hoger en sluit daarom niet netjes aan op zijn rechterbuur.
:strip_exif()/f/image/GXrBewFVpd1UJd1GOa9HB2C5.jpg?f=fotoalbum_large)
D
Tordering. Monteur zei dat dat beugels to the max waren gegaan om dit gezien inzakking dak te compenseren maar mij lijkt dat eigenlijk sterk. Bovendien: panelen horen volgens mij spanningsloos (mechanisch) te worden gemonteerd, geeft dit kans op microscheurtjes lees ik en had hier naar een andere oplossing gezocht moeten worden.
:strip_exif()/f/image/gcpBJlKLytGNhll6tbW1JRyv.jpg?f=fotoalbum_large)
E
Steen vast in rand en kras.
F
Onderdelen van onderste dakpannen missen door vervangen gebroken pannen. Deze waren aan de onderste pannen gelijmd. Hiervoor heb ik mondeling afgesproken dat hier nog naar gekeken gaat worden. Iemand enig idee hoe deze delen heten?:strip_exif()/f/image/KJyjqx5sEFRPHzapZZ3McTqr.jpg?f=fotoalbum_large)
En verder
Was dit een haastige klus om de verloren regendag in te halen? Welke van bovenstaande bevindingen A, B, C en D kunnen echt niet? Of zijn er nog andere details die je opvallen die beter kunnen?
Vorige week donderdag. Het was een zeer natte dag en al snel gooide men buiten de handdoek in de ring omdat dakpannen van de uitbouw braken als ze er naar keken. Één monteur dacht dat dit kwam omdat de pannen zo nat waren. Binnen is AC-zijdig die dag wel alles afgerond. De dag erna is een meer ervaren monteur de panelen alsnog komen leggen maar hoe langer ik naar het resultaat kijk hoe meer het erop lijkt dat ook dit een te haastige klus was.
Overzicht
:strip_exif()/f/image/H7BtmTievVc2qyZVIAlbZgPz.jpg?f=fotoalbum_large)
A
Drie panelen liggen iets naar rechts gekantelt (zie baksteenrij: links halverwege, rechts onderaan) maar ook over een andere as liggen ze iets gedraait (zie v-vormige ruimte met paneel rechts hiervan).
![]() | ![]() | ![]() |
B
Twee panelen onder dakramen liggen nét onder een andere hoek. Aansluiting op de drie panelen links ontbreekt hierdoor. Bovendien loopt linker-rail van linker-paneel van deze twee scheef (zie locaties klemmen vs. kolom zonnecellen).
![]() | ![]() |
C
Linkerpaneel ligt hier aan rechterkant wat hoger en sluit daarom niet netjes aan op zijn rechterbuur.
:strip_exif()/f/image/GXrBewFVpd1UJd1GOa9HB2C5.jpg?f=fotoalbum_large)
D
Tordering. Monteur zei dat dat beugels to the max waren gegaan om dit gezien inzakking dak te compenseren maar mij lijkt dat eigenlijk sterk. Bovendien: panelen horen volgens mij spanningsloos (mechanisch) te worden gemonteerd, geeft dit kans op microscheurtjes lees ik en had hier naar een andere oplossing gezocht moeten worden.
:strip_exif()/f/image/gcpBJlKLytGNhll6tbW1JRyv.jpg?f=fotoalbum_large)
E
Steen vast in rand en kras.
![]() | ![]() |
F
Onderdelen van onderste dakpannen missen door vervangen gebroken pannen. Deze waren aan de onderste pannen gelijmd. Hiervoor heb ik mondeling afgesproken dat hier nog naar gekeken gaat worden. Iemand enig idee hoe deze delen heten?
:strip_exif()/f/image/KJyjqx5sEFRPHzapZZ3McTqr.jpg?f=fotoalbum_large)
En verder
- De twee stukjes rail lagen los op het zolderdak en kon ik zelf door dakramen pakken. Geeft wel de vraag of elders nog meer van dit soort afval los ligt.
- Had wel enige vorm van kabelmanagement verwacht. Aardedraad komt op twee plekken in het zicht onder de panelen uit. Gelukkig twee keer op een plek waar ik zelf makkelijk bij kan.
- Misschien heel puristisch maar ik had óf de witte stickertjes óp de panelen verwijderd of ervoor gezorgd dat alle panelen met deze sticker naar dezelfde kant lagen. Ik wil me er zo graag niet aan storen...
- Ook jammer dat niet beide twee panelen onder de uitbouw-dakramen hun rails in dezelfde richting hebben. Dit kwam niet uit met het dakraam maar had fijn geweest als dit tijdens de schouw al naar boven was gekomen. Verder vind ik dit wel prima.
- Ik twijfel nog de twee hoogste panelen net naar links te (laten) schuiven om ze uit te lijnen met de rest van het zolderdak. Wat jullie?
- Gelukkig ook nog goed nieuws: het systeem draait zo lijkt het goed!
Was dit een haastige klus om de verloren regendag in te halen? Welke van bovenstaande bevindingen A, B, C en D kunnen echt niet? Of zijn er nog andere details die je opvallen die beter kunnen?
:strip_exif()/f/image/5ERwZt6hAZIHntK7sR0aWpXz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/u2pQ2ee1uLnktmNWm7hfQjeV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1kFur2qCySqghw9qUsdOazTI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QC6lHKFwVzjAmnXgbtrDns5c.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wpewOZi3pNzyMc3cZx5hWw43.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/O6W83tppkLZGRRxlGgWx9QGX.jpg?f=fotoalbum_tile)